Komercbanku asociācija un Līzinga devēju asociācija nepiekrīt izstrādātajiem grozījumiem PVN likumā 

Latvijas Komercbanku asociācija (LKA) un Latvijas Līzinga devēju asociācija (LLDA) trešdien, 3. martā, kopīgā sanāksmē izskatīja Saeimā 2. lasījumā izstrādātos grozījumus «Par pievienotās vērtības nodokli». Abas asociācijas nepiekrīt izstrādātajiem grozījumiem un uzskata, ka likuma grozījumi ir izstrādāti nepilnīgi, neņemot vērā visu tirgus dalībnieku intereses, kā rezultātā var ciest Latvijas mazie un vidējie uzņēmumi, privātpersonas un valsts budžets. Pašreiz izstrādātie grozījumi likumā «Par pievienotās vērtības nodokli» paredz būtiskas izmaiņas pievienotās vērtības nodokļa (PVN) piemērošanā attiecībā uz nomas pirkuma (līzinga) darījumiem. Grozījumu būtība nosaka, ka turpmāk uz līzingu neattieksies īpaša kārtība, kādā tiek piemērotas PVN likuma normas. Līdz ar to grozījumos ir noteikts, ka līzinga kompānijām PVN turpmāk būs jāiemaksā valsts budžetā tajā periodā, kad noslēgts līzinga darījums, nevis jāmaksā PVN pa daļām — kopā ar periodiskajiem maksājumiem, kā tas ir pašlaik. LKA un LLDA uzskata, ka tad, ja PVN likums stātos spēkā tā pašreizējā redakcijā, likuma izmaiņas negatīvi ietekmēs līzinga ņēmējus, jo kompānijām būs jāpieprasa augstāka atlīdzība par finansējuma piešķiršanu līzinga ņēmējiem, kas radīs lielākas izmaksas uzņēmējiem. Visvairāk no šādas PVN piemērošanas ciestu Latvijas mazie un vidējie uzņēmumi, kuriem līzings ir vienkāršākais un bieži vien vienīgais veids kā finansēt pamatlīdzekļu iegādi. Līdz ar to varētu samazināties arī līzinga darījumu apjomi, no kā ciestu arī valsts budžets. LKA un LLDA atzinīgi vērtē grozījumu autoru centienus saskaņot PVN likuma grozījumu projektu ar ES likumdošanu. Taču LKA un LLDA uzskata, ka grozījumu autori nepilnīgi ir interpretējuši Eiropas Savienības direktīvas (77/338/EEC) jeb 6. direktīvas normas, uz kuru atsaucas grozījumu autori. ES 6.direktīva nenosaka PNV piemērošanu līzinga darījumos, un pieļauj ES dalībvalstīm pašām noteikt PVN piemērošanu atsevišķiem darījumiem vai atsevišķām apliekamo personu grupām. Turklāt, ES dalībvalstu vidū nepastāv vienotas koncepcijas par līzinga darījuma definēšanu, piemēram, Īrijā, Spānijā un dažās citās dalībvalstīs darījums tiek uzskatīts par preču piegādi, bet Lielbritānija, Dānija un citas dalībvalstis līzingu traktē kā pakalpojumu. Ņemot vērā 6.direktīvā noteikto un līzinga devēju un ņēmēju interešu aizstāvību, LKA un LLDA aicina noteikt, ka arī turpmāk līzinga kompānijām PVN jāiemaksā valsts budžetā pa daļām, kas samazinātu izmaksas līzinga ņēmējiem. Kā otru alternatīvu KBA un LLDA piedāvā nodalīt finansējuma piešķiršanu kā finansiālu darījumu no preču piegādes, līdz ar to neapliekot ar PVN līzinga procentus. Tas ļautu saglabāt konkurētspējīgus līzinga pakalpojumus uzņēmumiem un privātpersonām. Abus priekšlikumus Latvijas Līzinga devēju asociācija iesniegusi Finanšu ministrijā un Saeimas Budžeta un finansu (nodokļu) komisijā. LKA un LLDA vēlas uzsvērt, ka pašlaik izstrādātas izmaiņas līzinga darījumos nepalielinās budžeta ieņēmumus, bet tieši pretēji — var negatīvi iespaidot iekšzemes kopproduktu un valsts budžeta ieņēmumus.

Jaunākie komentāri