Maksu kāpuma dēļ var zaudēt klientus 

Turpinās neskaidrības ar jaunajām maksām par preču un produktu robežkontroli, kuru dēļ Latvijas uzņēmēji var ciest būtiskus zaudējumus un zaudēt klientus. Latvijas Ostu padome (LOP), kuras sastāvā ir arī vairāki ministri un Rīgas, Liepājas un Ventspils ostu valžu vadītāji, pagājušajā nedēļā atlika jautājuma skatīšanu par maksas pakalpojumu apmēriem, prasot papildus informāciju no Zemkopības ministrijas (ZM) par veterināro kontroļu samaksu kaimiņvalstīs Lietuvā un Igaunijā, lai šos datus varētu salīdzināt un pieņemt lēmumu. Liepājas SEZ uzņēmuma SIA Liepaja Bulk Terminal direktors Juris Matvējevs Db norādīja, ka patlaban neesot nekādu skaidrību par veterināro kontroļu izcenojumiem, kas radot neziņu turpmākajā darbā. Ja līdz iestājai ES maksa par kravas kontroli bijusi 3,75 – 4,39 Ls atkarībā no kravas satura, tad šobrīd maksa noteikta 18,95 Ls jeb 30 eiro par kravu, kas rada vairākkārtīgu sadārdzinājumu. «Ja tiks ieviestas jaunās maksas, tas varētu sadārdzināt mūsu pakalpojumus pr 0.45 – 0.50 Ls/t un tas nozīmē mūsu klientu zaudēšanu,» uzsvēra uzņēmējs. Tā kā patlaban šie izcenojumi esot līdzīgi ar Kaļiņingradas ostu maksu, veterināro kontroļu maksas sadārdzināšana Latvijā nozīmētu klientu pāreju uz Kaļiņingradu un citām ostām, par ko jau Liepaja Bulk Terminal jau esot saņēmis brīdinājumus, sacīja J. Matvējevs, kura vadītā kompānija gadā pārkrauj ap 50 000 – 100 000 t beramkravu. Savukārt multimodālais termināls SIA Nord Natie Ventspils Terminals stividoroperāciju vadītājs Jānis Lubiņš atzīmēja, ka veterināro kontroļu maksām jābūt vienādām visās trijās Baltijas valstīs un Somijā, lai vietējie uzņēmēji nezaudētu savu konkurētspēju. To, ka saskaņā ar valdības noteikumiem uz ZM rīkojumu noteiktā maksa par ienākošā tranzīta kravas kontroli 18,95 Ls jeb apmēram 30 eiro apmērā par kravu ir pieņemta pārsteidzīgi un neatspoguļo Pārtikas un Veterinarā dienesta faktiskās kravas kontroles izmaksas tranzīta kravām, savā vēstulē premjeram un Latvijas ostu padomes priekšsēdētājam Indulim Emsim un Satiksmes ministra pienākumu izpildītājam Aināram Šleseram 29. jūnija vēstulē norādīja arī Latvijas Tranzīta Biznesa asociācijas (LTBA) prezidents Aivars Lembergs. Komentējot uzņēmēju iebildes, Pārtikas un veterināra dienesta direktora vietnieks administratīvajos jautājumos Jānis Kinna Db atzina, ka satraukumam nav pamato, jo visi izcenojumi esot ieviesti atbilstoši ES direktīvai, kas esot bijis obligāti jāveic līdz 1. maijam, jo pretēja gadījumā varētu sekot ES sankcijas. Savukārt līdz 1. maijam spēkā bijusi vēl 1998. gadā pieņemtā tikai Latvijā noteiktā priekšrocība, kas paredzējusi maksu par veterinārajām kontrolēm 25 % apjomā no importa kravu kontroles veterinārā izcenojuma. «Var jau šo maksu mainīt, bet jārēķinās, ka tad ES var pieņemt tirdzniecības sankcijas vai pat vērsties tiesā pret Latviju,» piebilda J. Kinna. Jāpiebilst, ka LTBA pārstāvji, kas izvērtējuši attiecīgās ES regulas un noteikumus arī secinājuši, ka regula par dzīvnieku izcelsmes produktu kontroli, kas stājās spēkā no š.g. 20. maija un regulē kontroles samaksas apmērus arī tranzīta pārvadājumiem, dalībvalstu likumdošanā jāievieš līdz 2007. gada 1. janvārim. Ņemot vērā visus apstākļus, LTBA ierosinājusi pārskatīt attiecīgo valdības noteikumu normu piemērošanas termiņus attiecībā uz tranzīta kravu pārvadājumu robežkontroli, nosakot pārejas periodu ES regulā noteiktās maksas par robežkontroles darbībām ieviešanai līdz 2007. gada 1. janvārim, līdz tam attiecība uz tranzīta kravu pārvadājumiem saglabājot tādu samaksas līmeni, kāds bija spēkā līdz š.g. 1. maijam. Jāpiebilst, ka jau 19. maijā LOP pieņēma lēmumu izveidot darba grupu, kura meklētu šīs problēmas risinājumu, taču LTBA uzskata, ka darba grupa nav izstrādājusi pamatotas un konkurētspējīgas veterinārās maksas.

Jaunākie komentāri