Nodokļi

Būs noteikumi ES struktūrfondu naudas iegrāmatošanai

Madara Fridrihsone, 08.05.2004

Jaunākais izdevums

Izskatīšanai valdībā iesniegts Ministru kabineta noteikumu projekts, kas noteiks kārtību, kādā uzņēmumu finanšu pārskatos norādāms no ES struktūrfondiem saņemtais līdzfinansējums. Finanšu ministrijas (FM) Grāmatvedības metožu analīzes un koordinācijas departamenta direktors Artūrs Malējs Db norādīja, ka valsts sekretāru sanāksmē valdības noteikumu «Valsts, pašvaldību, ārvalstu, Eiropas Kopienas, citu starptautisko organizāciju un finansiālā atbalsta (finanšu palīdzības) ziedojumu un dāvinājumu naudā vai natūrā atspoguļošana finanšu pārskatos» projekts izskatīšanai valdībā pieteikts jau šī gada 8. janvārī. Viņš pieļauj, ka minētie Ministru kabineta noteikumi pagaidām nav skatīti valdībā tāpēc, ka pirms 1. maija valdībai aktuālāk bija pieņemt tos normatīvos aktus, kas saistīti ar Latvijas dalību ES.

Komentāri

Pievienot komentāru
Nodokļi

Informācija par izmaiņām tiesību aktos, kas stāsies spēkā no 1.janvāra

, 27.12.2007

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

No 2008.gada 1.janvāra Latvijā stāsies spēkā virkne izmaiņu nodokļu likumos, kā arī citos normatīvajos aktos, kas ir Finanšu ministrijas atbildības sfērā, liecina ministrijas sniegtā informācija medijiem.

Nodokļu politikas jomā:

·grozījumi likumā ''Par iedzīvotāju ienākuma nodokli'' (pieņemts Saeimā 2007.gada 8.novembrī);

·grozījumi likumā ''Par nekustamā īpašuma nodokli'' (pieņemts Saeimā 2007.gada 8.novembrī);

·grozījums likumā ''Par zemes reformu Latvijas Republikas pilsētās'' (pieņemts Saeimā 2007.gada 6.decembrī);

·grozījumi likumā ''Par akcīzes nodokli'' (pieņemts Saeimā 2007.gada 8.novembrī);

·grozījumi likumā ''Par nodokļiem un nodevām'' (stājās spēkā 2007.gada 12.decembrī);

·grozījumi likumā ''Par pievienotās vērtības nodokli'' (varētu stāties spēkā 2008.gada janvārī vai februāra sākumā);

·Elektroenerģijas nodokļa likuma pārejas noteikumi;

Komentāri

Pievienot komentāru
Eksperti

Tiesām jānovērš nelikumīga valsts atbalsta piešķiršana no ES struktūrfondu līdzekļiem

Mārtiņš Tarlaps, zvērinātu advokātu biroja Raidla, Lejiņš & Norcous jurists, 08.09.2010

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Administratīvo tiesu nolēmumu datu bāzē (tiesas.lv) ir maz tādu spriedumu, kuru pamatā būtu strīds par iestādes nepamatotu atteikumu piešķirt kādam uzņēmumam ES struktūrfondu līdzekļus. Vai ES struktūrfondu piešķiršana norit gludi un bez jebkādām valsts pārvaldes kļūdām? Ja tā, šī būtu vienīgā joma, kurā iestādes darbojas nevainojami. Taču reālā situācija ir nedaudz cita un patiesie iemesli, šķiet, meklējami citur.

Situācijā, kad bankas kļuvušas atturīgas pat pret salīdzinoši perspektīviem projektiem, palielinās konkurences cīņa par pieejamajiem ES struktūrfondu līdzekļiem. To apjoms gan ir ierobežots, tādēļ daudzi projektu iesniedzēji nesaņem cerēto atbalstu. Ja iestādes atteikums ir pamatots, nekas cits neatliek, kā vien meklēt citus projekta finansēšanas avotus vai par «neveiksmīgo» projektu aizmirst.

Taču ir gadījumi, kad uzņēmumam, saņemot iestādes atteikumu piešķirt struktūrfondu līdzekļus, rodas šaubas par lēmuma pamatotību. Vienīgā iespēja pārbaudīt, vai tas bijis tiesisks – panākt tā pārbaudi administratīvajā tiesā.

Komentāri

Pievienot komentāru
Eksperti

Investīciju iespējas jaunā ES fondu plānošanas perioda noskaņās

Latvijas Bankas ekonomisti Kristofers Pone un Ieva Opmane, 17.05.2018

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Nesen iznākuši jaunumi par Eiropas Komisijas (EK) lēmumiem saistībā ar jaunā Eiropas Savienības (ES) finanšu plānošanas perioda (2021.–2027. gadā) iecerētajām naudas plūsmām. Tās gan vēl tiks apspriestas ar dalībvalstīm, bet ir skaidrs, ka prioritārie virzieni mainīsies.

Līdz šim Latvijas maksājumi ES budžetā veidoja aptuveni ceturto daļu no kopējās ES fondu ciklā piešķirtās summas. Arī turpmāk plānots, ka Latvija būs ES līdzekļu neto saņēmējvalsts, bet iezīmējas scenārijs, ka tuvāko gadu laikā, iespējams, mums pieejamais ES struktūrfondu finansējuma apjoms samazināsies. Pašreiz tiek apspriests variants, kur izdevumi kohēzijas politikai samazinātos par aptuveni 5%.

Šajā rakstā aplūkosim, kāda līdz šim ir bijusi ES struktūrfondu loma un kādas ir investīciju nākotnes perspektīvas šo jauno lēmumu kontekstā. Tai pat laikā, pievēršot uzmanību, ka bez struktūrfondiem ir arī citi veidi, kā uzņēmēji var nodrošināt līdzekļus investīcijām un pat saņemt atbalstu no ES.

Komentāri

Pievienot komentāru
Eksperti

Investīcijas – atskats un perspektīva

Latvijas Bankas ekonomisti Gintars Bušs un Ieva Opmane, 14.02.2018

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

2017. gads noslēdzies ar Latvijas tautsaimniecības izaugsmi, kur svarīgu lomu ieņem investīciju aktivitātes pieaugums. Kādēļ līdzšinējos gados investīciju aktivitāte ir bijusi zema?

Vai šis ir īstermiņa uzrāviens, vai arī sākums straujākai attīstībai ilgtermiņā? Lai atbildētu uz šiem jautājumiem, apskatīsim investīciju struktūru un tendenci, noteiksim galvenos uzņēmumu investīciju ietekmējošos faktorus, t.sk. Eiropas Savienības (ES) struktūrfondu lomu investīciju dinamikā.

1. Pamatfakti par investīcijāmInvestīciju dinamika Latvijā atgādina amerikāņu kalniņus - strauju izaugsmi pirmskrīzes periodā nomainīja vēl straujāks kritums recesijas periodā. Tam sekoja palēciens 2011. gadā, mērens kritums 2013.-2016. gadu periodā un atkal uzrāviens pagājušajā gadā (1. attēls).

Lai saprastu šo izmaiņu cēloņus, pētīsim investīciju struktūru. Vispirms pirmskrīzes mājokļu burbuļa dēļ bruto pamatkapitāla veidošanā [1] no pārējām investīcijām nodalīsim investīcijas mājokļos. Redzam, ka investīcijas mājokļos svārstās vidēji 2-3% apmērā no iekšzemes kopprodukta (IKP), izņemot mājokļu burbuļa periodu, kad šis īpatsvars trīskāršojās (2. attēls). Pēckrīzes periodā mājokļu investīciju īpatsvars ir bijis stabils; pieprasījumu pēc mājokļiem daļēji uzturēja valdības atbalsta programmas (atbalsts ģimenēm ar bērniem [2] un iespēja ārvalstniekiem iegūt uzturēšanās atļauju par ieguldījumiem nekustamajā īpašumā [3]).

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Valdība 8. janvārī akceptēja grozījumus Ministru kabineta 2003. gada 21. oktobra noteikumos Nr. 585 «Noteikumi par grāmatvedības kārtošanu un organizāciju» (noteikumi Nr. 585), precizējot noteikumu normatīvus atbilstoši jaunajam Pievienotās vērtības nodokļa likumam, kā arī grozījumiem likumā par iedzīvotāju ienākuma nodokli attiecībā par skaidras un bezskaidras naudas avansu norēķinu kārtību.

Valdības preses dienestā norādīja - ņemot vērā, ka šā gada 1. janvārī stājās spēkā jaunais Pievienotās vērtības nodokļa likums. Šī likuma 129. panta piektā daļa paredz, ka pievienotās vērtības nodokļa (PVN) rēķinā norādītās summas var izteikt jebkurā valūtā ar nosacījumu, ka maksājamā vai koriģējamā nodokļa summa ir izteikta latos atbilstoši Latvijas Bankas noteiktajam attiecīgās ārvalsts valūtas kursam darījuma brīdī vai avansa maksājuma saņemšanas brīdī. PVN rēķinā maksājamā vai koriģējamā nodokļa summu var arī izteikt latos atbilstoši Eiropas Centrālās bankas publicētajam valūtas kursam darījuma brīdī vai avansa maksājuma saņemšanas brīdī. Šajā gadījumā valūtas maiņas kursu starp valūtām, kas nav eiro, aprēķina, izmantojot katras valūtas maiņas kursu pret eiro.

Komentāri

Pievienot komentāru
Citas ziņas

Biežāk uzdotie jautājumi

Latvijas Banka / eiro.lv, 03.09.2013

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Kad Latvijā ieviesīs eiro?

Oficiālais eiro ieviešanas mērķa datums ir 2014. gada 1. janvāris. Šobrīd Latvijas valsts iestādes veic visus sagatavošanās darbus, kas nepieciešami eiro ieviešanas nodrošināšanai, un tā ieteicams rīkoties arī uzņēmējiem.

Kā naudas maiņu padarīt sev vieglāku un ērtāku?

Visērtākais veids - bezskaidras naudas maiņa. Tādēļ vēl pirms eiro ieviešanas ieteicams latu skaidrās naudas uzkrājumus pārskaitīt bankas kontā. Visa latu kontos noguldītā vai uzkrātā nauda eiro ieviešanas dienā automātiski un bez maksas tiks konvertēta eiro.

Vai saistībā ar latu nomaiņu pret eiro ir sagaidāma cenu celšanās?

Komentāri

Pievienot komentāru
Saldo

Naudas līdzekļu uzskaite

Silvija Gulbe, starptautiskās auditorkompānijas SIA «Grant Thornton Rimess» partnere, 27.03.2013

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Naudas līdzekļi ir uzņēmuma komercdarbības galvenais tiešais resurss, ar kuru uzņēmums veicina sava kapitāla pieaugumu. Naudas līdzekļi ir uzņēmuma apgrozāmo līdzekļu likvīdākā daļa, to uzskaite nav sarežģīta, tomēr bieži uzņēmumu grāmatvedībā tiek pieļautas neprecizitātes naudas līdzekļu uzskaitē. Jāuzsver - naudas līdzekļu uzskaite ir reglamentēta daudzos normatīvos dokumentos.

Vispirms jāatzīmē, ka atbilstoši Gada pārskatu likuma prasībām bilancē uzrāda tikai naudu, bet naudas plūsmas pārskatā uzrāda naudu un naudas ekvivalentus. Savukārt, pēc starptautiskajiem grāmatvedības standartiem bilancē uzrāda naudu un tās ekvivalentus.

Dažāda pieeja

Praksē ir izveidojusies situācija, ka uzņēmumi dažādi uzrāda naudas līdzekļus gada pārskatā. Sakarā ar to pārskata lietotāji papildus informāciju var iegūt finanšu pārskata pielikumā, kurā jābūt norādītai naudas un tās ekvivalentu uzskaites politikai, kā arī būtu jāatšifrē bilances postenis nauda gadījumā, ja tajā ir ietverti arī naudas ekvivalenti. 2011. gada 21. jūnija Ministru kabineta noteikumos Nr. 481 «Noteikumi par naudas plūsmas pārskata un pašu kapitāla izmaiņu pārskata saturu un sagatavošanas kārtību» pirmo reizi ir sniegta naudas definīcija. Šo noteikumu izpratnē:

Komentāri

Pievienot komentāru
Citas ziņas

Valsts kontrole atkal konstatējusi nepilnības atbildīgo institūciju darbībā

, 03.03.2008

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Valsts kontrole konstatējusi nepilnības atbildīgo institūciju darbībā, veicot Eiropas Reģionālās attīstības fonda līdzfinansēto vides projektu plānošanu, uzraudzību un izmaksu efektivitātes nodrošināšanu, liecina sniegtā informācija medijiem.

"Eiropas Savienības (ES) struktūrfondu 2004.–2006. gada plānošanas periodā izveidotā vides projektu plānošanas un uzraudzības sistēma nenodrošina plānoto mērķu sasniegšanu ar iespējami zemām izmaksām un iespējami īsos termiņos, kā arī dažos gadījumos - projektu atbilstošu atlasi un to īstenošanas uzraudzību.

Politikas plānošanas dokumentos struktūrfondu mērķu sasniegšanas rādītāji ir noteikti pretrunīgi vai nav noteikti vispār, līdz ar to apgrūtinot un atsevišķos gadījumos padarot neiespējamu rezultātu sasniegšanas un politikas īstenošanas efektivitātes izvērtējumu.

Lai gan normatīvie akti paredz, ka Finanšu ministrija (FM) atbild par struktūrfondu atbalsta politikas plānošanas un īstenošanas dokumentu izstrādi, bet Vides ministrija (ViM) nodrošina minēto dokumentu attiecīgo sadaļu sagatavošanu, nav noteikta iestāžu nepārprotama atbildība par politikas plānošanas un īstenošanas dokumentu gala versiju atbilstību struktūrfondu ieviešanas sistēmas prasībām.

Komentāri

Pievienot komentāru
Eksperti

Fiskālie noteikumi – ekonomiskās stabilitātes stūrakmens?

Latvijas Bankas ekonomisti Kārlis Vilerts un Oļegs, 26.12.2018

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Globālā finanšu krīze eirozonā bija ilgāka un smagāka nekā vairumā citu attīstīto valstu. Periodā no 2011. līdz 2013. gadam, kad ASV jau atradās uz atkopšanās ceļa, eiro zona piedzīvoja atkārtotu satricinājumu – valdību parādu krīzi Dienvideiropā, ko izraisīja investoru bažas par atsevišķu dalībvalstu valdību parādu līmeni un politisko spēku nevēlēšanos to mazināt.

Atbildes reakcija, lai atjaunotu tirgus dalībnieku ticību eiro zonai un atsevišķām tās valstīm, bija starpvalstu vienošanās, kuras ietvaros dalībvalstis apņēmās stiprināt publisko finanšu regulējumu, nosakot budžeta bilances mērķus un citus fiskālās politikas noteikumus. Rezultātā ievērojami pieauga valstu skaits, kuru publiskās finanses ierobežo fiskālie noteikumi, – 2015. gadā fiskālie noteikumi bija ieviesti 18 no 19 eiro zonas valstīm un 25 no 28 Eiropas Savienības (ES) valstīm.

Lai gan fiskālie noteikumi (fiscal rules) ir plaši slavēti par to spējām ierobežot valdības iespējas dzīvot pāri saviem līdzekļiem, to ietekme uz piekoptās politikas un ekonomisko stabilitāti nav viennozīmīga. No vienas puses, skaitliski noteikumi (tādi kā budžeta bilances mērķis) mazina fiskālās politikas nenoteiktību, kam vajadzētu mazināt iedzīvotājiem tik nepatīkamo ekonomikas svārstīgumu. No otras puses, sasienot valdības rokas, tie varētu radīt arī gluži pretēju efektu - ierobežot veidus, kā ar budžeta palīdzību izlīdzināt ekonomisko ciklu (bremzēt pārkaršanu vai cīnīties ar recesiju).

Komentāri

Pievienot komentāru
Citas ziņas

Struktūrfondu apguve joprojām nepilnīga

, 15.11.2006

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Līdz šā gada 30.septembrim Latvijā apstiprināti ES struktūrfondu* projekti par 80% no kopējā valstij pieejamā struktūrfondu finansējuma, projektu īstenotājiem izmaksāti 23%, bet Latvijas budžetā no Eiropas Komisijas atgriezti 15% no Latvijai 2004. – 2006.gadā pieejamajiem 625.6 miljoniem eiro, Db.lv informēja Finanšu ministrijas Eiropas Savienības fondu departamenta Informācijas un publicitātes nodaļas vadītājas vietniece Lita Kokale.

Gandrīz pilnībā apgūts Eiropas Lauksaimniecības virzības un garantiju fonda virzības daļas (ELVGF) finansējums – apstiprināti projekti par 98.4% no fondā pieejamā finansējuma. Eiropas Sociālā fonda (ESF) ietvaros projektiem piesaistīti 92.2% pieejamo līdzekļu. Trešo vietu ieņem Zivsaimniecības vadības finansēšanas instruments (ZVFI) – apgūti 85.1% finansējuma, savukārt Eiropas Reģionālās attīstības fonda (ERAF) ietvaros 72.4% 2004. – 2006.gada piešķīruma.

ELVGF projektos projektu īstenotājiem izmaksāti 61.74%, ZVFI ietvaros 46.1% no pieejamā struktūrfondu finansējuma. ESF un ERAF projektos izmaksātais finansējums attiecīgi atbilst 19.9% un 13.7% no šajā fondu plānošanas periodā Latvijai pieejamā finansējuma.

Komentāri

Pievienot komentāru
Citas ziņas

N.Broks preses konferencē informē par ES fondu apguvi 2006.gadā

, 10.01.2007

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Īpašu uzdevumu ministrs Eiropas Savienības (ES) līdzekļu apguves lietās Normunds Broks (TB / LNNK) trešdien preses konferencē informēja par ES struktūrfondu un Kohēzijas fonda apguvi 2006.gadā. Līdz 2006.gada 31.decembrim struktūrfondu projektiem piesaistīti 96% 2004. - 2006.gadu periodā pieejamā finansējuma, savukārt projektu īstenotājiem izmaksāti 33% finansējuma.

Visraitāk veicies ar Eiropas Lauksaimniecības virzības un garantiju fonda apguvi - projektiem piesaistīti 97% 2004. - 2006.gadā pieejamā struktūrfonda finansējuma, projektu īstenotājiem atmaksāti jau 74% jeb 47 miljoni latu. Zivsaimniecības vadības finansēšanas instrumenta ietvaros projektiem piesaistīti 87% finansējuma, izmaksāts 61% struktūrfonda finansējuma - 10,5 miljoni latu. N.Broks uzsvēra, ka "SAPARD apguves pieredze un projektu specifika - lauksaimniecības un zivsaqimniecības jomās tie ir vienkāršāki un ātrāk īstenojami - ir abu fondu ātrās apguves atslēga".

Eiropas Reģionālās attīstības fonda ietvaros projektiem piesaistīti 97% pieejamā struktūrfonda finansējuma, projektu pieteicējiem atmaksāti 22% jeb 58,9 miljoni latu, Eiropas Sociālā fonda ietvaros šie rādītāji ir attiecīgi 91% un 29% jeb 26 miljoni latu.

Komentāri

Pievienot komentāru
Viedokļi

Viedoklis: Cik droša ir elektroniskās naudas un virtuālās naudas izmantošana?

Aiga Krīgere, Zvērinātu advokātu biroja Borenius juriste, 11.08.2014

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Salīdzinoši nesen publiskajā telpā izskanēja ziņa, ka Finanšu un kapitāla tirgus komisija (FKTK) ir izsniegusi pirmo licenci elektroniskās naudas iestādes darbībai (1). Savukārt, pēc šīs ziņas publiskošanas sekoja asa sabiedrības reakcija digitālajos medijos komentāru sadaļā, uzsverot, ka šādām iestādēm uzticēties nedrīkst, jo ieguldītā nauda tiks pazaudēta. Tomēr norādāms, ka šādai reakcijai nav pamata, jo būtiski ir nošķirt elektronisko naudu no virtuālās naudas, kuras lietošanas sekas saistāmas ar dažādiem riskiem. Līdz ar to, izprotot atšķirību starp elektronisko naudu un virtuālo naudu, ir iespēja sevi pasargāt no reālu naudas līdzekļu pazaudēšanas.

Elektroniskās naudas statusu un tās emitentu darbību regulē Maksājumu pakalpojumu un elektroniskās naudas likums (turpmāk – Likums). Līdz ar to elektroniskās naudas emitenti ir pakļauti konkrētam normatīvajam regulējumam, kas nozīmē to, ka gadījumā, ja elektroniskās naudas emitents savā darbībā neievēro Likuma prasības un ir pārkāpis savu klientu tiesības, klientiem ir iespēja vērsties Likumā noteiktajā kārtībā vienā no divām valsts iestādēm savu tiesību un likumisko interešu aizsardzībai, proti, FKTK vai Patērētāju tiesību aizsardzības centrā (PTAC), kā arī Latvijas Komercbanku asociācijas ombudā.

Atbilstoši Likuma prasībām elektroniskajai naudai piemīt trīs pazīmes, ar kuru palīdzību iespējams identificēt un nošķirt elektronisko naudu no citiem norēķinu līdzekļiem:

Komentāri

Pievienot komentāru
Citas ziņas

Finanšu ministrijas nākamās nedēļas kalendārs

, 03.11.2006

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Informāciju sagatavoja Daiga Reihmane, Finanšu ministrijas Komunikācijas departamenta direktora pienākumu izpildītāja.

Kalendārs

06.11.2006. – 10.11.2006.

Pirmdiena, 6. novembris

Fm Sanāksme Par Struktūrfondu Jautājumiem

Finanšu ministrijā notiks Finanšu ministrijas vadības un visu Eiropas Savienības (ES) fondu vadībā iesaistīto FM struktūrvienību iknedēļas sanāksme, kas koordinē visus ar ES fondu vadības sistēmas izveidi un darbību saistītos jautājumus, normatīvo aktu izstrādi u.c.

Mk Sēdē Izskatīs Fm Kompetences Jautājumus

Ministru kabineta (MK) sēdē izskatīs Finanšu ministrijas sagatavotos dokumentus:

· noteikumu projektu "Grozījumi Ministru kabineta 2005.gada 30.augusta noteikumos Nr.651 "Kārtība, kādā pievienotās vērtības nodoklis piemērojams preču importam, preču piegādēm, preču iegādēm Eiropas Savienības teritorijā un pakalpojumiem, par kuriem samaksāts no ārvalstu finanšu palīdzības līdzekļiem"";

Komentāri

Pievienot komentāru
Nodokļi

Nosaka kārtību struktūrfondu uzraudzībai un izvērtēšanai

Miks Stroža [email protected], 20.06.2006

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Lai noteiktu kārtību struktūrfondu uzraudzībai un izvērtēšanai, valdība apstiprinājusi Finanšu ministrijas izstrādātos MK noteikumus «Kārtība, kādā struktūrfondu vadībā iesaistītās institūcijas nodrošina struktūrfondu uzraudzību un izvērtēšanu». MK noteikumi regulēs kārtību, kādā pirmā līmeņa starpniekinstitūcijas, otrā līmeņa starpniekinstitūcijas un maksājumu iestādes sagatavo ziņojumu par struktūrfondu uzraudzību, kā arī noteiks termiņus ziņojumu iesniegšanai vadošajā iestādē – Finanšu ministrijā. Noteikumi paredzēs, ka institūcijām ir jāsagatavo ziņojums par struktūrfondu līdzfinansēto pasākumu un aktivitāšu ieviešanas gaitu vai struktūrfondu finansējuma izlietojumu, kā arī jāanalizē problēmas struktūrfondu ieviešanā un jāsniedz priekšlikumi par struktūrfondu ieviešanas uzlabošanu.

Komentāri

Pievienot komentāru
Citas ziņas

Ministrijām jāpaveic iekavētais ES lidzekļu apguvē

Dace Preisa, 06.12.2005

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Eiropas Savienības struktūrfondu uzraudzības komiteja neatbalstīja struktūrfondu vadošās iestādes - Finanšu ministrijas priekšlikumu pārdalīt finansējumu no «pasīvajām» struktūrfondu aktivitātēm uz tām, kurās pieejamie līdzekļi jau ir apgūti vai projekti pieteikti par lielāku finansējumu nekā konkrētajā aktivitātē pieejams. Struktūrfondu uzraudzības komiteja pieņēma lēmumu ministrijām, kuru pārziņā esošās struktūrfondu aktivitātes joprojām nav iekustinātas (nav izstrādāta nepieciešamā dokumentācija vai netiek iesniegti struktūrfondu projektu pieteikumi) līdz 2006. gada 6. janvārim veikt nepieciešamos darbus, lai līdzekļi tomēr tiktu novirzīti aktivitātēs paredzētajiem mērķiem. Jānorāda, ka šis ir pēdējais termiņš pirms struktūrfondu ārkārtas uzraudzības komitejā 2006. gada februārī tiks atkārtoti skatīts jautājums par finansējuma pārdali starp aktivitātēm. Minētais attiecas uz Satiksmes ministrijas pārziņā esošo 5.73 milj. latu apjomīgo Eiropas Reģionālās attīstības fonda nacionālo programmu Informācijas un sakaru tīklu attīstība ģeogrāfiski attālinātajās teritorijās. Attiecībā uz Ekonomikas ministrijas pārziņā esošajām Eiropas Sociālā fonda (ESF) grantu shēmām Nodarbināto personu pārkvalifikācijas veicināšana un Konsultācijas komercdarbības un pašnodarbinātības uzsācējiem (kuras apsaimnieko Latvijas Investīciju un attīstības aģentūra) visām ESF vadībā iesaistītajām ministrijām – Ekonomikas, Labklājības, Izglītības un zinātnes – uzdots līdz 2006. gada 6. janvārim apzināt situāciju un iesniegt priekšlikumu, kur piesaistīt Ekonomikas ministrijas prognozēto neapgūstamo finansējumu 8.6 milj.latu apmērā. Ja «pasīvajās» struktūrfondu aktivitātēs noteiktajos laika termiņos netiks panākts būtisks progress, 2006.gada februārī struktūrfondu uzraudzības komitejas ārkārtas sanāksmē tiks lemts par līdzekļu pārdali starp vienotā programmdokumenta aktivitātēm, līdzekļus novirzot tām, kurās pieejamais finansējums ir ievērojami mazāks par pieprasīto.

Komentāri

Pievienot komentāru
Nodokļi

Jauna kārtība struktūrfondu publicitātes nodrošināšanai

Dace Preisa, 09.03.2006

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Lai noteiktu kārtību, kādā Eiropas Savienības (ES) struktūrfondu vadībā iesaistītās institūcijas nodrošina struktūrfonda publicitāti un vizuālās identitātes prasību ievērošanu, ir izstrādāts Ministru kabineta (MK) noteikumu projekts. Šis dokuments šodien, 9.martā, valsts sekretāru sanāksmē tika izsludināts saskaņošanai ministrijās. Finanšu ministrijas sagatavotais MK noteikumu projekts “Kārtība, kādā struktūrfondu vadībā iesaistītās institūcijas nodrošina struktūrfonda publicitāti un vizuālās identitātes prasību ievērošanu”, noteiks: ES struktūrfondus administrējošo institūciju kompetenču sadalījumu ES struktūrfondu publicitātes nodrošināšanai; ES struktūrfondu – Eiropas Reģionālās attīstības fonda, Eiropas Sociālā fonda, Eiropas Lauksaimniecības virzību un garantiju fonda un Zivsaimniecības vadības finansēšanas instrumenta– logotipu, kā arī visu četru struktūrfondu kopējā logotipa lietošanu. Struktūrfondu vizuālā identitāte ir izstrādāta 2004.gadā un apstiprināta ar Finanšu ministrijas 28.05.2004. rīkojumu Nr.503 „Par vizuālās identitātes vadlīnijām publicitātes pasākumu īstenošanai ES struktūrfondu vadībā iesaistītajām institūcijām un struktūrfondu finansējuma saņēmējiem”. Ministru kabineta noteikumu projekta izstrādes nepieciešamību nosaka ES struktūrfondu vadības likums, kas stājies spēkā 2006.gada 1.janvārī.

Komentāri

Pievienot komentāru
Eksperti

Latvijai jākļūst par bezskaidras naudas valsti

Jeļena Buraja, AS Rietumu Banka valdes priekšsēdētāja, 19.10.2023

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Latvijas iekšzemes kopprodukts (IKP) faktiskajās cenās 2022. gadā bija 39.08 miljardi eiro. Tas raksturo Latvijas ekonomikas lielumu. Savukārt Latvijas ēnu ekonomikas lielums, saskaņā ar Stokholmas Ekonomikas augstskolas Rīgā (SSE Riga) Ēnu ekonomikas indeksa pētījumu, pērn bija 26.5% no IKP. Pie tam, ēnu ekonomikas īpatsvars Latvijā turpina augt – 2016. gadā tas bija 20.7%.

Kā viens no biežāk minētiem ēnu ekonomikas cēloņiem Latvijā tiek minēts nedeklarētie skaidras naudas darījumi. Pie ēnu ekonomikas īpatsvara 26.5% apmērā, tas monetārā izteiksmē ir 10.36 miljardi eiro. Šī ir naudas masa, kas paliek ārpus Latvijas nodokļu sistēmas administrācijas uzraudzības. Tā rezultātā nesaņemtie nodokļu ieņēmumi valsts budžetā pie efektīvas nodokļu likmes 20% (IIN, UIN, kapitāla pieauguma nodoklis ir 20%, bet PVN – 21%) ik gadu sastāda vismaz ap diviem miljardiem eiro. Šī summa būtu svarīgs pienesums Latvijas kopbudžetam, lai varētu samazināt budžeta deficītu, Latvijas ārējo parādu un papildus iegūtu līdzekļus aizsardzības, veselības, izglītības un citu nozaru stiprināšanai.

Komentāri

Pievienot komentāru
Viedokļi

Viedoklis: Vai par naudu var nopirkt visu? Naudas aprite pēckrīzes periodā

Latvijas Bankas ekonomists Ivars Tillers, 05.12.2016

Eirozonas valstu naudas rādītājs M3 un Eirosistēmas centrālo banku monetārās politikas vajadzībām turēto vērtspapīru portfelis, miljardi eiro

Avots: Latvijas Banka

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Ir pagājuši 8 gadi, kopš globālās finanšu krīzes, kas satricināja pasaules ekonomiku. Neraugoties uz monetārās politikas pūliņiem, pasaules attīstīto valstu tautsaimniecībās nav atgriezies līdz krīzei novērotais optimisms un izaugsme.

Gluži otrādi, Japānas centrālās bankas pūles ir koncentrētas, lai nepieļautu tautsaimniecības nonākšanu deflācijas spirālē, eirozonas centrālās bankas cenšas pārtraukt ieilgušo pārlieku zemas inflācijas posmu, bet ASV atgriešanās pie normāla procentu likmju līmeņa norit lēnāk, nekā sākotnēji tika gaidīts.

Pasaules attīstītajās valstīs tautsaimniecības reakcija uz monetāras politikas stimuliem ir kļuvusi neelastīgāka, un centrālo banku izmantoto instrumentu arsenāls, šķiet, ir tikpat kā izsmelts.

Veicot apjomīgo aktīvu pirkšanas programmu, Eirosistēmas jeb eiro zonas centrālās bankas ir veicinājušas kopējā ārpus banku sistēmas apritē esošā plašās naudas apjoma kāpumu, tomēr eirozonas tautsaimniecības izaugsme turpina stagnēt, lai gan izdevies novērst deflācijas draudus.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Deklarācija par Ministru kabineta iecerēto darbību - Nacionālajai izaugsmei un vienotībai

Mēs esam vienojušies strādāt Latvijas nacionālajai vienotībai un izaugsmei. Veidot Latviju, kuras sabiedrība ir izglītota, vesela, pārtikusi un droša par nākotni. Nostiprināt Latviju kā nacionālu, eiropeisku un demokrātisku valsti, kuru raksturo laba pārvaldība, cilvēktiesību un pamatbrīvību ievērošana, tiesiskums un sociālais atbildīgums, kas ietver arī rūpes par cilvēkresursu atjaunošanu un tautas ataudzi.

Mūsu pienākums ir nostiprināt latviešu valodu, latvisko kultūrtelpu un nacionālo identitāti, vienlaikus esot tolerantiem un rūpējoties par visu Latvijā dzīvojošo tautību kultūras pienesumu, jo daudzveidība ir bagātība.

Komentāri

Pievienot komentāru
Eksperti

Centrālās bankas digitālās naudas divi veidi – kas labāk monetārajai politikai?

Latvijas Bankas ekonomists Egils Kaužēns, 14.09.2018

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Digitālā pasaule ap mums strauji attīstās. Vēl pavisam nesen tālruņus izmantojām tikai sarunām, bet finanšu pakalpojumus saņēmām bankās un pat ne internetbankās, un neiedomājāmies, ka var būt citādi.

Tehnoloģiju attīstība paver plašas iespējas finanšu pakalpojumu attīstībai, tai skaitā progress skar un skars arī naudu. Paveras plašas iespējas attīstīt naudas veidus, veicināt naudas apriti un ātrumu. Paveras iespējas arī veikt izmaiņas un uzlabojumus monetārajā politikā, padarīt efektīvāku monetārās politikas transmisijas mehānismu un, kas zina, nākamās krīzes atveseļošanai centrālās bankas jau varētu izmantot digitālo naudu jau pierastās aktīvu pirkšanas vietā. Šajā rakstā aplūkosim nākotnes iespējas, par kurām centrālās bankas jau ir sākušas domāt – tām ir interese, tās jau publicējušas pētnieciskus darbus un bijuši pirmie eksperimenti.

Centrālajai bankai ir jāiet kopā ar tehnoloģiju attīstību, lai nepiepildītos dažu vizionāru redzējums, ka centrālo banku pasivitātes rezultātā emitētā nauda pamazām izzudīs no apgrozības un cilvēku digitālajos maciņos paliks tikai privāto emitentu emitētās kriptovalūtas. Privātās naudas uzvara nozīmētu arī privātā sektora uzvaru pār valsti, bet atstāsim valsts un privātā sektora spēkošanos filozofiskākas ievirzes rakstiem. Kamēr pastāv centrālās bankas, tām būs jāseko līdzi un jāpielāgojas tehnoloģiju attīstībai. Līdzšinējās zinātnieku diskusijas ir izvirzījušas divus veidus, kā var tikt glabāta centrālās bankas digitālā nauda. Centrālās bankas digitālā nauda varētu tikt glabāta centrālajā bankā atvērtos kontos (angliski – account based) vai arī elektroniskajās ierīcēs (angliski – value based). Šie abi centrālās bankas digitālās naudas veidi var pastāvēt neatkarīgi no tā, kas ir digitālās naudas izplatītājs naudas gala īpašniekiem – centrālā banka vai bankas.

Komentāri

Pievienot komentāru
Citas ziņas

Notiks trešā ES Struktūrfondu uzraudzības komitejas sanāksme

Vēsma Lēvalde [email protected], 29.06.2004

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

30.jūnijā, Durbes pilī (Tukuma rajons) notiks trešā Eiropas Savienības (ES) struktūrfondu uzraudzības komitejas sanāksme, kurā paredzēts apstiprināt nozīmīgus dokumentus ES struktūrfondu veiksmīgai apguvei un projektu specifiskos vērtēšanas kritērijus. Uzraudzības komitejas nozīmīgākie dienaskārtības jautājumi ir vienotā programmdokumenta papildinājuma grozījumu un vienotā programmdokumenta 1.prioritātes “Līdzsvarotas teritoriālās attīstības veicināšana”, 2.prioritātes “Uzņēmējdarbības un inovāciju veicināšana”, 3.prioritātes “Cilvēkresursu attīstība un vērtēšanas kritēriju apstiprināšana. Uzraudzības komitejas uzdevums ir uzraudzīt ES struktūrfondu piešķirtā finansējuma izlietošanas efektivitāti un lietderību. Informāciju par uzraudzības komiteju var atrast FM administrētajā ES fondu interneta mājas lapā – www.esfondi.lv. FM ES fondu departaments ir ES struktūrfondu vadošā iestāde, kas organizē un nodrošina struktūrfondu uzraudzības komitejas un vadības komiteju darbību - koordinē ES struktūrfondu finansējuma apguvi Latvijā, nodrošina struktūrfondu izlietojuma uzraudzību, vienotas projektu informācijas sistēmas darbību un sadarbību ar Eiropas Komisiju.

Komentāri

Pievienot komentāru
Makroekonomika

Latvija no EK saņēmusi noslēguma maksājumu - 19 miljonus eiro

Lelde Petrāne, 25.06.2012

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Latvija budžetā no Eiropas Komisijas (EK) saņēmusi trešo no četriem 2004.-2006. gada perioda Eiropas Savienības (ES) struktūrfondu noslēguma maksājumiem ~19 miljonu eiro apmērā Eiropas Reģionālās attīstības fonda (ERAF) ietvaros.

«Tā ir ļoti pozitīva ziņa, jo nozīmē, ka Latvija ir veiksmīgi apguvusi visus iepriekšējā periodā pieejamos līdzekļus Eiropas Reģionālās attīstības fonda ietvaros, un tagad EK atmaksājusi pēdējos 5% no Latvijas deklarētajiem izdevumiem. Tādējādi kopumā šīs investīcijas ir nodrošinājušas tādu ieguldījumu Latvijas uzņēmējdarbības, zinātnes un publiskās infrastruktūras attīstībā, ko Latvija nebūtu spējusi panākt vienīgi ar budžeta līdzekļu un atbalsta saņēmēju pašu resursu palīdzību,» uzsver valsts sekretāres vietnieks ES fondu jautājumos Armands Eberhards.

ERAF ietvaros Latvijai 2004.-2006. gada periodā bija pieejams lielākais finansējuma apjoms salīdzinājumā ar citiem fondiem ~ 382 miljoni eiro, līdz šim Eiropas Komisija (EK) Latvijas budžetā bija atmaksājusi 95% no deklarētās summas ERAF ietvaros, savukārt atlikušos 5% EK dalībvalstīm izmaksā pēc tam, kad ir izskatīti un izvērtēti (konstatēts, vai izdevumi veikti atbilstoši) dalībvalsts iesniegtie noslēguma dokumenti par struktūrfondu apguvi. Latvija noslēguma dokumentus par struktūrfondu apguvi EK iesniedza kā viena no pirmajām ES dalībvalstīm trīs mēnešus pirms noteiktā termiņa 2010. gada jūnijā.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Lielos iepirkumu konkursos, būvniecības projektos, kā arī citos darījumos ar ievērojamām naudas summām bieži tiek pieprasīta garantiju izsniegšana. Šajos gadījumos trešā persona (visbiežāk banka) garantē par citas personas jeb parādnieka saistībām un šo saistību neizpildes gadījumā apņemas garantijas adresātam samaksāt konkrētu naudas summu. Vasaras darbu gūzmā, iespējams, daudzi nav pamanījuši, ka no 1.jūlija spēkā stājušies jaunie ICC noteikumi par garantijām («Uniform rules for Demand Guarantees 758») («URGD 758»).

Kas ir garantija?

Zinātāji garantijas pieprasa, jo tās atvieglo garantijas pieprasītāja tiesības saņemt pieprasīto naudas summu - viņam nav ilgstoši jāpierāda pamats garantijas izmaksai un pieprasītās summas apmēru.

Maldīgs ir praksē joprojām sastopamais uzskats, ka garantija ir tas pats galvojums – tikai ar citādāku nosaukumu, un visur ir jāievēro Civillikuma noteikumi. Būtiski ir atcerēties, ka garantija pretēji galvojumam ir neatkarīga no līguma, par kuru garantija tiek izsniegta. Garantētāja pienākums maksāt nav saistīts ar parādnieka un garantijas izmantotāja attiecībām un strīdiem, kas izriet no līguma, kas ir garantijas pamatā. Īsi sakot - ja garantētajam tiek iesniegts pieprasījums izmaksāt garantijā paredzēto summu, tad garantētājam, pārbaudot un secinot, ka pieprasījums atbilstošs garantijā noteiktajam, bet nepārbaudot paša pieprasījuma pamatotību, ir pienākums bez iebildumiem izmaksāt pieprasīto naudas summu.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Eiropas Parlamenta deputāti trešdien pieņēma noteikumus naudas atmazgāšanas novēršanai un skaidras naudas plūsmu kontrolei.

Pašlaik atšķirības dalībvalstu likumdošanā apgrūtina pārrobežu sadarbību un rada nepilnības, ko var izmantot noziedznieki un teroristi. Jaunie noteikumi - tostarp vienotas noziedzīgu nodarījumu definīcijas un noteiktas minimālā soda sankcijas par naudas atmazgāšanu - šo situāciju uzlabotu.

Jaunie noteikumi naudas atmazgāšanas novēršanai nosaka: ES mēroga noziedzīgu nodarījumu definīcijas; ES mēroga minimālā soda sankcijas - bargākajam sodam par naudas atmazgāšanu būs jābūt vismaz četru gadu ieslodzījumam; jaunas sankcijas - piemēram, aizliegums par naudas atmazgāšanu sodītiem cilvēkiem kandidēt vēlēšanās, ieņemt ierēdņa amatu vai saņemt publisku finansējumu.

Komentāri

Pievienot komentāru
Eksperti

Kriptovalūtu klondaika – vai digitālās zīmes var kļūt par naudu?

Latvijas Bankas ekonomists Ivars Tillers, 02.10.2018

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Ikdienā šķietami nemanāma, tomēr tautsaimniecībai nepārvērtējami nozīmīga ir uzticamība. Vai varam paļauties, ka preču un pakalpojumu maiņas darījumos iegūsim solīto; vai varam būt droši, ka darījuma otra puse spēj pildīt solījumus; vai vērtības, kuras iegādājāmies, patiesībā pieder to pārdevējam, un kā varam droši zināt, kas tieši kam pieder?

Vai, iegādājoties, piemēram, nekustamo īpašumu, tam nav apgrūtinājumu, vai īpašumtiesību nostiprinājumi ir droši un nevar tikt nesankcionēti mainīti? Visbeidzot, naudas pastāvēšana pašos pamatos ir uzticēšanās rezultāts – tautsaimniecības dalībnieku paļaušanās, ka naudaszīmes, kam pašām par sevi nav gandrīz nekādas vērtības, var un nākotnē varēs apmainīt pret precēm un pakalpojumiem. Līdzās uzticībai naudas pirktspējai, kredītiestāžu emitētā bezskaidrā nauda var pastāvēt, ja klienti uzticas kredītiestāžu spējai pildīt saistības un regulējošo institūciju spējai novērst nelīdzsvarotības, kas rodas banku sistēmā.

Darījumos, kuros nepietiek ar otras puses labu reputāciju, mūsdienās uzticamības panākšanai plaši tiek izmantoti centralizēti institucionāli risinājumi – dažādi reģistri, vidutāji, kas apstiprina darījuma pušu noslēgtās vienošanās, intelektuālā īpašuma izmantošanas tiesības un autoratlīdzības sadali administrējošas iestādes utt. Institucionālie risinājumi ne vienmēr ir ātrdarbīgi un efektīvi, turklāt daudzos gadījumos to darbošanos atbilstoši izveidošanas iecerei apdraud dažādi cilvēciskie faktori – kļūdas, ļaunprātība. Varētu vaicāt, vai iespējams izveidot tautsaimniecības darbības modeļus, lai uzticamība kļūtu par sistēmas neatņemamu īpašību un tautsaimniecības dalībnieku paļāvība būtu sasniedzama bez trešās puses iesaistes? Vai iespējams darījuma slēdzējpusēm izveidot līgumus, kuru izpilde notiktu automātiski, bez darījuma gaitu un nosacījumus pārraugošo pušu iesaistes, un līguma nesankcionēta maiņa būtu neiespējama?

Komentāri

Pievienot komentāru