Vai naudas šķindoņa aizbaida mūzas? Varbūt ir gluži pretēji - ja nav naudas šķindoņas, arī mūzas klusē?
Avārija Latvijas Nacionālajā bibliotēkā (LNB) un kaislības ap jaunizceptās TP biedres Gaļinas Poļiščukas Teātra observatorijas slēgšanu nenoliedzami ir apliecinājums tam, ka kultūra un ar to saistītie ļaudis nepārtiek no mākslinieciskās iedvesmas vien.
Patiesībā jau tas nav nekāds jaunums. Tas, ko dēvē par klasisko mākslu, nekad nebūtu tapis, ja nebūtu naudas. Visaugstākās raudzes dižgari savu ģenialitāti visspilgtāk ir izpauduši, darbojoties «naudas maisu» paspārnē. Mikelandželo ģenialitāti apliecinošie gleznojumi Siksta kapelā tapa, izpildot pāvesta Jūlija II pasūtījumu. Par Dāvida izkalšanu marmorā maksāja bagātie Florences baņķieri. Aīdu Džuzepe Verdi sarakstīja pēc pasūtījuma, par godu Suecas kanāla atklāšanai. Bet Suecas kanāls, starp citu, bija viens no lielākajiem XIX. gadsimta otrās puses investīciju projektiem, kura laikā arī netrūka skandālu. Mūsdienu Latvijā mecenātisma tradīcijas vēl ir bērna autiņos. Protams, jau ilgus gadus gana sekmīgi darbojas Latvijas Nacionālās operas (LNO) fonds, azartspēļu kompānija Alfor ir Latvijas Nacionālā mākslas muzeja patrons un iedibinājusi Purvīša balvu. Savi atbalstītāji ir arī Latvijas Nacionālajam teātrim, Jaunajam Rīgas teātrim u. c. Tomēr ne tikai mecenātisma tradīcijas, bet arī pašu mākslinieku prasmes piesaistīt privātu finansējumu un gūt ienākumus no savas mākslas vēl ir ļoti tālu no pilnības. Iespējams, tieši tādēļ G. Poļiščuka un ne tikai viņa par labāko veidu, kā atrast finansējumu savu māksliniecisko ieceru īstenošanai, uzskata pievienošanos kādam politiskajam spēkam. Visticamāk, tas notiek ar ļoti vienkāršu mērķi - nodrošināties ar politisku lobiju. Protams, mākslinieku un politiķu savstarpējās attiecības ir izdevīgas abām pusēm - mākslinieks ar politiķu palīdzību izsit finansējumu savu ieceru īstenošanai, savukārt politiskā partija - iespēju iesaistīt sabiedrībā pazīstamus cilvēkus savos priekšvēlēšanu aģitācijas pasākumos. Opozīcijā esošā TP un tās atbalstītāji, izmantojot faktu, ka Kultūras ministrija budžeta līdzekļu taupīšanas laikos ir atteikusi finansējumu privātam (!) teātrim, nu klaigā, ka politiskie oponenti neko nejēdz no augstas raudzes kultūras.
Vai tā ir? 2010. gada budžetā LNO ir paredzēti 3,7 miljoni latu, kas tomēr ir krietni vairāk par neko. 13 miljoni latu atvēlēti LNB jaunās ēkas projektam. Rīgas dome Latvijas Nacionālā mākslas muzeja ēkas rekonstrukcijā gatavojas ieguldīt 9 miljonus. Ar budžeta iespējām ir par maz pat tam, lai apmierinātu profesionālo teātru, muzeju, orķestru un citu kultūras iestāžu vēlmes. Tādēļ atteikums Teātra observatorijai, kuras vadītāja savu privāto teātri dēvē par elitāru, lai arī nepatīkams, bet ir visnotaļ loģisks. Galu galā - tiem, kas grib nodarboties ar elitāru mākslu, pašiem ir jāatrod iespēja nopelnīt. Ja reiz pasaulē ir cilvēki, kuri gatavi maksāt miljonus par formalīnā iegremdētiem liellopiem, gan jau Latvijā atrastos tādi, kas ir gatavi maksāt arī 30 latus.