Jaunākais izdevums

Šobrīd ir zināmi gadījumi, kad darbinieki nepiekrīt stāties darba tiesiskajās attiecībās ar darba devēju, ja viņiem netiek maksāta alga aploksnē, intervijā LTV1 norādīja Latvijas Darba devēju konfederācijas (LDDK) ģenerāldirektore Elīna Egle.

Viņa prognozēja, ka kopumā sociālajā budžetā gaidāms kritums, taču jautājums neesot tikai par to, ka darba devēji nemaksā vai nevar samaksāt sociālo nodokli, bet arī par to, vai cilvēki vēlas, lai par viņiem šis nodoklis tiktu maksāts.

Kopumā vērtējot, situācija uzņēmējdarbībā esot smaga, un slogs uz darba devēju par darbinieku algošanu esot ļoti ievērojams, jo Latvijā ir lielākais nodoklis Baltijas valstīs.

«Ja pirmās grūtības 2008. un 2009.gadā darba devēji risināja, pārskatot savu personāla politiku, optimizējot darbiniekus un samazinot citus izdevumus, tad šobrīd uzņēmēji vairs nevar turēt nodokļu slogu un sākas parādi,» stāsta E.Egle.

Viņa arī atzīmē, ka būtu jāsatraucas par tiem darbiniekiem, kuri šobrīd neapdomīgi pāriet uz pašnodarbināto statusu un patentmaksām. Līdz ar to viņi esot pilnīgi sociāli neaizsargāti.

Tomēr, neskatoties uz grūtībām, daudzi uzņēmumi norādot, ka 2010.gads bijis viens no labākajiem apgrozījuma ziņā, piemēram, loģistikas nozarē strādājošajiem uzņēmumiem. «Tā ir arī viena no prioritārajām nozarēm, uz kuru var balstīt ekonomiku. Eksports attīstās veiksmīgi, bet jautājums ir par to, cik ilgi varam izturēt spiedienu uz ekonomiku,» piebilst LDDK ģenerāldirektore.

Komentāri

Pievienot komentāru
Nodokļi

Intervija: Valdība spēlējas ar uguni

Māris Ķirsons
, 21.09.2015

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Valdība, gatavojot 2016. gada valsts budžeta projektu, uzskata, ka var nepildīt agrāk doto solījumu par darbaspēka nodokļu samazināšanu

To intervijā Dienas Biznesam stāsta ilggadējais Latvijas Darba devēju konfederācijas (LDDK) prezidents Vitālijs Gavrilovs. Viņš uzsver, ka darba devēji kā valdības sociālie partneri iestājas par sabalansētu valsts budžetu un ir piedāvājuši konstruktīvus priekšlikumus valsts maka papildināšanai, tomēr valdība tos ignorē.

Kā vērtējat 2016. gada valsts budžeta veidošanas gaitu?

Nevar noliegt, ka pasaulē nemitīgi notiek dažādas pārmaiņas un Latvijai kā mazai valstij ir jāseko līdzi šīm izmaiņām. Tomēr tas nenozīmē, ka valdībai ir tiesības neturēt solījumus. Nākamā gada valsts budžeta veidošanas process, jo īpaši politiķu darba stils un nostāja, darba devējus nepatīkami pārsteidza. Proti, pirmo reizi pēdējo 25 gadu vēsturē valdība situācijā, kad ir vērojama tautsaimniecības izaugsme, aug nodarbināto skaits, sarūk reģistrētie bezdarba rādītāji, izvēlējās nodokļu paaugstināšanu. Situācija ir unikāla – neraksturīga, jo sociālie partneri – darba devēji un arodbiedrības – ir vienā frontes līnijā un neatbalsta valdības rīcību. Latvijā ir pieņemts tāds plānošanas dokuments kā Nacionālās attīstības plāns, ir šīs valdības deklarācija un nodokļu politikas stratēģija 2015.- 2017. gadam, ko pērnā gada 1. oktobrī parakstīja tā brīža finanšu ministrs Andris Vilks no Vienotības un darba devēji – LDDK un LTRK. Budžeta veidošana ir pretrunā visiem minētajiem dokumentiem. Būtiskākie pārkāpumi – doto solījumu nepildīšāna – atteikšanās no likumā ierakstītā darbaspēka nodokļu likmes samazināšanas un jauna (tā dēvētā solidaritātes) nodokļa ieviešana. Faktiski pašreiz valdība mēģina «lāpīt» budžetu uz godīgo nodokļu maksātāju rēķina, bet izraisīs tieši pretēju reakciju. Tādējādi tiks veicināta ēnu ekonomika, jo lielākas algas maksāt kļūs arvien neizdevīgāk, faktiski darba devēji tiks sodīti par to, ka ir gatavi maksāt saviem darbiniekiem vairāk, tāpēc vilinājums to darīt citādi tikai pieaugs. Neko labu tas nedarīs nodarbinātības un investīciju piesaistē. Kā lai investori notic Latvijas valstij, ja valdība sola (likumā pat ierakstīts) vienu, bet rīkojas pilnīgi pretēji solītajam? Investori neticēs ne tikai valdības solītajam vai deklarētajam, bet arī likumā rakstītajam. Konkurentvalstu investoru piesaiste Latvijai pietiek. Pašreizējos ekonomiskajos apstākļos šāda nestabilitāte un neprognozējamība nodokļu politikā vienkārši investoriem liks atturēties no ieguldīšanas Latvijā. Un tas notiek brīdī, kad investīcijas Latvijā ir ļoti vajadzīgas gan nodarbinātības, gan joprojām notiekošās emigrācijas kontekstā. Šāds hibrīdnodoklis, kas valdības iecerē ir pretrunā ar kopējo nodokļu sistēmu (tiktu iekasēts sociālās iemaksas apmērā, bet nenonāktu sociālajā budžetā), spiedīs uzņēmumus pārskatīt savas štata vietas un, lai noturētu (saglabātu atalgojumu līdzšinējā apmērā) augsti kvalificētos speciālistus, visticamāk, atlaidīs mazāku algu saņēmējus.

Komentāri

Pievienot komentāru
Makroekonomika

Sociālie partneri un valdošās partijas vēl nepanāk vienošanos par izmaiņām nodokļos

LETA, 28.08.2015

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Sociālie partneri un valdošās partijas piektdien Nacionālās trīspusējās sadarbības padomes (NTSP) nodokļu un budžeta apakškomitejas sēdē vēl nepanāca vienošanos par plānotajām izmaiņām nodokļos, taču puses bijušas vienisprātis, ka nākamgad jādiskutē par nodokļu sistēmas izmaiņām kopumā, kas varētu stāties spēkā 2017.gadā.

Pēc NTSP sēdes Latvijas Darba devēju konfederācijas (LDDK) ģenerāldirektore Līga Meņģelsone žurnālistiem atzina, ka šodien NTSP apakškomitejas sēdē darba devēji uzturēja prasību, ka darbaspēka nodokļi ir jāsamazina - vai nu iedzīvotāju ienākuma nodoklis (IIN), vai sociālās iemaksas, par ko sociālie partneri un Finanšu ministrija (FM) panākuši vienošanos iepriekš un kas būtu saskaņā ar nodokļu stratēģiju.

Sociālie partneri izprot, ka prioritāro jomu finansēšanai ir nepieciešami alternatīvi finansējuma avoti. «Ja ministrijas ir atradušas iespēju par 3% samazināt izdevumus, bet aizsardzības finansēšanai joprojām nepietiek līdzekļu, mēs piedāvājām variantu palielināt pievienotās vērtības nodokli par 1%. Tāpat redzam, ka ir sarežģīta situācija ar mikrouzņēmumu nodokli un sociālajām iemaksām, tāpēc sociālās iemaksas 120 eiro apmērā būtu ieviešamas no nākamā gada,» sacīja LDDK ģenerāldirektore.

Komentāri

Pievienot komentāru
Eksperti

Latvijas darba nodokļu sistēma veicina zemas pievienotās vērtības un aplokšņu algu ekonomiku

Pēteris Leiškalns, LDDK Sociālās drošības un veselības aprūpes eksperts, 18.10.2023

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Latvijas valdībai ir divi sociālie partneri jautājumos par ekonomiskās politikas veidošanu - Latvijas Darba devēju konfederācija (LDDK) un Latvijas Brīvo arodbiedrību savienība (LBAS). Darba devēju izsenis rosinātie un pēdējā laikā plaši apspriestie grozījumi darbaspēka nodokļu jautājumos turpina ar plašu rezonansi izskanēt dažādos plašsaziņas līdzekļos, nereti ar ievērojamu devu emocionāliem un tēlaini izteiksmīgiem līdzekļiem.

Un patiesi – LDDK ar LBAS un citām uzņēmēju organizācijām ir vienā laivā, jo mūsu visu interesēs ir Latvijas cilvēku labklājība, ko var nodrošināt tikai ekonomikas izaugsme. Tomēr pagaidām mēs domājam un spriežam atšķirīgās kategorijās. Lai šī publikācija kalpo kā sociālā dialoga turpinājums plašākā sabiedriskajā telpā, jo slēgtās darba grupās pie kompromisiem nudien neizdodas nonākt.

Viena no metodēm, kā tirgus ekonomikā novērtēt valstī pastāvošo uzņēmējdarbības vidi kopumā, tostarp nodokļu sistēmu un darba attiecību regulējumu ir ekonomikas rezultāts, ko var novērtēt pēc iekšzemes kopprodukta uz iedzīvotāju. Latvijas rezultāts, maigi izsakoties, nav labākais Baltijā (pēc Eurostat datiem1, IKP uz vienu iedzīvotāju (pret ES vidējo) Lietuvā ir 90%, Igaunijā 86,5%, bet Latvijā 73,1%. Par mums sliktākā situācijā ir tikai Slovākija, Grieķija un Bulgārija). Un tam ir konkrēti iemesli, ko uzņēmēji, konkurējot ar citu valstu komersantiem gan starpvalstu tirgū, gan tepat Latvijā, ir apzinājuši. Ja gribam, lai kaut kas mainītos, nosacījumi ir jāmaina. Un tas ir gan darba devēju, gan darba ņēmēju interesēs. Bet, ja nosacījumi netiks mainīti, tad ir diezgan naivi cerēt, ka mainīsies ekonomikas rezultāts.

Komentāri

Pievienot komentāru
Būve

Būvniecībā rosina ieviest citu minimālo algu

Uldis Andersons, 
 Māris Ķirsons, 18.08.2014

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Lai mazinātu ēnu ekonomiku būvniecībā, Latvijā šajā jomā strādājošajiem būtu jāievieš īpašs – augstāks – minimālās algas līmenis, no kura būtu jāmaksā darbaspēka nodokļi

«Tas nav nekas revolucionārs Eiropas Savienībā, jo tāda kārtība pastāv, piemēram, Beļģijā. Kāpēc gan šo pieredzi nevarētu izmantot Latvijā?» savu pozīciju skaidro būvniecības eksperts, vairāku ar būvniecību saistītu likumdošanas izmaiņu līdzautors un bijušais būvkompānijas valdes priekšsēdētājs, kā arī ilggadējs LTRK Nacionālās stratēģijas padomes vadītājs Normunds Štāls. Viņš norāda, ka būvniecību ne tikai Latvijā uzskata par vienu no nozarēm, kurās pastāv ēnu ekonomika, kas nodara kaitējumu ne tikai valsts budžetam, bet arī legālām nodokļus maksājošām būvkompānijām, kuras izmaksu jomā nevar sacensties ar tām, kuras nodokļus maksā daļēji. «Latvijā publiskajos iepirkumos ar dažiem izņēmumiem par uzvarētāju atzīst zemākās cenas piedāvātāju, tādējādi priekšrocība ir tiem, kuri maksā minimālās algas un pārējo aploksnēs,» skaidro N. Štāls. Viņš norāda, ka atšķirībā no Latvijas jau minētajā Beļģijā un arī Norvēģijā faktiski ir ieviesta cita minimālā alga, no kuras obligāti jāmaksā nodokļi.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

«Normālās valstīs, kur ir progresīvā nodokļu sistēma, tiek aplikti visi ienākumi: gan dividendes, gan ienākumi no īres vai vērtspapīru pārdošanas. Taču šis «solidaritātes nodoklis» attiecas tikai uz darbaspēku. Cilvēkam, kurš pelna 75 000 eiro gadā, faktiski būs jāmaksā 56% nodokļu likme. Vienlaikus mēs zinām, ka mums valstī ir 40% strādājošo cilvēku, kas saņem «aplokšņu algas» un nemaksā neko. Kādēļ cilvēkiem, kas daudz mācījušies, dienu un nakti strādājuši, investējuši savā izaugsmē, tagad būtu «jāsolidarizējas» ar tiem, kas saņem algu aploksnē? Kāpēc mums jāmaksā par tiem, kas nemaksā nekādus nodokļus? » intervijā žurnālam Sestdiena saka Lattelecom valdes priekšsēdētājs Juris Gulbis.

Fragments no intervijas

Kādēļ esat vērsies pret valdības plānoto «solidaritātes nodokli», ko varētu apstrīdēt Satversmes tiesā?

Pirms gada sociālie partneri (darba devēji un arodbiedrības) vienojās ar valsti par nodokļu politikas stratēģiju. Vienošanās paredzēja, ka netiek ieviesti jauni nodokļi, jāsamazina darbaspēka nodokļu slogs, kā arī jāpaplašina nodokļu bāze uz citu avotu rēķina (nekustamais īpašums, kapitāls, patēriņš). Taču augustā Finanšu ministrija no atvilktnes izvilka «solidaritātes nodokli», kas ir pretrunā visiem šiem principiem: tas ir jauns nodoklis, ar ko aplikt darbaspēku, un tas nav ne progresīvs, ne solidārs.

Komentāri

Pievienot komentāru
Nodokļi

Valdība un sociālie partneri vienojas par diferencēta IIN ieviešanu

LETA, 29.06.2017

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Valdības pārstāvji un sociālie partneri ceturtdien Nacionālās trīspusējās sadarbības padomes (NTSP) sēdē vienojas par diferencēta iedzīvotāju ienākuma nodokļa (IIN) ieviešanu.

Vienošanās paredz, ka IIN likmes tiks diferencētas pa ieņēmumu veidiem, proti, ienākumiem līdz 20 000 eiro gadā IIN likme būs 20%, no 20 001 eiro līdz 55 000 eiro - 23%. Tomēr šodien vēl netika panākta vienošanās par IIN likmi lielo algu saņēmējiem - virs 55 000 eiro gadā. Finanšu ministrija piedāvāja transformēt solidaritātes nodokli, piemērojot solidaritātes nodokļa aprēķināšanas principu IIN aprēķinā. Tādējādi lielo algu saņēmējiem IIN būtu 33,5%. Pret šo principu iebilda darba devēji, jo šis maksājums būs pārāk liels.

Ministru prezidents Māris Kučinskis (ZZS) atzina, ka minētais jautājums tiks apspriests pirmdien, 3.jūlijā, gaidāmajā koalīcijas sēdē un tiks meklēts kompromisa variants.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

No 2016.gada plānots ieviest diferencētu neapliekamo minimumu. Visaugstākais tas būs cilvēkiem ar nelielām algām, otrdien raksta Diena.

Ekonomiskās sadarbības un attīstības organizācija (OECD), par kuras dalībnieci Latvija vēlas kļūt šogad, ir publicējusi ziņojumu par mūsu valsts ekonomikas attīstību. Ziņojumā nozīmīgu vietu ieņem mūsu nodokļu sistēmas analīze un rekomendācijas tās pilnveidošanai.

Viens no būtiskākajiem ziņojuma secinājumiem – Latvijā ir nepieļaujami liels nodokļu slogs zemu atalgotam darbaspēkam. Sekas ir ne tikai izteikti nevienlīdzīga sabiedrība, bet arī plaša ēnu ekonomika mazatalgotajā sektorā. OECD ieteikums ir zemu atalgotā darbaspēka nodokļu slogu būtiski samazināt, to kompensējot ar vides un nekustamā īpašuma nodokļu paaugstinājumu. Ziņojuma autori uzskata, ka Latvijai ir arī visas iespējas kā ieņēmumu avotu izmantot akcīzes nodokli degvielai, kurš pašlaik ir viens no zemākajiem Eiropas Savienībā (ES). Tāpat OECD uzsver, ka Latvijai jāpieliek visas pūles, lai mazinātu ēnu ekonomiku.

Komentāri

Pievienot komentāru
Karjera

Viedoklis: Minimālās algas palielināšana negatīvi ietekmēs uzņēmumu konkurētspēju

Margarita Dunska,
Latvijas Universitātes Starptautisko ekonomisko attiecību katedras asociētā profesore, 29.04.2013

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Sociālie partneri ir vienojušies par minimālās darba alga palielināšanu līdz 225 latiem jeb 320 eiro. Šis jautājums ir jāskata vismaz no diviem aspektiem – sociālā un ekonomiskā.

Komentāri

Pievienot komentāru
Nodokļi

Vējonis: Jaunā nodokļu sistēma strādās, ja visi godīgi maksās nodokļus

LETA, 25.04.2017

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Jaunā nodokļu sistēma varēs strādāt tikai tad, ja visi tajā iesaistīsies, kas nozīmē, ka savas saistības pret valsti jāpilda arī ikvienam iedzīvotājam, tai skaitā godīgi maksājot nodokļus, tiekoties ar Latvijas Brīvo arodbiedrību savienības priekšsēdētāju Egīlu Baldzēnu šodien teica Valsts prezidents Raimonds Vējonis.

Prezidents uzsvēra, ka Latvijas tautsaimniecības attīstības un iedzīvotāju labklājības veicināšanā ir ļoti svarīgi īstenot efektīvu nodokļu reformu, kas šobrīd ir viens no galvenajiem valdības uzdevumiem. «Reformu procesa veiksmi lielā mērā noteiks tas, cik aktīvi un atbildīgi tajā piedalīsies plaša sabiedrība - gan darba devēji, gan darba ņēmēji,» norādīja Vējonis.

Viņš sacīja, ka valdība, izstrādājot jauno nodokļu sistēmu, apliecina savu gribu pildīt pienākumus pret iedzīvotājiem un uzņēmējiem, veidojot tiem labvēlīgu vidi. Tāpat prezidents atzinīgi novērtēja to, ka reformas izstrādē kopā ar valdību ir piedalījušās visas iesaistītās puses - sociālie partneri, uzņēmēju organizācijas un eksperti.

Komentāri

Pievienot komentāru