Šodien ES patērētāju tiesību aizsardzības komisāre Meglena Kuņeva nāca klajā ar vairāk nekā 20 dažādiem priekšlikumiem gan tiesību aktu, gan nesaistošu dokumentu veidā, kuru mērķis ir līdz 2013. gadam aktivizēt mazumtirdzniecību vienotajā tirgū. Šiem priekšlikumiem tuvākajos mēnešos sekos vispusīga pārrobežu iepirkšanās tiesību pārskatīšana, padziļināta analīze par labāko veidu, kā stiprināt patērētāju kolektīvās tiesvedības iespējas, jauni priekšlikumi par daļlaika īpašumu tiesību direktīvas stiprināšanu, kā arī pasākumi, kas pārrobežu tirgū pavērs iespēju izdevīgāk saņemt kredītu (patēriņa kredīta direktīva). Jaunās 2007. - 2013. gadam izstrādātās patērētāju stratēģijas mērķis ir sekmēt uzticēšanos vienotajam tirgum, lai patērētāji varētu brīvi iepirkties citās valstīs gan ceļojot, gan izmantojot internetu, tādējādi atrodot savām vajadzībām vispiemērotākās preces ar labāko kvalitāti un cenām.
"Ar šīs stratēģijas palīdzību mēs ceram iekustināt šo smago vezumu - mazumtirdzniecību vienotajā tirgū. Pārrobežu tirdzniecības uzplaukumam ir visi mūsdienu tehniskie priekšnoteikumi, taču patērētāju atsaucība par to neliecina. Es vēlos veicināt uzticēšanos tirgum un dot cilvēkiem lielākas izvēles iespējas un cenām atbilstošu kvalitāti. Es vēlos, lai Birmingemas iedzīvotājs, pērkot digitālo fotoaparātu internetā no uzņēmuma, kas atrodas Berlīnē vai Budapeštā, būtu tikpat apmierināts, kā to pērkot savā prestižo veikalu rajonā."
Iedzīvotāju patēriņš veido 58 % no Eiropas Savienības IKP. Statistikas dati liecina, ka ne uzņēmumi, ne patērētāji vēl pilnībā neizmanto iekšējā tirgus potenciālu, jo īpaši iespējas, ko piedāvā iepirkšanās internetā. Iekšējais tirgus varētu būt pasaules lielākais mazumtirgus, taču tas joprojām vairāk atgādina 27 valsts līmeņa minitirgus, tādējādi liedzot patērētājiem izdevīgākas cenas un izvēles iespējas, bet Eiropas ekonomikai papildu izaugsmi.
Stratēģijas pieci pīlāri
1. Modernizētas pārrobežu iepirkšanās tiesības
Pašreizējie tiesību akti par patērētāju tiesību aizsardzību, kas ir nepilnīgi, novecojuši un nepiemēroti apstākļiem, kādus radījusi digitālā revolūcija produktu, pakalpojumu un mazumtirdzniecības jomā, tiks pamatīgi pārskatīti un racionalizēti. Prioritāte ir pārskatīt 8 svarīgākās uz patērētājiem vērstās direktīvas - sākot no jautājumiem par garantijām līdz piegādēm. Darbs pie tām uzsākts ar "Zaļo grāmatu par patērētāju acquis pārskatīšanu" (skat. IP/07/253). Papildus tam prioritāras jomas ir šādas:
- direktīva par daļlaika īpašumu tiesībām;
- jauna direktīva par patēriņa kredītu;
- ziņojums par patēriņa finanšu pakalpojumu tālpārdošanas direktīvas darbību;
- ziņojums par vispārējās preču drošības direktīvas darbību.
2. Spēcīgas prasību izskatīšanas un noteikumu piemērošanas sistēmas
Patērētāji nevarēs pilnībā izbaudīt vienotā tirgus priekšrocības, ja tiem nebūs pieejamas spēcīgas un efektīvas sistēmas problēmu risināšanai gadījumos, kad rodas sarežģījumi ar nopirktajām precēm vai pakalpojumiem. Komisija strādās pie tā, lai:
- stiprinātu alternatīvu strīdu izšķiršanas sistēmu uzraudzību;
- apsvērtu iespēju izstrādāt kolektīvas patērētāju tiesvedības mehānismus, ko izmantot patērētāju tiesību aizsardzības un EK konkurences noteikumu pārkāpumu gadījumā;
- sniegtu ziņojumu par izpildrakstu direktīvu (kam vēlāk šogad sekos sabiedriskā apspriešana par direktīvas ietekmi);
- īstenotu jauno regulu par sadarbību patērētāju tiesību aizsardzības jomā, cīnoties pret pārrobežu krāpšanu un patērētāju aizsardzības noteikumu pārkāpumiem (skat. IP/07/253).
3. Tirgus drošība
No patērētāju viedokļa preču drošība ir galvenā problēma. Prioritārās darbības jomas ir šādas:
- ES tirgus uzraudzības un ātrās brīdināšanas sistēmas (RAPEX) stiprināšana attiecībā uz ziņojumiem par bīstamām precēm;
- sadarbības stiprināšana ar ASV un Ķīnas iestādēm;
- datu vākšana par nelaimes gadījumiem un miesas bojājumiem, kas radušies kādu preču vai pakalpojumu dēļ, kā arī datu vākšana un analīze par ķīmiskajiem riskiem.
4. ES politikas koncentrēšanās uz pasākumu ietekmi uz patērētājiem
Mērķis ir nākamās paaudzes vienotajā tirgū - "vienotajā tirgū 2" - politikas lēmumu pieņemšanā vadīties pēc šo lēmumu ietekmes uz patērētājiem.
Patērētāju interešu iestrādāšana politikas izstrādes procesā tādās jomās kā veselības aizsardzība, uzņēmējdarbība un rūpniecība, vide un transports ir galvenā prioritāte. Īpaši jāmin:
- Komisijas baltā grāmata par hipotekāro kredītu;
- pakalpojumi ar vispārēju tautsaimniecisku nozīmi, attiecībā uz kuriem Komisija nodrošinās, ka attiecīg gadījumā tiek garantēti universālie pakalpojumi ES un dalībvalstu līmenī;
- rādītāju izstrāde un statistikas datu vākšana šādās jomās: pārrobežu tirdzniecība (uzņēmumi -> patērētājiem), cenu tuvināšanās vai cenu atšķirību palielināšanās, tiesību normu ievērošana, uzticēšanās, patērētāju sūdzības, cenas, pieejamība un patērētāju apmierinātība.
5. Informācija
Patērētājiem vajadzīga labāka informācija, pārskatāmāki tirgi un politiskā ietekme. Prioritārie pasākumi būs šādi:
- Eiropas patērētāju centru tīkla (ECC-Net) darba līdzfinansēšana un koordinēšana. Šis tīkls sniedz konsultācijas patērētājiem par viņu tiesībām un ļauj vieglāk rast tiesiskos risinājumus pārrobežu lietās;
- informācijas kampaņas dalībvalstīs, maģistra līmeņa izglītības programmu izveide par patērētāju tiesību jautājumiem, ikgadējās skolēnu dienasgrāmatas publicēšana, pieaugušo apmācības kurus izstrāde.
Papildu informāciju skatīt:
Eiropas Komisijas pārstāvniecības Latvijā Preses sekretāre Inese Stepiņa