Lai gan Latvjas kontrolējošās institūcijas tam pastiprinātu vērību nevelta, Latvijā tiek izplatītas viltotas auto detaļas. Pasaulē viltoto auto detaļu tirgus ikgadējais apjoms tiek lēsts 12 mljrd. USD vērtībā, no kā 9 mljrd. USD tiek apgrozīti ārpus ASV. Turklāt globālā līmenī viltojumu tirgus vērtība pastāvīgi palielinās, jo aizvien vairāk viltotas tiek nevis luksuspreces, bet ikdienā vajadzīgas lietas.
Šādi secinājumi rodas, iepazīstoties ar dažādu organizāciju, kuru uzdevums ir cīņa ar preču viltojumiem, dokumentiem.
Neskatoties uz nozares darboņu novērojumiem, Valsts policijas Preses un sabiedrisko attiecību biroja pārstāve Sintija Virse norāda, ka Latvijā automašīnu detaļu viltojumi nav pārāk izplatīti. "Līdz šim tie ir pāris kriminālprocesi un daži administratīvo pārkāpumu protokoli, bet salīdzinoši ar citiem viltojumiem šo ir maz," viņa stāsta. "Bet viens ir tas, ko mēs paši noskaidrojam operatīvās darbības un pārbaužu laikā, taču pastāv arī iespēja, ka ir informācija un fakti, kas nenonāk policijas rīcībā," atzīst S. Virse.
Bolderājā neražo
"Latvijā izgatavoti izcili brāķi negadās, vairāk ienāk oriģinālu detaļu pakaļdarinājumi no Ķīnas un Polijas," stāsta Aigars Dmitrijevs, Wess motors (Toyota) vecākais rezerves daļu pārdevējs. Salīdzinoši visbiežāk viltotas tiek vācu automašīnu detaļas, stāsta servisu pārstāvji. SIA Volksauto (Volkswagen, Audi) direktora vietnieks Sergejs Iļjankovs atzīst, ka šāda problēma pastāv: "Ar situāciju, kad pie mums atbrauc remontēt mašīnu, kas pilna ar viltotām detaļām, saskārušies neesam, taču zinām, ka šādas detaļas nopērkamas ir. Tāpēc cilvēkiem pašiem jābūt gudriem un detaļas jāpērk no oficiālajiem pārstāvjiem." Viņš dzirdējis, ka viltotās auto detaļas tiek izgatavotas ne vien Ķīnā, bet arī tepat kaimiņos - Lietuvā.
Vilto visu
"Mūsu lauciņā - Hondas automašīnām - pārāk aktuāla problēma ar pakaļdarinājumiem nav, viltoti tiek lielākoties automašīnu aksesuāri un tjūninga elementi," stāsta Aldis Lediņš, Bensons auto (Honda) servisa vadītājs. Tas, ja masveidā netiek viltotas attiecīgās markas automašīnu rezerves daļas, nenozīmē, ka uzņēmumam viltotāji nesagādā galvassāpes. A. Lediņš stāsta, ka ļoti nopietna problēma esot Ķīnā ražoti tā dēvēto spēka produktu - dārza tehnikas, laivu motoru, industriālās tehnikas - motoru viltojumi. Latvijā esot sastopamas, piemēram, ar Hondas motoru replikām aprīkoti zāles pļāvēji, kuriem pat detaļas 1:1 atbilst Hondas ražojumiem, tomēr atšķiras izmantotie materiāli un kvalitāte ir daudz zemāka.
Domas dalās
"Ja detaļa ir beigta, uzliekam jaunu, neiedziļinoties, no kurienes nākusi iepriekšējā. Taču no mūsu klientiem diez vai daudzi būs saskārušies ar viltojumiem - mēs kā dīleri esam salīdzinoši dārgi un, ja cilvēks iegādājas BMW, parasti viņš var atļauties arī oriģinālās detaļas," spriež SIA BM Auto (BMW) servisa direktors Aleksandrs Maķis. Taču par to, ka viltots tiek arī viņa pārstāvētais zīmols, dzirdēts esot - vēl šogad Romā notikusi konference, kurā runāts arī par to.
Savukārt Autofavorīta valdes priekšsēdētājs Agris Bārda uzskata, ka viltoto detaļu izplatība Latvijā nav īpaši liela. Viņš norāda, ka Latvijas tirgus ir pārāk mazs, lai būtu izdevīgi ievest viltojumus lielos apjomos. Turklāt Āzijas kravas, no kurienes šīs detaļas varētu nākt, tiek visai stingri kontrolētas.
"Protams, mēs nevaram runāt par tirgos nopērkamajām detaļām un automašīnu piederumiem, bet problēma, manuprāt, ir tā, ka tie nav uzņēmēji, kam par visu ir jāatskaitās, bet gan privātie tirgotāji. Iespējams, ka viltojumus viņi iepērk caur Lietuvu vai Poliju," spriež A. Bārda.
ES dati liecina, ka no automašīnu ražotājiem viltotāju vidū vispopulārākā ir BMW, ar kuru marķēti 2 % uz ES robežām "noķerto" preču, kuras neietilpst tradicionāli viltotāju iemīļotajās preču grupās - tekstils, parfimērija, rotaļlietas utt., liecina ES muitas departamenta dati. Savukārt koncerns Ferrari viltotāju dēļ cieš zaudējumus "ne auto ražošanas" segmentos, kuros strādā - 3 % uz robežas aizturēto pulksteņu ir marķēti ar šīs firmas zīmi, tikpat liels procents aizturēto rotaļlietu un spēļu ir ar viltotu Ferrari zīmolu.
Traģiski precedenti
Runājot par viltotām auto detaļām, problēma nav tikai zaudējumos preču zīmju īpašniekiem. Pirms krietna laika ASV septiņi bērni gāja bojā, apgāžoties autobusam, kurā tikko uzstādītās pazīstama zīmola bremzes izrādījās viltotas un izgatavotas no zāģu skaidām.
Ne vienmēr skrupuloza piegādātāja pārbaude var pasargāt no viltojuma iegādes, jo pat NATO iegādājoties militāro helikopteru rezerves daļas, pamanījās nopirkt viltotas transmisijas detaļas un kopumā, kā lēš sabiedriskā organizācija Starptautiskā pretviltojumu koalīcija, 2 % no ik gadu uzstādītajām lidmašīnu, tajā skaitā komerciālajiem pārvadājumiem paredzēto, rezerves daļām ir viltojumi.
Skopais maksās divreiz, arī autoservisā
Latvijā "uzrauties" uz auto detaļu viltojumiem, kas var nozīmēt papildu izmaksas, var viegli, jo pazīt viltojumu ir sarežģīti.
Ar garantiju, ka tās ir oriģinālas, detaļas var nopirkt vien pie oficiālajiem izplatītājiem, taču tad, visticamāk, būs jāšķiras no lielākas summas, nekā riskējot un pērkot citur. Bet lēto detaļu pirkšana var izraut robu budžetā.
Latvijā sastopamo pakaļdarinājumu kvalitāte esot zema un reizēm iegādāto viltojumu nevar pat ielikt automašīnā, stāsta Aigars Dmitrijevs, Wess motors (Toyota) vecākais rezerves daļu pārdevējs. "Klientam šķiet, ka oriģinālā detaļa ir par dārgu, un tad tiek nopirkta lētāka, ar ko dodas uz servisu. Mehāniķis pirmajā brīdī nevar pateikt, ka detaļa ir pakaļdarinājums, un pusdienas garumā mašīna tiek jaukta, lai noskaidrotu, ka detaļu nemaz nevar ielikt. Pēc tam mašīna tiek likta kopā. Darbs nav izdarīts, bet mehāniķis ir strādājis, un klientam ir izmaksas," tā A. Dmitrijevs.
Situāciju pasliktina tas, ka viltojumu nav tik viegli atšķirt, jo poligrāfijas pakalpojumi ļauj izgatavot iepakojumu, kas neatšķiras no oriģinālā. "Tas ir garantijas jautājums: oriģinālām detaļām ir pat 3 gadu garantija, bet, ja klients pērk pakaļdarinājumu, vairumā gadījumu garantiju nedod," stāsta A. Dmitrijevs. Galvenais kritērijs, kā atšķirt oriģinālu no viltotas detaļas, ir cena, uzskata SIA Volksauto direktora vietnieks Sergejs Iļjankovs. SIA Permalat Pluss BMW autocentrā norādīja, ka nereti detaļas ir tik sarūsējušas vai izjukušas, ka vairs nav iespējams noteikt to izcelsmi.
Uzņēmēji atzīst, ka problēmas varētu būt ar "kaktu" servisiem. Aldis Lediņš, Bensons auto (Honda) servisa vadītājs, zina, ka esot servisi, kas peļņas dēļ pērk lētākas detaļas, dārgākās un kvalitatīvākās piedāvājot "savējiem". "Esmu drošs, ka lielie autocentri neriskē klientiem pārdot viltotas detaļas. Varbūt citādi ir mazajos servisos," tā Autofavorīta valdes priekšsēdētājs Agris Bārda.