Citas ziņas

Progresīvais nodoklis kavēs attīstību

Kēstutis Isakas, SIA Shark Media direktors, 10.03.2008

Jaunākais izdevums

Latvijas premjers Ivars Godmanis, komentējot ideju par progresīvā nodokļa ieviešanu Latvijā, ir izteicies, ka, valstī ieviešot progresīvo nodokļu likmi, mēs riskējam ar to, ka uzņēmēji varētu pārcelties uz kaimiņvalstīm, Latvijai mazinot savu konkurētspēju. Līdzīga ideja par progresīvā nodokļa piemērošanu ir bijusi arī Lietuvas premjerministram Ģediminam Kirkilam, kura gan Seimā nav guvusi atbalstu.

Eksperti ideju par progresīvā nodokļa ieviešanu Lietuvā ir nosaukuši par politisko demagoģiju, kuras galvenais iemesls ir vēlēšanu tuvošanās. Līdz ar to šiem izteikumiem nav praktiskā seguma. Par nodokļu samazināšanu runā ļoti daudzi, bet līdz reāliem darbiem neviens nav nonācis. Gribētu atzīmēt, ka uzņēmējos šādas runas rada nedrošības sajūtu, jo neļauj droši paredzēt nākotnes virzību. Finanšu plānošanu tas neietekmē, ja nodokļi tiek samazināti, savukārt tos palielinot, – uzņēmēju izstrādātais biznesa plāns ir jāmaina. Protams, labi būtu, ja tiktu samazināta PVN likme vai ienākuma nodoklis, tomēr realitāte ir tāda, ka mūsdienās samazināts nekas netiek. Uzņēmējus interesē stabilitāte, lai būtu prognozējama turpmākā darbība. Šobrīd es kā uzņēmējs zinu, kādi nodokļi attiecas uz manu uzņēmumu un cik man būs jāmaksā, savukārt ar progresīvā ienākuma nodokļa likmi būtu ievērojami grūtāk plānot nākotnes izdevumus un līdz ar to arī darbu.

Protams, īstermiņā šāda nodokļu sloga palielināšanas stratēģija var darboties un valstij ienākumi pieaugtu, tomēr ilgtermiņā tas var izpausties kā uzņēmēju aiziešana no Latvijas, jo starp Baltijas valstīm kapitāla mobilitāte ir ļoti augsta. Nodokļu sistēma Lietuvā un Latvijā būtiski neatšķirtas, kas padara iespējamu lietuviešu uzņēmējiem ienākt Latvijas tirgū, sekmīgi strādāt un attīstīties. Ir būtiska atšķirība vienīgi attiecībā uz PVN, ko daudzi lietuviešu uzņēmēji arī izmanto. Ja Latvijā tiek pirktas automašīnas, pievienotās vērtības nodokli var atgūt, savukārt Lietuvā šāda iespēja nepastāv. Ja Latvijā tiek paaugstināti nodokļi, arī man ir vieglāk nodibināt uzņēmumu Lietuvā un šeit atvērt tikai pārstāvniecību, šādi maksājot ienākuma nodokli Lietuvā. Tas nav grūti, līdz ar to ir jājautā, kāpēc nodokļu sloga paaugstināšanu vispār ir vērts pielietot, un ko Latvija no tā varētu iegūt? Līdzīgi var skatīties uz Latvijas kuģiem, kuri tiek piereģistrēti ārzonās. Ko Latvija iegūst no tā, ka šie kuģi strādā zem zemo nodokļu valstu karoga? Neko, savukārt iegūst ārzonas.

Latvijā ir ļoti neliels ražošanas uzņēmumu īpatsvars, un tas ir liels trūkums. Jo šeit galvenā uzmanība tiek koncentrēta uz tirdzniecības, pakalpojumu un tranzīta biznesu, kas var būt ļoti nenoteikts, – šodien ir, savukārt rīt var jau vairs nebūt. Tāpēc nav gudri piemērot lielāku nodokļu slogu uzņēmējiem, kuri vēlētos ienākt no ārvalstīm ar lielām investīcijām. Tieši otrādi, viņiem šīs nodokļu likmes būtu jāsamazina.

Neviena no Latvijas vai Lietuvas valdības īstenotajām akcijām nepalīdzēja samazināt valstīs augsto inflāciju. Varbūt problēma ir citur? Iemeslu krasajam inflācijas pieaugumam vajadzētu meklēt uz Īriju aizbraukušajos Latvijas un Lietuvas iedzīvotājos, nevis īstenot dažādus neefektīvus pretinflācijas plānus un instrumentus. Viesstrādnieki no Baltijas tur strādā, savukārt liela daļa nopelnītās naudas tiek sūtīta mājās, kas savukārt rada daudz lielāku finanšu līdzekļu atrašanos apgrozībā, nekā tautsaimniecībā tiek saražots vai nopelnīts. Līdz ar to naudas vērtība krasi krītas, jo šīs naudas ir par daudz. Savukārt valdība nevis dara kaut ko, lai aizbraucējus atgūtu, bet gan vēlas piemērot augstākus nodokļus vietējiem.

Ja mēs attīstīsim apgrozījumu, zemāki nodokļi sevi atpelna, un parādās papildu iespēja. Tāpēc vajag koncentrēties uz mazākiem, nevis lielākiem nodokļiem, palielinot apgrozījumu, no kā iekasēt mazākus nodokļus. Kā piemēru var minēt Rīgas lidostu. Nevajag skatīties tikai uz to, ka tika samazinātas lidostu nodevas, kas radījis lidostai zaudējumus. Nevajag aizmirst, ka krasi palielinājusies pasažieru plūsma, kuri šeit tērē naudu. Tāpat var, piemēram, aplūkot reklāmas aģentūru ienākumus, kuras darbojas lidostā. Pirms lēto aviokompāniju ienākšanas Latvijā cilvēku plūsma bija neliela, līdz ar to par reklāmas izvietošanu lidostas ēkā nevarēja prasīt augstu maksu, savukārt tagad cilvēku skaits ir desmitkāršojies, ja ne pat vairāk, un līdz ar to arī ienākumi no reklāmu laukumiem Rīgas lidostā, iespējams, ir pavisam citi.

Kāpēc tiem cilvēkiem, kuri nodrošina Latvijas attīstību - uzņēmējiem, radīt šķēršļus izaugsmei? Turklāt progresīvā nodokļa piemērošana ietekmētu ne tikai bagātos, bet arī tos, kuri pelna nedaudz vairāk kā vidējais iedzīvotājs. Šiem cilvēkiem izdevumi palielināsies, savukārt iedzīvotājus ar augstiem ienākumiem tas diez vai ietekmēs, jo viņi noteikti pratīs atrast veidu, kā nemaksāt šos nodokļus, - reģistrējot uzņēmumu kādā citā valstī vai kā citādāk. Tie, kuri var atļauties dārgākas lietas, var atļauties nopirkt tās citās valstīs, kas nozīmē, ka nodokļi nenonāks Latvijā jebkurā gadījumā. Nevajag sabojāt vidējā līmeņa biznesu, radot tam bailes no izaugsmes ar augstākiem nodokļiem. Šobrīd, kad ir spēkā brīvā preču, pakalpojumu un personu kustība, neviens nevar noturēt uzņēmumus un kapitālu Latvijā, ja tas viņiem šeit nav izdevīgi. Tāpēc vajag strādāt nevis pie tā, lai palielinātu nodokļus, aizbiedējot uzņēmējus, bet gan pie tā, lai viņus piesaistītu lielākā skaitā. Valstij vairāk jākoncentrējas uz to, kā sniegt iespēju uzņēmējiem saņemt nodokļu atlaides, ja gūtā peļņa tiek izmantota jaunos projektos, jaunu darbavietu radīšanai.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Lai palielinātu valsts budžeta ieņēmumus, kā arī mazinātu sociālo spriedzi, progresīvais iedzīvotāju ienākumu nodoklis būtu jāievieš jau no 2010. gada 1. janvāra, uzver LSDSP.

Pēc partijas domām, tas ir pirmais solis, kura realizēšana Latvijai ir nepieciešama jau sen. Kā norāda Latvijas Sociāldemokrātiskās strādnieku partijas (LSDSP) ģenerālsekretārs Ansis Dobelis: «Diemžēl vienreiz šī valdība centās sabojāt progresīvā ienākuma nodokļa ideju, kad no Finanšu ministrijas nāca ierosinājums nodokļu slogu palielināt jau tiem cilvēkiem, kuru ienākumi ir tikai 300 lati mēnesī. Tādējādi tiek grauta progresīvā nodokļa būtība – solidāri sadalīt nodokļu slogu starp sabiedrības bagātāko un maznodrošinātāko daļu, kā arī veidot plašu vidusslāni. Un lai tas notiktu, pirmais nodokļu palielinājums var skart cilvēkus, kuru ienākumi pārsniedz vismaz 1000 latu ik mēnesi.»

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Dzīvojamām mājām un dzīvokļiem, kuru kadastrālā vērtība nepārsniedz 40 tūkst. Ls, no nākamā gada tiks piemērots nekustamā īpašuma nodoklis (NĪN) 0.1 % apmērā no kadastrālās vērtības.

Par mājokļiem, kuru kadastrālā vērtība ir no 40 tūkst. Ls līdz 75 tūkst. Ls, par īpašuma vērtību, kas pārsniedz 40 tūkst. Ls, būs jāmaksā 0.2 % liels nodoklis, bet par mājokļu vērtību virs 75 tūkst. Ls, nodokļa likme būs 0.3 %.

Savukārt nekustamā īpašuma nodokļa likme zemei un saimnieciskā darbībā izmantojamām ēkām tiks palielināta no 1 % līdz 1.5 %, tiesa, uz vienu gadu vēl saglabājot nodokļa maksājumu pieauguma ierobežojumu 25 % apmērā pret iepriekšējo gadu.

Savukārt par neapstrādātu lauksaimniecības zemi nodoklī būs jāmaksā 3 % no tās kadastrālās vērtības.

To paredz likuma «Par nekustamo īpašumu nodokli» grozījumi, kurus Saeima šodien pieņēma galīgajā lasījumā.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Latvijas iecerei jau no 2016. gada ieviest progresīvo neapliekamo minimumu maz salīdzināmu piemēru Eiropas Savienības dalībvalstu vidū , piektdien raksta laikraksts Dienas Bizness.

Par to liecina BDO Tax veiktais pētījums. «Lielākajā daļā ES valstu nav noteikts progresīvais neapliekamais minimums, proti, tā apmērs atkarībā no cilvēka ienākumu līmeņa – jo lielāks ienākums, jo mazāks ar iedzīvotāju ienākuma nodokli neapliekamais minimums,» pētījuma rezultātu izskaidro SIA BDO Tax nodokļu eksperts Edgars Vilnis. Viņš uzsver, ka tikai dažās ES dalībvalstīs – Lietuvā, Slovākijā, Slovēnijā un Spānijā – ir noteikts progresīvais neapliekamais minimums. «Tās visas, izņemot Spāniju, ir jaunās ES dalībvalstis. Daļēji tāds ir noteikts arī Dānijā, tomēr šajā valstī tiek izmantota atšķirīga pieeja neapliekamā minimuma diferenciācijai,» skaidro E. Vilnis.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Deklarācija par Krišjāņa Kariņa (JV) topošā Ministru kabineta iecerēto darbību, par ko vienojušās koalīcijas partijas.

Saeima šodien lems, vai apstiprināt jauno valdību, kuru veidotu partiju apvienība "Jaunā Vienotība", partiju apvienība "Apvienotais saraksts" un Nacionālā apvienība.

Ievads

Krišjāņa Kariņa valdības mērķis: Latvijas ekonomikas transformācija labākai dzīvei Latvijā

Kopš Latvijas valsts neatkarības atgūšanas valsts un tās iedzīvotāji ir piedzīvojuši milzu pārmaiņas - pāreju no komandekonomikas uz tirgus ekonomiku, valsts un pašvaldību īpašuma privatizāciju, demokrātisko institūciju izveidošanu un nostiprināšanos, naudas un zemes reformas īstenošanu, pievienošanos Eiropas Savienībai (ES) un NATO militārajai aliansei.Šajā ceļā ir pārvarēti dažādi izaicinājumi, šobrīd sastopamies ar Krievijas agresīvo karadarbību Ukrainā, kura grauj likuma varā balstīto starptautisko kārtību un ir lielākais drošības apdraudējums Eiropai, radot milzīgas cilvēku ciešanas. Karadarbība ir izraisīju

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

No nākamā gada 1. janvāra mazākais automašīnu nodoklis, kas būs jāmaksā jaunu mazlitrāžas automašīnu īpašniekiem, būs tikai 36 Ls, savukārt lielu limuzīnu pircējiem automašīnu nodoklī nāksies samaksāt pat 1750 Ls.

Proti, no 2010. gada 1. janvāra vieglo automašīnu un motociklu nodoklis jaunām automašīnām, kas tiek reģistrētas Latvijā, tiks aprēķināts, par pamatu ņemot oglekļa dioksīda jeb CO 2 izmešu daudzumu.

Vieglo automašīnu un motociklu nodokļa likuma grozījumi, kuri šodien izsludināti Valsts sekretāru sanāksmē paredz, ka, jo lielāks ir konkrētās automašīnas apstiprinājuma sertifikātā norādītais CO 2 izmešu daudzums uz 1 km, jo lielāks nodoklis būs jāmaksā šo automašīnu reģistrējot.

Automobiļiem ar CO 2 izmešu daudzumu līdz 120 gramiem uz vienu kilometru nodoklis būs 0.3 Ls par katru gramu, bet automobiļiem ar CO 2 izmešu daudzumu virs 350 gramiem uz vienu kilometru – 5 Ls par katru gramu.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Jau 2017. gadā var tikt ieviests progresīvais iedzīvotāju ienākuma nodoklis un reinvestētās peļņas neaplikšana ar peļņas nodokli

To intervijā Dienas Biznesam stāsta Saeimas Budžeta un finanšu (nodokļu) komisijas priekšsēdētājs Kārlis Šadurskis. Viņš atzīst, ka atbildīgā komisija valdības iesniegtajos 2016. gada valsts budžeta paketi pavadošajos nodokļu likumu grozījumos veiks vairākus papildinājums un uzlabojumus, tomēr radikālas izmaiņas var izdarīt tikai Saeimas plenārsēdes balsojums.

Vai ir plānotas izmaiņas valdības iesniegtajos nodokļu likumu grozījumos?

Ir vairākas normas, kuras ir plānots ietvert, grozot nodokļu likumus. Proti, runa ir par grozījumiem pievienotās vērtības nodokļa likumā. Pašlaik Finanšu ministrijā ir izstrādāti priekšlikumi grozījumiem šajā likumā, kas paredz no nākamā gada 1. aprīļa ieviest reverso PVN maksāšanas kārtību datortehnikai, mobilajiem telefoniem, elektroniskajām precēm. Sākums bija atbildīgās komisijas tikšanās ar Latvijas Datortehnoloģiju asociācijas uzņēmējiem, kas norādīja uz tām summām, kuras paliek neredzamas nodokļu administrācijai. Pēc tam bija saruna ar Finanšu ministriju un Valsts ieņēmumu dienestu par rīcības plānu un ieviešanas termiņu. Reversā PVN maksāšanas kārtības ieviešanai minētajām precēm nav nepieciešams arī iepriekšējs saskaņojums ar Eiropas Komisiju. Būs vēl priekšlikums par šādu pašu reverso PVN maksāšanas kārtību šķeldai, zariem, skaidām, par kuras ieviešanu bija vajadzīgs pozitīvs Eiropas Komisijas atzinums. Šo piedāvājumu rezultātā varbūt nebūs papildu naudas valsts budžetā, bet nebūs iespēju šo naudu izkrāpt. Par citām jomām, kurām varētu piemērot reverso PVN maksāšanas kārtību, runas nav. Protams, vienmēr ir arī sīki tehniski precizējumi faktiski visos likumprojektos, un tādi noteikti būs arī šoreiz.

Komentāri

Pievienot komentāru
Nodokļi

Cigarešu paciņa sadārdzināsies par desmit santīmiem, degvielas cena - par 2,44 santīmiem litrā

Lelde Petrāne, 24.02.2011

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Pieaugot nodokļiem, Finanšu ministrija aprēķinājusi, ar cik lielu cenu kāpumu jārēķinās Latvijas iedzīvotājiem, kuri iegādājas benzīnu un cigaretes.

Kā norāda ministrija, ja pieņem, ka visi pārējie cigarešu cenu ietekmējošie faktori paliek nemainīgi, paaugstinot akcīzes nodokli cigaretēm, vienas cigarešu paciņas (20 cigaretes) cena varētu palielināties aptuveni par 10 santīmiem, ieskaitot pievienotās vērtības nodokli (bez PVN palielinājums ir par 8 santīmiem). Vienas cigaretes cena varētu palielināties par 0,5 santīmiem, ieskaitot PVN.

Savukārt, ja pieņem, ka visi pārējie cenu ietekmējošie faktori paliek nemainīgi, paaugstinot akcīzes nodokli benzīnam par 2 santīmiem litrā, degvielas cena varētu palielināties par 2,44 santīmiem litrā, ieskaitot PVN.

Gan attiecībā uz benzīnu, gan cigaretēm ministrija norāda, ka «nodokļu paaugstināšana ne vienmēr nozīmē arī attiecīgu ietekmi uz cenu izmaiņām. Ja visi citi faktori samazina cenu, tad, paaugstinot nodokli, cena var palikt nemainīga vai pat samazināties. Pastāv arī iespēja, ka, paaugstinoties nodoklim, lai cena paliktu nemainīga, respektīvi, izmaiņas negatīvi neietekmētu patēriņa pieprasījumu, par nodokļa paaugstinājumu vai tā daļu uzņēmēji var arī attiecīgi samazināt savu peļņas daļu.»

Komentāri

Pievienot komentāru
Eksperti

Samazinātā PVN likme mākslīgi ierobežos inflāciju

Pēteris Avotiņš, a/s Goldinvest Asset Management padomes priekšsēdētājs, 09.05.2012

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Kas ir pievienotās vērtības nodoklis? Ja atbild no ekonomisko teoriju viedokļa – tas ir patēriņa nodoklis. Ja no uzņēmēju viedokļa – nodoklis, kas sagādā visvairāk galvassāpes.

Iespējams, ka, no nodokļu administratoru jeb Valsts Ieņēmumu dienesta puses, tas ir visvairāk krāpšanās riskam pakļautais nodoklis. Nav nevienam noslēpums par PVN «shēmotāju» darbības apjomiem – vismaz reizi mēnesī vai divos masu saziņas līdzekļos tiek ziņots par kārtējā grupējuma aizturēšanu, kas ilgāku vai īsāku laika periodu ir izkrāpuši no valsts naudu pārmaksātā PVN veidā.

Kontekstā ar valdības paziņojumiem par PVN likmes samazināšanu, rodas pārdomas gan par to, kādēļ jāsamazina PVN un ko tas dos tautsaimniecībai, gan par to, kādēļ vispār vajadzīgs tāds nodoklis.

Riskēšu izpelnīties pārmetumus no ekonomikas korifeju un ekspertu puses, taču, manuprāt, pievienotās vērtības nodoklis ir viens no nejēdzīgākajiem nodokļiem, kas var būt. Šis ir tas nodoklis, kura nepieciešamību un noderīgumu izskaidrot uzņēmējiem un vienkāršiem cilvēkiem ir visgrūtāk. Saprotams ir darbaspēka nodoklis – no tā jāsedz sociālā budžeta vajadzības.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Igaunijas Finanšu ministrija ierosina no nākamā gada 1.jūlija ieviest automašīnu nodokli.

Ministrijas plānā piedāvāti divi nodokļa aprēķina modeļi. Šaurā aprēķina modelis paredz nodokli, kurā tiek ņemta vērā nodokļa bāzes daļa, ogļskābās gāzes izmeši un automobiļa vecums, savukārt paplašinātajā aprēķina modelī vēl tiek ņemta vērā arī dzinēja jauda un transportlīdzekļa masa.

Galīgo nodokļa aprēķina modeli ministrija sagatavos pēc situācijas izpētes un viedokļu noskaidrošanas. Izraudzīto nodokļa aprēķina modeli plānots publiskot rudenī un likumu par jauno nodokli pieņemt līdz gada beigām, lai tas stātos spēkā 2024.gada 1.jūlijā un augustā pirmo reizi nodoklis būtu jāmaksā par pusgadu.

Nodoklis būs saistīts ar automašīnu, tādējādi tas būs jāmaksā par katru īpašumā vai līzingā esošu automobili. Kopējo nodokli veido automašīnas reģistrācijas maksa un ikgadējs nodoklis.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Valdība, pirmdien lemjot par izmaiņām vairākos nodokļu un nodevu likumos, vienojās tikai par grozījumu pieņemšanu iedzīvotāju ienākuma nodokļa (IIN) likumā, nosakot, ka likme nākamgad būs 26% līdzšinējo 23% vietā. Savukārt uzņēmumu UIN tiks saglabāts 15 %.

Tāpat valdība vienojās, ka spekulatīvie darījumi par nekustamajiem īpašumiem tiks aplikti ar 15% likmi.

Valdība nemainīja iepriekš pieņemto lēmumu par dividenžu ienākumiem, un tiem likme būs 10%.

Pēc Finanšu ministrijas preses pārstāvja Alekša Jarocka atzītā, valdība arī vienojusies, ka netiks ieviests tā sauktais progresīvais uzņēmumu ienākuma nodoklis (UIN), kas paredzēja, ka uzņēmumiem, kuru peļņa pārsniedz piecus miljonus latu, tiek piemērota 25% likme. Tāpat kā līdz šim, UIN likme šiem uzņēmumiem būs 15%. Ieviešot progresīvo uzņēmumu ienākuma nodokli, valsts budžeta ieņēmumus bija iecerēts palielināt par aptuveni 3 milj. Ls.

Valdības vadītājs Valdis Dombrovskis (Jaunais laiks) atteikšanos no ieceres ieviest progresīvo uzņēmumu ienākuma nodokli skaidro ar to, ka pēc diskusijām ar starptautisko aizdevēju pārstāvjiem un citiem ekspertiem ir secināts, ka šāds nodoklis būtu grūti administrējams un uzņēmumiem būtu viegli «pārcelt» peļņu uz kādām citām valstīm, tādējādi izvairoties no nodokļa maksāšanas

Komentāri

Pievienot komentāru
Nodokļi

Papildināta - Par neatbilstošu Satversmei atzīst tikai Solidaritātes nodokļa likuma normu par likmēm

LETA, 19.10.2017

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Satversmes tiesa (ST) šodien par neatbilstošu Satversmei atzina tikai vienu no piecām apstrīdētajām Solidaritātes nodokļa likuma normām - 6.pantu, kas nosaka nodokļa likmes, savukārt paša nodokļa ieviešana atsevišķai personu grupai neesot vienlīdzības principa pārkāpums, jo likumdevēja pienākums ir veidot solidāru un taisnīgu nodokļu sistēmu, kas būtu vērsta uz sociālekonomisko atšķirību izlīdzināšanu un valsts ilgtspējīgu attīstību.

Papildināta visa ziņa

ST atzina, ka Solidaritātes nodokļa likuma 6.pants, kas nosaka nodokļa likmes, neatbilst vienlīdzības principam, tādējādi tas pārkāpj Satversmes 91.pantu. Pants atzīts par spēkā neesošo no 2019.gada 1.janvāra, lai dotu valdībai laiku izstrādāt alternatīvu risinājumu, neradot problēmas valsts budžetam. ST norādīja, ka normas tūlītēja atcelšana, kamēr nav stājies spēkā jauns normatīvais regulējums, nav iespējama, jo plānoto nodokļu ieņēmumu izpilde ir tieši saistīta ar valsts iespējām veikt savas funkcijas, tādējādi tiktu apdraudēta sabiedrības labklājība un drošība.

Solidaritātes nodokļa likuma 6.pants nosaka, ka nodokļa likme atbilst obligāto iemaksu likmei, kas noteikta saskaņā ar likuma «Par valsts sociālo apdrošināšanu» 18.pantu.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Ja kapitāla pieauguma nodoklis tiks piemērots īpašumiem, kuri tiek pārdoti personas maksātnespējas procesā uzreiz pēc šo īpašumu izsoles, tad kredītdevējiem nāksies paaugstināt pirmās iemaksas apmēru no 20% līdz 40% nekustamo īpašumu pircējiem, kuri tos iecerējuši renovēt.

Tāda situācija atklājās Budžeta un finanšu (nodokļu) komisijas Nodokļu politikas apakškomisijas sēdē, skatot kapitāla pieauguma nodokļa problemātiku.

"Fundamentālu problēmu nav, izņemot vienu jomu par topošajiem normatīvu grozījumiem attiecībā uz kapitāla pieauguma nodokļa piemērošanu īpašumiem, kuri tiek pārdoti personas maksātnespējas procesā," skaidroja Finanšu nozares asociācijas juridiskais padomnieks Edgars Pastars.

Viņš norādīja, ka pienākums maksāt kapitāla pieauguma nodokli iestājas cilvēkam, kurš ir maksātnespējīgs un viņam, piemēram, ir divi īpašumi, turklāt tas jāmaksā nevis rezultāta, kāds rodas pēc maksātnespējas procesa, kad ir notikusi norēķināšanās ar pārējiem kreditoriem, bet gan uzreiz pēc šo nekustamo īpašumu pārdošanas. "Tādējādi veidojas situācija, ka personai jāmaksā kapitāla pieauguma nodoklis tur, kur nekāda pieauguma nav un tas notiek no kreditoriem izmaksājamās summas rēķina," skaidroja E. Pastars.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Saeima piektdien, 28.jūlijā, galīgajā lasījumā pieņēma likumus, lai no nākamā gada valstī īstenotu nodokļu politikas reformu.

Jaunā tiesiskā regulējuma izskatīšanas gaitā par likumprojektu virzību atbildīgās Saeimas Budžeta un finanšu (nodokļu) komisijas priekšsēdētājs Jānis Vucāns atzīmēja, ka «nodokļu politikas reforma paredz būtiskas izmaiņas iedzīvotāju ienākuma nodoklī un sociālajās iemaksās, jaunu nodokļa maksāšanas režīmu uzņēmumiem un izmaiņas mikrouzņēmumu nodokļa maksātājiem, kā arī lielākus atvieglojumus ģimenēm ar bērniem un iedzīvotājiem ar zemākiem ienākumiem. Lai īstenotu tā sauktos lielos reformas pasākumus, paredzēti arī kompensācijas mehānismi, un tie galvenokārt saistīti ar ēnu ekonomikas apkarošanu un nodokļu administrēšanas uzlabošanu».

Nākamgad minimālā alga būs 430 eiro līdzšinējo 380 eiro vietā. Tāpat nākamgad pieaugs maksimālais diferencētais neapliekamais minimums no līdzšinējiem 115 uz 200 eiro, savukārt 2019.gadā tas būs 230 eiro, bet 2020.gadā sasniegs 250 eiro. Neapliekamais minimums pakāpeniski samazināsies atkarībā no ienākuma apmēra, un pilnībā to nepiemēros ienākumiem virs 1000 eiro mēnesī nākamgad, 1100 - 2019.gadā un 1200 eiro mēnesī - 2020.gadā. Pensijām neapliekamais minimums nākamgad palielināsies līdz 250 eiro mēnesī (patlaban 235), bet 2019.gadā līdz 270 eiro un 2020.gadā līdz 300 eiro mēnesī. Neapliekamo minimumu piemēros uzreiz, neiesniedzot gada ienākumu deklarāciju.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Latvijā būtu jāievieš progresīvais ienākumu nodoklis, šādu viedokli pauž cūkkopības nozares uzņēmuma SIA Gaižēni īpašnieks Alekss Rasmusens.

«Uzskatu, ka būtu jāievieš progresīvais nodoklis - kam ir vairāk, vairāk jāmaksā nodokļos. Tāda prakse ir daudz kur - kāpēc ne te,» norāda Rasmusens.

Tāpat viņš uzskata, ka tas ir mīts, ka Latvijā ir augsti nodokļi. «Principā Latvijā, skatoties no investoru puses, ir labvēlīga nodokļu politika, izņemot algas. Viens no augstākajiem nodokļiem tiek uzlikts algām. Bet, ja runā par dividendēm, uzņēmuma ienākumu nodokli, nekustamā īpašuma nodokli, nevar teikt, ka nodokļi ir augsti,» atzina uzņēmējs.

Pēc Rasmusena domām, sociālais nodoklis Eiropas kontekstā ir ļoti augsts, tāpēc arī tik daudzi šmaucas, maksājot aploksnēs un tamlīdzīgi. «Mūsu politiķiem raksturīga lineāra griešana, neskatoties, kas strādā labi, kas - slikti,» uzskata uzņēmējs, norādot, ka viena no galvenajām problēmām ir tas, ka ļoti liela nauda iet garām valsts kasei.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Lai izpildītu starptautisko aizdevēju prasības, Latvijai var nepietikt ar ieplānoto nekustamā īpašuma nodokļa ieviešanu mājokļiem, līdz ar to var nākties ieviest kapitāla pieauguma nodokli un paaugstināt PVN.

To šodien konferencē Latvija. Izaugsme. Labklājība atzina Finanšu ministrijas valsts sekretāra vietnieks Dāvids Tauriņš.

Ar pašlaik ieplānotajām nodokļu izmaiņām var nepietiktAr pašlaik ieplānotajām nodokļu izmaiņām var nepietikt«Pašlaik Latvijā kopējais nodokļu slogs no IKP nav sevišķi liels- 30.5%, no nekustamā īpašuma nodokļa mums ir papildu jāiekasē nākamgad 60 milj. Ls, taču aprēķini rāda, ka, neradot papildu pārmērīgu slogu iedzīvotājiem, varēsim iekasēt tikai 28 milj. Ls.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Deklarācija par Ministru kabineta iecerēto darbību - Nacionālajai izaugsmei un vienotībai

Mēs esam vienojušies strādāt Latvijas nacionālajai vienotībai un izaugsmei. Veidot Latviju, kuras sabiedrība ir izglītota, vesela, pārtikusi un droša par nākotni. Nostiprināt Latviju kā nacionālu, eiropeisku un demokrātisku valsti, kuru raksturo laba pārvaldība, cilvēktiesību un pamatbrīvību ievērošana, tiesiskums un sociālais atbildīgums, kas ietver arī rūpes par cilvēkresursu atjaunošanu un tautas ataudzi.

Mūsu pienākums ir nostiprināt latviešu valodu, latvisko kultūrtelpu un nacionālo identitāti, vienlaikus esot tolerantiem un rūpējoties par visu Latvijā dzīvojošo tautību kultūras pienesumu, jo daudzveidība ir bagātība.

Komentāri

Pievienot komentāru
Nodokļi

Dienas tēma: Latvijas «bagātnieks» Eiropā nekotējas

Māris Ķirsons, Sanita Igaune, 09.09.2015

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Lai arī turīgo iedzīvotāju ienākumi ne vienā vien Eiropas valstī tiek aplikti ar papildu nodokli, tomēr tā apmērs procentuālā izteiksmē ir neliels, bet apliekamās summas ievērojami lielākas par tām, kuras plāno aplikt Latvijā

To rāda a/s BDO Latvia pētījums. «Eiropā ir divu veidu īpašie ienākuma – solidaritātes un bagātības – nodokļi,» pētījuma rezultātu rāda nodokļu eksperte un a/s BDO Latvia valdes priekšsēdētāja Marina Bičkovska. Viņa atzīst, ka solidaritātes un bagātības nodokļiem būtiski atšķiras apliekamā bāze, tajā pašā laikā šo nodokļu būtība neatšķiras, proti, tas ir nodoklis uz bagātību, izņemot atsevišķas valstis, kur solidaritātes nodoklis ir ieviests uz noteikto termiņu un speciāliem mērķiem, piemēramm, dabas stihiju radīto zaudējumu kompensācijai. «Solidaritātes nodoklis ir ieviests Vācijā, Itālijā, Portugālē, Čehijā, kā arī Bosnijā un Hercegovinā, savukārt bagātības nodoklis ir Francijā, Lihtenšteinā, Šveicē, Norvēģijā, Spānijā, tomēr neviena no šiem nodokļiem nav nedz Igaunijā, nedz arī Lietuvā,» skaidro M. Bičkovska. Viņa gan norāda, ka vairākumā no Eiropas valstīm solidaritātes un bagātības nodoklis ir līdzās jau šo valstu ienākuma nodokļa diferenciācijai, kur jau tāpat augstākās likmes ir 40- 45% apmērā.

Komentāri

Pievienot komentāru
Citas ziņas

1500 Ls par dzīvi privātmājā

Valdis Vikmanis, Db, 19.08.2009

Viens no darba variantiem paredz, ka par katru virsnormas m2 vajadzētu maksāt 10 – 20 Ls gadā, tātad Rīgā 70 m2 trīsistabu dzīvoklim nekustamā īpašuma nodoklis varētu būt 200 —400 Ls. Savukārt privātmājām šis slieksnis var būt pat vēl augstāks — pat līdz 30 Ls/m2. Tātad privātmājai 150 m2 platībā nodoklis jau varētu sasniegt 500 — 1500 Ls gadā. Turklāt kopējā platībā ieskaitīs gan pagrabu, gan kurtuvi, gan malkas glabātuvi un garāžu zem mājas.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Nekustamā īpašuma nodoklis mājokļiem, ko paredzēts ieviest jau ar 2010. gadu ir bumba ar laika degli, kura no cilvēku maciņiem mēģinās izvilkt labākajā gadījumā pāris simtus Ls, bet sliktākajā gadījumā pat vairākus tūkstošus Ls.

(papildināta pēdējā rindkopa)

Kā ziņots, plānotajā nodoklī valdība cer savākt ap 70 milj. Ls. Tādējādi ikkatram Latvijas iedzīvotājam vidēji šajā nodoklī vajadzētu maksāt ap 33 Ls gadā, bet, piemērojot atlaides pensionāriem, bērniem un maznodrošinātiem vai arī neapliekamo minimumu (40 m2 dzīvokļiem un 80 m2 mājām) vienam maksātājam jau vajadzētu maksāt vismaz 70 — 80 Ls— 100 Ls, tātad ģimenei - vismaz 150 — 200 Ls. Ministru prezidents Valdis Dombrovskis LNT raidījumā 900 sekundes norādīja, ka neapliekamais minimums tomēr tiek plānots lielāks, attiecīgi 50 un 100 m2.

Truklāt mājokļa nodokļa aprēķinā netiks ņemts vērā, cik konkrētajā mājvietā ir iedzīvotāju.

Komentāri

Pievienot komentāru
Ekonomika

Kā Latvijas ekonomiku izglābt no pašiznīcināšanās?

Linda Zalāne, speciāli DB, 26.07.2019

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

DB intervijā antropologs Andris Šuvajevs nāk klajā ar vairākiem progresīviem ierosinājumiem, kā Latvijas ekonomiku izglābt no pašiznīcināšanās, kas, viņaprāt, ir pavisam reāls scenārijs 10 līdz 30 gadu perspektīvā, ja nelabvēlīgām tendencēm, kas galvenokārt saistītas ar sociālo jomu, netiks rasts kardināls, bet dziedējošs risinājums.

Fragments no intervijas, kas publicēta 26. jūlija laikrakstā Dienas Bizness:

Kas, jūsuprāt, ir skaudrās migrācijas un emigrācijas cēlonis Latvijā, it īpaši reģionos? Kā problēmu risināt, un vai vispār ir iespējams apturēt cilvēku pārvietošanās vilni?

Ja cilvēki vēlas palikt laukos, tad ir jānodrošina apstākļi, lai to viņi var darīt – viņiem ir pieeja izglītības sistēmai, veselības aprūpei un darbiem, kas ir relatīvi labi atmaksāti. Trīs vienkāršas lietas, bet tas ir lielākais izaicinājums - pārliecināt Rīgas eliti, ka tam tā vajadzētu būt, jo bieži vien tā atbilde skan: ja cilvēki vēlas braukt prom no laukiem vai valsts, tad lai brauc. Tā ir viņu brīva izvēle. No valstiskās perspektīvas tas nav ilgtspējīgi, un jādomā, kā noturēt iedzīvotājus tur, kur viņi jau ilgstoši dzīvo.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Progresīvais ienākumu nodoklis mazinās ēnu ekonomiku, jo samazinās nodokļu slogu mazturīgiem un vidēji turīgiem strādājošajiem, norāda Latvijas Personāla vadīšanas asociācijas izpilddirektore Irēna Ļeoņenko.

Līdz ar to tiem būs stimuls iznākt no ēnu ekonomikas, piebilst Ļeoņenko.

«Palielinoties šo iedzīvotāju grupu ienākumiem, palielināsies patēriņš, un tas stimulēs kopējo ekonomikas izaugsmi. Progresīvais ienākumu nodoklis arī būtiski mazinās nevienlīdzību un samazinās plaisu starp bagātajiem un nabagiem,» skaidro Ļeoņenko.

Viņa arī norāda, ka progresīvā ienākumu nodokļa sistēma attīstītajās valstīs tiek uzskatīta par visgodīgāko. Piemēram, Skandināvijas valstis, Vācija, Austrija un citas Eiropas valstis ir ieviesušas un veiksmīgi pielieto progresīvo nodokli vairākus gadus.

«Iecere mazināt darbaspēka nodokļu slogu Latvijas iedzīvotājiem ar zemiem ienākumiem, protams, būs ieguvums, jo sociālo nevienlīdzību vislabāk mazina pareizi sakārtota progresīva ienākumu nodokļa sistēma. Šāda sistēma ir ārkārtīgi svarīga labklājības un relatīvi saticīgas sabiedrības veidošanai,» atzīst Ļeoņenko.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

«Latvijā ir lēti būt bagātam, bet dārgi būt nabagam,» LTV 26. augusta raidījumā Kas notiek Latvijā? atzina kompānijas airBaltic prezidents Bertolts Fliks.

Viņaprāt, ienākumu nodokļu sistēma Latvijā ir absolūti netaisnīga. Nodokļu slogs visvairāk gulstoties uz nabadzīgāko iedzīvotāju pleciem. Savukārt finanšu ministrs Einārs Repše atzina, ka, apliekot ar lielākiem nodokļiem cilvēkus ar augstākiem ienākumiem, nebūšot fiskālā efekta, turklāt šie cilvēki varot aiziet prom no Latvijas.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Progresīvais iedzīvotāju ienākuma nodoklis (IIN) perspektīvā var stāties solidaritātes nodokļa vietā

Tā secināms pēc Saeimas Budžeta un finanšu (nodokļu) komisijas sēdes, kurā tika vērtēti iespējamie solidaritātes nodokļa alternatīvie risinājumi. Pusvērtēts gan tika tikai viens — progresīvais IIN.

Liela starpība

Pēc Finanšu ministrijas (FM) speciālistu aplēsēm, lai solidaritātes nodokli aizstātu ar progresīvo IIN un nemainītos kopējie ienākumi, likmei būtu jābūt 31,68% apmērā. FM valsts sekretāra vietnieks Ilmārs Šņucins norādīja, ka, darba ņēmējam maksājot IIN + sociālo nodokli + solidaritātes nodokli, zaudējums būs mazāks nekā tad, ja maksās IIN ar papildlikmi + sociālo nodokli. Piemēram, darba ņēmējs ar 100 tūkst. eiro gada ieņēmumiem, maksājot IIN ar papildlikmi + sociālo nodokli, būs spiests papildus samaksāt 16 281 eiro, bet, maksājot IIN + sociālo nodokli+ solidaritātes nodokli – tikai 4156 eiro. «Tādējādi pieaug nodokļu slogs darba ņēmēju pusē,» uzsvēra I. Šņucins. Viņš atzina, ka nezina nevienu valsti Eiropā, kur būtu regresīva nodokļu sistēma darba ņēmējiem, kāda tā ir Latvijā cilvēkiem, kuru darba alga ir lielāka par 4000 eiro mēnesī (tas ir slieksnis sociālā nodokļa maksāšanai). Pēc FM ziņām šādu solidaritātes nodokļa maksātāju skaits Latvijā esot 4700. Saeimas deputāts Imants Parādnieks kritizēja ministrijas pieeju rēķināt progresīvo IIN tikai darba algai, kaut arī klasiski tas nozīmējot rēķināt visus ienākumus un tad tos pakļaut attiecīgai likmei. «Tā ir cita ar nodokli apliekamā bāze,» tā I. Parādnieks.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Bijušais premjerministrs Ivars Godmanis prognozē, ka Latvijā, visticamāk, tiks ieviests progresīvais ienākumu nodoklis un nekustamā īpašuma nodoklis.

I. Godmanis prognozēja, ka «diezvai varēs palikt pie tā, ka neatkarīgi no tā, cik jūs saņemat, nodoklis paliek tas pats.»

Tāpat Godmanis arī uzsver, ka «nekustamo īpašumu nodoklis būs jāiebīda,» piebilstot, ka nodoklis uz nekustamajiem īpašumiem noteikti tikšot ieviests, lai arī daudziem tas nepatiks.

I. Godmanis arī norāda, ka šobrīd neko nevar pārmest premjeram, jo tiekot darīts viss iespējamais, lai situāciju stabilizētu, tomēr problēma esot tāda, ka sarunās ar SVF nepiedalās ministri, kas rada lielus strīdus pēc tam, kad lēmumi jau pieņemti.

«Ja jūs gribiet, lai ir normālas pensijas, un pabalsti, tam pretim jābūt ir nodokļiem,» tā bijušais premjers.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Iedzīvotāju ienākuma nodokļa likmes palielināšana iedzīvotājiem, kuru ieņēmumi pārsniedz 300 Ls mēnesī, nozīmē idejas par progresīvā ienākuma nodokļa diskreditēšanu.

Tā uzskata opozīcijā esošās Sabiedrības citai politikai (SCP) valdes priekšsēdētājs Aigars Štokenbergs, kura vadītā SCP iestājas par progresīvā ienākuma nodokļa ieviešanu. «Valdība nesaprot, ka progresīvais nodoklis nozīmē to, ka mazturīgie maksā mazākus nodokļus, bagātie – lielākus,» norāda A. Štokenbergs.

Jau vēstīts, ka SCP izstrādātais piedāvājums par progresīvā ienākuma nodokļa ieviešanu paredzēja, ka iedzīvotājiem, kas gadā pelna mazāk par 10 000 Ls, ienākuma nodokļa likme tiek samazināta no 23 % līdz 20 %, savukārt personām, kas pelna no 10 000 Ls līdz 30 000 Ls, tā tiktu palielināta līdz 25 %. No ienākumiem, kas ir no 30 000 Ls līdz 100 000 Ls gadā, būtu jāmaksā 30 % liels ienākuma nodoklis, bet no ienākumiem, kas pārsniedz 100 000 Ls gadā – 40 % liels ienākuma nodoklis.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Šogad pakāpeniski paaugstinās akcīzes nodokļa likmi alkoholiskajiem dzērieniem, tabakas izstrādājumiem, elektroniskajās smēķēšanas ierīcēs izmantojamam šķidrumam, elektroniskajās smēķēšanas ierīcēs izmantojamā šķidruma sagatavošanas sastāvdaļām, tabakas aizstājējproduktiem, kā arī atsevišķiem naftas produktiem, kurus izmanto speciālajās ekonomiskajās zonās (SEZ) un brīvostās.

To paredz grozījumi likumā "Par akcīzes nodokli", kas iekļauti 2024.gada budžeta likumprojektu pakotnē.

Kā aģentūra LETA informēja Finanšu ministrijā, no 2024.gada 1.marta par cigarešu paciņu (20 cigaretēm) cena varētu pieaugt par 0,49 eiro, par 40 gramiem smēķējamās tabakas cena varētu pieaugt par 0,67 eiro un par cigāriem/cigarillām (10 gabali) cena varētu pieaugt par 0,46 eiro.

Tāpat par karsējamās tabakas paciņu (20 gabaliem) cena varētu pieaugt par 0,21 eiro, par e-šķidruma iepakojuma vienību divi mililitri ("Salt") cena varētu pieaugt par 0,10 eiro, savukārt par iepakojuma vienību 10 mililitri cena varētu pieaugt par 0,48 eiro. Par nikotīna spilventiņiem iepakojuma 14 gramu vienību cena varētu pieaugt par 0,30 eiro.

Komentāri

Pievienot komentāru