Citas ziņas

Studentu zināšanu audits ir instruments, ar kuru varētu koriģētu izglītības tirgus pašregulēšanās mehānismu

Andrejs Jaunzems, profesors, 10.12.2009

Jaunākais izdevums

Jāņa Dombura 2009. gada 8. aprīļa pārraidē Kas notiek Latvijā? izglītības ministre Tatjana Koķe teica, ka neatkarīgās Latvijas laikā izglītība Latvijā no gada uz gadu ir tikai pasliktinājusies. Vainīga esot sistēma. Kas ir šī noslēpumainā «sistēma», kas gadu no gada pasliktina izglītības rezultātus?

Autoram ir gandrīz četrdesmit gadu ilga darba pieredze ekonomikas un vadzinību augstākajā izglītībā. Savākts un dokumentēts liels apjoms daudzveidīgu faktu, kurus paredzēts izmantot vispārinājumiem, un no mikroekonomikas skatu punkta analizēt ekonomikas un vadzinību izglītības funkcionēšanas neefektivitāti Latvijā pēdējos divdesmit gados. Jācenšas saprast iekšējos mehānismus un faktorus, kas radījuši ačgārnības mācīšanas un mācīšanās interaktīvajos procesos un, izmantojot izpratni par cilvēku izturēšanās ietekmēšanu, jāatrod tās vadības sviras, kas izglītības procesus noliktu no galvas uz kājām, un stāvokli pakāpeniski mainītu uz labo pusi.

Vienlaicīgi gribētos vērst sabiedrības uzmanību uz sociālekonomisko situāciju analīzē nepelnīti ignorētajām izcilu domātāju atklātajām cilvēku izturēšanās likumsakarībām. Tas ir aktuāli, jo, iepazīstot plašu publikāciju klāstu par smagajām Latvijas sociālekonomiskajām problēmām, ļoti reti sastopam situācijas analīzi no empīrisku cilvēku izturēšanās viedokļa. Nudien, ir vērts lasīt grāmatas! Eksistē tiešām apbrīnojami gudras grāmatas, kurās pravietiski pārsteidzoši adekvāti aprakstīta mūsdienu pasaules morālā un ekonomiskā krīze. Nedrīkstam ignorēt Mārtiņa Lutera Martin Luther skarbos ētiskos dažādo cilvēku vērtējumus, Jana Amosa Komenska John Amos Comenius loģisko didaktikas mācību, Alfreda Maršalla Alfred Marshall ekonomikas teoriju, situāciju analīzes metodi un izteiksmes formu. Nepārvērtējami ir, piemēram, ekonomikas Nobela laureātu Kenneth J. Arrow, James M. Buchanan, George Akerlof darbi.

Mikroanalīze var tikt plaši un sekmīgi izmantota daudzveidīgu sociālekonomisku sistēmu funkcionēšanas neefektivitātes cēloņu diagnostikai. Piemēram, spožu mikroanalīzi demonstrēja Juta Strīķe 100. pantā, izskaidrojot ierēdņu un uzņēmēju tuvināšanos krīzes apstākļos Valsts iepirkumu sakarā. Ar mikroanalīzes palīdzību var radīt inovatīvas vadības metodes, kas neprasa lielas izmaksas, bet spēj radikāli paaugstināt sistēmas darbošanās efektivitāti.

Ekonomikā paši svarīgākie vienmēr ir jautājumi: «"Kas, ko, kāpēc un par cik pērk? Kas, ko, kāpēc un par cik pārdod?». Pretstatā tabulu un diagrammu aplūkošanai, sociālekonomisku procesu mikroanalīzē pats svarīgākais ir prast atbildēt uz jautājumu: «Kā noteikta persona vai personu grupa rīkojas noteiktā situācijā? Kāpēc persona rīkojas tā vai citādi?»

Tīrā mikroekonomikas zinātne cilvēkus uzlūko kā eksistējošas empīriskas realitātes ar to morālajiem un fiziskajiem trūkumiem, un neprasa, lai cilvēki paliktu «labāki» morālā vai fiziskā ziņā. Cilvēka dabiska tieksme ir sekot savām individuālajām interesēm un vienmēr darīt savā subjektīvā skatījumā labāko no tā, ko dotajā situācijā var atļauties. Homo sapiens pirmā kārtā tiek traktēts kā homo economicus. Ekonomikas cilvēka lēmumus galvenokārt determinē cilvēka iespējas un informētība, vēlēšanās saņemt vairāk labumu un bailes no soda. Morāle un sirdsapziņa ir ārpus tīrās ekonomikas sfēras. Naivi ir paļauties uz godaprātu, cilvēki jāietekmē ar kliņģeri un pātagu. Var jau būt, ka krīzes ietekmē cilvēki atgriezīsies arī pie morāles jautājumiem, jo arvien biežāk dzirdam senseno formulu: «Laba morāle − laba ekonomika, slikta morāle − slikta ekonomika.»

Nozīmīgs cilvēces kultūras sasniegums un pārsteidzoši spēcīgs instruments cilvēku un cilvēku grupu izturēšanās izpratnei ir Spēles jēdziens. Duopoliju kā spēli un konkurences līdzsvara stabilitāti duopolijā pirmais izskaidroja franču ekonomists A. A. Kurno (Antoine Augustin Cournot) grāmatā Researches into the Mathematical Principles of the Theory of Wealth, 1838. Spēļu teorija ir oligopolijas tirgu analīzes galvenais instruments, tomēr spēļu teorijas pielietojumu loks strauji paplašinās, jo mikroekonomikas rezultātus un idejas arvien vairāk pielieto arī citās zinātnēs, piemēram, izglītībā, kriminālpasaules izpētē, veselības aizsardzībā, militārajās zinātnēs, kad sastopamies ar personas vai personu grupas alternatīvas stratēģijas izvēles problēmu sociālā vidē ierobežojumu apstākļos. Cilvēki ir ļoti atšķirīgi garīgā un fiziskā ziņā, tāpēc likumsakarīgi, ka dažādu cilvēku preferences konfliktē un reizēm šķiet, ka sabiedriskā kārtība balstās uz visai labila pamata. Tomēr grupu noteikumi jeb likumi rada sociālo spēļu ietvarus un šajās spēlēs, ko spēlējam ik brīdi, iestājas objektīvas līdzsvara situācijas gan individuālo spēlētāju grupās, gan arī grupu savstarpējo attiecību aspektā. Svarīgākais ir apzināties, ka šīs līdzsvara situācijas parasti nav tās, ko iecerējuši spēles noteikumu sastādītāji. Ar spēļu teorijas palīdzību cilvēku izturēšanās analīze kļūst dialektiska, kompleksa un nesaudzīga. Pozitīvisti uzskata sarežģītu sociālekonomisku situāciju par izprastu, ja izdevies identificēt sociālekonomiskās spēles līdzsvaru. Līdzsvars mainās, ja mainās indivīdu preferences vai ārpus sistēmas esoša vara maina apstākļus, kādos indivīdi izvēlas savā subjektīvajā vērtējumā labākās stratēģijas.

Raksta ierobežotā apjoma dēļ galvenos secinājumus formulēšu tēžu veidā. Tēzes varu pamatot ar faktiem un pedagoģiskiem eksperimentiem. Visam sacītajam piemēru ir daudz par daudz.

1. Izglītības tirgus Latvijā noteikti nav perfektās konkurences tirgus ar Ādama Smita slavēto neredzamās rokas invisible hand pašregulēšanās potenciālu, kad egoistisku pircēju un pārdevēju mijiedarbība automātiski nodrošina produkta pašizmaksas samazināšanos un kvalitātes paaugstināšanos. Latvijas izglītības tirgū tiek ignorēts svarīgākais tirgus princips, proti, galvenais maksātājs nepārbauda produkta kvantitāti un kvalitāti, bet deleģējis pārbaudi pašiem produkta ražotājiem un pārdevējiem-starpniekiem. Studentu zināšanu apjoms un kvalitāte ir pilnīgi ārpus jebkādas ārējas kontroles. Latvijā izplatīts uzskats: jo labākas atzīmes, jo labāki studenti, labāks pasniedzējs, labāka augstskola. Pārspīlētas tolerances dēļ atbildīgās amatpersonas izliekas ticam: ja docētājs, piemēram, loģistikā ir studentam ielicis atzīmi 9, tas nozīmē, ka students loģistiku zina teicami. Ierodas viesprofesors no Vācijas universitātes un pārbauda studenta zināšanas loģistikā pēc viņu standartiem. Izrādās, ka studenta zināšanas loģistikā apjoma un kvalitātes ziņā ir nožēlojamas − novērtējamas ar atzīmi 2. Pašreiz valsts maksā par docētāju un administratoru darba stundām, nevis par izglītības produktu. Savā ilgajā docētāja darbā ne reizi neesmu sastapies ar augstskolu darba produkta kvantitātes un kvalitātes ārēju auditu, kas liktu docētājiem un administrācijai satraukties: ko labu esam studentiem iemācījuši, par ko esam saņēmuši algas?

Saskaņā ar vadzinības aksiomu bez produkta kvantitātes un kvalitātes ārējas kontroles katra organizācija agrāk vai vēlāk sāk stagnēt, jo paļauties uz ekonomikas aģentu godaprātu ir naivi. Likumsakarīgas ražotāju reakcijas dēļ tirgū iestājas tāds līdzsvars, kas ved pie produkta apjoma un kvalitātes samazināšanās.

2. Akadēmiskās izglītības uzdevums ir, piesaistot spējīgākos jauniešus, atlasīt eliti valsts un uzņēmumu pārvaldei, pētniecībai, docēšanai universitātēs. Izglītībai jāpilda arī sociāla pašaizsardzības filtra funkcija, kas neļauj neapdāvinātiem cilvēkiem ieplūst valsts pārvaldes institūtos un iegūt lēmumu pieņemšanas tiesības. Latvijā izglītība gadu desmitiem sociālā filtra funkciju pildījusi vāji. Tieši izglītības burbuļošana (būtībā latenta korupcija), kas paspējusi noritēt vairākos ciklos un piepildījusi sociāli ekonomisko telpu ar noziedzīgi zemas kvalifikācijas bakalauriem, maģistriem, doktoriem, ir viens no vissvarīgākajiem faktoriem, kas Latviju nostāda tik nožēlojamā stāvoklī un sociālekonomiskās sfēras atveseļošanu padara gandrīz neiespējamu. Šī savdabīgā subkultūra turpina ģenerēt aplamus, bezsistēmas un netālredzīgus vadības lēmumus, tādējādi padziļinot globālās krīzes norisi Latvijā. Īpaši lielu postu Latvijas sociālekonomiskajai attīstībai nodara vājās maģistrantu un doktorantu reālās zināšanas, jo tās cikliski atražo vēl vājākas zināšanas. Starp sociālekonomiskajām apakšsistēmām pastāv plaša mijiedarbība un rodas negatīvais sinerģisms, kas atgriezeniski pastiprina līdzsvara stabilitāti un rada lavīnveida efektu.

3. Ja regulāri notiktu izglītības produkta − studentu zināšanu, prasmju un iemaņu ārējs objektīvs (bez korupcijas) audits pēc starptautiskiem kritērijiem, kura rezultāti tiek publiskoti un atstāj ietekmi uz augstskolu finansējumu, tas pakāpeniski radikāli mainītu izglītības ražotāju izturēšanos. Izglītības produkta objektīvs ārējs audits ir spēcīga informācijas asimetrijas samazināšanas metode, kas iekļaujas universālajā eksternalitāšu internalizācijas shēmā. Kaitīgais princips "nauda seko studentam" jāaizstāj ar jaunu principu "nauda seko studentam, kas iztur zināšanu auditu". Haltūru stimulējošā principa "jo vairāk studentu, jo vairāk naudas" vietā nāk tirgus ekonomikas princips "jo vairāk studentu, kas iztur ārējo auditu, jo vairāk naudas". Skan jau vienkārši − "studentu zināšanu audits", bet, lai izglītībā sasniegtu rezultātus, jāveic daudz un dažādi kompleksi pasākumi. Katrs, kurš centies studentiem iemācīt kādas zinātnes, piemēram, mikroekonomikas pamatus, skaudri apzinās, ka tas ir ļoti grūti un studentu kategorijām E, F pat neiespējami. Lai izglītības mehānismā notiktu kardinālas daudzpusīgas pārmaiņas, pilnīgi pietiek, ja neatlaidīgi un sistemātiski tiek veikts studentu zināšanu audits visās disciplīnās. Tad mērķtiecīgi orientēta konkurence koriģēs izglītības tirgus pašregulēšanās funkciju un visu noliks savās vietās: augstskolas visiem spēkiem centīsies rekrutēt labākos skolniekus un sadarbosies ar vidusskolām, vājākie docētāji būs spiesti sasparoties vai meklēt citu darbu, bet augstskolas, kas hroniski demonstrēs zemus audita rezultātus, pārstās pastāvēt. Cieņā nāks īstas studijas ar mērķi iegūt īstas auditējamas zināšanas. Augstskolas kļūs organizācijas, kas mācās. Pie tam nepieciešams kontrolēt tikai un vienīgi studentu zināšanas, pārējais viss ir augstskolas kompetencē. Neviens nav tiesīgs jaukties augstskolas akadēmiskajā darbā, ja vien auditējamie rezultāti ir labi.

4. Katrā augstskolā ir atsevišķi docētāji, kas asi izjūt Latvijas sociālekonomisko krīzi, tai skaitā izglītības totālo degradāciju, melus un liekulību, sāpīgi pārdzīvo to un kaunas par to. Reizē ar izglītības lejupslīdi ir vājinājušās arī talantīgo docētāju pilnvērtīga darba un pašrealizēšanās iespējas. Augstskolu ētikas kodeksi paredzēti, lai piespiestu šos docētājus klusēt par novērotiem pārkāpumiem. Tieši šie cilvēki ir pamats, uz ko nepieciešams balstīties. Viņi nebaidās konkurences, bet taisni ir ieinteresēti parādīt savu varēšanu.

Arī labākie studenti ieinteresēti objektīvā zināšanu auditā, jo tā viņi atgūst priekšrocības, kas nevar pilnvērtīgi izpausties balagāna apstākļos. Tāpēc studentu zināšanu audits noteikti iegūs talantīgo studentu plašu atbalstu un vienlaicīgi sekmēs jauniešu pilsoniskās stājas formēšanos.

5. Valstij kā maksātājam vajadzīgas nevis docētāju un administratoru darba stundas, bet rezultāts. Lai varētu spriest, vai pirkums ir racionāls, jāzina produkts un analoģiska produkta izmaksas citās valstīs. Ekonomikas un vadzinību studiju kursa satura kvalitātes vērtējumā atskaites līmenis ir analoģisks kurss vadošās pasaules augstskolās. Ekonomikas un vadzinību specialitāšu Bc, Mg, Dr studiju programmu lielākā daļa satur disciplīnas, kuru mācīšanā pasaulē ir izveidojušās pārbaudītas tradīcijas. Eksistē aprobēti, atkārtoti izdoti mācību teksti, kas satur teoriju, piemērus, problēmas, situācijas. Lai Latvija izrautos no provinciālisma, augstskolām izglītība pamatos jābalsta uz šādiem mācību tekstiem. Tas palīdzēs izvairīties no primitīvas pašdarbības un ļaus unificēt vadzinību un ekonomikas izglītības pamatus Boloņas procesa ietvaros ar salīdzināmām un auditējamām studentu zināšanām. Protams, jāsaglabā ievērojama docētāju akadēmiskā brīvība mācību satura, formas un metožu meklējumos. Neviens nav tiesīgs jaukties docētāja laboratorijā, ja auditējamie rezultāti ir labi.

Studiju programma satura ziņā kompleksi jābalsta uz labi aprobētu grāmatu sistēmu, kuras augstskolā publiski izstādītas īpašā akadēmiskās literatūras stendā. Tad studiju programmas saturs ir integrēts, caurspīdīgs, labi pārskatāms, operatīvi atjaunināms un viegli auditējams. Vērtēt augstskolas darba rezultātu nozīmē pēc starptautiskiem standartiem objektīvi, bez korupcijas novērtēt studentu zināšanas, prasmes un iemaņas studiju programmas visos priekšmetos. Daudzreiz pilnīgi ārpus kontroles paliek it kā mazāk svarīgie C daļas pašmāju priekšmeti. Ak, ko nu par tādiem nieka priekšmetiem, lieciet viņiem mieru, lai jau studenti izklaidējas! Tomēr tieši šeit ir naudas un laika rezerves. Zināšanu auditam jāpakļauj absolūti visas disciplīnas, par kurām studenti saņem kredītpunktus un Valsts maksā naudu.

6. Studentu zināšanu auditam jābūt ārējam attiecībā pret docētājiem un tirgus starpniekiem − rektoriem un ministru. Spēles līdzsvara dramatiskā jēga ir tajā apstāklī, ka līdzsvars sevi atražo un sistēmas iekšējie spēki nespēj izvest sistēmu no līdzsvara. Vairums izglītības tirgus spēlētāju pārmaiņas nevēlas un pārmaiņām pretosies, jo var zaudēt pašlabumu. Neviens administrators neteiks atklāti, ka ir pret studentu zināšanu objektīvu pārbaudi, tomēr atradīs daudz un dažādus iebildumus un sabotēs pasākumu ieviešanu. Pilnīgā saskaņā ar teoriju varam novērot, ka ideju par studentu zināšanu auditu daudzi izglītības administratori uztver kā personīgu apvainojumu. Priekšlikumam, ka vēlama studentu zināšanu objektīva vērtēšana pēc augstiem starptautiskiem kritērijiem, no visām pusēm sekos daudzveidīgi uzbrukumi un nebeidzamas atrunas, ka tas neesot iespējams. Kas vēl nebūs, kāds te grib pārbaudīt mūsu darba rezultātus! Pārbaudiet bibliotēku, programmas un citus papīrus, datoru skaitu un auditoriju apgaismojumu, bet neuzdrošinieties ķerties klāt patiesajām studentu zināšanām! Nepieciešami spēki no ārienes, kas maina spēles nosacījumus, vajadzīga politiskā griba un tērauda disciplīna.

7. Ja nepastāv zināšanu audits, tad privāto augstskolu rektori ir starpnieki izglītības tirgū, kur nauda un Valsts diploms ir galvenie labumi. Šādos apstākļos privātajām augstskolām var rasties vilinājums gluži vienkārši pārdot Valsts diplomus par augstāko izglītību. Lai nekompromitētu Valsts diplomus un privātās augstskolas, jāauditē privāto augstskolu abiturientu reālās zināšanas vai arī jāļauj privāto augstskolu rektoriem emitēt savus privātus diplomus, par ko Valsts nenes atbildību.

8. Augstskolu darba rezultātiem ir izšķiroša ietekme uz Latvijas sociālekonomisko attīstību. Augstskolu docētāju un administratoru darbu valsts ar rektoru un ministra starpniecību pērk par nodokļu maksātāju naudu. Lai novērstu Valsts naudas neefektīvu izšķērdēšanu, loģiska un likumīga ir Latvijas iedzīvotāju prasība pēc augstskolu darba rezultātu objektīvas ārējas pārbaudes. Tie administratori, kas izliksies, ka nedzird šo Latvijas iedzīvotāju prasību, un nostāsies pret studentu zināšanu ārēju auditu, paši sevi atmaskos.

Auditējamo zināšanu līmenis Latvijā no gada gadā gājis tikai uz leju, cilvēki smīkņā par diplomētajiem speciālistiem un nojauš latentu korupciju. Jāsamierinās ar to, ka sākumā objektīva godprātīga audita rezultāti parādīs šokējoši vājas studentu zināšanas. Vadzinību doktoranti un ekonomikas doktori nespēs izrēķināt 6. klases tekstiņus par Annu un Mariju, kas piecas dienas kaplē cukurbiešu lauku. Man faktu ir daudz par daudz un tieši tāpēc es cenšos zvanīt ar visiem zvaniem. Nekavējoties jāievieš elementāra kārtība, savukārt smalkām zināšanu lietām pienāks kārta vēlāk. Ilgā termiņā audita izmaksas pilnībā attaisnosies: izglītības tirgū iestāsies jauns līdzsvars un Latvijas sociālekonomiskā vide pakāpeniski sāks atlabt. Audita rezultāti publiski un plaši apspriežami īpašā akadēmiskās izglītības rezultātiem veltītā ikgadējā konferencē. Audita pozitīvā ietekme ir garantējama.

CV

Andrejs Jaunzems

matemātikas doktors, profesors ekonomikas nozarē ekonometrijas apakšnozarē.

25 gadu darba pieredze Latvijas Universitātes Ekonomikas fakultātē;

vairāk nekā 110 zinātnisku un metodisku rakstu un grāmatu autors;

kopš Ventspils Augstskolas dibināšanas strādā Ventspils Augstskolā Ekonomikas un pārvaldības fakultātē par Ekonomikas teorijas un kvantitatīvo metožu katedras vadītāju;

pasniedz mikroekonomikas, matemātikas, statistikas, ekonometrijas u.c. studiju priekšmetus.

Dati: Andrejs Jaunzems

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Deklarācija par Krišjāņa Kariņa (JV) topošā Ministru kabineta iecerēto darbību, par ko vienojušās koalīcijas partijas.

Saeima šodien lems, vai apstiprināt jauno valdību, kuru veidotu partiju apvienība "Jaunā Vienotība", partiju apvienība "Apvienotais saraksts" un Nacionālā apvienība.

Ievads

Krišjāņa Kariņa valdības mērķis: Latvijas ekonomikas transformācija labākai dzīvei Latvijā

Kopš Latvijas valsts neatkarības atgūšanas valsts un tās iedzīvotāji ir piedzīvojuši milzu pārmaiņas - pāreju no komandekonomikas uz tirgus ekonomiku, valsts un pašvaldību īpašuma privatizāciju, demokrātisko institūciju izveidošanu un nostiprināšanos, naudas un zemes reformas īstenošanu, pievienošanos Eiropas Savienībai (ES) un NATO militārajai aliansei.Šajā ceļā ir pārvarēti dažādi izaicinājumi, šobrīd sastopamies ar Krievijas agresīvo karadarbību Ukrainā, kura grauj likuma varā balstīto starptautisko kārtību un ir lielākais drošības apdraudējums Eiropai, radot milzīgas cilvēku ciešanas. Karadarbība ir izraisīju

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Jaunajā 2021./2022.mācību gadā no 1.septembra klātienes mācībās drīkstēs piedalīties tikai tie skolēni un izglītības darbinieki, kuri digitālā vai papīra formātā varēs uzrādīt sadarbspējīgu vakcinācijas vai pārslimošanas sertifikātu vai negatīvu Covid-19 testa rezultātu, savukārt pārējiem būs jārēķinās ar zināmām grūtībām un izaicinājumiem.

Ministru kabinets otrdien atbalstīja Izglītības un zinātnes ministrijas (IZM) piedāvātos grozījumus noteikumos par epidemioloģiskās drošības pasākumiem Covid-19 infekcijas izplatības ierobežošanai, kuru mērķis ir noteikt tiesiskā regulējuma ietvaru izglītības un sporta procesa nodrošināšanai, sākot 2021./2022.mācību gadu klātienē. Kā norādīja IZM, turpmāk izglītības process īstenojams klātienē visās izglītības pakāpēs - tostarp vispārējā un augstākajā izglītībā.

Lai sāktu 2021./2022.mācību gadu un turpmāk nodrošinātu izglītības procesu epidemioloģiski drošā mācību vidē, divu metru distance nebūs jāievēro izglītības programmas apguvē vienā klasē, grupā vai kursā, tostarp dejās. Prasība tiek attiecināta arī uz starptautiskajām skolām.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Deklarācija par Ministru kabineta iecerēto darbību - Nacionālajai izaugsmei un vienotībai

Mēs esam vienojušies strādāt Latvijas nacionālajai vienotībai un izaugsmei. Veidot Latviju, kuras sabiedrība ir izglītota, vesela, pārtikusi un droša par nākotni. Nostiprināt Latviju kā nacionālu, eiropeisku un demokrātisku valsti, kuru raksturo laba pārvaldība, cilvēktiesību un pamatbrīvību ievērošana, tiesiskums un sociālais atbildīgums, kas ietver arī rūpes par cilvēkresursu atjaunošanu un tautas ataudzi.

Mūsu pienākums ir nostiprināt latviešu valodu, latvisko kultūrtelpu un nacionālo identitāti, vienlaikus esot tolerantiem un rūpējoties par visu Latvijā dzīvojošo tautību kultūras pienesumu, jo daudzveidība ir bagātība.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Noslēgumam tuvojas studentu kopmītņu ēkas SHED būvniecība Pārdaugavā, blakus Latvijas Universitātes ēkai, kuras izveidē Lietuvas ieguldījumu fondu pārvaldītājs “I Asset Management” investē 12 miljonus eiro.

Topošais komplekss, kura atklāšana plānota septembrī, atbilst pasaules labāko universitāšu studentu izmitināšanas standartiem un būs lieliska alternatīva vecajiem kopmītņu namiem, kas būtiski atpaliek no mūsdienu vajadzībām, kā arī privātajiem īres dzīvokļiem.

SHED būs pieejams visiem Rīgas augstāko izglītības iestāžu vietējiem un ārvalstu studentiem un citiem jaunajiem profesionāļiem. Šai studentu mājai ir arī “dvīņubrālis” Viļņā, kur arī tiek pabeigts šāds komplekss.

SHED kompleksu Rīgā un Viļņā ģenerāldirektore Egle Garniene uzsver, ka šādi studentu nami ir vēl salīdzinoši jauns mājokļu veids, taču pieprasījums pēc tiem pakāpeniski tuvojas tām valstīm, kur tie darbojušies jau gadiem ilgi. Pieprasījumu arī strauji veicinājušas valstī augošās īres cenas un studentu vēlme dzīvot modernā vidē.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Lietuvas aktīvu pārvaldīšanas kompānija I Asset Management sākusi Torņakalnā būvēt modernu privāto viesnīcu studentiem.

Projekta investīciju kopapjoms ir 12 miljoni eiro.

I Asset Management projektu attīsta partnerībā ar līdzinvestoriem SIA MBC Capital un SIA Bonum Management, kas iegādājās zemes īpašumu un atbild par projekta dizainu un atļaujām. Būvniecības ģenerāluzņēmējs ir kompānija AS LNK Industries.

Projekts Rīgā ir daļa no I Asset Management studentu mājokļu attīstības stratēģijas, kas paredz attīstīt modernas studentu viesnīcas Baltijas valstīs un citviet Centrāl-Austrumeiropā.

Studentu viesnīca tiek būvēta studentiem draudzīgajā Torņakalna apkaimē - Jelgavas ielā 12, kas atrodas Latvijas Universitātes Akadēmiskā centra tuvumā. Tā ir ērta vieta, lai dotos arī uz citām augstākās izglītības iestādēm. Plānots, ka jaunā studentu viesnīca Rīgā sāks darbu 2022.gadā. Sešu un četru stāvu ēkās 6600 kvadrātmetru platībā būs izvietotas 240 atsevišķas istabas.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Ministru prezidenta amata kandidāta Krišjāņa Kariņa (JV) topošās valdības partneri šorīt parakstīja koalīcijas sadarbības līgumu, valdības deklarāciju un fiskālās disciplīnas līgumu.

Dokumentus parakstīja partiju un frakciju vadītāji, klātesot arī topošās valdības ministriem, kuri parakstīja valdības deklarāciju.

Parakstīšana notika Saeimas nama Sarkanajā zālē. Saeima šodien plkst.12 lems, vai apstiprināt jauno valdību, kuru vadītu Kariņš.

Savukārt pusstundu pēc Saeimas ārkārtas sēdes beigām Viesu zālē plānota Kariņa preses konference. Pēc valdības apstiprināšanas tā plānojusi arī pulcēties uz pirmo svinīgo sēdi valdības mājā.

Topošo valdību varētu atbalstīt 61 deputāts - tātad stabils labēji centrisks vairākums, iepriekš lēsa Kariņš.

Valdību veidos piecu politisko spēku pārstāvji - «Jaunā Vienotība» (JV), Jaunā konservatīvā partija (JKP), «KPV LV», «Attīstībai/Par» (AP) un «Visu Latvijai!»-«Tēvzemei un brīvībai»/LNNK (VL-TB/LNNK). Valdību vadīs politiķis no JV, lai arī šī partija vēlēšanās ieguva vismazāko mandātu skaitu Saeimā.

Komentāri

Pievienot komentāru
Karjera

Joprojām vairums jauno studentu vēlas apgūt sociālās un humanitārās zinātnes

Lelde Petrāne, 23.01.2018

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

#Pēdējo 10 gadu laikā, samazinoties iedzīvotāju skaitam, studentu skaits ir sarucis par 43,8 tūkstošiem jeb 35 %.

2017./2018. akadēmiskajā gadā studijās iesaistījušies 81,6 tūkstoši studentu, un gada laikā studējošo skaits ir samazinājies par 1,6 %, liecina Centrālās statistikas pārvaldes (CSP) jaunākie dati. Pēdējo 10 gadu laikā, samazinoties iedzīvotāju skaitam, studentu skaits ir sarucis par 43,8 tūkstošiem jeb 35 %.

Šajā mācību gadā Latvijas augstākās izglītības iestādēs studijas uzsāka 27,1 tūkstotis studentu, kas ir par 5 % mazāk nekā pērn.

Kā ierasts, vairums jauno studentu (43 %) izvēlējās apgūt sociālās un humanitārās zinātnes. Vienlaikus par 8,2 % samazinājās uzņemto studentu skaits inženierzinātņu un dabas zinātņu programmās. No šogad uzņemtajiem studentiem 15,2 tūkstoši jeb 55,9 % ir sievietes. Vairāk nekā puse pirmkursnieku (55,4 %) studijas ir uzsākuši par personīgajiem līdzekļiem, savukārt 44,6 % – par valsts budžeta līdzekļiem.

Komentāri

Pievienot komentāru
Ekonomika

Zinātnē un pētniecībā beidzot ienāk jauni motivēti cilvēki

Rolands Pētersons, Diena, 28.09.2021

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Par Rīgas Stradiņa universitātes (RSU) panākumiem starptautiskajā augstskolu reitingā, zinātnes un pētniecības attīstību Latvijā, kā arī jauno augstskolu pārvaldības sistēmu laikrakstā Diena Rolanda Pētersona saruna ar RSU rektoru Aigaru Pētersonu.

Kā Rīgas Stradiņa universitātē (RSU) šobrīd ir ar vakcināciju – cik liels procents studentu un mācībspēku ir vakcinējušies? Vai tiešām no 11. oktobra iespējams pilnīgi droši atjaunot klātienes studijas?

RSU šobrīd mācās ap 9300 studentiem deviņās fakultātēs. Sešas no tām ir saistītas ar veselības aprūpi un medicīnu – tur Covid droši (pārslimojuši vai vakcinēti un saņēmuši QR kodu) ir vairāk nekā 98% studējošo. Pārējās trīs fakultātēs šobrīd notiek uzskaite. Tā kā mums visaktuālākie bija topošie mediķi, jo viņiem jādodas praksēs ārstniecības iestādēs, kur ir ļoti stingri noteikumi, viņi savas anketas aizpildīja pirmie. Tas attiecas arī uz pirmajiem kursiem un ārvalstu studentiem.

Komentāri

Pievienot komentāru
Eksperti

Izglītība vairs nav privilēģija

Edgars Grīnis,Rīgas Tālmācības vidusskolas direktors, 26.03.2019

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Ja pirms vairākām desmitgadēm karjeras uzsākšanai pietika vien ar skolas absolvēšanu, turklāt zināšanu dzīves ilgums bija mērāms desmitgadēs, tad mūsdienās šis princips ir būtiski mainījies. Zināšanu daudzums aug eksponenciāli, turklāt daudzās jomās zināšanu dzīves ilgums tagad ir mērāms mēnešos un gados. Mūsdienu pasaule prasa no cilvēkiem arvien augstāku izglītības līmeni un kvalifikāciju, un būtiskāka ir spēja ātri apgūt jauno, nevis jau iegūtās zināšanas.

Reālai dzīvei nepieciešamas zināšanas

Cilvēki ir sabiedriskas būtnes, un visi cilvēces panākumi lielākoties sasniegti tieši pateicoties spējai sadarboties un komunicēt. Jau izsenis zināšanas un prasmes ir tikušas nodotas no mutes mutē, no tēva dēlam, no meistara māceklim, vērojot un atdarinot. Izglītības saturu veidoja tikai dzīvei nepieciešamās prasmes – to varētu dēvēt par pirmatnējo profesionālo izglītību. Lielas pārmaiņas ieviesa rakstības izveidošanās. Neliela daļa izredzēto spēja pierakstīt notikumus, atklāsmes un citas gudrības, vēl neliela daļa prata uzrakstīto izlasīt. Izglītības saturs kļuva daudz abstraktāks, un radās iespēja mācīties arī patstāvīgi – lasot un domājot. Protams, lai iemācītos lasīt un rakstīt, parasti bija jāiet skolā. Pamazām arvien vairāk nodalījās prasmes (amati, aroda meistari) un zināšanas (zinātnes) – profesionālā un akadēmiskā izglītība.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Investējot 7,5 miljonus eiro, Rīgā, Lauvas ielā atklāta jauna koncepta studentu viesnīca "Duck Republik", kas piedāvā ne tikai telpas, kur dzīvot un mācīties, bet arī socializēties un pavadīt laiku starptautiskā vidē.

"Duck Republik" telpās ir 350 dzīvošanas vietas, no kurām jau šobrīd daļā dzīvo studenti un jaunie speciālisti, kam Latvija kļuvusi par "otrajām mājām", studējot vai sperot pirmos soļus pa karjeras kāpnēm.

"Duck Republik" piedāvā pilnu pakalpojumu klāstu: dažāda tipa istabas un studiju tipa dzīvokļus, virtuvi, trenažieru zāli un vietu jogas nodarbībām, pašapkalpošanās veļas mazgātavu, āra terasi, bezmaksas WiFi, semināru un koplietošanas telpas, velo un auto stāvvietu, kā arī bāru, kinozāli un dažādas citas socializācijas iespējas.

"Mūsu mērķis – radīt labāko studentu mājokli pasaulē, un kļūt par studentu pirmo izvēli, meklējot mājokli ārzemēs, kā arī kopumā sekmēt studentu mobilitāti un savstarpējo sadarbību, neatkarīgi no studiju jomas un valsts, no kuras viņi nākuši. Mums jau šobrīd izveidojusies sadarbība ar Latvijas universitātēm. Tā, piemēram, nākamos 20 gadus pārvaldīsim RTU dienesta viesnīcu Biešu ielā. Tuvāko gadu laikā plānojam tur ieguldīt vairāk nekā 4 miljonus eiro, lai jau nākamajā gadā vērtu durvis, studentiem piedāvājot jau pavisam cita koncepta mājvietu. "Duck Republik" koncepta pirmās viesnīcas atklāšana ir nozīmīgs solis, lai ciešā sadarbībā ar universitātēm, veicinātu izglītības eksportu un padarītu Latviju par arvien iekārojamāku ārvalstu studentu galamērķi, jo tajā brīdī, kad jaunietis izvēlas mācīties ārpus savas dzimtenes, viens no būtiskākajiem jautājumiem ir dzīvesvietas iespējas," komentē Hanno Liiva, "Duck Republik" izpilddirektors.

Komentāri

Pievienot komentāru
Ekonomika

Latvijas augstākās izglītības institūcijas liktenīgie defekti

Juris Paiders, speciāli Dienas Biznesam, 03.05.2023

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Izglītības sistēmā cirkulē nauda, tātad kāds naudu dod, kāds naudu saņem. Ir vērts precīzi noskaidrot, kā nodokļu maksātāju nauda ceļo Latvijas izglītības sistēmā. Kas, ko, kāpēc un par cik pērk? Kas, ko, kāpēc un par cik pārdod? Ja augstskolas vienkārši pārdod diplomus, tad ir pamats runāt par diplomiem-feikiem Latvijas izglītībā. Latvijā trūkst vienotas izglītības kvalitātes izpratnes, un Izglītības ministrija nezina, ko tā pērk.

Tā uzskata profesors Dr. math. AndrejsJaunzems ([email protected]), kurš ir Latvijas Atzinības krusta virsnieks ar 25 gadu ilgu docētāja darba pieredzi Latvijas Universitātē, kā arī 25 gadus Ventspils Augstskolā Ventspils Augstskolas Tehnoloģiju pārneses un inovāciju centra viespētnieks,LZA eksperts, grāmatu Mikroekonomika. Teorija un analīze(2013), J. A. Šumpētera atziņas par uzņēmēju kā ekonomikaspārmaiņu mehānismu: pro, contra, addendum (2017), Varbūtība(2023) autors.

Sarunas fragments

Kā jūs vērtētu pašreizējo situāciju Latvijas izglītības sistēmā?

Pirms 13 gadiem Jāņa Dombura 2009. gada 8. aprīļa pārraidē Kas notiek Latvijā? toreizējā izglītības ministre Tatjana Koķe uzdrīkstējās atklāti pateikt, ka neatkarīgās Latvijas laikā izglītība mūsu valstī no gada uz gadu ir tikai pasliktinājusies. Savukārt iepriekšējā izglītības un zinātnes ministre Anita Muižniece nonāca pie secinājuma, ka Latvijas izglītības sfēras degradāciju sekmē pārlieku zemais centralizēto eksāmenu nokārtošanas slieksnis. Spēkā esošais regulējums, ka centralizētais eksāmens netiek uzskatīts par nokārtotu, ja iegūtais rezultāts ir mazāks nekā 5%, nemudinot skolēnus uzrādīt pēc iespējas augstākus rādītājus. Vai tiešām trīsdesmit gadi bija nepieciešami, lai IZM atklātu to, ka 5% latiņa centralizēto eksāmenu nokārtošanai ir nesamērīgi zema un vajag augstāku slieksni?

Komentāri

Pievienot komentāru
Citas ziņas

PB: Latvijas augstākās izglītības sistēmā ir būtisks līdzekļu iztrūkums un augsta paļaušanās uz ES fondiem

Žanete Hāka, 03.04.2014

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Latvijas augstākās izglītības sistēmai piemīt augsta pielāgošanās spēja, budžeta vietu finansēšanas modelis dod stabilitāti, universitāšu autonomija ļauj attīstīt uzņēmējdarbību, tomēr sistēmā ir ievērojams līdzekļu iztrūkums, izglītības sistēma ievērojami paļaujas uz Eiropas Savienības (ES) fondiem, kas nevar būt ilgtermiņa risinājums stabilam pētniecības finansējumam, secināts Pasaules Bankas (PB) pirmajā ziņojumā.

Kā informē Valsts izglītības attīstības aģentūra (VIAA), PB iesniegtais ziņojums ir pirmais no trīs pārskatu sērijas, kuru laika posmā no 2013. gada decembra līdz 2014. septembrim gatavo PB Latvijas augstākās izglītības finansēšanas ekspertu komanda. Tas izgaismo Latvijas finansēšanas sistēmas stiprās un vājās puses no Eiropas attīstības viedokļa, salīdzinot ar labu finansēšanas modeļu vispārīgajiem kritērijiem. Otrajā ziņojumā, kas tiks iesniegts aprīļa beigās, uzmanība tiks koncentrēta uz pašreizējo Latvijas augstākās izglītības finansēšanas mehānismu atbilstību skaidri paustajām valdības stratēģiskajām prioritātēm, savukārt trešajā ziņojumā, kas būs pieejams rudenī, - sniegti priekšlikumi nākotnes augstākās izglītības finansēšanas modelim Latvijā.

Komentāri

Pievienot komentāru
Eksperti

Eksperts: Studentu pietiks visiem

Imants Bergs - Biznesa augstskolas Turība attīstības un starptautiskās sadarbības prorektors, Augstākās izglītības eksporta apvienības valdes loceklis, 13.08.2018

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Pēdējā laikā aizvien vairāk tiek uzsvērta izglītības eksporta nozīme un tā pienesums tautsaimniecībai kopumā. Ir skaidrs, ka nepieciešams sekmēt mūsu augstskolu piedāvājumu ārvalstu studentiem, taču, vai Latvijas augstskolas spēj sadarboties, lai kopīgiem spēkiem atvestu uz Latviju aizvien vairāk studentu.

Nenoliedzami, nebija viegli pārkāpt tam, ka mēs «esam konkurenti». Bet agri vai vēlu nācās saprast, ka viena Latvijas augstākās izglītības iestāde tikai ar savu piedāvājumu nevar konkurēt pasaules mērogā. Paraugoties uz situāciju Latvijā, jāsaka, ka mēs neesam konkurenti, jo visiem ir viens mērķis – aicināt mācīties Latvijā, un, ticiet man, studentu pietiks visiem. Būtiskākais ir sekmēt aizvien stingrākus kritērijus un augstāku latiņu augstākās izglītības nozarē.

Aktīva sadarbība ir ne tikai ārpus valsts robežām, bet arī starp Latvijas augstskolām. Un tā nav tikai kopīga piedalīšanās izglītības izstādēs ārvalstīs. Mēs sadarbojamies, jo tikai kopīgiem spēkiem varam pilnveidot augstākās izglītības politiku Latvijā un tikai tā varam sekmēt lielāku atbalstu izglītības eksportam. Augstākās izglītības eksporta apvienība tika veidota, lai sekmētu potenciālo ārvalstu studentu interesi par izglītības iestādēm Latvijā, lai vairotu jaudu un cilvēkresursus nozarē, lai radītu spēcīgāku lobiju valstiskā līmenī un arī celtu augstākās izglītības kvalitātes līmeni. Šobrīd apvienība ir industrijas pārstāvis, ar ko ir jārēķinās, – tas nav tikai vienas vai divu augstskolu viedoklis. Augstākās izglītības eksporta apvienībā ir 14 izglītības iestādes.

Komentāri

Pievienot komentāru
Citas ziņas

LU studenti steidz iebilst Ķīļa reformām

Dienas Bizness, 25.10.2011

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Jaunajam Izglītības un zinātnes ministram ir jābūt ar inovatīvām idejām un drosmīgam, bet piedāvātajām reformām augstākās izglītības sistēmas finansēšanai jābūt atbilstošām pašreizējai Latvijas ekonomiskajai situācijai. Šādu lēmumu vakar vakarā pieņēma Latvijas Universitātes Studentu padomes (LU SP) augstākā lēmējinstitūcija – Kopsapulce.

Šorīt LU SP nogādāja savas prasības un aicinājumu Valsts prezidentam Andrim Bērziņam, Ministru prezidentam Valdim Dombrovskim un Saeimas priekšsēdētājai Solvitai Āboltiņai un Universitātes studentu vārdā aicināja valdības veidotājus ievērot stingrus kritērijus, apstiprinot Izglītības un zinātnes ministra kandidātus, un aicinot nepieļaut mainīt augstākās izglītības finansēšanas modeli tādā variantā, kā to piedāvā Izglītības un zinātnes ministra kandidāts, Ekonomikas augstskolas asociētais profesors Roberts Ķīlis.

Budžeta vietu atcelšana krietni samazinātu studentu motivāciju studēt. Tieši valsts budžeta vietas ir studentu motivācija studēt to, kas viņiem ir interesantākais un atbilstošākais, par savas izvēles maiņas primāro cēloni neizvirzot augsto studiju maksu. Bezmaksas izglītība paaugstina studentu vēlmi turpināt studijas arī augstākā līmenī, nevis pēc bakalaura studiju absolvēšanas doties darba tirgū, tādējādi radot papildus pievienoto vērtību ekonomikai.

Komentāri

Pievienot komentāru
Citas ziņas

Pieaudzis inženierzinātņu un dabas zinātņu studentu skaits, kopējais studējošo skaits sarucis

Zane Atlāce - Bistere, 20.01.2017

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

2016./2017. akadēmiskajā gadā Latvijas augstākās izglītības iestādēs studē 82,9 tūkstoši studentu, un gada laikā studējošo skaits ir samazinājies par 2 %, liecina Centrālās statistikas pārvaldes (CSP) dati.

Šobrīd Latvijā ir 56 augstākās izglītības iestādes, no tām 30 augstskolas un 26 koledžas.

Joprojām augstskolās un koledžās dominē sociālo un humanitāro zinātņu programmas, ko apgūst 42,9 % studentu, tomēr ir pieaudzis inženierzinātņu un dabas zinātņu studentu skaits. Šajā mācību gadā studentu skaits sociālajās un humanitārajās zinātnēs samazinājies par 6,3 %, bet inženierzinātnēs un dabas zinātnēs palielinājies par 2,6 %.

2016./2017. akadēmiskajā gadā studijas uzsāka 28,6 tūkstoši studentu, kas ir par 1,7 % mazāk nekā gadu iepriekš. No visiem pirmkursniekiem 40,9 % izvēlējās studēt sociālās un humanitārās zinātnes, bet 28,2 % – inženierzinātnes un dabas zinātnes. Iepriekšējā mācību gadā sociālās un humanitārās zinātnes uzsāka studēt 43,3 % un inženierzinātnes un dabas zinātnes – 26,9 %, savukārt veselības aprūpi – 12,9 % jauno studentu. Vairāk nekā puse uzņemto studentu (54,8 %) mācās par personīgajiem līdzekļiem, savukārt 45,2 % – par valsts un pašvaldību līdzekļiem.

Komentāri

Pievienot komentāru
Citas ziņas

Pirmsskolas izglītības pedagogu zemākās darba algas likmes regulējumu atzīst par neatbilstošu Satversmei

LETA, 29.06.2023

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Satversmes tiesa (ST) šodien par neatbilstošām Satversmei atzina normas, kas nosaka pirmsskolas izglītības pedagogu zemāko darba algas likmi, aģentūra LETA noskaidroja tiesā.

Normas atzītas par neatbilstošām Satversmes 91.panta pirmajā teikumā noteiktajiem tiesiskās vienlīdzības principiem.

ST bija vērsušies 38 Saeimas deputāti, aicinot vērtēt, vai valsts pamatlikumam atbilst esošais regulējums attiecībā uz bērnudārzu pedagogu atalgojumu, kas, rēķinot uz vienu darba stundu, ir par piektdaļu mazāks nekā citās izglītības iestādēs strādājošiem pedagogiem.

Pieteikuma iesniedzēju ieskatā, apstrīdētais regulējums neatbilst Satversmes 91.panta pirmajam teikumam un 107.pantam, jo paredz atšķirīgas zemākās darba algas likmes pirmsskolas izglītības pedagogiem salīdzinājumā ar pārējās vispārējās izglītības pakāpēs nodarbinātajiem pedagogiem.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Ārvalstu studentu skaits turpina pieaugt, liecina provizoriskie augstskolu sniegtie dati, pirmdien vēsta laikraksts Dienas Bizness.

Oficiālie studentu uzņemšanas rezultāti Latvijas augstskolās būs zināmi tikai novembrī. Pēdējos gados visvairāk ārvalstu studentu mācās Rīgas Stradiņa universitātē (RSU), Rīgas Tehniskajā universitātē (RTU) un Latvijas Universitātē (LU) – pagājušajā mācību gadā šajās trijās augstskolās studēja vairāk nekā puse no visiem ārvalstu studentiem. Izglītības un zinātnes ministrijas (IZM) dati liecina, ka pērn RSU studēja 1233, RTU – 785, bet LU – 744 ārvalstu studenti.

Izvēlas medicīnu

Jau vairākus gadus RSU ir līdere starp Latvijas augstskolām ārvalstu studentu piesaistē. Šajā mācību gadā augstskolā ir uzņemti 563 ārvalstnieki, bet kopumā tur pilna laika studijās mācās 1522 ārzemnieki. Šogad ir ieradušies arī 75 Erasmus apmaiņas programmas studenti. Populārākās programmas ir Medicīna, kuru šogad izvēlējušies 1340 ārvalstu studenti, un Zobārstniecība, kurā pieteicies 181 ārzemnieks. RSU mācās studenti no 46 valstīm. Aptuveni 46% ir studenti no Vācijas, 20% – no Zviedrijas, 11% – no Somijas, 5,5% – no Norvēģijas, kā arī Portugāles, Nīderlandes, Izraēlas, Lielbritānijas, Indijas u.c. Lielāka interese par studijām RSU ir no Āzijas valstīm, piemēram, Ķīnas. Augstskola informē, ka pēdējos gados studiju programmās Medicīna un Zobārstniecība ārvalstu studentu uzņemšanā ir izveidojies konkurss, jo pieprasījums ir liels. Piemēram, studiju programmā Medicīna jau vairākus gadus uz vienu studiju vietu piesakās vismaz 3 ārvalstu studenti. Ārvalstu studentu piesaistīšana un RSU internacionalizācija ir viens no universitātes ilgtermiņa attīstības stratēģijas pamatvirzieniem, norāda RSU rektors Jānis Gardovskis. «Pēdējos 25 gadus RSU ir gājusi vienā solī ar pasaules tendencēm studiju procesu attīstībā un studiju materiāltehniskās bāzes modernizācijā. Universitāte ir saglabājusi pašlaik Eiropā jau reti sastopamo mācību bāzi – Anatomikumu, kas ļauj preparēt cilvēku dabiskos audus,» viņš stāsta. Kā RSU priekšrocību viņš piemin studentu salīdzinoši agro apmācību klīnikās, kas praktiski nostiprina teorētiskās zināšanas, studentiem nonākot tiešā saskarsmē ar pacientiem. RSU ir izveidojusi starptautisko reputāciju, kas pēdējos gados ļāvusi RSU rīkot nopietnu ārvalstu studentu atlases konkursu, tādējādi piesaistot tikai centīgākos un motivētākos studēt gribētājus. Ņemot vērā lielo ārvalstu jauniešu pieprasījumu pēc studijām RSU un izvērtējot studiju maksu ārvalstu studentiem citās reģiona augstskolās, RSU ir pārskatījusi studiju maksu apjomu – tā ir palielināta par aptuveni 12%. Pārējās DB aptaujātās augstskolas – RTU, LU, Biznesa augstskola Turība un Latvijas Lauksaimniecības universitāte (LLU) – studiju maksu ārvalstu studentiem šajā mācību gadā nav paaugstinājušas.

Komentāri

Pievienot komentāru
Eksperti

Eksperta viedoklis: Studentu un naudas plūsma Latvijā

Aigars Rostovskis, Biznesa augstskolas Turība valdes priekšsēdētājs, Dr.Soc., 24.08.2011

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Ikdienas runas par valsts budžeta konsolidāciju vēlēšanu priekšvakarā ir aprimušas. Saprotu, ka budžeta izlīdzsvarošana saistībā ar ES un SVF ieteikumiem un pašu spējām nav vienkārša un nav popularitāti veicinoša tēma, tomēr brīžiem neatstāj sajūta, ka Latvijas politiķi ar konsolidāciju saprot, galvenokārt, taupību. Investīcijas, reāli ieguldījumi, šķiet, bieži – kā sarunās, tā praksē – tiek atstāti novārtā.

Taču iespēju netrūkst, kaut vai tādā šķietami nepelnošā nozarē kā augstākā izglītība. Situāciju sarežģī pašmāju studējošo skaita mazināšanās Latvijas demogrāfiskā stāvokļa iespaidā. Taču šeit ir arī “zāles” šīs situācijas uzlabošanai, proti, ārzemju studentu piesaiste.

Aptuvenā vidējā mācību maksa, ko varētu maksāt ārzemju students, varētu būt 1500 latu gadā. Šobrīd Latvijā visās augstākās izglītības iestādēs kopā ir tikai apmēram 1500 ārvalstu studentu. Pieņemsim arī, ka viņi maksā par mācībām. Patiesībā jau tā nav, jo daudzi šeit ierodas apmaiņas programmu ietvaros. Tomēr šobrīd pieņemsim, ka ārzemju studenti ir 1500. Šo skaitli pareizinot ar 1500 latiem, iegūsim 2 250 000 latu, kas eventuāli ienāktu Latvijas ekonomikā pie šāda ļoti maza ārvalstu studentu skaita, turklāt tikai kā mācību maksa. Protams, ka studentam te ir arī jādzīvo, jāēd, jāpērk sadzīves preces, jāpavada brīvais laiks izklaides, sporta, kultūras u.c. pasākumos, līdz ar to aina kļūst citādāka. Par visām uzskaitītajām un vēl neminētajām dzīves un sadzīves lietām, pieskaitot vēl biļetes avio reisos, tādam studentam nāktos atstāt Latvijas naudas apritē vēl kādus 6000 latu gadā. Attiecinot šo summu uz 1500 studentiem, iegūsim 9 000 000 latu. Tātad, saliekot kopā mācību maksas un uzturēšanās izdevumus, sanāk jau 11,25 miljoni latu.

Komentāri

Pievienot komentāru
Eksperti

Augstākās izglītības politikai un finansēšanas sistēmai valsts augstskolas vairāk jāmotivē strādāt uz rezultātu, nevis procesu

Aigars Rostovskis, LTRK prezidents, 14.03.2023

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Augstākās izglītības finansēšanas sistēma, kas ir augstākās izglītības politikas veidotāju izpratne un arī realizācijas instruments, pēdējos 30 gadus, kopš Latvijas neatkarības atgūšanas, ir saglabājusies kā Padomju Savienības augstākās izglītības sistēmas turpinājums.

Tiek piešķirtas budžeta vietas un rezultāts no sistēmas faktiski prasīts netiek. Tas lielu daļu valsts augstskolu nemotivē strādāt orientējoties uz rezultātu, līdz ar to nepieciešamas pārmaiņas, kas augstskolām radītu godīgas konkurences apstākļus un liktu domāt par rezultātu nevis tikai procesu.

Izglītības un zinātnes ministrija šos pēdējos 30 gadus augstākās izglītības politiku veidojusi kā ierēdniecisku procesu, kas ir ļoti birokrātisks un pārregulēts. Šāda pārvaldība augstskolām traucē attīstīties un pielāgoties mūsdienu tendencēm un vajadzībām reālajā dzīvē. Pozitīvais aspekts ir tas, ka, pārejot no plānveida ekonomikas uz tirgus ekonomiku, pēc augstākās izglītības ir saglabājies liels pieprasījums un liela sabiedrības daļa bija un joprojām ir gatava maksāt par studijām, un tas izdara spiedienu uz valsts augstskolām, kaut kādā mērā censties mainīt veco sistēmu un iet līdzi laikam. Arī sabiedrība prasa mūsdienīgu, darba tirgus prasībām atbilstošu izglītību. Tas ir veicinājis privāto augstskolu izveidi un izaugsmi, kā arī aktīvāko valsts augstskolu dalību izglītības tirgū un pielāgošanos mūsdienu tendencēm. Pēdējos gados studējošo skaits Latvijā ir samazinājies demogrāfijas apstākļu dēļ, tāpēc daudzas augstskolas piesaista arī studentus no ārzemēm. Un, ja paskatāmies uz augstskolu kopainu, visdinamiskākās un mūsdienīgākās ir tās, kas strādā ar maksas studentiem – gan vietējiem, gan ārvalstu. Savukārt, tās, kas orientējas tikai uz valsts budžetu un studiju programmas vienkārši atražo, neiet līdzi laikam un arī kopējie rezultāti nav labi.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Latvijas Universitātes (LU) akadēmiskā centra attīstībā līdz šim ieguldīti 130 miljoni eiro, visu iecerēto projektu realizēšanai kopumā paredzēts piesaistīt 250 miljonus eiro.

Akadēmiskā centra attīstības programmas projektu īstenošanas ietvaros ekspluatācijā nodotas jau divas ēkas - Dabas māja un Zinātņu māja, savukārt 2023. gadā savas durvis vaļā vērt varētu arī Rakstu māja, kas šobrīd atrodas projektēšanas posmā. LU Akadēmiskais centrs sevī ietver gan piemērotu vidi mācībām, zinātniskajam darbam, studentu labsajūtai un atpūtai, gan sadarbības iespējas uzņēmējiem jaunu inovatīvu produktu un tehnoloģiju izstrādē.

Plāni lieli

Šobrīd ir skaidrs par to, kādi būvniecības projekti tuvāko gadu laikā tiks īstenoti Torņakalna akadēmiskajā centrā, taču es gribu atgādināt, ka ēkas ir tikai čaula, norāda LU rektors Indriķis Muižnieks. “Mans subjektīvais skatījums ir tāds, ka zinātnes komercializācijas procesā akcentam ir jābūt nevis uz to, cik nopelna konkrētā augstskola vai institūts, bet gan sabiedrība kopumā. Pirms diezgan daudziem gadiem mums bija sadarbības līgums ar kādu vietējo celtniecības uzņēmumu, kura ietvaros mēs spējām piedāvāt veidu augsnes rūpnieciskā piesārņojuma likvidēšanai vienā no Latvijas ostu teritorijām. Universitāte neko daudz nenopelnīja, taču ieguva valsts, jo uzņēmums varēja piedāvāt par savu darbu būtiski zemāku cenu nekā ārzemju konkurenti. Citiem vārdiem sakot - akcentam vajadzētu būt uz kopējo lietderību, nevis peļņu,” domā I.Muižnieks.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Izglītības un zinātnes ministrija (IZM) rosina noteikt agrāku skolas gaitu sākšanas vecumu, paredzot, ka 1.klasē skolēni varētu doties jau sešu gadu vecumā, un vienlaikus nosakot, ka 1.klasē apgūstamo mācību programmu īstenos tās vispārējās izglītības iestādes, kuras attiecīgajā situācijā būs spējīgas nodrošināt sešgadīgiem bērniem nepieciešamo mācību vidi un šim darbam sagatavotus pedagogus.

Ministrija sagatavojusi grozījumus Vispārējās izglītības likumā, tajos atkārtoti piedāvājot iespēju bērniem skolas gaitas sākt jau sešu gadu vecumā, izmaiņas paredzot ieviest no 2018.gada 1.septembra. Iepriekš IZM ar šādu piedāvājumu startēja pagājušā gada septembrī, taču toreiz nepietiekami izdiskutētā iecere neguva atbalstu.

Valsts sekretāru sanāksmē izsludinātais likumprojekts nosaka obligātās pirmsskolas apguvi viena gada garumā un līdz ar to arī obligātās pamatizglītības apguves sākšanu no sešiem gadiem, saglabājot vecākiem iespēju pamatotas nepieciešamības gadījumā obligātās pamatizglītības apguvi sākt gadu vēlāk, proti, no septiņu gadu vecuma. Patlaban normatīvajos aktos noteikts, ka obligātās pirmsskolas izglītības programmu īstenošana notiek no piecu gadu vecuma divu gadu laikā.

Komentāri

Pievienot komentāru
Citas ziņas

Rīga iekļuvusi pasaules labāko studentu pilsētu topā

LETA, 02.08.2019

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Lielbritānijas izglītības nozares uzņēmuma «Quacquarelli Symonds» ikgadējā pasaules labāko studentu pilsētu sarakstā šogad pirmo reizi iekļuvusi arī Rīga, liecina reitinga saraksts, kas publicēts organizācijas tīmekļa vietnē.

Reitingā «QS Best Student Cities» iekļauto 120 pilsētu vidū Rīga ierindojusies 110.vietā. Lietuvas galvaspilsēta Viļņa apsteigusi Rīgu un ierindojusies 95.vietā, bet neviena Igaunijas pilsēta šajā sarakstā nav iekļauta.

Topa pirmajās trīs vietās atrodas Londona, Tokija un Melburna.

Kritēriju vidū, kas tiek izvērtēti, sastādot ikgadējo pilsētu topu, ir augstskolu reitingi, studentu sastāvs, pilsētas pievilcība, darba devēju aktivitāte un pieejamība, kā arī studentu vērtējums, kas tiek iegūts, veicot studentu un neseno absolventu viedokļu aptauju.

Pētījuma veicēji norāda, ka Rīgā atrodas trīs augstskolas, kas ir iekļautas britu uzņēmuma pasaules labāko augstskolu topā «QS World University Rankings». Tās ir Rīgas Tehniskā universitāte, Rīgas Stradiņa universitāte un Latvija Universitāte.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Valdība otrdien atbalstījusi pakāpenisku pāreju uz mācībām tikai valsts valodā vispārējās izglītības un pirmsskolas pakāpē, lai veicinātu sekmīgu pilnveidotā mācību satura un pieejas ieviešanu visās Latvijas izglītības iestādēs.

Kā skaidro Izglītības un zinātnes ministrija (IZM), līdzšinējā mācību valodas pieeja mazākumtautību izglītības programmās nav pilnībā nodrošinājusi valsts valodas kvalitatīvu apguvi visos izglītības posmos. Tādēļ, lai nodrošinātu iespējas maksimāli efektīvi piedalīties sabiedriskajā dzīvē un sekmēt turpmākas izglītības iegūšanu, mazākumtautību skolēniem ir vienlīdz svarīgi apgūt arī valsts valodu.

Likumprojektā ietvertais regulējums attiecībā uz pirmsskolas izglītības programmas īstenošanu pašvaldības dibinātajās un privātpersonu dibinātajās pirmsskolas izglītības iestādēs nosaka, ka, sākot ar 2023.gada 1.septembri, pirmsskolas izglītība tiks īstenota valsts valodā.

Komentāri

Pievienot komentāru
Sabiedrība

Erasmus izglītības programmai draud atņemt miljardiem latu

Vēsma Lēvalde, 19.04.2013

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Sakarā ar taupības pieprasījumu, ko februārī noteikusi Eiropas Padome, no sākotnējā budžeta izglītības un jaunatnes projektiem ES daudzgadu finanšu shēmā 2014-2020 varētu tikt samazināti miljardiem eiro.

Reaģējot uz Eiropas Padomes lēmumu, Eiropas Komisija ir ierosinājusi lineāro samazinājumu par piecpadsmit procentiem Erasmus programmas budžetā. Augstākā un profesionālā izglītība turpmāk var ciest 150 -200 miljonu eiro lielus zaudējumus gadā, salīdzinot ar sākotnējo budžeta priekšlikumu 2011. gadā, informē Eiropas studentu apvienība (ESU).

Tomēr Eiropas Komisija konsekventi iestājas par studentu aizdevumu garantijas shēmas ieviešanu, kur tiktu piešķirti 111 miljoni eiro gadā. Erasmus programma kopumā saņemtu 13 miljardus eiro laikā no 2014. – 2020. gadam, nevis 15.2 miljardus, kā tika ierosināts sākotnēji, izvērtējot fiksētās cenas 2011. gadā.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

"Swedbank" uz laiku apturējusi studiju un studējošo kredītu izsniegšanu, informē bankā.

Jaunu studiju un studējošo kredītu ar "Attīstības finanšu institūcijas "Altum"" ("Altum") garantiju līgumu slēgšana ir apturēta, jo lielās studentu intereses dēļ paredzētie valsts līdzekļi programmas īstenošanai šogad ir izsmelti, paskaidro "Swedbank" mediju attiecību vadītājs Jānis Krops.

Šis lēmums neskars studentus, kuri jau ir parakstījuši līgumu ar "Swedbank" par kredīta piešķiršanu.

Vienlaikus J.Krops norādīja, ka "Swedbank" ir gatava atsākt kredītu izsniegšanu līdzko būs pieejams nepieciešamais finansējums. Atbilstoši šī brīža aplēsēm, lai nodrošinātu atbalstu mācību maksas segšanai visiem studētgribētājiem šajā gadā, Izglītības un zinātnes ministrijai ir steidzami jārod aptuveni 600 000 - 700 000 eiro.

Komentāri

Pievienot komentāru