Jaunākais izdevums

Pēc mēneša taps zināmi 2013. gada Latvijas uzņēmumi ar augstāko reputāciju

Jau devīto gadu tiek veidots Uzņēmumu reputācijas tops, kurā iekļuvušie uzņēmumi tiks apbalvoti 19. jūnijā, bet ar pētījumu Dienas Biznesa lasītāji visā tā pilnībā varēs iepazīties 20. jūnijā.

Šogad īpašu uzmanību Dienas Bizness un topa veidotāji Nords Porter Novelli pievērsīs uzņēmumu korporatīvās sociālās atbildības vērtējumam, respektīvi, tam, cik un kā kompānijas rūpējas ne tikai par savu, bet visas sabiedrības labklājību. Jāpiebilst, ka šis ir viens no uzņēmumu reputācijas faktoriem, kas gadu no gada kļūst arvien nozīmīgāks gan iedzīvotāju, gan uzņēmēju acīs.

Fiksē fotofinišā

«Visi, kas ir iekļuvuši šajā topā, faktiski ir 100 metru skrējienā, un ir nepieciešams fotofinišs, lai [noteiktu], kurš būs pirmais vai desmitais. Domāju tur ir ļoti maza atšķirība,» Laimai pērn otro gadu pēc kārtas kļūstot par Latvijas uzņēmumu ar augstāko reputāciju, sacīja kompānijas valdes priekšsēdētājs Rolands Gulbis. To, ka šajā «fotofinišā» uzvaru atkal izrāva Laima, viņš skaidro ar to, ka cilvēki novērtē tradicionālas un stabilas vērtības ar vietējo izcelsmi. Savukārt, prognozējot to, vai arī nākamajā Uzņēmumu reputācijas topā saldumu ražotājam izdosies plūkt uzvaras laurus, R. Gulbis atzina, ka nebūs nekāda traģēdija, ja tas neizdosies, tomēr viņš pauda pārliecību, ka kompānija joprojām būs augstu vērtēta.

Otrajā vietā reputācijas topā 2012. gadā atradās Swedbank, trešajā – Latvijas Mobilais telefons, ceturtajā – Rimi Latvia, bet pirmo piecinieku noslēdza Lattelecom.

Paralēles ar sporta pasauli velk arī Uzņēmumu reputācijas topa veidotāju Nords Porter Novelli valdes priekšsēdētājs Aigars Nords, proti, viņš ikgadējo uzņēmumu reputācijas mērīšanu pērn salīdzināja ar futbola čempionātu – ikreiz ir zināmi favorīti, bet nekad nav iespējams paredzēt, kā tieši tie sarindosies. «Tā reputācijas topā mēs redzam, kā iet favorītiem – kā nu kuram, bet tajā pašā laikā ir daudz pārsteigumu, piemēram, Latvenergo lielais lēciens vai banku atgriešanās augstās vietās,» viņš sacīja.

Izceļ sociāli atbildīgos

Vienu mēnesi pirms jaunā – 2013. gada – Uzņēmumu reputācijas topa publiskošanas Nords Porter Novelli direktore Evija Ansonska prognozē: «Šogad ir pienācis laiks reputācijas saulītē celt uzņēmumus, kas līdztekus rūpēm par savu preču un pakalpojumu kvalitāti, to noietu pašmāju un ārvalstu tirgos, labu komunikāciju ar klientiem un masu medijiem ir pierādījuši sevi arī kā sociāli atbildīgus uzņēmējus un darba devējus. Tāpēc varam prognozēt, ka augstākos reputācijas vērtējumus iegūs tie uzņēmumi, kuri savam biznesam pievienojuši virsvērtību – rūpes par sabiedrības kopējo labklājību.»

Dienas Bizness un Uzņēmumu reputācijas topa veidotāji Nords Porter Novelli neapšauba, ka ar lielisku reputāciju var lepoties ļoti daudzi uzņēmumi Latvijā. Tomēr, veidojot valsts mēroga reputācijas līderu sarakstu, jāņem vērā atpazīstamības faktors. Tiesa gan, reputācijas tops nav arī tikai popularitātes mērītājs – savu pragmatisma devu tam piešķir tas, ka aptaujāti tiek ne tikai iedzīvotāji, bet arī uzņēmēji. Protams, nereti tieši produktu un pakalpojumu lietotāji ir kritiskāki un prasīgāki nekā biznesa partneri, savukārt uzņēmēji, vērtējot kompāniju reputāciju, lielāku vērību pievērš finansēm, publicitātei biznesa presei utt.

Uzņēmēju un iedzīvotāju favorīti ievērojami atšķiras, par pērnā gada Uzņēmumu reputācijas topu spriež Tirgus un sabiedriskās domas pētījumu centra SKDS direktors Arnis Kaktiņš. «Iedzīvotāju aptaujās augstāku vērtējumu vienmēr iegūst tie uzņēmumi, kas strādā uz plašpatēriņa tirgu,» viņš skaidro, norādot, ka iedzīvotāji visaugstāk novērtējuši Laimas reputāciju, kas skaidrojams ar to, ka viņiem šīs kompānijas produkcija garšo. «Vai iedzīvotāji zina Laimas finansiālos aspektus vai arī to, kāds šis uzņēmums ir kā darba devējs? Visticamāk, ne. Savukārt, ja raugāmies uz uzņēmējiem, tad, no vienas puses, arī viņiem ļoti lielā mērā lomu spēlē tie paši faktori, kas pārējiem iedzīvotājiem, proti, vai viņi paši ir šo produktu un pakalpojumu izmantotāji, bet ne tikai. Uzņēmējiem otrs faktoru kopums ir tas, ko viņi lasījuši biznesa presē, ko viņi ir dzirdējuši no saviem radiem, draugiem, paziņām – uzņēmējiem, līdz ar to šeit ir lielākās iespējas augstākus rezultātus iegūt industriālām kompānijām,» skaidro A. Kaktiņš.

Sapnis – pirmā vieta

«Droši vien katra uzņēmuma mērķis ir nokļūt [Uzņēmumu reputācijas topa] pirmajā vietā,» pērn pēc visaugstāk vērtēto uzņēmumu apbalvošanas sacīja Latvenergo – 2012. gada straujākā reputācijas lēciena īpašnieka – vadītājs Āris Žīgurs, piebilstot: «Uz to vajag tiekties. Tomēr vienmēr jābūt kādiem sapņiem, kas paliek neaizsniedzami. Ja tu nokļūsti pirmajā vietā un tavs sapnis ir piepildījies, tad ir jautājums – kādus jaunus mērķus tu vari sev izvirzīt?»

Jau minētais Latvenergo pērn piedzīvoja straujāko kāpumu topā, proti, tas uzlaboja savas pozīcijas par 29 vietām. Šis uzrāviens gan daļēji skaidrojams ar atgūšanos pēc ievērojamā kritiena 2011. gada topā, ko, visticamāk, izraisīja korupcijas skandāls , sniegotās ziemas radītie postījumi elektrotīklam, kā arī ziņas par tarifu celšanu. Uzņēmuma vadītājs Āris Žīgurs atzīst, ka 2010. gada notikumu sekas uzņēmums noteikti vēl izjutīs zināmu laiku, bet to patieso ietekmi uz Latvenergo reputāciju izdosies novērtēt vien pēc pāris gadiem.

«Ja agrāk Latvenergo bija tipisks monopolists un nebija nekādu aizvietošanas iespēju – klients varēja pirkt elektroenerģiju no Latvenergo vai arī nepirkt elektroenerģiju [pavisam], jo no viena cita to pirkt nevarēja,» viņš norāda, piebilstot, ka pēdējos gados sacensība elektroenerģijas tirgū ir ievērojami augusi. «Mēs jūtam konkurences dvesmu pakausī un esam spiesti būtiski pārvērtēt savu attieksmi pret gala pircējiem.»

Reputācijas tops 2012

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Šogad Uzņēmumu Reputācijas Tops prezentēs jau desmito korporatīvās reputācijas analīzi, apskatot ne tikai 2014. gada reputācijas izmaiņas, kāpumus un kritumus, bet arī analizējot aizvadītās dekādes spilgtākās tendences.

2014. gada Latvijas uzņēmumi ar augstāko reputāciju tiks apbalvoti jau 17. jūnijā, bet ar pētījumu Dienas Biznesa lasītāji varēs iepazīties 18. jūnijā - žurnālā Uzņēmumu Reputācijas Tops.

Reputācijas Tops šajos gados kļuvis par ļoti būtisku tirgus notikumu barometru, skaidri identificējot dažādu tirgus svārstību un aktivitāšu ietekmi uz reputācijas reitingiem. Pirmie topa gadi kompāniju vadītājiem lika izvērtēt arī sociālās atbildības nozīmi uzņēmuma reputācijā.

Īss ieskats vēsturē:

Pētījums uzņēmumu reputācijas līderu noskaidrošanai pirmo reizi tika veikts 2005. gadā. Eksperti bija vienisprātis, ka Reputācijas Tops rosinās uzņēmējus novērtēt reputācijas spēku biznesā. Pirms desmit gadiem topā iezīmējās būtiska tendence – topa vietas ieņēma gan pelnošas korporācijas, gan 2005. gadā zaudējumus cietuši uzņēmumi, pierādot, ka ne vienmēr apgrozāmo līdzekļu daudzums nosaka to, kurš komersants būs sabiedrībai vai saviem sadarbības partneriem tīkamākais.

Komentāri

Pievienot komentāru
Foto

Papildināts ar foto - Paziņoti Uzņēmumu Reputācijas Topa 2013 rezultāti - virsotnē atgriezies LMT

Dienas Bizness, 19.06.2013

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Trešdien, 19. jūnijā, laikraksta Dienas Bizness redakcijā notika svinīga gadskārtējā Uzņēmumu Reputācijas Topa rezultātu paziņošana, kurā tika sumināti 150 Latvijas uzņēmumi ar augstāko reputāciju. Nords Porter Novelli, sabiedriskās domas pētījumu centra SKDS un Dienas Bizness veidotais Reputācijas tops ir apjomīgākais uzņēmumu reputācijas pētījums Baltijā, kura apbalvošanas ceremonija šogad pulcināja vairāk nekā 150 valsts vadošo uzņēmumu vadītāju. Pasākumā viesus uzrunāja Saeimas priekšsēdētāja Solvita Āboltiņa.

Reputācijas Topa ceremonijā tika apbalvoti Uzņēmumu Reputācijas Topa 2013 pirmo 10 vietu ieguvēji, kā arī nozaru topu uzvarētāji – vadošie Latvijas uzņēmumi. Šogad topa virsotnē ir atgriezies uzņēmums SIA Latvijas Mobilais Telefons, kas saņēma balvu kā uzņēmums ar labāko reputāciju gan starp savas nozares uzņēmumiem, gan starp visiem Latvijas uzņēmumiem kopumā. Reputācijas topa augstajā otrajā vietā ierindojusies AS Swedbank, savukārt trešo vietu ieņem uzņēmums AS Laima, kas iepriekšējos divus gadus noturējās topa augšgalā. Uzņēmums ar straujāko reputācijas izaugsmi šā gada topā – VSIA Traumatoloģijas un ortopēdijas slimnīca, pakāpjoties Reputācijas topā par 36. vietām.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Tuvojoties 17.jūnijam, kad uzzināsim 2014. gada uzņēmumus ar augstāko reputāciju, šī topa veidotāji Nords Porter Novelli piedāvā ieskatu Uzņēmumu Reputācijas Topa aizvadītajā desmitgadē.

2005 – 2007

No 2005. – 2007. gadam topa pirmajā vietā stabili turējās Hansabanka (Swedbank), bet otro vietu ieņēma Latvijas Mobilais Telefons, kurš trīs gadu laikā spēja iemantot iedzīvotāju mīlestību, no piektās vietas iedzīvotāju vērtējumā pakāpjoties uz pirmo, kas kopvērtējumā mobilo sakaru līderim ļāva pārliecinoši saglabāt reputācijas vicečempiona titulu. Reputācijas topa pirmsākumos, tautiskās ēdināšanas uzņēmums Lido piedzīvoja vien nelielas svārstības, 2006. gadā no bronzas godalgas atkāpjoties uz ceturto vietu, savukārt 2007. gadā to godam atgūstot. Topa pirmajos gados augstākos reputācijas vērtējumus ieguva uzņēmumi, kas ir iedzīvotāju ikdienas preču un pakalpojumu «patēriņa grozā» - saldumu, alkohola, maizes un piena ražotāji, sabiedriskās ēdināšanas uzņēmumi, kā arī bankas, līzinga uzņēmumi, mazumtirdzniecības tīkli, auto dīleri un telekomunikāciju operatori, kas pilnībā sakrita ar trekno gadu patēriņa filozofiju.

Komentāri

Pievienot komentāru
Reputācijas tops

Uzņēmumu Reputācijas Topa apbalvošanas ceremonija - fotogrāfijās

Uldis Andersons, 18.06.2014

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Uzņēmumu reputācijas topa desmitajā gadskārtā pēc gada pārtraukuma atkal triumfē a/s Laima, ieņemot pārliecinošu pirmo vietu kā iedzīvotāju, tā uzņēmēju vērtējumā.

Nemainīgu otro pozīciju reputācijas topā jau trešo gadu pēc kārtas saglabā a/s Swedbank, kas vienlaikus šogad ieņēma pirmo vietu arī divos atsevišķos reputācijas vērtēšanas faktoros – kā labākais darba devējs un kā uzņēmums ar labāko korporatīvo komunikāciju. Savukārt topa līderis Laima šogad ir panākumu virsotnēs tādās kategorijās kā Labi produkti un pakalpojumi un Augsts eksporta potenciāls, par ko uzņēmums saņēma Latvijas Investīciju un attīstības aģentūras speciālbalvu.

Par Uzņēmumu reputācijas topa pirmās desmitgades līderi pārliecinoši ir izvirzījies šā gada trešās vietas ieguvējs Latvijas mobilais telefons, kas ir sakrājis visaugstāko reitingu desmit gadu periodā.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Šāds ir 2012. gada Uzņēmumu reputācijas tops, kas, tavuprāt, šogad ierindosies tā augšgalā?

To uzzināsi 20. jūnijā, kad Dienas Bizness publicēs Nords Porter Novelli veidoto Uzņēmumu reputācijas topu 2013.

Komentāri

Pievienot komentāru