Nodokļi

Vienojas nodokli necelt

Māris Ķirsons [email protected], 23.03.2004

Jaunākais izdevums

Iecerētā valsts sociālās apdrošināšanas iemaksu likmes sociālajai apdrošināšanai pret nelaimes gadījumiem darbā un arodslimībām paaugstināšana no 0.09 % līdz 0.1 % ar 2005. gadu nenotiks. Tā tika nolemts Ministru kabineta komitejas sēdē. «Šāds lēmums, ka Valsts sociālās apdrošināšanas iemaksu likmes sociālajai apdrošināšanai pret nelaimes gadījumiem darbā un arodslimībām paliks līdzšinējā apmērā tika panākts Latvijas Darba devēju konfederācijas un Labklājības ministrijas apspriedē,» skaidro Latvijas Darba devēju konfederācijas ģenerāldirektores vietnieks Edgars Korčagins. Viņš atzina, ka tiks meklētas iespējas kā līdzsvarot budžetu, jo ir atklātas vairākas nepilnības gan normatīvajos aktos, gan procedūrās, kā tiek maksāts par nelaimes gadījumiem darbā, kā tiek sniegti pakalpojumi utt., tāpat kā maksā gadījumos, kad vainīgs ir darba dēvējs vai pats darba ņēmējs. Jāatgādina, ka Db jau rakstīja, ka Labklājības ministrija vēlējās likmi paaugstināt, jo darba negadījumu speciālā budžeta izdevumi pieaug straujāk nekā ieņēmumi. Izmaksas, pēc Labklājības ministrijas datiem, pieaugušas tādēļ, ka arodsaslimšanas gadījumu skaits pēdējo četru gadu laikā pieaudzis 2,5 reizes un darbspēju zaudējumu atlīdzības saņēmēju skaits palielinājies apmēram četras reizes. Šāds apdrošināšanas atlīdzību saņēmēju skaita palielinājums galvenokārt esot saistīts ar strauju arodslimnieku skaita pieaugumu, nevis ar nelaimes gadījumu darbā skaita palielināšanos (2003. gadā konstatēto arodsaslimšanas gadījumu skaits salīdzinājumā ar 2000.gadu pieaudzis 2.5 reizes).Bet šo priekšlikumu nodokļa paaugstināšanai neatbalstīja Latvijas Darba devēju konfederācija, jo uzskata, ka valsts sociālās apdrošināšanas obligāto iemaksu likmi apdrošināšanai pret nelaimes gadījumiem darbā un arodslimībām var palielināt, vienīgi attiecīgi samazinot citu valsts sociālās apdrošināšanas obligāto iemaksu likmi.

Komentāri

Pievienot komentāru
Nodokļi

Informācija par izmaiņām tiesību aktos, kas stāsies spēkā no 1.janvāra

, 27.12.2007

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

No 2008.gada 1.janvāra Latvijā stāsies spēkā virkne izmaiņu nodokļu likumos, kā arī citos normatīvajos aktos, kas ir Finanšu ministrijas atbildības sfērā, liecina ministrijas sniegtā informācija medijiem.

Nodokļu politikas jomā:

·grozījumi likumā ''Par iedzīvotāju ienākuma nodokli'' (pieņemts Saeimā 2007.gada 8.novembrī);

·grozījumi likumā ''Par nekustamā īpašuma nodokli'' (pieņemts Saeimā 2007.gada 8.novembrī);

·grozījums likumā ''Par zemes reformu Latvijas Republikas pilsētās'' (pieņemts Saeimā 2007.gada 6.decembrī);

·grozījumi likumā ''Par akcīzes nodokli'' (pieņemts Saeimā 2007.gada 8.novembrī);

·grozījumi likumā ''Par nodokļiem un nodevām'' (stājās spēkā 2007.gada 12.decembrī);

·grozījumi likumā ''Par pievienotās vērtības nodokli'' (varētu stāties spēkā 2008.gada janvārī vai februāra sākumā);

·Elektroenerģijas nodokļa likuma pārejas noteikumi;

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Aktualizējusies ideja par iespējamo dividenžu aplikšanu ar ienākuma nodokli var likt mazajam biznesam pamest uzņēmējdarbību.Pēdējo divu gadu laikā, kopš samazināts uzņēmumu ienākuma nodoklis līdz 15 %, ir būtiski pieaugusi ne tikai Latvijā strādājošo uzņēmumu kopējā tīrā peļņa, bet arī izmaksāto dividenžu apmērs.

Uzņēmumu īpašniekiem, vadītājiem - fiziskajām personām -šobrīd ir izdevīgāk (lētāk) izmaksāt dividendes no tīrās peļņas, par kuru nomaksāts 15 % lielais uzņēmumu ienākuma nodoklis, nekā lielu darba algu, par kuras saņemšanu jāmaksā ne tikai 33 % lielais socnodoklis, bet arī 25 % iedzīvotāju ienākuma nodoklis. Daļa īpašnieku arī legāli izmanto iespēju maksāt 15 % uzņēmumu ienākuma nodokli un saņemt dividendes, nevis saņemt lielas darba algas. Tieši šis fakts arī nereti tiek izmantots kā arguments, ka biznesmeņi - uzņēmumu vadītāji un īpašnieki vienā personā optimizējot savas izmaksas, kamēr strādājošie maksā ievērojami lielākus nodokļus.

Nav jauna ideja

Komentāri

Pievienot komentāru
Nodokļi

Virza uz priekšu straujāku akcīzes nodokļa celšanu alkoholam un cigaretēm

LETA, 25.07.2017

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Ministru kabinets šodien atbalstīja Finanšu ministrijas (FM) priekšlikumu vēl straujāk celt akcīzes nodokli alkoholiskajiem dzērieniem, alum un cigaretēm. Minētie priekšlikumi ietverti grozījumos likumā par akcīzes nodokli, kas tiks iesniegti Saeimā apstiprināšanai galīgajā lasījumā.

Iepriekš FM skaidroja, ka tas nepieciešams, jo plānots piemērot lielākas uzņēmumu ienākuma nodokļa (UIN) atlaides ziedojumiem. Akcīzes nodokļa priekšlikuma būtība ir straujāka likmju celšana alkoholiskajiem dzērieniem, alum un cigaretēm, proti 2018.gadā tiks noteiktas tās likmes, kas bija paredzētas 2019.gadā, un attiecīgi 2019.gadā tās likmes, kas bija paredzētas 2020.gadā.

Sēdes laikā labklājības ministrs Jānis Reirs (V) aicināja necelt tik strauji akcīzes nodokli, lai risinātu vienas jomas problēmas. Viņš pauda pārliecību, ka jāpaliek pie tāda akcīzes nodokļa pieauguma tempa, par kādu iepriekš tika panākta vienošanās. Turpretī finanšu ministre Dana Reizniece-Ozola (ZZS) skaidroja, ka straujāks akcīzes nodokļa pieaugums nepieciešams, lai kompensētu priekšlikuma par ziedojumiem nevalstiskajām organizācijām negatīvo fiskālo ietekmi.

Komentāri

Pievienot komentāru
Citas ziņas

Paplašinās ekonomisko sadarbību ar Baltkrieviju jaunos virzienos

Dienas Bizness, 11.12.2015

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Šonedēļ, Daugavpilī Latvijas – Baltkrievijas Starpvaldību komisijas ekonomiskās, zinātniskās un tehniskās sadarbības jautājumos (SVK) 11. sēdē Latvijas un Baltkrievijas pārstāvji vienojās veicināt divpusējo ekonomisko sadarbību, meklējot arvien jaunus sadarbības virzienus un formas, informē Ekonomikas ministrijā.

Sanāksmes laikā puses vienprātīgi atzina, ka ir ieinteresētas attīstīt sadarbību transporta, tranzīta un loģistikas, sakaru un IKT, pārtikas, lauksaimniecības un mežsaimniecības, tūrisma, izglītības, zinātnes un tehnoloģiju, vides aizsardzības u.c. jomās.

Baltkrievijas puse norādīja, ka ir ieinteresēta arī turpmāk attīstīt sadarbību ar Latviju lauksaimniecības tehnikas, metālapstrādes produkcijas, elektronikas, lielās sadzīves tehnikas u.c. preču piegādēs Latvijas tirgum.

Ekonomiskās sadarbības sekmēšanai un sadarbības partneru loka paplašināšanai, puses vienojās rīkot Latvijas – Baltkrievijas biznesa forumu Rīgā 2016. gada pirmajā pusē. Forumā iecerēts pārrunāt sadarbības aktivizēšanu transporta un loģistikas, IKT, finanšu u.c. virzienos.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Ignalinas atomelektrostacijas slēgšana elektrības cenu Baltijā var būtiski neizmainīt. To akciju sabiedrības Latvenergo valdes priekšsēdētājs Kārlis Miķelsons sacīja Dienas biznesa un zvērinātu advokātu biroja Liepa, Skopiņa/Borenius rīkotajās Dienas biznesa Brokastīs.

Neesi abonents? Piesakies uz 2 nedēļu testa abonementu šeit!

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Nauda, kas gūta spekulējot ar nekustamiem īpašumiem (iegādāti vai izgatavoti pārdošanai), tiek aplikta ar iedzīvotāju ienākuma nodokli.

Tā atzīst aptaujātie nodokļu speciālisti. Fiziskās personas bieži, pārdodot nekustamos īpašumus, redz vienīgi likuma "Par iedzīvotāju ienākuma nodokli" normu (9.panta pirmās daļas 19.punkta c) apakšpunktu), kas paredz, ka ar iedzīvotāju ienākuma nodokli netiek aplikti ienākumi no sava īpašuma pārdošanas, izņemot ienākumu no tāda nekustamā īpašuma pārdošanas, kas ir bijis personas īpašumā mazāk par 12 mēnešiem. Netiek pamanīts, ka ir norma (9.panta pirmās daļas 19.punkta a) apakšpunkts), kas paredz, ka ar nodokli tiek aplikti ienākumi no pārdošanai izgatavotas vai iegādātas mantas neatkarīgi no minētā 12 mēnešu termiņa.

Tas arī ļauj secināt: ar iedzīvotāju ienākuma nodokli tiek aplikti ienākumi no nekustamajiem īpašumiem, kas tiek attīstīti, celti, pirkti, rekonstruēti pārdošanai utt., neatkarīgi no tā, ka valdības sēdē, diskutējot par grozījumiem iedzīvotāju ienākuma nodokļa likumā saistībā ar spekulatīvo darījumu aplikšanu ar ienākuma nodokli, tika nolemts attiecīgos punktus neiekļaut, kaut arī pēc būtības tie būtu atkārtojuši to pašu, kas ir Ministru kabineta noteikumos.

Komentāri

Pievienot komentāru
Nodokļi

Ar akcīzi grib aplikt arī šokolādi, cukuru un sāli, cerot iekasēt papildu 30 miljonus eiro

LETA, 03.07.2015

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Veselības ministrija (VM) ir sagatavojusi priekšlikumus nākamā gada budžeta ieņēmumu palielināšanai par teju 30 miljoniem eiro un šī mērķa sasniegšanai rosina noteikt akcīzes nodokli arī šokolādei, sālim, cukuram un citiem produktiem, pastāstīja VM pārstāvis Oskars Šneiders.

VM jau ir izstrādājusi priekšlikumus noteikt akcīzes nodokli vairākiem pārtikas produktiem un augu aizsardzības līdzekļiem, kā arī vairākām precēm. VM sākotnēji vēstīja, ka šādi budžetā varētu papildus rast 9,5 miljonus eiro. Taču tagad VM ir izstrādājusi priekšlikuma papildinājumus, kurus iesniegusi Finanšu ministrijai.

Jaunais piedāvājums paredz noteikt akcīzes nodokli cukura konditorejas izstrādājumiem jeb karamelēm, īrisiem un citām konfektēm, šokolādei un tās izstrādājumiem, kā arī miltu konditorejas izstrādājumiem. Šiem produktiem VM vēlētos noteikt akcīzes nodokli 41 eiro apmērā par 100 kilogramiem produkta.

Komentāri

Pievienot komentāru
DB Viedoklis

DB viedoklis: «Solīt sola…» jeb Partiju kauja par vēlētājiem sākusies

Līva Melbārzde, DB galvenā redaktora vietniece, 08.08.2014

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Centrālajā vēlēšanu komisijā uz 12. Saeimas vēlēšanām iesniegti 13 deputātu kandidātu saraksti, kuriem pievienota arī konkrētā politiskā spēka 4000 zīmju programma jeb labo apņemšanos un solījumu apkopojums. Atmetot biznesam mazāk svarīgo liriku un tukšmuldēšanu pozitīvisma saukļu stilā, bez kā neiztiek praktiski neviena priekšvēlēšanu programma, savu uzmanību vērsu uz deputātu kandidātu solījumiem ekonomikas, lielākoties nodokļu, jomā.

Piemēram, sociāldemokrātiskā partija Saskaņa sola ieviest biznesa ilgi sapņoto uzņēmuma ienākuma nodokļa (UIN) nulles likmi nesadalītai vai reinvestētai peļņai. Pēc būtības tas ir Igaunijas modelis, vienlaikus solot palielināt iedzīvotāju ienākumu nodokli (IIN) dividendēm. Kā apliecina DB publicētais BDO Tax pētījums, šāds regulējums atbilst vispārējai Eiropas tendencei. Vēl šī partija apliecina vēlmi veicināt pašvaldību ieinteresētību darba vietu radīšanā, novirzot tām daļu UIN. Ņemot vērā, ka Saskaņa kopā ar Gods kalpot Rīgai ir pie varas Latvijas galvaspilsētā, Rīga tādējādi varētu cerēt uz papildu ienākumiem. Tomēr nevajag aizmirst – lai arī daudziem vadošiem uzņēmumiem juridiskā adrese ir reģistrēta Rīgā, piemēram, a/s Latvenergo, ievērojama to ienākumu daļa tiek gūta citos Latvijas reģionos, piemēram, tur, kur atrodas Latvenergo piederošās HES. Saskaņa apsola arī diferencēt IIN, gan neminot konkrētas likmes. Interesants ir arī nekustamā īpašuma nodokļa atbrīvojums minimālai deklarētās dzīvesvietas platībai, kā arī nodoklis luksusa precēm un mantojuma nodoklis lieliem mantojumiem, taču arī šajos gadījumos trūkst detalizēta atskaites punkta. Toties ir konkrēta apņemšanās samazināt PVN veselīgajai pārtikai līdz 5%. Kaut ko līdzīgu, lai arī ar mazāku konkrētību sola arī No sirds Latvijai, toties tā sauktajai Sudrabas partijai ir pāris piedāvājumu, kas varētu uzrunāt plašas tautas masas, piemēram, tautas vēlēta prezidenta institūta izveide, kā arī personiskas politiķu un valsts ierēdņu atbildības ieviešana. Salīdzinājumam Vienoti Latvijai, kas pulcējusi vairākus vairāk vai mazāk populārus ekspolitiķus, rosina pārtikai noteikt 12% PVN likmi, necelt mikronodokļa likmi, ieviest kapitāla nodokli 20% apmērā, bet likvidēt UIN reinvestētai peļņai. Turpretim Latvijas attīstībai, kas tautā pazīstama arī kā Repšes partija, sola necelt nodokļus tuvākos četrus gadus un reinvestētai peļņai ieviest 0% likmi, kā arī samazināt darbaspēka nodokļus par 9%. Līdzīgi arī Reģionu apvienība sola samazinātu PVN pārtikai, nemainīgu mikronodokļa likmi 9% apmērā, kā arī interesantu jauninājumu – ikgadējo transporta līdzekļa nodevu, kuru transporta līdzekļa vadītājs maksātu tikai par laiku, kad reāli lieto transportlīdzekli.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Digitālo pakalpojumu nodoklis Latvijā varētu tikt ieviests pēc tam, kad par to tiks panākta vienošanās OECD līmenī, kura tiek gaidīta jau šogad.

Tādu aina iezīmējās Saeimas Budžeta un finanšu (nodokļu) komisijas Nodokļu politikas apakškomisijas sēdē, vērtējot digitālās ekonomikas nodokļu izaicinājumus.

Pēc Finanšu ministrijas (FM) informācijas, digitālo pakalpojumu nodokļa nav ne Igaunijā, ne arī Lietuvā. Jāņem vērā, ka tās ES dalībvalstis, kuras ieviesušas digitālo pakalpojumu nodokli, nesteidzas ar tā piemērošanu, piemēram, Francija atlikusi tā piemērošanu līdz šā gada beigām, Spānija - noteikusi, ka attiecīgais likums (kurš bijis izstrādāts jau pirms diviem gadiem) nestājas spēkā, liecina FM informācija.

Maina visu būtību

"Digitālās ekonomikas izaicinājumi skar visus nodokļu veidus," uzsvēra FM valsts sekretāres vietnieks Ilmārs Šņucins. Digitalizētajiem uzņēmumiem ir vairākas būtiskas iezīmes, kas tos atšķir no klasiskās ekonomikas. Proti, jauno tehnoloģiju attīstība rada iespēju būtiskai līdzdalībai konkrētā ekonomikā bez (vai ar nebūtisku) fiziskās klātbūtnes, piemēram, tiešaistes mazumtirgotāji, sadarbības platformas Airbnb, abonentmaksas "Netflix". Tāpat liela nozīme ir, tā dēvētajiem, nemateriālajiem aktīviem -- datiem, algoritmiem, intelektuālajam īpašumam, kas var ļoti viegli mainīt savu pieraksta adresi. Digitalizēto uzņēmumu darbībā pastāv tāds fakts kā lietotāju radītā vērtība un pats produkts nepastāv, ja tā lietotāji nepiedalās tā radīšanā, piemēram, "Facebook" (pats neraksta ziņas, tās raksta lietotāji).

Komentāri

Pievienot komentāru
Nodokļi

Dienas tēma: Solidaritātes nodoklis atņems konkurētspēju

Māris Ķirsons, 27.11.2015

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Valsts vēlme, ar solidaritātes nodokļa ieviešanu iekasēt vairāk naudas nodokļos, cerēto rezultātu var arī nenest

Pašvaldību ienākumiem pastāv risks pat samazināties. Saruks arī to uzņēmumu konkurētspēja, kuri savu produktu radīšanai izmanto augstas kvalifikācijas speciālistus. Par to liecina Deloitte apaļā galda diskusija par solidaritātes nodokļa slēptajiem riskiem. Uzņēmēji uzskata, ka solidaritātes nodokļa ieviešana nevis veicinās investīciju pieplūdumu Latvijas ekonomikai, bet – tieši pretēji – slāpēs, turklāt netiek izslēgts, ka pat tie, kuri jau ir investējuši Latvijā, augstākā līmeņa speciālistu darba vietu pārcels uz kādu no kaimiņvalstīm.

Tiek pieļauts, ka daļa solidaritātes nodokļa maksātāju šāda nodokļa ieviešanu Latvijā apstrīdēs Satversmes tiesā. Valsts, daudz gribēdama, finālā varot dabūt ļoti maz – patiesībā konsolidētais efekts var būt arī negatīvs.Efektīvāk būtu bijis palielināt nodokļu iekasējamību, vēl jo vairāk, ja valsts budžeta parāds uz šā gada oktobri ir 1,47 miljardi eiro.

Komentāri

Pievienot komentāru
Nodokļi

Kučinskis: Lielāku IIN likmi piemēros tikai tiem ienākumiem, kas pārsniegs 20 000 eiro

LETA, 27.06.2017

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Lielāku iedzīvotāju ienākuma nodokļa (IIN) likmi piemēros tikai tiem ienākumiem, kas pārsniegs 20 000 eiro, Latvijas Televīzijas raidījumā "Rīta panorāma" teica Ministru prezidents Māris Kučinskis (ZZS).

Piemēram, ja personas ienākumi gadā būs 22 000 eiro, tad par 20 000 tiks maksāta pazeminātā IIN likme - 20%, bet par 2000 eiro - 23%.

Līdzīgi tikšot iekasēts IIN no summas, kas pārsniedz 55 000 eiro.

Kučinskis uzskata, ka zaudētāju, ieviešot diferencētu IIN likmi, nebūs. Tādi nebūs arī lielo algu saņēmēji, kuru ienākumi pārsniegs 55 000 eiro gadā, jo tiks atcelts solidaritātes nodoklis.

Jau ziņots, ka valdošā koalīcija vienojās diferencēt IIN likmi 20%, 23% un 31% apmērā.

Ienākumiem līdz 20 000 eiro gadā IIN likme būs 20%, no 20 001 eiro līdz 55 000 eiro - 23%, bet virs 55 000 eiro - 31%.

Koalīcija vienojās, ka reinvestētajai peļņai tiks piemērota 0% likme, lai saglabātu uzņēmumu konkurētspēju.

Komentāri

Pievienot komentāru
Nekustamais īpašums

Stāsies spēkā izmaiņas būvju aplikšanā ar nodokli

, 09.11.2006

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Atbilstoši likumā Par nekustamā īpašuma nodokli noteiktajam, ar 2007.gada 1.janvāri stāsies spēkā izmaiņas attiecībā uz ar nekustamā īpašuma nodokli apliekamajiem objektiem un nekustamā īpašuma nodokļa aprēķināšanas kārtību, Db.lv informēja Valsts zemes dienests.

Likums paredz, ka no nākamā gada inženierbūves vairs netiks apliktas ar nekustamā īpašuma nodokli. Līdz šim nekustamā īpašuma nodoklis bija jāmaksā gan par ēkām, gan inženierbūvēm.

Likums arī nosaka, ka turpmāk nekustamā īpašuma nodoklis par ēkām būs jāmaksā pēc Valsts zemes dienesta (VZD) noteiktās kadastrālās vērtības, nevis pēc vidējās bilances vērtības vai inventarizācijas vērtības kā pašlaik. Bez tam, atbilstoši šī gada 16.maijā Ministru kabineta (MK) apstiprinātajiem grozījumiem MK noteikumos Nr.19 Noteikumi par kadastrālo vērtību bāzi, ar 2007.gada 1.janvāri mainās arī ēku kadastrālo vērtību bāze.

Lai dotu iespēju ikvienam ēkas īpašniekam uzzināt iespējamo nekustamā īpašuma nodokļa apmēru 2007.gadā pēc augstākminēto izmaiņu ieviešanas, VZD ir izstrādājis sistēmu (moduli), ar kuras palīdzību, ievadot nekustamā īpašuma kadastra numuru vai būves kadastra apzīmējumu, iespējams noskaidrot sev piederošās ēkas prognozēto kadastrālo vērtību. VZD šim nolūkam ir aprēķinājis visu Nekustamā īpašuma valsts kadastra informācijas sistēmā reģistrēto ar nekustamā īpašuma nodokli apliekamo vai daļēji apliekamo ēku prognozētās kadastrālās vērtības, ņemot vērā grozīto ēku kadastrālo vērtību bāzi un Nekustamā īpašuma valsts kadastra informācijas sistēmā reģistrētos datus par ēku pēc stāvokļa uz 2006.gada 1.jūniju. Atbilstoši likumā Par nekustamā īpašuma nodokli noteiktajam, nekustamā īpašuma nodokļa likme ir 1,5 procenti no nekustamā īpašuma kadastrālās vērtības.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Nodokļu sistēmā un arī vairāku nodokļu likmēs briest izmaiņas.

Līdz 2020. gada 31. maijam Finanšu ministrijai sadarbībā ar valdības sociālajiem un sadarbības partneriem ir jāizstrādā vidēja termiņa valsts nodokļu pamatnostādnes. Pašlaik par iespējamām nodokļu sistēmas pārmaiņam notiek diskusijas dažādos formātos, tai skaitā arī Saeimas Budžeta un finanšu (nodokļu) komisijas Nodokļu politikas apakškomisijā.

Pamatīgu ažiotāžu raisīja izskanējušās ziņas par iespējamiem piedāvājumiem būtiski palielināt iedzīvotāju ienākuma nodokļa likmi strādājošiem (atceļot solidaritātes nodokli un diferencēto neapliekamo minimumu, taču līdz 310 eiro (otrā variantā līdz 500) nodokļa likme būtu 0%), kuru mēneša bruto ienākums būtu lielāks par 1000 (otrā variantā 1200) eiro.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Pret nekustamo īpašumu spekulantiem vērstās likuma "Par iedzīvotāju ienākuma nodokli" normas netiks ieviestas nākamgad. Taču Finanšu ministrijai uzdots sagatavot priekšlikumus, lai nodrošinātu nodokļu iekasēšanu arī no šī biznesa.

Esot pārāk neskaidras

Db (02.12.) jau vēstīja, ka Finanšu ministrija likuma "Par iedzīvotāju ienākuma nodokli" grozījumos, kam jāstājas spēkā no 2007. gada 1. janvāra, bija iekļāvusi vairākas normas, kuru ieviešanas mērķis bija aplikt ar iedzīvotāju ienākuma nodokli (IIN) dažādus darījumus ar nekustamo īpašumu, kā arī IIN maksātāju ienākumus no uzņēmumu atsavināšanas.

Tomēr Ministru prezidents Aigars Kalvītis uzskatīja, ka likumprojektā iekļautās normas ir pārāk neskaidras.

"Ņemiet tās ārā no budžeta paketes šīs normas, tās ar loģiku nevar izskaidot," pauda premjers, iebilstot pret normu, kas paredzēja ar IIN aplikt nerezidentu ienākumus no Latvijā esošiem nekustamajiem īpašumiem, kas tiek atsavināti, tos ieguldot kapitālsabiedrību pamatkapitālā.

Komentāri

Pievienot komentāru
Citas ziņas

Latvija var izmantot citu valstu pozitīvo piemēru

Advokātu biroja Sorainen partneris nodokļu jautājumos, zvērināts advokāts Jānis Taukačs, 14.07.2008

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Eiropas Savienība (ES), visticamāk, nevar liegt Latvijai ieviest visu reinvestētās peļņas neaplikšanu (un izmaksātās peļņas aplikšanu) ar uzņēmumu ienākuma nodokli un tādējādi izmantot tādu pašu mehānismu, kāds Igaunijā pastāv jau vairāk nekā 9 gadus, ko apliecina Igaunijas pašreizējā rīcība un Eiropas Kopienu tiesas spriedumi.

Quo vadis , Latvija?

Šobrīd Ministru kabinetā savu ceļu sāk Ekonomikas ministrijas iesniegtie priekšlikumi par uzņēmumu ienākuma nodokļa (UIN) korekcijām, kuras veicinātu investīcijas, it īpaši tehnoloģijās un ražošanā. Tāpēc, pieņemot lēmumu, ir būtiski pavērtēt gan Igaunijas, gan citu ES dalībvalstu pieredzi. Lai arī pēdējā laikā arvien tiek kultivēts mīts, ka Igaunijas lielākā priekšrocība — reinvestētās peļņas neaplikšana ar UIN — teju būs jāizbeidz, jo peļņas izmaksu aplikšanu ar UIN neļauj ES un tādēļ attiecībā uz Latviju šis variants vairs nav apspriežams, tomēr tas neatbilst patiesībai.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Pašreizējā situācijā nodokļu samazināšana Latvijā nav iespējama. Tā intervijā laikrakstam Dienas bizness pauž iekšlietu ministrs Ivars Godmanis, kurš nereti ticis minēts kā reālākais nākamās valdības vadītāja kandidāts.

Cik reāla ir iespēja, ka par premjera amata kandidātu atkal varētu tikt virzīts jūs?

Visu tomēr nosaka Valsts prezidents — valdības vadītāju izvēlas viņš. Prezidenta izvēle daudz ko nosaka. Būtiski ir tas, cik liels atbalsts premjera kandidātam ir no eventuālās jaunās koalīcijas, kā nobalsos Saeima. Nevajag lietas likt otrādi. Mums ir sajūta, ka darbojas Bizantijas sistēma, ka visu nosaka cilvēks, kurš vada, bet šoreiz ir citādāk — vispirms vajadzētu būt skaidrībai, ko valdībai vajadzētu darīt. Ja tas ir skaidrs, tad var domāt tālāk, kas varētu vadīt valdību, un kas būs ministri, nevis otrādi.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Vidēji par 37,6 %, jau sākot ar rītdienu, 1. aprīli, Latvijas patērētājiem pieaugs a/s Latvenergo piegādātās elektroenerģijas tarifi.

Kā galvenie tarifu paaugstināšanas iemesli ir gāzes cenu pieaugums, infrastruktūras uzturēšanas un attīstības izmaksas, kā arī importējamās elektroenerģijas cenu ievērojamā paaugstināšanās, par to Db informēja uzņēmuma pārstāve Zaiga Barvida.

36 % vairāk uzņēmējiem

Individuālajiem patērētājiem jeb iedzīvotājiem šis tarifu pieaugums ir gaidāms par 2 santīmiem jeb no 5,1 uz 7,1 santīmu par kilovatstundu. Savukārt juridiskajām personām tarifa izmaiņas būs atkarīgas no vairākiem faktoriem - no pieslēguma sprieguma pakāpes, izvēlētā tarifa, un tādējādi vidējais pieaugums būs aptuveni 36%. Būtisks ir apstāklis, ka minētās izmaiņas attieksies uz tiem uzņēmumiem un citām juridiskajām personām, kas izvēlēsies regulētu elektroenerģijas tarifu, bet neiesaistīsies brīvajā elektrības tirgū, kas iespējams jau no 2007. gada 1. jūlija, kad Latvijā pilnībā liberalizēts elektroenerģijas tirgus. Tiesa, pagaidām bez Latvenergo Latvijas elektroenerģijas tirgū ir iesaistījies vien Igaunijas energokompānijas Eesti Energia meitas uzņēmums Latvijā E.Energy.

Komentāri

Pievienot komentāru
Eksperti

Kā atšķiras Latvijas nodokļu struktūra no citām ES dalībvalstīm?

Tatjana Verjē, finanšu eksperte, grāmatas Finanšu Fitness autore, 13.04.2010

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Salīdzināsim situāciju Latvijā ar citām valstīm dažādos griezumos, piemēram, apskatot sadalījumu starp tiešajiem un netiešajiem nodokļiem, kā arī nodokļu ieņēmumus pēc ekonomiskās aktivitātes (nodokļus rēķinot procentuāli no valsts IKP). Netiešie nodokļi iekļauj sevī patēriņa nodokļus, tādus kā PVN un akcīzes nodokli. Tiešie nodokļi iekļauj sevī nodokļus no iedzīvotāju un uzņēmumu ienākumiem.

Netiešo nodokļu iekasējumi (t.sk., PVN un akcīzes nodoklis) Latvijā ir līdzīgi situācijai citās dalībvalstīs un ir ap 13% no IKP. Iespējams, ka PVN likmju pieauguma dēļ 2009. gadā nedaudz pieaugs arī netiešo nodokļu īpatsvars. Tomēr prognozējams, ka netiešo nodokļu īpatsvars paliks ap 13-14% no IKP.

Attiecībā uz tiešajiem nodokļiem salīdzināsim datus, kas iekļauj sevī arī sociālās iemaksas, kuras maksā gan darba devējs, gan darba ņēmējs. Dati iekļauj sevī gan ar algu saistītos nodokļus, gan uzņēmuma ienākumu nodokli. Latvijā ir viens no zemākajiem tiešo nodokļu ieņēmumu rādītājiem, tikai 16% no IKP. Citās jaunajās dalībvalstīs, piemēram, Polijā un Slovākijā, šis rādītājs ir lielāks un sastāda 19%.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Šobrīd viena no sabiedrības aktualitātēm ir jautājums par nekustamā īpašuma nodokļa piemērošanu dzīvojamām ēkām, kas Finanšu ministrijas (FM) piedāvātā risinājuma rezultātā jau ievērojami pārsniedz publiskajā telpā diskutētās nodokļa reformas robežas un akceptēšanas gadījumā var atstāt ļoti būtisku ietekmi ne tikai uz maksājumu lielumu, bet arī uz Latvijas nekustamā īpašuma īpašnieku kopumu.

1. Šajā gadījumā to plāno veikt pašu vēlētais parlaments un tā ieceltā valdība;

2. Ja plašsaziņas līdzekļos politiķu paustie mērķi ir patiesi, tad nav pārliecības par to, ka viņi paši ir pietiekami iedziļinājušies izskatāmajā jautājumā.

3. Šobrīd sabiedrībā ir kāda visai ietekmīga grupa, kuras interesēs ir panākt rosību nekustamā īpašuma tirgū. Viena no pārbaudītām metodēm ir nesamērīgi nodokļi.

Vispirms par dažiem mītiem:

Pirmais mīts: pēc māju kadastrālās vērtības (KV) var noteikt, cik bagāti ir īpašnieki.

Patiesībā ēku KV netiek atvasinātas no to greznuma, lepnuma, svaiguma, materiālu dārdzības, īpašnieku turīguma un tamlīdzīgiem parametriem, bet, galvenokārt, no zemes kadastrālās vērtības.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Būtiskākās izmaiņas nākamgad skars iedzīvotāju ienākuma nodokli (IIN), ar ko tiks aplikti arī ienākumi no kapitāla un nekustamā īpašuma nodokli (NĪN), ko paredzēts piemērot mājokļiem.

To paredz Finanšu ministrijas priekšlikumi, ar kuriem darba seminārā iepazīstināti nozaru ministri un sociālie partneri.

Atbilstoši šā gada jūnijā papildinātajai Latvijas ekonomikas stabilizācijas un izaugsmes atjaunošanas programmai un Latvijas valdības 2008. gada nogalē parakstītajai nodomu vēstulei Starptautiskajam Valūtas fondam (SVF), paredzēts paplašināt IIN bāzi, apliekot ar 10% nodokli arī ienākumus no kapitāla.

Ieviešot šādas izmaiņas IIN piemērošanā, turpmāk ar nodokli varētu aplikt ienākumus, kas gūti no nekustamā īpašuma un vērtspapīru pārdošanas, kā arī ienākums no akcijām, kapitāla daļām, tas ir, dividendes, kā arī ienākumi no dažādiem finanšu instrumentiem.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Ja kapitāla pieauguma nodoklis tiks piemērots īpašumiem, kuri tiek pārdoti personas maksātnespējas procesā uzreiz pēc šo īpašumu izsoles, tad kredītdevējiem nāksies paaugstināt pirmās iemaksas apmēru no 20% līdz 40% nekustamo īpašumu pircējiem, kuri tos iecerējuši renovēt.

Tāda situācija atklājās Budžeta un finanšu (nodokļu) komisijas Nodokļu politikas apakškomisijas sēdē, skatot kapitāla pieauguma nodokļa problemātiku.

"Fundamentālu problēmu nav, izņemot vienu jomu par topošajiem normatīvu grozījumiem attiecībā uz kapitāla pieauguma nodokļa piemērošanu īpašumiem, kuri tiek pārdoti personas maksātnespējas procesā," skaidroja Finanšu nozares asociācijas juridiskais padomnieks Edgars Pastars.

Viņš norādīja, ka pienākums maksāt kapitāla pieauguma nodokli iestājas cilvēkam, kurš ir maksātnespējīgs un viņam, piemēram, ir divi īpašumi, turklāt tas jāmaksā nevis rezultāta, kāds rodas pēc maksātnespējas procesa, kad ir notikusi norēķināšanās ar pārējiem kreditoriem, bet gan uzreiz pēc šo nekustamo īpašumu pārdošanas. "Tādējādi veidojas situācija, ka personai jāmaksā kapitāla pieauguma nodoklis tur, kur nekāda pieauguma nav un tas notiek no kreditoriem izmaksājamās summas rēķina," skaidroja E. Pastars.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Jaunu sistēmisku nekustamā īpašuma nodokļa (NĪN) risinājumu Latvijā būtu ieteicams ieviest no 2013.gada, iekļaujot gan kadastrālās vērtēšanas uzlabošanu, gan nodokļa piemērošanas un likmes plašu izvērtējumu.

Tāds ieteikums izskanējis nekustamā īpašuma darba grupas diskusijās.

Ja šādai pieejai tiks saņemts politisks atbalsts, tad 2012.gadā NĪN jomā nevajadzētu ieviest būtiskas izmaiņas, bet atsevišķām pašvaldībām vēl būtu jāmeklē individuāli risinājumi, tā ceturtdien, 21.aprīlī vienojās darba grupa, kas ir izveidota ar premjera rīkojumu NĪN sistēmas uzlabošanai, un kurā ir valsts un pašvaldību, kā arī uzņēmēju organizāciju pārstāvji, norādīts ziņo Finanšu ministrijas informācijā.

Darba grupā tika izskatīti Jūrmalas priekšlikumi par nepieciešamajām NĪN izmaiņām, tai skaitā neieskaitīt NĪN pašvaldību finanšu izlīdzināšanas sistēmā, mazināt kadastrālās vērtības ietekmi uz NĪN apjomu, ieviešot vienotu fiksētu maksājumu, ieviest jaunus apliekamos objektus (ieviest tā saucamo graustu nodokli) un meklēt iespējas novērst sarežģījumus ar kopīpašumu aplikšanu ar nodokli, norādīts Finanšu ministrijas informācijā. Jāņem vērā, ka darba grupā gan neizskanēja vienots pašvaldību pārstāvju atbalsts Jūrmalas priekšlikumiem, piemēram, norādot, ka pašvaldību finanšu izlīdzināšanas sistēma ir komplicēts mehānisms, kas sastāv no daudziem parametriem, un nebūtu ieteicams to izjaukt un sagraut tikai atsevišķu pašvaldību problēmu dēļ, bet tās būtu risināmas atsevišķi. Finanšu ministrija papildus norāda, ka Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijai ir uzdevums līdz 2011.gada beigām piedāvāt jaunu koncepciju pašvaldību finanšu izlīdzināšanas sistēmai, tādēļ darba grupā, kas lemj par NĪN, nav iespējams pieņemt gala lēmumus par finanšu izlīdzināšanas sistēmu.

Komentāri

Pievienot komentāru