Koncesiju likumam kļūstot par publiskās-privātās partnerības jumta likumu, atsakās no "koncesijā nenododamo uzņēmumu saraksta". Tajā minētā lidosta Rīga, šķiet, jau nolūkota došanai koncesijā. Par topošo koncesiju likumu atbildīgās Saeimas Tautsaimniecības komisijas deputāti komisijas sēdē pauda atbalstu Ekonomikas ministrijas izveidotās darba grupas izvirzītajai idejai pārveidot Koncesiju likumu par sava veida publiskās-privātās partnerības (PPP) "jumta likumu" un noņemt pašreizējā likuma redakcijā paredzēto aizliegumu koncesijā nodot vairākus valsts un pašvaldību uzņēmumus. Komisijas deputāti nākošnedēļ uzklausīšot likuma "revolūcijas" priekšlikumus un lemšot, kā tieši likumprojektu virzīt tālāk.
"Būtībā ir nepieciešams dokuments, kam publiskā sektora pārstāvji var sekot un strādāt likumīgi, ja tie vēlas sadarboties ar privāto sektoru ilgtermiņā, vienalga, kā šo dokumentu sauc," situāciju komentē PPP asociācijas vadītājs Viesturs Tamužs.
Būs kaujas
Tomēr par topošo likumprojektu lielākās batālijas varētu būt gaidāmas ne par likuma darbības paplašināšanu, bet par to, ka no likuma plānots izslēgt aizliegumu koncesijā nodot vairākus lielus valsts uzņēmumus, tajā skaitā Latvenergo, Starptautisko lidostu Rīga un Latvijas Pastu.
"Diez vai ir pareizi minēt likumā konkrētus koncesijā nenododamus uzņēmumus," uzskata Vents Armands Krauk-lis (TP), Saeimas tautsaimniecības komisijas deputāts, un atzīst, ka diskusijas par likumu Saeimā būs smagas, jo, "zinot Latvijas politiskās spēles, noteikti būs partijas, kas šo punktu izmantos politiskā kapitāla iegūšanai".
Jāatgādina, ka TB/LNNK priekšsēdētājs Roberts Zīle jau pauda satraukumu un savu negatīvo attieksmi (Db, 06.02.) par iespējamiem mēģinājumiem ļaut nodot koncesijā Starptautisko lidostu Rīga.
Nelido? Nemaksā!
"Ne visi Latvijas iedzīvotāji lido. Vai visiem ir jāmaksā par investīcijām lidostā? Loģiskāk būtu lidostu Rīga nodot koncesijā un maksu iekasēt no tiem, kas lidostu lieto," argumentus par labu koncesijā nenododamo objektu svītrošanai no likuma klāsta izmaiņu iniciatora - Satiksmes ministrijas - piesaistītais speciālists Georgs Lancmanis. Viņš neslēpj, ka lidostas nodošana koncesijā tiek turēta "prātā", bīdot izmaiņas Koncesiju likumā, it īpaši tādēļ, ka lidostas attīstības koncepcija paredz daudzu simtu miljonu investīcijas, kas valstij nav pa kabatai. Otrs Satiksmes ministrijas pārziņā esošais objekts, kam, pēc likuma izmaiņām, varētu "spīdēt" nokļūšana koncesijā, ir Latvijas Pasts, kurš valstij, ja tā vēlas gūt maksimālu labumu, jāpārdod būtu jau tuvākajā laikā, iepriekš intervijā Db norādīja uzņēmuma ģenerāldirektors Gints Škodovs.
Bruģē ceļu pārdošanai
Kuluāros gan tiek runāts, ka valsts uzņēmumu nodošana koncesijā varētu reāli būt ceļa bruģēšana pirms uzņēmuma pārdošanas, tomēr iesaistītās puses šādu iespēju noliedz. PPP ir iespēja tiem gadījumiem, kad valsts vēlas saglabāt kontroli, bet nevar veikt nepieciešamās investīcijas, skaidro G. Lancmanis.
"Pasta un lidostu koncesijas Eiropā ir plaši izplatītas un strādā veiksmīgi," uzsver V. A. Krauklis. Viņš skaidro, ka pret to, ka koncesijā nododamie uzņēmumi šādi tiktu būtībā privatizēti, cīnīties varot savādāk, neliedzot koncesiju vērtīgākajiem uzņēmumiem. "Var liegt koncesijā nodot kapitāldaļas, ko izdarot tiešām var sanākt slēptā privatizācija," domā V. A. Krauklis.
Traktēs plašāk
Līdz ar Koncesiju likuma pārtapšanu par PPP jumta likumu tas regulētu plašāku PPP jomu. Pašreizējā redakcijā likums noteiktu rāmi tieši koncesijām, atstājot tādus svarīgus potenciālos PPP objektus kā, piemēram, skolas, autoceļus un bērnudārzus bez iespējām slēgt PPP līgumus, uzskata V. A. Krauklis.
Tiesa, līdz ar "revolūciju" Koncesiju likuma projektā deputātiem nāksies lemt par to, kā mainīto likumprojektu virzīt pa varas gaiteņiem. Opozīcijā esošais Saeimas deputāts Dzintars Zaķis uzsvēra, ka jauntapināmo likumu nepieciešams skatīt no jauna Ministru kabinetā un pēc tam Saeimā, jo izmaiņas ir ievērojamas. Tiesa, šāda procedūra nozīmētu, ka likumprojekta ceļš līdz pieņemšanai ilgtu vismaz pusgadu. V. A. Krauklis gan norāda, ka kavēšanās ar likuma pieņemšanu nez vai būtu saprātīga un, iespējams, izmaiņas likumā būtu jāveic par to atbildīgajai Tautsaimniecības komisijai pirms likuma skatīšanas otrajā lasījumā.
Banka izvēlēsies
Tāpat izmaiņas likumā varētu paredzēt vēl vienu aspektu, no kura iepriekš nolemts atteikties - tiesības izvēlēties koncesijas pārņēmēju, iepriekšējam rodoties problēmām, nodot bankām. Pašreizējā Koncesiju likuma redakcija paredz, ka koncesijas līguma laušanas gadījumā tiesības koncesiju pārņemt ir nākamajam konkursā "aiz strīpas" palikušajam kandidātam, tomēr V. Tamužs šādu praksi neuzskata par pārāk labu: ja koncesijas līgums tiek slēgts uz vairākiem gadu desmitiem, bet problēmas rodas, piemēram, koncesijas darbības septītajā gadā, uzņēmumi, kas piedalījušies koncesijas konkursā, var būt bankrotējuši, pārprofilējušies utt. "Ja bankas ilgtermiņā iegulda ievērojamus līdzekļus, tam jādod arī būtiska ietekme," viņš uzsver.