Pēc atgriešanās no StartupSauna akseleratora Somijā Mewo maina konceptu un turpmāk piedāvās ne tikai kāzu, bet universālu fotogrāfu rezervācijas sistēmu.

Sākotnējā SIA Mewo iecerētā biznesa niša bijusi šaurāka – kāzu fotogrāfija. «Ir daudz fotogrāfu, konkurence ir sīva. Sākotnēji bijām izvēlējušies kāzu nišu, jo tā ir joma, kur ir svarīgi atrast īsto speciālistu, nevar nokļūdīties – kāzas parasti ir vienu reizi mūžā. Lai atrastu kāzu fotogrāfu, ir jāvelta ilgs laiks. Mana paziņa organizēja kāzas un domāja, ka fotogrāfi ir viegli atrodami, atstāja šo uzdevumu uz pēdējo brīdi. Tad izrādījās, ka visi labie fotogrāfi ir aizrunāti jau gadu vai divus iepriekš. Apzvanīja visus un beigās vienu atrada, bet viņš ieradās piedzēries. Smieklīgs un vienlaikus skumjš stāsts,» teic Jānis Graubiņš, SIA Mewo līdzīpašnieks. Turklāt fotogrāfa klients šādos gadījumos ir neaizsargāts, jo, piemēram, Lielbritānijā ir pieņemts veikt priekšapmaksu. Tāpēc Mewo savā portālā apkopo fotogrāfus. Tur pēc datumiem, vietas un cenas var atrast knipsētājus, izpētīt viņu bildes, saprast, kurš labāk patīk, izlasīt atsauksmes, salīdzināt ar citiem. «Ja gadās kas neparedzēts, darbojas trešo pušu aizsardzības mehānisms – mēs aizturam naudu, kamēr fotogrāfijas ir piegādātas un viss kārtībā, līdzīgi kā to dara virtuālais vispasaules mājokļu iznomāšanas pakalpojumu sniedzējs Airbnb,» turpina Jānis. Viņš uzsver, ka fotogrāfs ir ieguvējs, jo viņam nevajag koncentrēties uz pārdošanu, klientiem, bet tikai uz darbu, sava pakalpojuma sniegšanu.

Runājot par konkurenci, Jānis spriež, ka Mewo konkurenti lielākoties strādājot vecmodīgi – prasa no fotogrāfiem maksu par reklāmu, bet nevar atbildēt, cik daudz klientu palīdzējuši piesaistīt. «Tas nav caurspīdīgi. Mewo ļauj izpētīt statistiku. Rūpējamies par to, lai fotogrāfs iegūtu klientu. Gribam atvieglot viņiem dzīvi, lai nevajadzētu domāt par pārdošanu – par to parūpēsimies mēs,» norāda Maksims Šadurskis, SIA Mewo līdzīpašnieks.

Šobrīd Mewo jau ir saņēmis pirmos pasūtījumus.

Sāk Lielbritānijā

«Zinātāji teic, ka vispirms jāsāk ar savu mājas tirgu. Sapratām, ka Latvija šim projektam ir ļoti maza, visi viens otru pazīst. Cenas nav augstas. Domājām – vai tērēt laiku Latvijai vai tos pašus resursus ieguldīt lielākā tirgū? Par mūsu «smilšu kasti» izvēlējāmies Lielbritāniju – visi runā angliski, valsts ir samērā netālu no Latvijas, un laika zona atšķiras tikai par divām stundām,» stāsta Maksims.

Mewo sevi pozicionē kā Lielbritānijas kompāniju. «Mums ir mājaslapa mewo.co.uk, ir nopirkts Londonas telefona numurs. Jā, mēs runājam ar akcentu, bet Lielbritānijā visi runā ar akcentu,» saka Maksims. Viņš uzskata, ka puiši šajā gadījumā nemelo, jo cilvēki neprasa, no kurienes viņi ir. Un, ja prasa, Mewo ir sadarbība ar start-up uzņēmumu t.s. kopā strādāšanas vietu TechHub London, kas ļauj izmantot tā pasta adresi. «Viss ir oficiāli. Mūsu plānos ir dibināt uzņēmumu tieši Lielbritānijā, jo tad būs vienkāršāk ar dokumentiem, bankas lietām,» teic Maksims.

Viss tikai sākas

Mewo nesen piedalījās StartupSauna akselerācijas programmā Somijā. «Tas automātiski dod zaļo gaismu, runājot ar investoriem. Daži baidās investēt pirmie, citiem vajag garantiju, ka esam izgājuši akselerācijas programmu,» teic Jānis.StartupSauna pārstāvji bija atbraukuši uz Rīgu izvēlēties uzņēmumus, kam ļaut piedalīties šajā programmā.

Viens no iemesliem piedalīties StartupSauna bija vēlme koncentrēties uz produkta izstrādi un iegūt atgriezenisko saiti par produktu no mentoriem. Maksims uzskata, ka katram, kurš vēlas attīstīt savu IT biznesu, būtu vērts piedalīties kādā no akselerācijas programmām. «Viņi izsit tevi no komforta zonas, palīdz domāt citādi, vienkāršāk,» teic Jānis. Reizēm mentoru izteiksmes veids ir visai skarbs, bet vismaz skaidrs.

«Uzzinājām, ka cilvēks ir «robots» – vienas dienas laikā var izdarīt daudz vairāk, nekā liekas, dzīvojot Rīgā. Viens mēnesis Somijā bija ļoti aktīvs. Mums bija sajūta, ka nodzīvojām tur pusgadu, nevis tikai mēnesi,» saka Maksims. Tieši tāda esot akseleratora būtība – intensīvs darbs.

«Mēs bieži vien pārāk daudz domājam un tāpēc maz izdarām. Mums mācīja ātri pieņemt lēmumus un darīt. Kaut vai sākt no nepareizā gala, bet vismaz saprast, kā ir pareizi. Kaut arī mūsu platforma vēl nav gatava, mēs manuāli savedam kopā fotogrāfus ar klientiem, tādā veidā pārliecinoties, ka biznesa modelis darbojas,» norāda Jānis. «Lai gan StartupSauna beidzās, mums pašiem viss tikai sākas. Tagad jāturpina strādāt,» turpina Maksims. Janvārī ir norunāta tikšanās ar investoru Somijā par sēklas finansējuma piesaisti. «Ceram uz šo finansējumu, ko izmantosim biznesa koncepta pierādīšanā. Vēlāk meklēsim nopietnāku finansējumu,» viņš teic.

Biznesa modelis paredz pelnīt no komisijas maksas. «No tuvākajiem konkurentiem atšķiramies ar to, ka viņi ļauj izvietot reklāmiņas par maksu, tāpēc tie ir kā reklāmas katalogi. Šādi rīki nav populāri, to var saprast – fotogrāfiem nav tik daudz naudas, lai ieguldītu reklāmā, viņi ir gatavi maksāt tikai par rezultātu,» norāda Jānis.

Pamazām atklājas

«Skaidrs, ka Latvija nebūs liela lauksaimniecības valsts, kas savu produkciju tirgos visai pasaulei. Tādai mazai valstij, kur ir liels intelektuālais potenciāls, jākoncentrējas uz maziem, gudriem risinājumiem. Igauņi sen to sapratuši. Tepat Rīgā varam izveidot kaut ko globālu. Pirms pāris gadiem tas šķistu nereāli,» spriež Jānis.

Maksims uzskata, ka Latvijas start-up potenciāls vēl tikai sāk parādīties. Dažādos konkursos, kas tiek rīkoti šāda veida uzņēmumiem, piemēram, StartupSauna un Start Tel Aviv ir samērā maza konkurence, ir iespējas parādīt sevi starptautiski. «Pēc pieciem gadiem būs grūtāk, jo līmenis būs augstāks, konkurence – lielāka,» viņš paredz.

Tehnoloģiju iesācējuzņēmumu veidošanas tendence Latvijā ir jauna, taču komandas esot diezgan spēcīgas. Latvijā ir dažādi interneta risinājumi, aplikācijas, bet, piemēram, Igaunijā ir daudz tehnoloģiju kompāniju, kas ražo taustāmus produktus. Mewo darbojas TechHub Riga. «Te regulāri notiek pasākumi, start-up prezentācijas. Gājām uz pasākumiem vēl pirms idejas par savu biznesu, laikā, kad Ernests Štāls organizēja Open Coffee Club. Un tad, kad radās TechHub, zinājām, kur būt,» saka Maksims.

Ekonomika

Finanses

Mazais bizness

Tehnoloģijas

Dzīvesstils

Karikatūra