Vasarā jūrmalā un arī ielās var redzēt daudz cilvēku, kam kājās vieglas pludmales čībiņas. Mārtiņš Balodis parūpējies, lai ar tām varētu apliecināt savu piederību Latvijai



Pirms pāris gadiem zīmola Stīvs stārķis (SIA Zillbe) īpašnieks Mārtiņš Balodis, kurš vairākus gadus dzīvo un strādā Anglijā, pirtī pamanīja, ka kādam puisim ir pludmales čības ar Brazīlijas karodziņu. Viņam šī ideja papildināt tik ikdienišķu priekšmetu ar savas valsts karodziņu šķita interesanta, jo likās labs veids, kā apliecināt savu piederību, esot prom no Latvijas. Šī ideja viņam nelika mieru, un viņš savai skolasbiedrenei Lindai Gobetai, kura tagad ir grafikas dizainere, prasīja, ko viņi kopā varētu izdomāt. «Svarīgas bija latviskās tēmas, bet negribējās kaut ko banālu un tiešu, bet kaut ko elegantu, ne tik kliedzošu,» saka Mārtiņš. 


Paliek atmiņā


Mārtiņš bija pārliecināts, ka latviska zīmola nosaukumā jābūt vārdam «stārķis». Apzīmējums «stīvs» radās nejauši, un, tā kā tas raisīja smaidu, viņš nolēma pie tā palikt. «Vajag mācēt par sevi pasmaidīt, turklāt cilvēkiem nosaukums paliek atmiņā. Sākumā es par to neaizdomājos, jo man likās, ka mēs varētu uzrunāt ar pašu ideju un dizainu, bet cerams, ka arī nosaukums palīdz kopējā komplektā,» saka Mārtiņš. Katrai Stīvs stārķis pludmales čībai savs nosaukums – Dzintra Jūriņa, Līga Ozoliņa un Jānis Ozoliņš. «Es ceru, ka cilvēkus tas uzjautrina. Nav jābūt ļoti pragmatiskiem, man šķiet, ka dzīvē humors ir svarīgs. Ja nemākam pasmaidīt, tad ir diezgan bēdīgi,» saka Mārtiņš. Čības orientētas gan uz vietējiem, gan tūristiem, kas tās varētu iegādāties suvenīr-
krūzītes vietā.


Sākumā Mārtiņš pludmales čības vēlējās ražot Latvijā, taču neviens uzņēmums te to nepiedāvā. Iespējams, ja arī kāds to darītu, cena būtu augstāka, bet viņš uzskata, ka cena šajā gadījumā nav pats būtiskākais. «Ja kāds piedāvātu izpildīt mazu pasūtījumu un gala cena būtu 30 eiro, man tas būtu daudz interesantāk. Te nav runa par čību kā tādu, bet par ideju. Čības varam nopirkt arī par vienu eiro. Ja cilvēks grib kaut kā sevi apliecināt un atšķirties, es domāju, ka būtu tādi, kas būtu gatavi pirkt šādas čības arī par 30 eiro. Ja mēs pareizi izstāstītu stāstu un mācētu uzrunāt cilvēkus, droši vien kaut kāds tirgus mums būtu,» spriež Mārtiņš. Šobrīd Stīvs stārķis pludmales čības veikalos maksā desmit eiro.


Stīvs stārķis pludmales čības pēc uzņēmuma pašu veidota dizaina tiek ražotas kādā no Austrumu valstīm. Mārtiņš teic, ka nav bijis grūti atrast ražotāju, taču esot jābūt ļoti, ļoti uzmanīgiem. Ja kāds cits uzņēmums plāno sadarboties ar partneriem tajā pusē, viņš ieteiktu visu procesu stingri kontrolēt, tādējādi vēlāk ietaupot laiku, risinot problēmas, un līdzekļus, tās novēršot. Mārtiņš atzīst, ka viņš pats šajā jautājumā nebija tik uzmanīgs, tāpēc nācies samierināties ar dažām kļūdām. Tomēr kopumā viņa sadarbības partneris bijis efektīvs, uz Rietumeiropas tirgu orientēts.


Pasūtot ražošanu lielā ārzemju rūpnīcā, jārēķinās ar visai lielu minimālā pasūtījuma apjomu. Tāpat visai dārga bija ražošanas iekārtu formu izveide šīm čībām. «Tas ir dārgs un ierobežojošs faktors, katra izmaiņa dārgi maksā. Ja būtu uz vietas mazāka ražotne, būtu ērtāk,» saka Mārtiņš. Sākotnējais čību dizains bijis pārāk sarežģīts, tāpēc nācās savas vēlmes iegrožot un meklēt kompromisu, padarot čības ražošanas procesam piemērotākas. Tāpat uzņēmējs vēlējās piedāvāt arī pludmales čībiņas bērniem, taču tas būtu bijis pārāk dārgi.


Interese pieaug


Ar šī brīža pārdošanas apjomiem Mārtiņš ir apmierināts. «Protams, vienmēr var gribēt vairāk, pie tā arī strādājam. Domāju, ka mēs neesam ne tuvu mēģinājuši piedāvāt čības visur, kur varētu. Sākumā viss notiek gandrīz vai pašplūsmā. Noteikti arī tas visu ir ietekmējis, ka neesmu uz vietas. Ja es būtu Latvijā, būtu citādi,» viņš saka. Šobrīd Stīva stārķa pludmales čības ir nopērkamas uzņēmuma internetveikalā un vairākos veikalos, piemēram, Riga Gift Shop, DHC Studijā. Mārtiņš teic, ka sākumā sadarbība ar veikaliem risinājās diezgan grūti, jo uzņēmēji nebija pārliecināti, vai cilvēki šādas čības pirks, turklāt bija arī jāatbrīvo vieta plauktos. Tagad, produktam kļūstot populārākam, veikalnieku interese esot daudz lielāka. «Nu jau mēs varam sākt izvēlēties, kuros veikalos būt. Lai arī mēs gribam būt plaši pieejami, negribam būt visur. Mēs mēģinām, lai veikali atbilst mūsu tematikai,» viņš teic.


Mēģinājums atgriezties


Mārtiņš jau gandrīz desmit gadu dzīvo ārzemēs un šobrīd strādā celtniecības jomā Anglijā. Apvienot pamatdarbu ar šo projektu Latvijā esot sarežģīti, jo bieži vien jāpaļaujas uz palīgiem Latvijā. «Tādās mazās kompānijās un mini uzņēmumos svarīgākais ir cilvēki. Ir dažādi ierobežojumi, bet cilvēki ir tas, ko mēs varam veidot. Stīvam stārķim attieksme pret klientiem ir pats svarīgākais,» viņš saka.


Mārtiņš no Latvijas aizbrauca 2005. gadā, un drīz būs desmit gadu, kopš viņš ir prom. Taču viņam vienmēr ir gribējies atgriezties. «Šis ir mēģinājums atgriezties. Jāpastrādā vairāk pie šī projekta, lai tas attīstās lielākos apjomos un būtu pamats būt šeit,» saka Mārtiņš. Viņš uzskata, ka īsteni latvieši ir ļoti patriotiski un, lai arī aizbrauc prom, Latvija paliek viņu sirdīs. «Ja es varu sevi apliecināt kā Latvijai piederīgu, es to daru. Es arī mēģinu atbalstīt visus Latvijā radītos zīmolus. Ja, pērkot kādu produktu, es varu atbalstīt Latvijas uzņēmēju, man ir dubults prieks, jo skaidrs, ka man pašam patīk un otram no tā ir labi,» saka Mārtiņš. Piemēram, viņam ap roku ir latvietes Agnijas Tiļļas radītā zīmola May28th pulkstenis. 


Ekonomika

Finanses

Mazais bizness

Tehnoloģijas

Dzīvesstils

Karikatūra