Arī pēc nonākšanas valsts kontrolē finanšu problēmu skartā nacionālā lidsabiedrība airBaltic plāno turēties pie bijušā vadītāja Bertolta Flika ieviestās prakses izvairīties no būtiskas daļas nodokļu nomaksas par pilotiem izmaksājamo atalgojumu.
Par to liecina portāla pietiek.com rīcībā esošā informācija.
Lai samazinātu nodokļu slogu, kas jāmaksā Latvijas valstij no lidsabierības pilotiem maksātā atalgojuma, airBaltic 2009. gadā pilotus pārformēja darbam Kipras ofšorā reģistrētā kompānijā Baltic Airlines Services Limited. Nodokļu optimizācijai tika izraudzīta shēma, kurā pilotiem pārdotas Kipras kompānijas akcijas, no kurām viņi ik mēnesi saņēma dividendes 35 latu apmērā, kas kapteinim līdz šim vidēji nodrošināja aptuveni 4 000 eiro ienākumus mēnesī, bet otrajam pilotam - ap 1 800 eiro ienākumus.
Lai neradītu finanšu problēmu skartajam uzņēmumam papildu nodokļu slogu, tiek meklēti risinājumi, kā turpināt nodokļu optimizāciju, liecina pietiek.com rīcībā esošā informācija. airBaltic padomē apspriesta iespēja pilotus noformēt darbā jau esošā vai jaundibināmā airBaltic meitassabiedrībā, kas būtu reģistrēta Latvijā, bet citādi ļautu turpināt Flika ieviesto nodokļu optimizācijas praksi.
Plānots, ka piloti līdzīgi kā iepriekš attiecībā uz Kipras ofšoru kļūtu par uzņēmuma līdzīpašniekiem, regulāri saņemot algu dividendēs. Apsvērts arī, ka daļu darba samaksas piloti saņemtu algās, no kurām tiktu maksāts arī sociālais un iedzīvotāju ienākuma nodoklis, liecina informācija, ko snieguši vairāki avoti lidsabiedrībā un Satiksmes ministrijā. Nodokļu likme, kas jāmaksā no dividendēm, ir 15%, kas ir būtiski mazāk nekā valsts sociālās apdrošināšanas obligātās iemaksas, kas jāmaksā no algas. Turklāt nerezidentiem, kādi ir daļa airBaltic pilotu, nodokļu likme par dividendēm ir vēl zemāka - 2%-15%.
airBaltic padomes priekšsēdētājs, Ekonomikas ministrijas valsts sekretāra vietnieks Andris Liepiņš nav bijis gatavs komentēt plānotos risinājumus pilotu atalgojuma jautājumā. To, ka airBaltic tā dēvētajā «reshape» plānā jeb restrukturizācijas un izdevumu optimizācijas pasākumos tiek domāts arī par izdevumu optimizēšanu attiecībā uz pilotu atalgojumu, nenoliedza cits lidsabiedrības padomes loceklis Kaspars Briškens, kurš airBaltic pārstāv Satiksmes ministriju, raksta pietiek.com. Neatklājot detaļas, Briškens, kurš ir arī satiksmes ministra Aivja Roņa padomnieks, apgalvojis, ka jebkurā gadījumā visi nodokļi tiks nomaksāti, taču neprecizēja - kādi.