Pasažieru pārvadātājam pa dzelzceļu Pasažieru vilciens (PV) būs jāiemaksā valsts budžetā dividendes 90% apmērā no pērnā gada peļņas.
Otrdien valdības atbalstu neguva Satiksmes ministrijas (SM) ierosinājums atbrīvot uzņēmumu no dividenžu izmaksas.
Finanšu ministrijas (FM) pārstāve Baiba Bāne valdības sēdē iebilda pret to, ka PV tiktu atbrīvots no dividenžu izmaksas. Viņa norādīja, ka tādējādi būs radīts precedents, kā dēļ arī citi valsts uzņēmumi varēs vērsties valdībā ar līdzīgiem lūgumiem.
PV 2010.gada peļņu lūdza novirzīt tam, lai nodrošinātu uzņēmuma ilgtspējīgu attīstību un veiktu investīcijas ritošā sastāva atjaunošanā.
Rīkojuma projekta anotācijā sacīts, ka uzņēmums pagājušo gadu pabeidza ar teju 47 tūkstošu latu peļņu.
Neskatoties uz būtisku valsts pasūtījumu apmēra samazinājumu pēdējos gados, PV ir lielākais starpreģionālo pasažieru pārvadājumu sniedzējs Latvijā. 2008.gadā tika pārvadāti 26,3 miljoni pasažieru, 2009.gadā – 21,2 miljoni, bet pērn – 20,5 miljoni pasažieru. Pasažieru skaita kritums galvenokārt izskaidrojams ar vispārējo ekonomisko krīzi, tomēr šogad situācija ir nostabilizējusies un pasažieru pārvadājumu apmēri ir 2010.gada līmenī, norāda SM.
Lai arī turpmāk nodrošinātu kvalitatīvus pasažieru pārvadājumus, PV ik gadus nepieciešamas būtiskas investīcijas ritošajā sastāvā. 2008.gadā veiktas investīcijas ritošajā sastāvā 4,2 miljonu latu apmērā, 2009.gadā – 3,7 miljonu latu un 2010.gadā – nepilnu piecu miljonu latu apmērā. Investīcijas tika veiktas gan no pašu brīvās naudas plūsmas, gan piesaistot finansējumu no SEB bankas piecu miljonu latu apmērā. Šā gada investīciju programma paredz 12 dīzeļvilcienu un 17 elektrovilcienu vagonu kapitālos remontus par kopējo summu 1,4 miljoni latu, kā arī šogad jāsāk atmaksāt ilgtermiņa aizdevumu SEB bankai, ik gadu atmaksājot 1,25 miljonus latu, informē ministrija.
Tādēļ, lai novērstu draudus PV ilgtspējīgai attīstībai un konkurētspējas saglabāšanai, jāpieņem lēmums par uzņēmuma atbrīvošanu no dividenžu izmaksas no 2010.gada peļņas.
Aģentūra BNS jau vēstīja, ka PV pagājušajā gadā strādāja ar 41,731 miljona latu apgrozījumu, kas ir par 12,5% mazāk nekā gadu iepriekš, un guva 47 tūkstošu latu peļņu pretstatā zaudējumiem 2009.gadā.
PV ir izveidots 2001.gadā, nodalot iekšzemes pasažieru pārvadājumus no valstij piederošās Latvijas dzelzceļa kompānijas Latvijas dzelzceļš veiktajām funkcijām. Iepriekš PV 100% bija Latvijas dzelzceļa meitasuzņēmums, taču 2008.gada oktobrī PV pārveidots par valsts uzņēmumu.