Pasaulē

Boeing, visticamāk, nāksies atmaksāt nelegālās subsīdijas

Ritvars Bīders, 16.09.2010

Jaunākais izdevums

Pasaules Tirdzniecības organizācija (PTO) izteikusi savu atzinusi, norādot, ka Boeing saņemtais valsts atbalsts ir starptautisko noteikumu pārkāpums, kas nozīmē, ka ASV lidmašīnu ražotājam, iespējams, būs jāatmaksā vairāki miljardi ASV dolāru, ko kompānija saņēmusi par nelegālām atzītajās subsīdijās, ziņo Guardian.

Db.lv jau vēstīja, ka PTO sākotnējā izmeklēšanā atklājusi, ka ASV lidmašīnu ražotājs Boeing, iespējams, saņēmis nelegālas subsīdijas no ASV valdības. Iesniegumā, ko sagatavoja Eiropas Savienība (ES), norādīts, ka ASV Aizsardzības departaments un NASA lidmašīnu ražotājam Boeing piešķīra apstrīdamas subsīdijas. ES pārliecināja PTO, ka Boeing, saņemot šo finansējumu, kura apmērs esot vairāk nekā 16 miljardu ASV dolāru, nelabvēlīgi ietekmēja sava konkurenta Airbus darbību.

Tagad PTO pieņēmusi nostāju šajā situācijā, atzīstot, ka Boeing, pieņemot šo apjomīgo valsts atbalstu pārkāpusi organizācijas izstrādātos noteikumus.

Sīkāka informācija par PTO lēmumu joprojām ir konfidenciāla. Sagaidāms, ka ar šo lietu saistītie dokumenti netiks publicēti vēl vairākus mēnešus, raksta Guardian.

Komentāri

Pievienot komentāru
Transports un loģistika

Boeing izdevumi 737 MAX lidojumu aizlieguma dēļ pieaugs vēl par sešiem miljardiem eiro

LETA, 19.07.2019

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

ASV aviobūves uzņēmums «Boeing» paziņojis, ka problēmas ar modeļa «737 MAX» lidmašīnām radīs vēl 6,6 miljardu ASV dolāru (5,9 miljardu eiro) papildu izmaksas, vēl vairāk samazinot uzņēmuma peļņu.

«Boeing» norādīja, ka otrā ceturkšņa finanšu rādītājus ietekmēs vienreizējās izmaksas, kas pēc nodokļu nomaksas sasniedz 4,9 miljardus ASV dolāru. Izmaksas veido kompensācijas lidsabiedrībām par reisu atcelšanu un lidmašīnu piegādes kavējumiem saistībā ar regulatoru aizliegumu izmantot «737 MAX» pēc divām aviokatastrofām.

Tāpat vēl 1,7 miljardu ASV dolāru izmaksas saistītas ar «737 MAX» ražošanas samazinājumu, piebilda kompānija.

Lidmašīnu «Boeing 737 MAX» lidojumi martā tika aizliegti pēc divām šī modeļa lidmašīnu katastrofām, kas prasījušas 346 cilvēku dzīvības. Gan Indonēzijas aviokompānijas «Lion Air» lidmašīnas «Boeing 737 MAX 8» katastrofā pērn oktobrī, kurā bojā 189 cilvēki, gan martā notikušajā Etiopijas aviokompānijas «Ethiopian Airlines» «Boeing 737 MAX 8» avārijā, kurā dzīvību zaudēja 157 cilvēki, lidmašīna strauji sāka lidot lejup un nogāzās. Katastrofas ir iedragājušas «Boeing» reputāciju un daudzi bojāgājušo tuvinieki vērsušies tiesā pret uzņēmumu.

Komentāri

Pievienot komentāru
Transports un loģistika

Turkish Airlines un Boeing vienojas par kompensāciju saistībā ar Boeing 737 MAX izmantošanas apturēšanu

LETA, 02.01.2020

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Turcijas nacionālā aviokompānija "Turkish Airlines" un ASV aviobūves uzņēmums "Boeing" vienojušies par kompensāciju, lai segtu zaudējumus, ko lidsabiedrībai radījusi aviolaineru "Boeing 737 MAX" izmantošanas apturēšana.

Par šo vienošanos paziņojusi "Turkish Airlines", taču sīkāku informāciju tā nesniedz. Tikmēr laikraksts "Hurriyet" vēsta, ka vienošanās ietver kompensāciju 225 miljonu ASV dolāru (200,2 miljonu eiro) apmērā, kas pilnībā sedz 2019.gadā ciestos zaudējumus. Tāpat laikraksts norāda, ka "Turkish Airlines" saņems papildu kompensācijas par turpmākiem zaudējumiem, kas tiks ciesti, kamēr netiks atjaunota šo lidmašīnu izmantošana.

"Turkish Airlines" bijusi spiesta apturēt lidojumus ar 12 "Boeing 737 MAX" lidmašīnām, kā arī pērn bija paredzēts saņemt vēl 12 šī paša tipa lidaparātus. Iepriekš Turcijas mediji vēstīja, ka "Turkish Airlines" plānojusi iesūdzēt "Boeing" tiesā, jo lidojumu pārtraukšanas ar "Boeing 737 MAX" dēļ aviokompānijai bija jāpaaugstina biļešu cenas un jāsamazina iekšzemes reisu skaits.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

ASV aviobūves uzņēmums «Boeing» pirmdien paziņoja, ka lidojumi ar lidmašīnām «Boeing 737 MAX» varētu atsākties janvārī.

Boeing» arī norādīja, ka nākammēnes cer saņemt ASV Federālās aviācijas administrācijas (FAA) atļauju, kas dos iespēju vēl līdz gada beigām atsākt «Boeing 737 MAX» piegādes aviokompānijām.

«Paralēli mēs strādājam, lai saņemtu galīgo apstiprinājumu atjaunotajām apmācību prasībām, kas nepieciešams, lai «MAX» atgrieztos komerciālajos reisos, un mēs paredzam, ka tas notiks janvārī,» sacīts «Boeing» paziņojumā.

«Boeing 737 MAX» izmantošana marta vidū tika pārtraukta visā pasaulē pēc divām šo lidmašīnu katastrofām, kurās gāja bojā 346 cilvēki. Gan Indonēzijas aviokompānijas «Lion Air» lidmašīnas «Boeing 737 MAX 8» katastrofā pērn oktobrī, kurā bojā 189 cilvēki, gan martā notikušajā Etiopijas aviokompānijas «Ethiopian Airlines» «Boeing 737 MAX 8» avārijā, kurā dzīvību zaudēja 157 cilvēki, lidmašīna strauji sāka lidot lejup un nogāzās. Katastrofas ir iedragājušas «Boeing» reputāciju un daudzi bojāgājušo tuvinieki vērsušies tiesā pret uzņēmumu.

Komentāri

Pievienot komentāru
Pasaulē

Airbus 2011. gadā pārspējis Boeing

Gunta Kursiša, 17.01.2012

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Lidaparātu ražotājs Airbus lidmašīnu pasūtījumu skaita ziņā pērn pārspējis konkurentus Boeing, tomēr Airbus atzinis, ka nākamgad tai vajadzēs pacīnīties, lai saglabātu «kroni», vēsta Reuters.

Eiropas lidmašīnu ražotājs Airbus pavēstījis, ka tam ir pasūtīts piegādāt 419 lidaparātus. Tādējādi Airbus tirgus daļa, vērtējot pēc pasūtīto lidaparātu skaita, sasniegusi rekordu – 64%. Vērtējot naudiskā izteiksmē, Airbus tirgus daļa ir aptuveni 54 – 56%.

No 1419 lidaparātiem, kuri pasūtīti no Airbus, 1220 ir jaunās A320neo lidmašīnas ar 150 sēdvietām. Šīs lidmašīnas tika laistas tirgū pirms gada un lika konkurentiem Boeing veikt uzlabojumus tās visvairāk pārdotajā lidaparātā 737 MAX.

Airbus apstiprināja, ka pērn tā ir piegādājusi 534 lidaparātus, bet Boeing – 477 lidmašīnas.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Iekšējie ziņojumi radījuši arvien vairāk jautājumu par "Boeing 737 Max" drošību, ziņo BBC. Vienā no komunikācijas epizodēm kāds darbinieks sacījis, ka lidmašīnu "izstrādājuši klauni".

Savukārt, lidmašīnas ražotājs šo komunikāciju raksturojis kā pilnīgi nepieņemamu.

"737 Max" izmantošana tika apturēta 2019. gada martā pēc divām avārijām Indonēzijā un Etiopijā, kurās kopumā gāja bojā gandrīz 350 cilvēki.

"Boeing" atklājis simtiem ziņojumu kā daļu no apņemšanās nodrošināt savas darbības caurspīdīgumu. "Šie ziņojumi neatspoguļo uzņēmumu tādu, kāds mēs esam un kādam mums jābūt, un tie ir pilnīgi nepieņemami," vienlaikus norāda "Boeing".

Dokumenti liecina, ka "Boeing" noraidījis pilotu apmācību simulatoros, kas būtu radījis lielākas izmaksas. "Es gribu uzsvērt, cik svarīgi ir stingri turēties pie tā, ka nepastāvēs nekāda veida simulatoru apmācība pārejā no "NG" uz "Max"," tā laika "Boeing 737" galvenais tehniskais pilots Marks Forkners norādījis 2017. gada martā rakstītā e-pastā. ""Boeing" neļaus tam notikt. Mēs vērsīsimies aci pret aci ar jebkuru regulatoru, kurš mēģinās izvirzīt šo prasību," viņš piebilst. Šīs nedēļas otrdienā "Boeing" mainīja savu pozīciju, visiem pilotiem iesakot apmācību "737 Max" simulatorā.

Komentāri

Pievienot komentāru
Transports un loģistika

Papildināta - Aizvien vairāk valstis liek pārtraukt lidojumus ar Boeing 737 MAX 8 lidmašīnām

LETA--AFP, 12.03.2019

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Turpina palielināties to valstu skaits, kuras devušas rīkojumus pārtraukt komerciālos lidojumus ar aviolaineriem «Boeing 737 MAX 8», ņemot vērā pēdējā laikā notikušās Etiopijas aviokompānijas «Ethiopian Airlines» un Indonēzijas aviokompānijas «Lion Air» šī modeļa lidmašīnu katastrofas.

Austrālijas, Singapūras un Lielbritānijas civilās aviācijas pārvaldes otrdien paziņoja, ka noteikusi pilnīgu aizliegumu valsts gaisa telpā izmantot visu modifikāciju «Boeing 737 MAX» lidmašīnas, bet Omāna aizliegusi tām pacelties no valsts lidostām un nolaisties tajās.

Vācija un Malaizija savā gaisa telpā aizliegušas lidmašīnu «Boeing 737 MAX 8» lidojumus.

Vācijā bāzētais starptautiskais tūrisma koncerns TUI pārtraucis tā aviokompāniju flotē esošo laineru «Boeing 737 MAX 8» lidojumus.

Arī Dienvidkoreja otrdien paziņoja, ka devusi rīkojumu aviokompānijai «Eastar Jet», kuras flotē ir vienīgās divas «Boeing 737 MAX 8» lidmašīnas Dienvidkorejā, pārtraukt to izmantošanu.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

10. jūlijā airBaltic Farnboro pilsētā (Liebritānijā) informēs par savu lēmumu lidmašīnu flotes atjaunošanā, šodien raksta Dienas Bizness.

airBaltic izpilddirektors Martins Gauss kompānijas vadības pieņemto lēmumu par airBaltic flotes atjaunošanu gatavojas paziņot Farnboro starptautiskā aviācijas šova laikā, klātesot lidaparātu ražotājam. Tas, kurš no abiem ražotājiem Boeing vai Airbus ir izvēlēts, līdz pašam pēdējam brīdim ir konfidenciāla informācija. Iepriekš M. Gauss norādījis, ka airBaltic jāizšķiras starp Airbus 319 un Boeing 737-700 markas lidmašīnām.

Abi savā starpā konkurējošie lidmašīnu ražotāji savus piedāvājumus airBaltic snieguši vairākkārt. Tāpat arī sarunas augstāko valsts amatpersonu līmenī notikušas ar abiem lidmašīnu ražotājiem. No pēdējā laikā notikušajiem publiski manāmākiem pasākumiem šī iepirkuma sakarā bija šī jautājuma pārrunāšana ar ASV valsts sekretāri Hilariju Klintoni viņas nesenās vizītes laikā Rīgā un tam sekojošais Boeing pārstāvju apmeklējums. Savukārt šā gada aprīlī satiksmes ministrs Aivis Ronis tikās Parīzē ar Airbus pārstāvjiem. Pēc kuluāros izskanējušas neoficiālas informācijas, lielāks spiediens bijis par labu Boeing izvēlei.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Lidmašīnu ražošanas kompāniju Boeing un Airbus pārdošanas apjomu dati šajā gadā liecina, ka Airbus A320 saņēmis vairāk pasūtījumu nekā Boeing 737, raksta Business Insider.

Airbus panākumus ļāvusi gūt izaugsme komerciālajā aviācijā kombinācijā ar Boeing 737 Max problēmām, turklāt Airbus prezentējis divus uzlabotus lidmašīnas variantus.

Kopumā 55 gadu laikā, kopš tiek apkopoti dati par pārdotākajām lidmaāīnām, Boeing 737 ir bijusi vispārdotākā lidmašīna, taču pēdējā laika krīze saistībā ar lidmašīnu problēmām ir atņēmusi uzņēmumam šo titulu.

Līdz oktobrim Boeing saņēmis 15136 pasūtījumus, savukārt Airbus - 15193 pasūtījumus.

Airbus pietuvojās Boeing tikai pēdējo pāris gadu laikā, un īpaši straujā tempā tas notika pēc tam, kad Airbus tirgu iepazīstināja ar jaunāko versiju - A320neo, kas notika pirms Boeing prezentēja 737 Max. 2018.gada beigās A320 modeļa pasūtījumi par 400 atpalika no 737 pasūtījumiem.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Neraugoties uz dažādām tehniskām problēmām, kuras piedzīvojusi Dreamliner lidmašīna, kompānija Boeing ievērojami palielinās šī modeļa izgatavošanu.

Boeing atklājusi, ka nākamo trīs gadu laikā Dreamliner 787 ražošanu palielinās par 20%, bet 2020. gadā lidaparāta ražošanas apjomi būs par 40% lielāki nekā šobrīd. Līdz šim mēneša laikā Boeing saražoja aptuveni desmit Dreamliner lidmašīnu.

Tirdzniecības apjomu palielināšanu Boeing skaidro ar augsto pieprasījumu pēc šīm lidmašīnām. Lai paplašinātu Dreamliner ražošanu, Boeing plāno investēt 1,1 miljardu ASV dolāru un pieņemt darbā papildus vairāk nekā divus tūkstošus cilvēku. Šā gada pirmajos deviņos mēnešos Boeing saviem klientiem piegādāja 40 Dreamliner lidmašīnas. Kopumā šogad Boeing iecerējis piegādāt 635 līdz 645 pasažieru lidmašīnas, no kurām 60 lidaparāti būs Dreamliner 787. Kopumā kompānija saņēmusi vairāk nekā 900 jaunā lidaparāta pasūtījumu.

Komentāri

Pievienot komentāru
Pasaulē

Airbus izdodas iekarot japāņu simpātijas – noslēdz 9,5 miljardus vērtu darījumu

Jānis Rancāns, 07.10.2013

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Eiropas aviobūves kompānija Airbus noslēgusi savu pirmo darījumu ar Japānas lidsabiedrību Japan Airlines (JAL) par 31 A350 lidmašīnu piegādi. Darījuma vērtība aplēsta aptuveni 9,5 miljardu ASV dolāru apmērā.

Analītiķi noslēgto darījumu Airbus un Japan Airlines starpā vērtē kā ievērojamu triecienu Boeing, kas līdz šim dominējis Japānas aviācijas tirgū. Airbus atzīst, ka šis ir lielākais A350 modeļu pasūtījums šogad un lielākais, kāds jebkad saņemts no Japānas aviokompānijas.

Saskaņā ar noslēgtā darījuma noteikumiem Japānas aviokompānijai ir tiesības papildus iegādāties vēl 21 lidmašīnu, ja būs šāda vajadzība, vēsta BBC.

Airbus apgalvo, ka lidaparātam A350 ir par 25% mazāks degvielas patēriņš nekā iepriekšējai lidmašīnu paaudzei. Pirms līguma noslēgšanu ar Japānas lidsabiedrību Airbus bija saņēmis kopumā 725 A350 pasūtījumus. Lidmašīnu ražotājs prognozē, ka pirmos jauno gaisa kuģu modeļus Japan Airlines varēs saņemt jau nākamā gada beigās.

Komentāri

Pievienot komentāru
Transports un loģistika

Ķīna liek aviokompānijām pārtraukt lidojumus ar Boeing 737 MAX 8 lidmašīnām

LETA, 11.03.2019

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Ķīnas Civilās aviācijas pārvalde pirmdien devusi rīkojumu iekšzemes aviokompānijām pārtraukt komerciālos lidojumus ar «Boeing 737 MAX 8» lidmašīnām, ņemot vērā pēdējā laikā notikušās Etiopijas aviokompānijas «Ethiopian Airlines» un Indonēzijas aviokompānijas «Lion Air» šī modeļa lidmašīnu katastrofas.

Ņemot vērā šo abu negadījumu līdzības, pārvalde paziņojusi, ka Ķīnas lidsabiedrībām ir laiks līdz plkst.18 (plkst.12 pēc Latvijas laika), lai pārtrauktu lidojumus ar visām «Boeing 737 MAX 8» lidmašīnām.

Pārvalde norāda, ka lidojumi ar šī modeļa lidmašīnām tiks atļauti vien tad, kad tiks garantēta lidojumu drošība.

Ķīnas Civilās aviācijas pārvalde paredzējusi sazināties ar ASV aviobūves uzņēmumu «Boeing» un ASV Federālo aviācijas pārvaldi.

Ķīna ir nozīmīgs «Boeing» importa tirgus, un uzņēmums Ķīnas aviokompānijām piegādājis 76 lidmašīnas.

Jau ziņots, ka Etiopijā svētdien avarējusi nacionālās aviokompānijas «Ethiopian Airlines» lidmašīna «Boeing 737 8 MAX» ar 157 cilvēkiem, kas visi gājuši bojā. Lidmašīna bija ceļā no Etiopija galvaspilsētas Adisabebas uz Kenijas galvaspilsētu Nairobi. Pēc šīs katastrofas «Ethiopian Airlines» pārtrauca reisus ar visām šī modeļa lidmašīnām.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Nākotnē Ķīna varētu radīt nopietnu konkurenci lielo lidaparātu ražošanā, Krievijai ir potenciāls uz 100-140 vietu lidmašīnām.

To intervijā DB atzīst viena no pasaules vadošajiem lidmašīnu ražotājiem Airbus pārstāvji Rafaels Šefīlds un Antonio da Kosta. Lai arī Airbus pārstāvji Rīgu apmeklē regulāri un savulaik ir prognozējuši, ka Latvijas, Lietuvas un Igaunijas aviokompānijām tuvākajos gados būs nepieciešamas ap 130 jaunu simts sēdvietu lidmašīnu, kam Airbus ir gatavs piedāvāt savus populārākos lidaparātu modeļus, tomēr pagaidām ienākt šajos tirgos Airbus vēl nav izdevies. «Man patiktu, ja airBaltic lidotu uz Tulūzu, bet mēs nevaram komentēt komerciālas vienošanās, kas vēl ir procesā. Par to, ko mūsu klienti dara un kādi ir viņa plāni, mēs nerunājam,» norāda Airbus pārstāvji.

Komentāri

Pievienot komentāru
Transports un loģistika

FAA vadītājs: Atļauja atsākt lidojumus ar Boeing 737 MAX tiks izsniegta vien nākamgad

LETA, 12.12.2019

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

ASV Federālās aviācijas administrācijas (FAA) vadītājs Stīvs Diksons trešdien paziņoja, ka atļauja atsākt lidojumus ar aviolaineriem "Boeing 737 MAX" tiks izsniegt nākamgad, tādējādi sagraujot aviobūves uzņēmuma "Boeing" cerības atjaunot šo lidaparātu izmantošanu šogad.

Intervijā CNBC Diksons norādīja, ka procesā attiecībā uz "Boeing 737 MAX" izmantošanas atjaunošanu vēl nepieciešams atrisināt desmit vai vienpadsmit jautājumus, tostarp jāveic sertifikācijas lidojums. "Ja parēķina, tad šis process ilgs līdz 2020.gadam," paskaidroja Diksons. "Boeing" iepriekš bija paudis cerības regulatoru apstiprinājumu saņemt šomēnes, bet lidojumus atsākt janvārī. "Es jau esmu skaidri norādījis, ka "Boeing" plāns nav FAA plāns," sacīja Diksons.

"Boeing 737 MAX" izmantošana marta vidū tika pārtraukta visā pasaulē pēc divām šo lidmašīnu katastrofām, kurās gāja bojā 346 cilvēki.

Gan Indonēzijas aviokompānijas "Lion Air" lidmašīnas "Boeing 737 MAX 8" katastrofā pērn oktobrī, kurā bojā 189 cilvēki, gan martā notikušajā Etiopijas aviokompānijas "Ethiopian Airlines" "Boeing 737 MAX 8" avārijā, kurā dzīvību zaudēja 157 cilvēki, lidmašīna strauji sāka lidot lejup un nogāzās.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

ASV Federālā civilās aviācijas pārvalde (FAA) apstiprinājusi Boeing plānu par 787 Dreamliner lidmašīnu akumulatora salabošanu un pārveidošanu, tādējādi ļaujot kompānijai pietuvoties lidojumu atsākšanai ar šīm lidmašīnām.

Boeing iecerējis pārveidot akumulatorus, lai samazinātu īssavienojuma rašanās iespēju, kas var novest pie to pārkaršanas un uzliesmošanas. Tāpat akumulatoriem tiks uzlabota izolācija un dzesēšanas sistēma, atsaucoties uz FAA paziņojumu, vēsta CNN. «Šis ir pirmais solis, lai 787 atgrieztos debesīs, tam ir nepieciešamas Boeing aktīvas pārbaudes un analīze, lai demonstrētu apņēmību ievērot drošības noteikumus un regulas,» paziņojumā norāda FAA.

Pārvalde gan nav prognozējusi, kad lidmašīnas varētu atsākt izmantot pasažieru pārvadājumiem, tomēr tiek pieļauts, ka, gadījumā ja Boeing veiksmīgi salabos akumulatorus, Dreamliner lidojumi varētu tikt atsākti jau aprīlī. Kopumā Boeing nāksies salabot 50 lidmašīnu, kas piegādātas astoņām lidsabiedrībām, akumulatorus. Boeing patlaban atļauts veikt pārbaudes lidojumus ar Dreamliner lidmašīnām.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Latvijas nacionālā aviokompānija «airBaltic» līdz 2020.gada beigām plāno pārtraukt izmantot «Boeing 737» lidmašīnas, pastāstīja lidsabiedrības Korporatīvās komunikācijas nodaļā.

Kompānijā minēja, ka «airBaltic» turpina flotes modernizācijas procesu, lai pārietu uz «Airbus A220-300» floti līdz 2023.gadam. «Līdz šā gada beigām «airBaltic» samazinās «Boeing 737» lidmašīnu skaitu flotē, un pašlaik plānots, ka visas «Boeing 737» lidmašīnas «airBaltic» flotē pārtrauks izmanot līdz 2020.gada beigām,» pauda kompānijā.

Atbilstoši «airBaltic» flotes modernizācijas plānam, septembra otrajā pusē lidsabiedrība saņēma divdesmito «Airbus A220-300» lidmašīnu, bet līdz gada beigām «airBaltic» saņems vēl divas «Airbus A220-300» lidmašīnas.

«airBaltic» Korporatīvās komunikācijas nodaļā arī norādīja, ka lidsabiedrība veikusi iepriekš paredzētas «Airbus A220-300» dzinēju maiņas. «Airbus A220-300» lidmašīnu ieviešanas plāns paredzēja papildu uzmanību un uzlabojumus sākotnējā lidmašīnu izmantošanas periodā. Lidsabiedrībā uzsvēra, ka tā cieši sadarbojas ar dzinēju ražotāju «Pratt&Whitney», kā arī ar lidmašīnu ražotāju «Airbus».

Komentāri

Pievienot komentāru
Foto

Jaunā Airbus A350 veikusi savu pirmo izmēģinājuma lidojumu

Gunta Kursiša, 14.06.2013

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Jaunākais Eiropas gaisa kuģu ražotāja Airbus lidaparāts A350 veicis savu izmēģinājuma lidojumu, vēsta pasaules mediji.

Jaunā A350 lidmašīna uzsāka lidojumu netālu no Tulūzas piektdienas rītā, un tas ilga četras stundas. Testa lidojums norisinājies veikmīgi, ziņo BBC.

Airbus A350 lidmašīna ir pirmais transportlīdzeklis īpaši efektīvo pasažieru lidmašīnu vidū, ko Airbus ir radījis kā atbildi sava konkurenta izstrādātajiem Boeing 787 Dreamliner un Boeing 777.

A350 ir vidējas ietilpības tālu lidojoša lidmašīna ar plašu salonu. Šīs lidmašīnas spēj bez nosēšanās nolidot 15 400 kilometrus. Pasažieru pārvadāšanai tiek piedāvātas trīs pamatmodifikācijās: A350-800 ar 270 pasažieru vietām, A350-900 ar 314 un A350-1000 ar 350 pasažieru vietām tipiskā trīs lidojuma klašu izkārtojumā. Airbus apgalvo, ka A350, kas aprīkota ar Rolls-Royce Trent XWB dzinējiem, izmantos par 25% mazāk degvielas nekā iepriekšējās ražotāja lidmašīnas.

Komentāri

Pievienot komentāru
Transports un loģistika

Lidmašīnu konkurence pieaug

Dienas Bizness, 29.10.2015

Ķīnas prezidents Sji Dziņpins vizītes laikā ASV viesojās aviobūves giganta Boeing ražotnē

Foto: REUTERS/SCANPIX

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Aviobūves korporācijas regulāri publicē prognozes par pasažieru lidmašīnu un pārvadājumu tirgiem nākamajiem 20 gadiem, un līdz ar to aviobūve ir viena no nedaudzajām industrijām, kura izsaka prognozes tik ilgam laika posmam. Prognozes gan neaptver konkrētus lidmašīnu modeļus, bet tikai to kategorijas, turklāt pētījumu autori nespēj paredzēt tādus notikumus kā, piemēram, 2007. gadā sākusies globālā finanšu krīze, tomēr kopējās tendences un tirgu apjomus tās iezīmē samērā precīzi, ceturtdien raksta laikraksts Diena.

Atbilstoši pēdējai Boeing prognozei līdz 2033. gadam pasaulē tiks saražots 36 770 maģistrālo aviolaineru, bet to globālais parks palielināsies no 20 910 šīs klases lidmašīnām 2013. gadā līdz 42 180 laineriem 2033. gadā. Kopējā saražoto lidmašīnu vērtība būs 5,2 triljoni ASV dolāru (4,7 triljoni eiro), kas ir gandrīz trešā daļa ASV šābrīža iekšzemes kopprodukta.

Prognozē arī teikts, ka 25 680 lidmašīnām (gandrīz 70%) būs šaurfizelāžas laineri (t. i., Boeing 737, A320, MS-21 un C919), kuru vērtība līdzināsies 48% visu jauno lidmašīnu vērtības. Reģionālo lidmašīnu šajā laika posmā tiks saražots 2490 vienību apjomā, un to daļa kopējā tirgū naudas izteiksmē būs zem 2% jeb aptuveni 100 miljardiem ASV dolāru.

Komentāri

Pievienot komentāru
Pasaulē

Airbus atver pirmo ražotni konkurentu Boeing bāzes valstī

Gunta Kursiša, 03.07.2012

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Lidaparātu ražotājs Airbus pieņēmis lēmumu atvērt ražotni ASV, kas ir aviācijas tehnikas ražotājas un Airbus sāncences Boeing bāzes valsts.

Pirmajā Francijas kompānijas Airbus ražotnē ASV tiks komplektēti un nodoti lietošanai A319, A320, A321 saimes lidaparāti. Airbus ražotne ASV atradīsies industriālajā centrā Brookley Aeroplex, Mobilā, Alabamā.

«Šis ir īstais laiks, lai Airbus paplašinātos Amerikas virzienā,» uzskata Fabrice Brežē (Fabrice Brégier), Airbus prezidents un izpilddirektors, uzsverot, ka paplašināšanās ASV uzņēmumam ir stratēģiski būtisks lēmums. «ASV ir lielākais vienas ejas lidaparātu tirgus pasaulē ar prognozēm par vairāk nekā 4600 jaunu lidaparātu nepieciešamību tuvāko 20 gadu laikā, šī montāžas līnija ļaus mums būt tuvāk klientam. Mobila tagad kļūs par daļu no Airbus globālā ražošanas tīkla, pievienojoties uzņēmuma montāžas rūpnīcām Hamburgā, Tulūzā un Tiandžinā,» viņš norāda.

Komentāri

Pievienot komentāru
Eksperti

Ar kosmētiskiem labojumiem datorprogrammās Boeing var nepietikt

Civilās aviācijas aģentūras direktors Māris Gorodcovs, 19.03.2019

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Nav gan zināmas visas detaļas, bet abi – Etiopijas un Indonēzijas lidsabiedrību – gadījumi ir ļoti līdzīgi. Proti, neilgi pēc pacelšanās Boeing 737 MAX 8 lidmašīnas sāka strauji mainīt – uzņemt un zaudēt – augstumu. Abu katastrofu rezultātā ir apturēta visu Boeing 737 MAX darbība, taču jau pēc pirmā gadījuma Boeing izsūtīja obligāto servisa biļetenu, bet Federālā Aviācijas administrācija (FAA) – direktīvu, kā lidojumu apkalpei pareizi rīkoties šādos gadījumos.

Atšķirībā no iepriekšējiem modeļiem, Boeing MAX ir lielāki, jaudīgāki dzinēji, kas mainīja lidmašīnas konfigurāciju un aerodinamiskās īpašības, līdz ar to arī veiktspēju. Iepriekš minēto īpatnību dēļ šim modelim parādījās tendence celt gaisā priekšgalu, palielinoties dzinēju jaudai. Lai izslēgtu gadījumus, kad kāda iemesla dēļ piloti savas neuzmanības dēļ savlaicīgi nenoreaģē uz šo tendenci, tika ieviesta automātiska sistēma (MCAS), kuras uzdevums ir nepieļaut lidmašīnas iekrišanu grīstē (plūsmas norāvums no spārna virsmas un sekojošs cēlējspēka zudums). Abi negadījumi norāda, ka pati sistēma savas kļūdainas darbības gadījumā arī var izraisīt katastrofālas sekas, kaut gan tās uzdevums ir tādas situācijas novērst. Tā kā ir notikuši divi gadījumi ar salīdzinoši jaunām lidmašīnām līdzīgā lidojuma etapā (augstuma uzņemšanas laikā), tas jau varētu liecināt par sistēmiskām problēmām, kas varētu būt saistītas ar projektēšanas, sertifikācijas, pilotu apmācības u. c. aspektiem. Tāpēc ir svarīgi noteikt, kas tieši izraisīja šīs katastrofas un kādi bija to veicinoši faktori. Tas arī izskaidro, kāpēc ir tik asa reakcija no daudzām valstīm, pilnībā aizliedzot šī modeļa lidmašīnu lidojumus savās gaisa telpās.

Komentāri

Pievienot komentāru
Pasaulē

Pērn Airbus piegādes sasniegušas rekordus

Gunta Kursiša, 08.03.2012

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Pērnajā gadā tika piegādāts rekordliels Airbus lidmašīnu skaits, palielinot Eiropas aviācijas nozares giganta EADS ienākumus par 87%, vēsta BBC.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Latvijas lidsabiedrība airBaltic pārtrauks savā flotē esošo Boeing 737 lidmašīnu izmantošanu 2019. gada rudenī jeb gadu agrāk nekā tika sākotnēji plānots, informē uzņēmums.

Lidsabiedrības mērķis ir vienkāršot floti un izmantot papildu efektivitāti, ko sniedz Airbus A220-300 lidmašīnas, kas jau gada nogalē būs vienīgie reaktīvie lidaparāti airBaltic flotē.

airBaltic izpilddirektors Martins Gauss (Martin Gauss) norāda: «Airbus A220-300 ir mūsu nākotnes lidmašīnas. Pārtraucot Boeing 737 izmantošanu, airBaltic būs jaunākā reaktīvo lidmašīnu flote Eiropā. Airbus A220-300 ieviešana bijusi ļoti veiksmīga un sniegusi papildu efektivitāti, kuru augstas konkurences apstākļos meklē ikviena lidsabiedrība. Pateicoties labai lidmašīnu veiktspējai, mēs esam pieņēmuši lēmumu līdz 2022. gadam ieviest viena tipa floti ar līdz pat 80 (50 lidmašīnas pasūtītas un saglabāta iespēja pasūtīt vēl 30) Airbus A220-300 lidmašīnām.»

Komentāri

Pievienot komentāru
Pasaulē

Pasaules Tirdzniecības organizācija: Boeing subsīdijas nelegālas

Lelde Petrāne, 01.04.2011

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

ASV lidmašīnu ražotājs Boeing saņēmis vismaz 5,3 miljardus ASV dolāru kā negodīgu atbalstu no Vašingtonas, secinājusi Pasaules Tirdzniecības organizācija (PTO), ziņo BBC.

Subsīdijas iekļauj naudu pētniecībai un attīstībai no NASA kosmosa aģentūras.

Pagājušajā gadā PTO paziņoja, ka Boeing konkurents Airbus saņēmis nelikumīgu atbalstu no Eiropas valdībām.

«Ir pienācis laiks Boeing pārtraukt noliegt vai minimizēt masveida nelikumīgās subsīdijas, ko tas saņem,» komentējot PTO lēmumu, sacījis Airbus pārstāvis Rainers Ohlers.

Savukārt Boeing pārstāvis Mihaels Lutigs teicis: «Šis PTO lēmums sagrauj mītu, ka Eiropas valdībām nelikumīgi jāsubsidē Airbus, lai cīnītos pret ASV valdības palīdzību Boeing.»

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Aviācijas regulatori ASV, Eiropā, Indijā un Japānā likuši pārtraukt lidojumus ar jaunajām Boeing 787 Dreamliner pasažieru lidmašīnām pēc tam, kad tās piedzīvojušas vairākas problēmas.

ASV Federālā Aviācijas administrācija (FAA) trešdien likusi pārtraukt lidojumus ar Dreamliner, norādot, ka lidsabiedrībām, kuru īpašumā ir jaunākais Boeing gaisa kuģis, jāsniedz pierādījumi, ka tās lidošanai ir drošas. Administrācija izvairījusies prognozēt, kad lidojumi ar Dreamliner varētu tikt atļauti, vēsta Reuters. ASV piemēram sekojuši arī citi regulatori.

Šāds vispārējais lidošanas aizliegums ir pirmais, ko kāda ASV aviācijas kompānija piedzīvojusi kopš 1979. gada, kad pēc McDonnell Douglas DC-10 avārijas uz laiku tika pārtraukti lidojumi ar šo gaisa kuģi.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Atļauju atsākt izmantot aviolainerus «Boeing 737 MAX» regulatori varētu piešķirt pakāpeniski, taču joprojām ir visi priekšnosacījumi, lai šīs lidmašīnas debesīs spētu atgriezties šogad, trešdien paziņoja ASV aviobūves uzņēmuma «Boeing» vadītājs Deniss Muilenburgs.

Aviolaineru «Boeing 737 MAX» izmantošana pēc divām šo lidmašīnu katastrofām pasaulē tika pārtraukta marta vidū, taču to izmantošana atsevišķās valstīs varētu tikt atsākta pakāpeniski, norāda Muilenburgs. Viņš pavēstīja, ka «Boeing» ar ASV Federālo aviācijas pārvaldi (FAA) un citiem regulatoriem risina vairākus jautājumus, taču viss šis darbs liecina par to, ka lidmašīnu izmantošana varētu atsākties ceturtā ceturkšņa sākumā.

Pakāpeniska lidmašīnu izmantošanas atsākšana ir iespējama,» investoru konferencē Kalifornijā sacīja Muilenburgs. Lidmašīnu «Boeing 737 MAX» lidojumi martā tika aizliegti pēc divām šī modeļa lidmašīnu katastrofām, kas prasījušas 346 cilvēku dzīvības.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Lidmašīnām «Boeing 737 MAX» konstatēts vēl viens defekts, kas rada potenciālu risku, trešdien paziņojusi ASV Federālā aviācijas pārvalde (FAA).

Problēma konstatēta, kad FAA veikusi testus ar simulatoru, un FAA norāda, ka arī šis defekts jānovērš, pirms tiks dota atļauja atsākt lidojumus ar «Boeing 737 MAX».

FAA nesniedz sīkākas ziņas par šo defektu, taču informēta persona neoficiāli sacījusi, ka arī šī problēma saistīta ar pilotu spēju ātri atjaunot kontroli pār lidmašīnu, ja automātiskā vadības sistēma liek tai lidot lejup.

Savukārt «Boeing» paziņoja, ka piekrīt FAA lēmumam un izstrādās nepieciešamo programmatūru, lai problēmu novērstu.

Jau vēstīts, ka lidojumi ar «Boeing 737 MAX» tika aizliegti martā pēc divām traģiskām šī modeļa lidmašīnu katastrofām.

Gan Indonēzijas aviokompānijas «Lion Air» lidmašīnas «Boeing 737 MAX 8» katastrofā pērn oktobrī, kurā bojā 189 cilvēki, gan martā notikušajā Etiopijas aviokompānijas «Ethiopian Airlines» «Boeing 737 MAX 8» avārijā, kurā dzīvību zaudēja 157 cilvēki, lidmašīna strauji sāka lidot lejup un nogāzās.

Komentāri

Pievienot komentāru