Mazais bizness

Sekojot idejai: bistroStockPot cer drīzumā piedāvāt savu garšvielu līniju

Anda Asere, 28.05.2014

Jaunākais izdevums

StockPot turpina iepriecināt asu ēdienu cienītājus, neaizmirstot par veģetāriešiem un vegāniem; drīzumā cer piedāvāt savu garšvielu līniju.

Biznesu pirms divarpus gadiem Linda un Ričards Džonsoni sāka divatā. Toreiz Ričards DB uzsvēra, ka algos darbiniekus vien tad, kad varēs to finansiāli atļauties. Tagad uzņēmumā bez Ričarda un Lindas strādā vēl četri pilna laika darbinieki.

Uzņēmums savā komandā izvēlas neprofesionāļus. «Nevēlos algot kādu šefpavāru, gribu, lai darbinieki strādātu mūsu stilā, lai ēdiens garšotu tā, kā pie mums ierasts, nevis taptu pēc kāda cita recepšu grāmatas,» saka Ričards, vienlaikus atzīstot, ka šāda pieeja biznesam prasa daudz darba, lai cilvēkus apmācītu.

Būs garšvielas

Pusdienlaikā StockPot vienmēr ir rinda. Kāds ir noslēpums, ka te vienmēr ir cilvēki? Ričards nosmej, ka tas tik tiešām ir noslēpums. Viņš uzskata, ka liela nozīme ir pareizajai vietai– šis bistro atrodas pie vecās Ģertrūdes baznīcas, apkārt ir daudz biroju. «Mēs apskatījām daudzas vietas, līdz izvēlējāmies šo,» piebilst Linda. Viņas vīrs uzsver, ka kvalitātei jābūt noturīgai, tā nevar mainīties dienu no dienas, ēdienam vienmēr jābūt vienādi labam. Turklāt šajā biznesā ārkārtīgi liela nozīme ir higiēnai – rokas jāmazgā visu laiku – gan pēc viena produktu veida sagriešanas, gan pēc klienta šķīvja aiznešanas utt.

StockPot ir liels pastāvīgo klientu īpatsvars. «Ja mēs padarām savus pastāvīgos klientus priecīgus, viņi atved jaunus pastāvīgos klientus,» uzskata Ričards.

Vaicāts, vai ir domāts par otru ēdinātavu, Ričards apdomīgi norāda, ka tas būs iespējams vien tad, kad esošais StockPot varēs pilnvērtīgi funkcionēt bez viņu līdzdalības ikdienā. «Esmu redzējis daudzus uzņēmumus, kas atver otru vietu un velta tai ļoti daudz uzmanības, tādēļ sāk ciest pirmā. Tā tas nedrīkst notikt,» viņš uzsver. Lai arī par otru ēstuvi konkrētu plānu vēl neesot, aktuāls ir kāds mazāks projekts – StockPot garšvielu līnija. Džonsoni ir ieinteresēti, lai garšvielas būtu pieejamas ne vien pašu ēstuvē, bet arī citos veikalos, piemēram, Sky, Stockmann, Rimi.

Kopīgas brīvdienas

Ņemot vērā, ka uzņēmums ir mazs un katrs darbaroku pāris ir neatsverams ikdienas procesos, visi darbinieki dodas atvaļinājumā vienlaikus. Ziemassvētku laikā StockPot komandai bija divarpus nedēļu ilgas brīvdienas, kas sakrita ar kluso laiku Rīgas centra birojos. Ēstuve būs slēgta arī vasarā. «Tas ir vienīgais veids, kā mēs šobrīd varam atpūsties,» saka Ričards.

Vai bizness ir kļuvis vieglāks, salīdzinot ar tā sākumposmu? Ričards atbild noliedzoši: «Šis tiešām ir ļoti grūts darbs. Mums joprojām reizēm darbadienas mēdz būt 12–14 stundu garas.» Linda gan norāda, ka nedaudz vieglāk ir – reizēm kāds var aiziet prom no darba piecos, taču tas nenotiek katru dienu, vai arī ir vairāk iespēju iziet uz stundiņu. Taču kopumā nekam citam laika neatliekot – agrāk Ričards izlasīja aptuveni vienu grāmatu nedēļā, bet tagad palasīt iespējams vien brīvdienās, pēdējo grāmatu viņš izlasīja pagājušās vasaras atvaļinājumā.Vaicāts, vai kādreiz ir radusies doma visu mest pie malas, Ričards smejoties teic, ka tā notiekot katru dienu, taču ģimene savā biznesā ir pārāk daudz investējusi, lai tā rīkotos.

25% nes līdzi

StockPot piedāvā pasūtīt ēdienu internetā un atnākt uz ēstuvi izņemt to bez rindas. Pakalpojumu izmanto daži cilvēki, un Linda teic, ka tas varētu būt populārāks. Viens no iemesliem mazam pieprasījumam varētu būt tas, ka pasūtījums jāizdara līdz 11.20 un daži līdz tam laikam vēl nav izdomājuši, ko gribēs ēst pusdienās. Kopumā ēdienu līdzņemšana ir visai iecienīta, to izmanto aptuveni 25% klientu. Sākot domāt par biznesu, Džonsoni bija apsvēruši arī ideju veidot uzņēmumu, kurš piedāvātu tikai ēdienu līdzņemšanai, taču, pētot tirgus situāciju, secinājuši, ka tas nebūs izdevīgi, būtu mazs pieprasījums. «Varbūt tagad tas būtu iespējams, jo daudzi par mums zina, esam visai populāri,» pieļauj Ričards.

Ēd arvien asāku

Linda stāsta, ka Latvijas iedzīvotāji ceļo, iepazīst jaunus ēdienus un ir gatavi tos izmēģināt arī mājās. Runājot par to, kas klientiem garšo, viņi kā pirmo nosauc zivju laksu, kas ir asa un sāļa malaiziešu zupa ar kokosriekstu pienu, kurkumu, nūdelēm un zivi. Vasarā apmeklētāji bieži izvēlas Lindas aso gaspačo. Tāpat iecienīts ir vistas makhani – garšvielās marinēti vistas gaļas gabaliņi, kas tiek apcepti un vārīti biezā tomātu, rīvētu sīpolu, krējuma un svaigu čili piparu mērcē. Cūkgaļas un kartupeļu ēdieni esot mazāk iecienīti. Šī brīža tendence – aug veģetāriešu un vegānu skaits. «Dažās ēdināšanas iestādēs ir pieejams ēdiens vegāniem, bet nereti tas garšo ļoti līdzīgi. Mēs mēģinām panākt, lai katrs ēdiens garšotu atšķirīgi,» saka Linda. Katru dienu StockPot paēd aptuveni 250–280 cilvēku, daļa ir tūristi. Vietējie, ēdot ikdienas pusdienas darbadienā, visbiežāk iztiek bez dzēriena, to varbūt atļaujas vakarā. Savukārt tūristi papildu ēdienam pasūta arī kādu dzērienu, tāpēc viņi bieži vien «apēd» nedaudz vairāk naudas kā vietējie. «Parasti pie mums nāk t.s. budžeta klases tūristi, tomēs visdrīzāk viņi pasūta arī dzērienu, piemēram, alu. Viņi taču ir brīvdienās,» saka Linda. Ričards novērojis, ka lielākā daļa klientu apēd mazo zupu, mazo pamatēdienu un pusporcijas salātu, vēl puse apmeklētāju pasūta arī mazo apelsīnu sulu. Ir cilvēki, kuri izvēlas tikai zupu, piemēram, sievietes, kuras ievēro diētu, dažkārt ienāk kāds garāmgājējs, kurš nopērk kādu dzērienu līdznešanai. Uzņēmēji novērojuši, ka cilvēki ēd arvien asākus ēdienus. Biznesa sākumposmā vidējais asuma līmenis bija 2 (10 ballu skalā), tagad cilvēki bieži izvēlas ēdienus ar asuma atzīmi 6 vai 7. Pirms mēneša StockPot sarīkoja aso ēdienu ēšanas konkursu Heroes Challenge, kurā lielākā daļa dalībnieku spēja apēst savu patiešām aso ēdiena porciju līdz galam. «Pirms diviem gadiem Heroes Challenge nebūtu iespējams,» spriež Ričards.

Komentāri

Pievienot komentāru
Mazais bizness

Ēdinātājs Stock Pot Rīgā izpletīsies

Laura Mazbērziņa, 16.04.2018

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Ēdināšanas pakalpojumu sniedzējs «Stock Pot» maijā plāno atvērt savu trešo ēdināšanas vietu - Ģertrūdes ielā, 200 metrus no oriģinālā «Stock Pot». Vēl viena «Stock Pot» vieta atrodas Pārdaugavā, Dzirciema ielā.

Sākumā šī vieta būs paredzēta vairāk kā telpu paplašinājums. «Stock Pot» jaunā ēdināšanas vieta būs atvērta tikai pusdienu laikā, taču nākotnē tiks domāti risinājumi par ilgāku darba laiku.

Ar jauno telpu palīdzību ēdināšanas pakalpojumu sniedzējs plāno palielināt apgrozījumu par 50%.

Šajās telpās iepriekš jau ir bijusi ēdnīca, labi aprīkota virtuve, kura pieder telpu īpašniekam. «Stock Pot» saimnieki paši iegādāsies tikai traukus un virtuves piederumus.

Kopš 2012. gada 16. janvāra «Stock Pot» mērķis ir palicis nemainīgs - veidot pusdienu piedāvājumu, izmantojot Tuvo Austrumu, Indoķīnas, Kaukāza kalnu un Vidusjūras valstu garšas. «Stockpot» ideju realizē precēts pāris Linda un Ričards Džonsoni, kas abi kopā daudz ceļojuši un izgaršojuši pasauli, līdz kādā brīdī nolēmuši savu garšu pieredzi un uztveri nodot arī citiem.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Pēc piecu gadu darbības Rīgas centrā ēstuve Stock Pot atver otru vietu Daugavas otrā krastā – tuvāk studentiem

Stock Pot centrā apmeklē diezgan daudzi studenti no Rīgas Stradiņa Universitātes, un ēstuves saimnieki Linda un Ričards Džonsoni bieži dzirdējuši, ka viņiem augstskolas apkārtnē īsti nav, kur paēst. Kad uzņēmējiem radās ideja par otras vietas izveidi, viņiem bija skaidrs, ka tai jāatrodas tieši tur. «Sapratām, ka tur varētu būt pietiekami daudz cilvēku, kuri labprāt nāktu pie mums ēst,» saka Linda. Sākumā jauno ēstuvi apmeklējuši arī diezgan daudzi cilvēki, kas ikdienā pusdieno Ģertrūdes ielā. Ričards piebilst, ka tā varētu būt ziņkārība, turklāt daļa klientu, kas ēd centrā, dzīvo šajā pusē. Tas uzņēmējiem liek domāt par ilgāku darba laiku.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Pienākot brīdim, kad vienatnē uzņēmuma īpašniekam vairs nav iespējams ar visu tikt galā un nepieciešami papildspēki, viņam jāapgūst jaunas prasmes, jākļūst arī par personāla atlases speciālistu.

«Nepieciešamību pieņemt pirmo darbinieku sapratu tad, kad vairs nespēju izpildīt visus veicamos darbus pati saviem spēkiem jeb, pareizāk sakot, man pietika laika tikai pašu nepieciešamāko darbu veikšanai – klientu sūtījumu apstrādei,» atceras Liega Zelgalve, apakšveļas zīmola Lickstarter radītāja. Līdzīga pieredze ir arī apģērbu zīmola Ecattus līdzīpašniecei Evijai Kalvei – auga pasūtījumu apjoms un uzņēmuma dibinātājas netika galā ar darba apjomu.

«Tiklīdz redzējām, ka produktu var kādam pārdot un pirmās pašu veiktās pārrunas ar klientiem bija veiksmīgas, tā sākām meklēt pārdevējus, kas varētu pārņemt mūsu iesākto šajā virzienā,» stāsta Andis Silakaktiņš, e-komercijas rīka MaxTraffic pārdošanas vadītājs. Uzņēmuma pirmie pieņemtie darbinieki bija studenti, kas parasti ir entuziasma pilni, ar augstām darba spējām un gatavi mācīties un augt kopā ar kompāniju. «Principā darbiniekus vajag no pirmā brīža. Jautājums drīzāk ir par resursiem, lai darbiniekus varētu pieņemt darbā un nodrošināt ar visu nepieciešamo. Tiklīdz šādi resursi ir, var domāt arī par cilvēku pieaicināšanu,» saka Māris Daģis, digitālo produktu pārdošanas platformas Sellfy līdzdibinātājs. Savukārt restorāna Stockpot Riga īpašnieki atceras, ka sākumā bija nolēmuši strādāt divatā, kamēr nebūs pārliecināti, ka varēs atļauties pirmo darbinieku. «Kad sapratām, ka netiekam galā ar darbiem un ir vajadzīgs palīgs, pieņēmām pirmo darbinieku,» saka Linda Džonsone, Stockpot Riga īpašniece. Viņa CV nepievērš pārāk lielu uzmanību, taču izpēta to, cik bieži cilvēks ir mainījis darbavietu. Ja kāds ilgus gadus strādājis vienā vietā un tagad nolēmis mainīt darbu, tam ir kāds iemesls, taču, ja cilvēks daudzās vietās spējis noturēties vien dažus mēnešus, rodas šaubas par spēju sastrādāties ilgtermiņā. L. Džonsone atklāj, ka labprātāk pieņem darbā cilvēkus bez pieredzes ēdināšanā, jo, pēc viņas domām, vieglāk ir iemācīt kaut ko jaunu nekā pārmācīt.

Komentāri

Pievienot komentāru
Kas tev jāzina

Kas Tev jāzina 28. maijā

Dienas Bizness, 28.05.2014

Latvijā.

Apdrošinātāji kāpina ārzemēs parakstīto prēmiju apjomu

Šā gada pirmajā ceturksnī kopējais Latvijā darbojošos apdrošinātāju parakstīto prēmiju apjoms 2014. gada 1.ceturksnī pieaudzis par 14%, liecina Latvijas Apdrošinātāju asociācijas dati. Lasīt tālāk...

Foto: LETA

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Ķīmijas nozarēs strādājošie uzņēmumi kāpina gan ražošanas, gan pārdošanas apjomus. StockPot turpina iepriecināt asu ēdienu cienītājus, neaizmirstot par veģetāriešiem un vegāniem.

Sadaļā «Dienas Biznesa viedoklis» šodien lasiet - Uz atlaistās Saeimas fona Zatlera Reformu partijas zvaigzne uzlēca strauji un tikpat ātri nodzisa – jaunizceptais politiskais spēks reālam darbam izrādījās nepiemērots.

Salīdzinājumā ar Latviju Lietuvas uzņēmumi ir sekmīgāki, veicot investīcijas ārpus savas valsts, uzskata eksperts Guntars Krols.

Ukraina, Polija un Lietuva veidos kopīgu militāro brigādi.

Savukārt šodienas laikrakstā Dienas Bizness lasiet par to, ka kino Holivudā ir garantēta investīcija, savukārt tepat, Latvijā, kādu labu ideju sasaistījuši birokrātijas valgi.

Šīs un citas šodien aktuālākās un svarīgākās ziņas skatiet galerijā augstāk!

Komentāri

Pievienot komentāru
Pakalpojumi

Alūksnes bānīša stacijai jauna elpa

Anda Asere, 07.07.2020

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Pakalniņu ģimene Alūksnes bānīša stacijā atver kafejnīcu "Tvaiks x Ogle" ar mājas burgeru specializāciju.

Ideja par šādu kafejnīcu Pakalniņu ģimenei radās no vajadzības. Parasti viņi vasaras un ziemas brīvdienas pavada Alūksnē un viņiem pietrūka vietas, kur būtu mājīga un nepiespiesta atmosfēra, kur satikties ar draugiem. Trīs gadus ģimene dzīvoja Itālijā, kur daudziem draugiem piederēja restorāni, turklāt tieši mazpilsētās.

"Mums iepatikās turienes brīvā atmosfēra - skan mūzika, pavārs staigā un visus cienā ar garšīgu ēdienu. Gribējām kaut ko tādu īstenot arī Latvijā, turklāt Alūksnē bieži vien ir sajūta kā Itālijā - reljefaina pilsēta pie ezera ar skaistiem skaiti. Vēlējāmies radīt mazpilsētas romantiku, kāda redzama filmās: vietu, kur draugi satiekas džemperos, skan laba mūzika, visi smejas, bērni skaida un aiz loga pa sliedēm aizbrauc garām mazs vilcieniņš," stāsta Irita Tīlane-Pakalniņa, "Tvaiks x Ogle" līdzīpašniece.

Komentāri

Pievienot komentāru