Elektrovelosipēdu ražošanas uzņēmuma Blue Shock Bike optimisms galvenokārt balstās uz divām lietām, jaunākajā Citadele Index pētījuma prezentācijā sacīja kompānijas vadītājs Neils Kalniņš.

Lai uzņēmējs varētu būt optimistisks, viens no pamatnosacījumiem ir kompetence, bet ne tikai tāda, kas izpaužas velosipēdu ražošanā, bet sapratnē, kādēļ elektrodivritenis ir neatņemama sastāvdaļa modernā pilsētas vidē. «Es pats savu misiju šajā biznesā esmu noteicis: tad, kad es tikšu līdz personīgi lietojamam elektriskajam lidojošajam paklājam, tad es varēšu iet pensijā,» viņš saka.

Ideja ražot elektrovelosipēdus izaugusi no N. Kalniņa līdzšinējās darbības – viņš pēdējos 15 gadus nodarbojies ar pilsētvides konsultācijām – pilsētvides attīstību, transporta problēmām.
Kompānija izmanto absolūtu nišas pieeju un veido specializētus elektrovelosipēdus policijai, pastai un citām iestādēm. «Standarta jautājums, ko man uzdod, vienmēr ir: nu ko tu tur ņemies – Ķīnas riteņus var iegādāties par 500 eiro, bet Blue Shock Bike tie maksā 1500-3000 eiro,» viņš saka. Tomēr uzņēmuma ražotajiem velosipēdiem ir savas priekšrocības, tāpat tiem ir virkne drošības ierīču. Tāpat tas aprīkots ar speciālām ierīcēm - piemēram, velosipēds pa pilsētu braucošam policistam ļauj ātri vien noteikt, vai automašīnas numura zīme ir legāla, vai automašīna nav zagta. Ja velosipēda sistēma redz nederīgu numura zīmi, tas padod signālu policistam.

«Elektrotransports Eiropā ir salīdzinoši nesen ieviesta inovācija. Tāpat mēs strādājam valstī, kas nav populāra ar tehnoloģiju sasniegumiem – ārvalstu partneri skatās uz mums diezgan piesardzīgi,» viņš uzsver. Arī investīciju pieejamība šāda veida biznesam ir ļoti kritiska. Kompānija ir radījusi virkni jauninājumu, ko vēl neviens cits nav izveidojis, bet, lai palaistu preci tirgū, vajadzīgas lielas investīcijas. «Ja tehnoloģiju biznesā esi šodien kaut ko izgudrojis, un jau rīt neesi ar pilnu jaudu tirgū, tad parīt vairs šajā tirgū vairs vari nebūt vispār, jo ķīnieši pirmajā izstādē produktu ieraudzīs, nākamajās 20 minūtēs to izpreparēs, un, iespējams, jau nākamo divu nedēļu laikā prece ar citu nosaukumu, citā izpildījumā, būs pieejama tirgū, protams, jautājums ir par tās kvalitāti,» saka N. Kalniņš.

«Pirms trim gadiem, kad sākām darboties, investori par manu ideju teica dažādas lietas, un izteicieni gandrīz vai robežojās arī ar manas garīgās veselības izvērtējumu,» viņš saka. Līdz ar to sākotnēji dibinātāji ieguldīja savus līdzekļus, pēc tam saņēma AS Citadele banka finansējumu, bet patlaban kompānija ir nākamajā etapā, kad lūkojas pēc 0,5 miljonu eiro privāto investoru naudas. Tiesa gan, kaut arī investīciju klimats Latvijā ir ievērojami mainījies pozitīvā virzienā, tajā pašā laikā investīciju apjoms un nozares specializācija ir tas, kur pēc pirmās sajūtas šaubamies, ka šo naudu savāksim. Praktiski nozīmē, ka ļoti iespējams, nāksies zaudēt ļoti būtisku lietu, lai gan vēlamies to saglabāt – kompāniju, kas ir Latvijas uzņēmums. Tomēr var nākties meklēt finansējumu ārpusē. «Vai mums kaut ko dod tas, ka esam Latvijas uzņēmums? Diemžēl tikai to, ka tas ir emocionāls ieguvums,» viņš atbild. Kompānija izvērtējusi iespējamo dalību finansējuma platformās, piemēram, Kickstarter, taču secināts, ka produkts ir pārāk specifisks, ko pērk uzņēmumi. Blue Shock Bike mērķē uz tādiem tirgiem kā Skandināvija, Šveice, Austrija un pēc tam – Dienvideiropa.
 

Ekonomika

Finanses

Mazais bizness

Tehnoloģijas

Dzīvesstils

Foto galerijas

Karikatūra