Lai eksportētājs ieietu Ķīnā, viņam jārēķinās ar priekšdarbiem vairāku mēnešu garumā, intervijā aģentūrai LETA sacīja Latvijas Investīciju un attīstības aģentūras (LIAA) pārstāvniecības Ķīnā vadītāja Ieva Jākobsone-Bellomi.

Viņa stāstīja, ka laiks no brīža, kad uzņēmējs izdomā eksportēt uz Ķīnu, līdz reālām produktu piegādēm šim tirgum ir atkarīgs no tā, kāda ir Ķīnas noteiktā produkta un pakalpojumu importa sertifikācijas un reģistrācijas kārtība.

«Piemēram, attiecībā uz gaļas produktiem, lai kompānija varētu eksportēt produktus uz Ķīnu, vispirms ir jābūt noslēgtam divpusējam līgumam starp attiecīgajām valstu institūcijām, un tikai tad var sākties kompāniju un produktu sertifikācija. Līdzīga kārtība ir arī attiecībā uz piena produktiem un izstrādājumiem. Kā vieglāko importa preču kategoriju var minēt šokolādi un tās izstrādājumus. Bet, lai saskaņotu un veiktu visas nepieciešamās formalitātes, uzņēmējam tik un tā būtu jārēķinās ar 2-3 mēnešiem,» sacīja eksperte.

Ja uzņēmums izdomā produktus eksportēt ar jūras transportu, tas prasīs vismaz vēl papildu 2-3 mēnešus - transportēšanas ilgums un muitas procedūras. Savukārt, runājot par pakalpojumiem, Jākobsone-Bellomi norāda, ka ne visi pakalpojumu veidi ir atvērti ārvalstu uzņēmējiem, tāpēc, pirms sākt biznesu Ķīnā, ir nepieciešams rūpīgi iepazīties ar Ķīnas regulatīvo vidi un izvērtēt Ķīnas tirgū ieiešanas optimālāko stratēģiju.

«Jebkuram uzņēmējam ir būtiski apzināties, ka Ķīna ir tāls un grūts tirgus, kurā iekļūšana nav jāskata kā pāris nedēļu vai mēnešu projekts. Bet, sagatavojoties tam un pieliekot pūles, eksports uz Ķīnu var būt ļoti pelnošs un ilgtspējīgs,» uzsvēra LIAA pārstāve.

Tāpat viņa pieminēja, ka viens no būtiskākajiem aspektiem labas sadarbības veidošanā ar Ķīnu ir uzticama sadarbības partnera piesaistīšana. «Tas nereti ir viens no būtiskākajiem klupšanas akmeņiem stipras un uzticamas sadarbības veidošanā. Ļoti bieži ir gadījumi, kad Ķīnas partneris piegādā nekvalitatīvu vai pasūtījumam neatbilstošu preci vai cenšas izkrāpt no Rietumu kompānijām naudu. Šādos gadījumos pēc notikušā fakta nav iespējams situāciju mainīt. Tādēļ ieteikums ir pārbaudīt Ķīnas biznesa partneri pirms sadarbības sākšanas,» teica eksperte.

Viņa arī informēja, ka daudzkārt no ķīniešu puses nākas dzirdēt argumentu, ka eksportētāji nesaprot Ķīnas tirgu. «Protams, ļoti bieži kultūras un civilizāciju atšķirību dēļ rietumnieki izprot Ķīnu caur rietumniecisko vērtību prizmu un cer, ka biznesa sadarbība tiks veidota uz rietumu biznesa kultūras pamatiem. Tomēr, lai cik rietumnieciski izglītots un profesionāli pieredzējis, ķīnieša būtība sakņojas viņa civilizācijā un kultūrvēsturiskajās vērtībās,» uzsvēra Jākobsone-Bellomi.

Eksperte iesaka Latvijas uzņēmējiem ņemt vērā ķīniešu pasaules uzskatus un biznesa kultūras atšķirības. «Ikvienam uzņēmējam, kurš vēlas veiksmīgi sadarboties ar Ķīnas partneriem un startēt šajā tirgū, ir jābūt sagatavotam ne tikai biznesa stratēģijas ziņā, bet arī jābūt gatavam psiholoģiski un emocionāli daudz neskaidrību un kultūru domstarpībām,» teica LIAA pārstāvniecības Ķīnā vadītāja.

Ekonomika

Finanses

Mazais bizness

Tehnoloģijas

Dzīvesstils

Foto galerijas

Karikatūra