Kosmētikas ražotāja Stenders jaunā vadītāja Žiljēna Laporta 
galvenais mērķis ir padarīt kompāniju par globālu tirgus spēlētāju 


Pirmie soļi jau ir sperti – sortimentā parādās jauni produkti, šogad paredzēts atvērt savus veikalus Singapūrā un Lielbritānijā. 


Pašlaik Latvijas kosmētikas ražotājam Stenders ir 200 franšīzes veikalu 22 pasaules valstīs. Viena no plašākajām veikalu ķēdēm ir Ķīnā, kur ir 110 franšīzes veikali. Pērn Stendera globālās mazumtirdzniecības apgrozījums sasniedza 27 miljonus eiro. Šī gada sākumā Stenders vienojās ar riska kapitāla fondu pārvaldnieku BaltCap par papildu viena miljona eiro ieguldījuma veikšanu. Par uzņēmuma vadītāju kļūstot Ž. Laportam, iepriekšējais vadītājs Jānis Bērziņš kļuvis par Stenders padomes priekšsēdētāju. 


Pētīju jūsu CV LinkedIn, un tas ir diezgan iespaidīgs. Kāpēc esat šeit, Latvijā?


Ir vairāki iemesli. Viens no tiem ir emocionālais. Savulaik, pirms desmit gadiem, vadīju L’Oréal Baltic. Ievēroju Stendera veikalu Berga bazārā. Pirms atgriešanās Francijā, vienmēr tajā iegādājos dāvanas draugiem un ģimenei. 


Jūs pirkāt dāvanas no konkurentiem?


Tolaik Stenders nebija konkurents. L’Oréal ir tik liela kompānija, un es Stenderu neuztvēru kā tās konkurentu. Tur pirku jaukas dāvanas no Latvijas. Vēlāk, strādājot L’Occitane, biju atbildīgs par vairākām lietām, un viena no tām bija pētīt konkurējošos zīmolus. Tad gan skatījos uz Stenders kā uz sāncensi. Tā zīmola potenciāls šķita daudz lielāks par to, ko spēj piedāvāt vietējais tirgus. Latvijas iekšējais tirgus ir ļoti mazs, un, pat ja kompānijai tajā ir fantastiskas pozīcijas, tas nav pietiekami, lai nodrošinātu globālu izaugsmi. Mana trešā sastapšanās ar Stendera zīmolu bija brīdī, kad sāku konsultēt šī uzņēmuma īpašniekus. Jo vairāk pētīju zīmolu, jo vairāk jutu, ka tam ir liels potenciāls. Tas jau ir spēcīgs Ķīnā un citās valstīs, tomēr Stenders nav globāls zīmols. 


Tātad jūsu mērķis ir padarīt kompāniju globālu?


Jā. Mērķis ir padarīt to lielāku, pamanāmu starptautiski. Šis ir zīmols, kas pelnījis būt tikpat redzams kā L’Occitane.


Visi uzņēmumi grib būt lieli, bet nav daudz piemēru no Latvijas, kam tas ir izdevies. Kā to paveikt?


Lielākais izaicinājums ir vietējā tirgus apmērs. Ja kompānija darbotos ASV, Krievijā vai Ķīnā, pat iegūstot dažus procentus tirgus, tā jau būtu liela. Mūsu tirgus ir mazs, un rezultāti Latvijā ir ļoti labi. Pašlaik izaicinājums ir nodrošināt finansējumu izaugsmei, tāpēc meklējam partnerus, kas varētu ieguldīt kompānijā. Cenšos ieviest jaunus produktus, palielināt biznesa bāzi, jo kompānijai trūkst vairāku svarīgu skaistumkopšanas produktu. Salīdzinot ar konkurentiem, trūkst dažu elementu. Pats zīmols, iepirkšanās pieredze, veikalu izskats, komandas apmācība, kvalitāte ir konkurentu līmenī. 


Par kāda veida partneriem ir runa? Kad parādījās ziņas par jums kā par jauno vadītāju, radās versija par iespējamo kompānijas gatavošanu pārdošanai.


Nē, runa ir par finanšu partneri, kas varētu palīdzēt attīstīties.


Vai tāds kā riska kapitāla fonds, piemēram, BaltCap?


Jā, tieši tā. BaltCap ir lielisks partneris, tas palīdz finansēt attīstību, piemēram, šogad atvērsim veikalus Singapūrā, Lielbritānijā. Neplānojam pārdošanu, plānojam attīstību.


Tātad nevajadzētu satraukties, ka Stenders kļūs par daļu no L’Oréal vai L’Occitane?


Nē. Ja šie globālie spēlētāji gribētu iegādāties uzņēmumu, būtu jau to izdarījuši iepriekš. Turklāt man nebūtu jābūt kompānijas iekšienē, lai tas notiktu. Godīgi sakot, uzņēmums pašlaik ir krietni par mazu, lai starptautiskie milži to pirktu, jo īpaši L’Oréal.


Visu interviju Stenderu stūrēs globālo kosmētikas zīmolu jūrā
 lasiet otrdienas, 19. maija, laikrakstā Dienas Bizness (12.-13. lpp.)!

Ekonomika

Finanses

Mazais bizness

Tehnoloģijas

Dzīvesstils

Foto galerijas

Karikatūra