Jaunākais izdevums

Latvijā pārtikas cenām vajadzētu saglabāties pašreizējā līmenī, ja vien nenotiks kādi satricinājumi, intervijā atzina Agroresursu un ekonomikas institūta (AREI) Lauksaimniecības tirgus veicināšanas daļas vadītāja Ingūna Gulbe.

Viņa norādīja, ka Covid-19 laikā un sākoties karam Ukrainā pārtikas cenas pasaulē pieauga ļoti, ļoti strauji.

"Tas tādēļ, ka bija mainījusies pasaules kārtība, gan dzīvē, gan biznesā. Kamēr aprodam ar jauno kārtību, visiem ir izmisums, ir jāpārkārto loģistika, kā atvest cukuru, kur dabūt iepakojumu - tas viss mainījās. Mēs to visu apguvām, tādēļ kopš pagājušā gada beigām un šā gada sākumā pārtikas cenas sāka samazināties. Cilvēki gan saka, ka nē, nekas nav mainījies, bet tā vienmēr ir bijis, ka labo mēs pamanām mazāk, bet slikto vienmēr redzam un to vairāk izceļam," sacīja Gulbe.

Viņa norādīja, ka piena produktiem cenas ir būtiski samazinājušās, tostarp pienam un sviestam gandrīz uz pusi, ja salīdzina ar dārgāko periodu. Arī saulespuķu eļļas cena ir samazinājusies divas reizes. Gada laikā lētāks ir kļuvis arī cukurs, milti, arī olas un putnu gaļa. Dārgāka ir kļuvusi kafija, tēja, banāni un olīveļļa.

Vienlaikus Gulbe arī atzīmēja, ka situācija mainās ļoti strauji līdz ar dažādām dabas katastrofām, piemēram, plūdiem. "Tiklīdz kādā reģionā notiek "dabas brīnumi", tas atstāj ietekmi uz pārtikas cenām. Prognozēt, kas būs turpmāk, nav iespējams, jo pasaulē situācija mainās ļoti strauji. Mēs nezinām, kā atrisināsies Izraēlas-Irānas, Palestīnas situācija, kāda un cik ātra palīdzība būs Ukrainai, tas ļoti daudz ko izšķir," viņa sacīja, vienlaikus piebilstot, ja situācija ir apmēram tāda kā tagad, bez lieliem satricinājumiem, pārtikas cenām vajadzētu saglabāties pašreizējā līmenī.

Viņa gan arī atzīmēja, ka cenas kādai grupai, protams, var nedaudz pieaugt, jo jau tagad ir zināms, ka kakao un šokolāde noteikti nebūs lētāka, jo izejvielas cena ir kāpusi trīs reizes, taču tas nenozīmē, ka visām konfektēm tagad būtu jāmaksā trīs reizes vairāk, jo tās nesastāv no 100% šokolādes.

"Es ceru, ka cenas paliks tādas, kādas tās tagad ir, ar nelielu tendenci uz augšu, jo tomēr resursu pieejamība nepaliek lielāka un arī zaļais kurss to visu nedaudz bremzē. Pasaulē iedzīvotāju skaits aug, bet lauksaimniecībā izmantojamās zemes platības nepalielinās. Jauno moderno tehnoloģiju ieviešana, automatizācija palīdz pārtiku ražot lētāk un vairāk, kā arī palīdz jaunie zinātnes sasniegumi par pārtikas audzēšanu urbāni un laboratorijās. Šīs tendences ir tās, kas neļauj pārtikas cenām uzkāpt debesīs," skaidroja Gulbe.

Viņa arī norādīja, ka Latvijā pārtikas cenas vairāk ietekmē darbaspēks un pirktspēja.

"Mani gan satrauc, gan vēlētos, lai pārtikas cenas nekrīt, jo viens no iemesliem, kādēļ tās varētu samazināties, ir ekonomikas recesija un stagnācija. Jau dzirdam runas, ka valdībai varētu būt jāmazina budžets, kas nozīmē mazākas algas. Ceru, ka tas nenotiks, un ceru, ka pārtikas cenas nesamazināsies tādēļ, ka ekonomiskā situācija ir kļuvusi ļoti slikta. Ceru, ka tas tā nebūs un kopumā cenas paliks aptuveni esošajā līmenī," pauda Gulbe.

Viņa atzīmēja, ka Latvijā gandrīz neviens produkts nav tāds, kas 100% būtu ražots no vietējām izejvielām. "Mēs varam kaut ko izaudzēt, bet iepakojums nāk no citas vietas, kādas produkta sastāvdaļas no vēl kādas vietas. Ļoti daudz kas vairs neiet pa Sarkano jūru, bet apkārt kontinentam, kas nozīmē, ka kļūst dārgāks. To izjūt visi un tas atstāj iespaidu. Situācija pasaulē ir ļoti trausla, nestabila un nezināma. Ja viss ir tā, kā šodien, tad tuvākajā laikā cenām vajadzētu palikt esošajā līmenī, bez straujiem lēcieniem vienā vai otrā virzienā," teica Gulbe.

Komentāri

Pievienot komentāru
Pārtika

Latvijā ir mazākā konkurence starp veikalu tīkliem Baltijā un lielākās cenu atšķirības starp veikaliem

LETA, 03.05.2024

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Latvijā ir mazākā konkurence starp veikalu tīkliem Baltijā un lielākās cenu atšķirības starp veikaliem, intervijā aģentūrai LETA atzina Agroresursu un ekonomikas institūta (AREI) Lauksaimniecības tirgus veicināšanas daļas vadītāja Ingūna Gulbe.

"Ja Lietuvā, ieejot vienā veikalā, pārējo mazumtirgotāju veikalos varu praktiski neiet, jo cenas ir gandrīz vienādas, tad Latvijā veikalu tīklos kādam produktam cena var atšķirties pat divas reizes," sacīja Gulbe.

Viņa arī atzīmēja, ka mazumtirgotāja "Lidl Latvija" ienākšana Latvijas tirgū šo atšķirību ir samazinājusi. ""Lidl" ir nopietns spēlētājs, kas abiem pārējiem ["Maxima" un "Rimi"] nepatīk. Konkurence Latvijā ir zema, un tas arī ir iemesls, kādēļ pārmaksājam par pārtiku. Protams, pārāk liela konkurence arī nav laba, jo tad tirgotāji konkurē tik ļoti, ka spēki izbeidzas visiem," teica Gulbe.

Jautāta par secinājumiem pēc Konkurences padomes paziņotā, ka Latvijā ražotām pārtikas precēm mazumtirdzniecības ķēdes piemēro vidēji lielāku uzcenojumu nekā ārpus Latvijas ražotām precēm, kā arī mazumtirgotāju sadarbības līgumos ar piegādātājiem ir nepilnības, Gulbe minēja, ka risinājumi ir jāmeklē politiķiem, jo šajā gadījumā tirgotāji likumus nav pārkāpuši, izņemot godīgas tirdzniecības prakses likumā noteikto par labticību un godīgumu.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Latvijā pārtikas ražotājiem un tirgotājiem nav vienlīdzīgs tirgus spēks, trešdien intervijā Latvijas Radio sacīja Agroresursu un ekonomikas institūta (AREI) Lauksaimniecības tirgus veicināšanas daļas vadītāja, vadošā pētniece Ingūna Gulbe, komentējot Konkurences padomes (KP) konstatēto, ka Latvijā ražotām pārtikas precēm tirgotāji piemēro lielāku uzcenojumu.

Viņa norādīja, ka Latvijā pārtikas ražotāji nav vienlīdzīgā situācijā, runājot ar tirgotāju, un tā nav tikai Latvijas problēma.

"Ražotājs vienmēr ir ne tik vienlīdzīgs sarunās ar tirgotāju, jo ražotāju ir daudz un, ja kāds tirgotājam nepatīk vai viņš var atrast labākus piegādes nosacījumus, produkcija netiek ņemta vai arī ir jāpiekāpjas nosacījumiem. Savukārt tirgotāju nav tik daudz, un Latvijā šī situācija ir vēl izteiktāka nekā citās valstīs - mums praktiski ir tikai divas ļoti nopietnas ķēdes," teica Gulbe.

Viņa pauda viedokli, ka šajā gadījumā būtu nepieciešama valsts iesaiste, veidojot labvēlīgus nosacījumus biznesa videi visā valstī, kā arī būtu nepieciešams atbalstīt vietējos ražotājus, taču to nevarētu paveikt tikai Zemkopības ministrija.

Komentāri

Pievienot komentāru