Inovācijas ir iespējamas dizaina mēbeļu ražošanā un sava zīmola virzīšanā tirgū, kur pirmajā acu uzmetienā šķiet, ka viss sen jau ir izdomāts.

Vairākums Latvijā strādājošu mēbeļu ražotāju izgatavo lielajiem ārvalstu pircējiem mēbeles pēc to pasūtītā dizaina, un tādu, kuri spītīgi daudzus gadus lauztos premium – luksusa klases nišā ar pašu dizainētiem produktiem, ir ļoti maz. Tomēr to, ka ar pašu ražotajām mēbelēm un dizainu – ideju – var sekmīgi lauzties tirgū, rāda Jura Griķa piemērs. Viņš pēdējo 24 gadu laikā spītīgi turpina savu ceļu – ražot mēbeles, kurām pats ir izdomājis dizainu un pats arī virza tirgū savus lolojumus. Latvijā ir pazīstami tādi Jurim Griķim piederoši zīmoli kā Nakts Mēbeles un Pils Matrači, toties ārzemēs guļamistabas koncepciju popularizē uzņēmējam piederošs zīmols Heavens.

Dzīvo guļamistabā
«Neviens nevar iztikt bez gulēšanas, tātad katram cilvēkam ir vajadzīga gulēšanas virsma – matracis, spilvens, tad platforma matracim jeb gulta, līdzās arī naktsskapītis, kumode, spogulis, skapis, konsoles utt.,» tā uz jautājumu, kāpēc viss uzsvars tiek likts tieši uz guļamistabas mēbelēm, atbild mēbeļu un matraču ražotājs Juris Griķis. Viņš atzīst, ka katrai lietai ir jādzimst kā inovatīvai dizaina mēbelei – pat tam pašam vienkāršākajam naktsskapītim vai matracim ir jābūt vispirms izprojektētam, tad labi izgatavotam, izmantojot pareizu tehnoloģiju, ar atbilstošam stilam piederošiem gan pamatmateriāliem – masīvkoku, dažādiem lokšņu materiāliem, gan apdares materiāliem: dažādām ādām, drānām, krāsām, beicēm, eļļām, lakām. Šis viss kopums tālāk priekšmetam piešķirs noteiktu estētisko vērtību un cenu. Jo vairāk professionāla darba un pieredzes tiek ieguldīts tieši sagatavošanās periodā, jo lielākas iespējas lietai pretendēt uz inovatīvas dizaina mēbeles statusu, kura ir nevis mākslas darbs, bet gan ergonomiska, ērta un patīkama, vienlaikus nepieciešama manta. Pēc J. Griķa sacītā, nereti Latvijas sabiedrībā un arī ražotāju starpā valda maldīgs priekštats par dizainu kā tikai ārējo dekoratīvo izskatu, bieži nedomājot par cilvēku, kas šo mēbeli lietos. «Latvijā uzņēmumā ražotie matrači pazīstami ar zīmolu Pils matrači, savukārt visas guļamistabas mēbeles kopā ar dažādiem gulēšanas atribūtiem – gultasveļu, plediem, lampām, pat ar grāmatu plauktiem tiek rādītas salonos ar zīmolu Nakts Mēbeles,» stāsta J. Griķis. Viņš zina teikt, ka Latvijā zīmoli – Nakts Mēbeles un Pils Matrači ir atpazīstami, tomēr ar vietējo tirgu, kas ir relatīvi neliels, vien ir pārāk maz, tāpēc nemitīgi tiek strādāts pie ārvalstu – tuvāku un tālāku – tirgus apguves.

Zīmola rebrendings
«Lietuvā tāpat kā Latvijā ir labs augstas pievienotās vērtības, dizaina guļamistabas mēbeļu tirgus, tomēr lietuviešu valodā mēbeles ir ir «baldai», tāpēc tajā tirgū daudz izdevīgāk ir virzīt mēbeles ar zīmulu Heavens,» skaidro J. Griķis. Viņš uzsver, ka tieši latviešu valodas uztveres vai izrunas dēļ pavisam nesen īstenojis tā dēvēto rebrendingu – zīmolu maiņu, kaut arī pats tā saturs nav mainījies. «Heavens zīmols Krievijā tiek pieņemts, kaut arī kaimiņvalsts pircējiem nebija īpašu iebildumu pret Pils matrači un Nakts Mēbeles, bet turīgajiem šīs valsts iedzīvotājiem neuzticību un aizdomas raisa viss, kam ne tikai ir, bet kas pat tikai varētu būt saistīts ar padomju pieskaņu,» tā J. Griķis. Viņš nenoliedz, ka ar nepacietību gaida Krievijas pilnvērtīgu uzņemšanu Pasaules Tirdzniecības organizācijā, kas varētu pavērt Latvijā radītā dizaina un arī ražoto mēbeļu eksporta slūžas. Aizvest un pārdot var arī šobrīd, tomēr loģistikas sistēmas džungļu pārvarēšana ir prasījusi vairāk nekā pusgadu. «Vienīgi ar loģistikas kompānijas palīdzību ir iespējams veikt legālas piegādes, iegūt atbilstošus sertifikātus un veikt nepieciešamo formalitāšu kārtošanu, taču visas šīs procedūras sākotnēji ir ļoti darbietilpīgas un sarežģītas un nelielos apjomos preces galacenu palielina gandrīz divas reizes. Šis apstāklis Latvijā ražoto produktu ar zemu pievienoto vērtību automātiski padara konkurēt nespējīgu Krievijas tirgos. Vienīgais ceļš, kā padarīt preci konkurētspējīgu ir inovācijas – augsta pievienotā vērtība. Tas atšķir mūsu preces no pārējām un liek galaklientiem balsot par tām ar saviem maciņiem,» smaidot atbild J. Griķis. Viņš zina teikt, ka jau šobrīd trīs uzņēmuma radītās mīkstās ādas gultas ar speciāli apdarītām konsolēm un īpašām kumodēm nokomplektētas ar pašu ražotajiem Pils matračiem ir Maskavas premium klases – luksusa – mēbeļu salonā. «Tās droši stāv līdzās importa masām, salīdzinājumā ar kurām tām ir zemāka cena, kaut arī nezaudē kvalitātē vai dizainā,» tā J. Griķis.

Šeit kļūdas nepiedod...
Uzņēmējs nenoliedz, ka premium klases segmentā konkurence ir smalkāka nekā citos. «Šajā nišā kļūdas nepiedod, un mūs kā jaunpienācējus ar nepazīstamu zīmolu vērtē ļoti kritiski. Te ir cīņa par pašu turīgāko cilvēku – pircēju – un jāspēj piedāvāt visu, ko vien viņš varētu vēlēties, ieskaitot pat zelta diegus matraču pārvalkā,» skaidro J. Griķis. Viņš zina teikt, ka vairāku valstu tirgotāji ir iegādājušies Latvijā ražotos matračus un gultas, taču nav bijuši gatavi tos tirgot ar Latvijas zīmolu. «Arī šobrīd ir vairāki pasūtītāji no Norvēģijas un Zviedrijas, kuriem piegādājam gultu rāmjus un tos pašus Pils matračus, taču bez jebkāda marķējuma un pārklājuma. Tatad mūsu produkts ir gana labas , taču Latvijas publicitāte pasaulē nav ar tāda, ar kuru ir viegli pārdot. Kvalitātes kritērijs labai mēbelei ir Itālija, tāpat kā pulksteņiem – Šveice,» stātsta J. Griķis. Viņš norāda, ka joprojām tiek strādāts ar Skandināvijas tirgiem. «Recepti – inovatīvu risinājumu, kā iecerēts šo nelaišanu tirgū jeb blokādi pārvarēt – publiski gan neanonsēšu,» tā uz lūgumu pastāstīt par rīcības plānu ar saviem zīmoliem iekļūt šajos tirgos atbild J. Griķis. Viņš atzīst, ka tas (strādāt zem sveša karoga) ir sava veida pagaidu solis, uz ko piespiedusi ekonomiskā krīze, taču tā nebūšot mūžīgi.
J. Griķis uzsver, ka arī citās Eiropas valstīs ir pietiekami liels protekcionisms. «No vienas puses, tiek postulēts brīvais tirgus, taču, no otras puses, tas nebūt nav tik brīvs, kā tam vajadzētu būt, un priekšrocības ir tiem, kuri tajā jau ir, nevis tiem, kuri mēģina tajā iekļūt,» secina J. Griķis. Viņš secina, ka nevienam konkurentam nebūt nav nekādas vēlmes ielaist tirgū tieši augstas pievienotās vērtības inovatīvu dizaina guļamistabas iekārtu ražotāju – tirgotāju, jo tādējādi pirmais zaudēs ne tikai daļu savu ienākumu, bet arī pelņu. «Lielbritānijas tirgū, lai iekļūtu mīksto mēbeļu tirgū, ir nepieciešams veikt atklātu liesmas un degošas cigaretes testu, lai iegūtu sertifikātu. Testi jāveic tikai Anglijā, un netiek atzīts attiecīgs sertifikāts, ko izsniegusi akreditēta Latvijas iestāde, taču šī sertifikācija nebūt nav lēta un ātra,» tā J. Griķis. Viņš norāda, ka ir izmēģinājis darboties dažādos tirgos, tomēr vislielākā atdeve pašlaik iespējama tikai no tuvākajiem tirgiem. «Iespējama ātra reakcija – saražot, piegādāt. Tad kad tuvākie tirgi tiks pārklāti, palielināsies apjomi, līdz ar to paversies ekonomiska motivācija un iespēja iet uz tālākiem tirgiem, tie ir centrālā Eiropa, un nepiepildāmā Krievija un bijušās NVS valstis,» tā J. Griķis.

Turpinās izgudrot
Lai arī J. Griķis savulaik pamatīgu biznesa skolu ieguva, bankrotējot viņa pirmajam lolojumam SIA Ozols, no kura pārpalikumiem vēlāk radās SIA Oak, tomēr no izvēlētā ceļa – ražot un tirgot paša izstrādātās dizaina mēbeles – negrasās atteikties. Proti, J. Griķis ražojis mēbeles kopš 1988. gada kooperatīvu laikiem . Īpašs stāsts ir par pompozi stilīgo ozolkoka direktora mēbeļu iekārtu Bastejs, kura deviņdesmito gadu sākumā ļoti veiksmīgi tika tirgota mēbeļu salonos Maskavā. «Taču 1994. gadā mūsu ārpolitikas rezultātā šis tirgus visai Latvijas vietējai rūpniecībai tika slēgts,» atceras J. Griķis. Lai saglabātu darbavietas un ražotni, uzņēmums smalkā ozolkoka produkta vietā sāka ražot lētus priedes koka skapjus ar ļoti zemu pievienoto vērtību Vācijas tirgum. «Mēs nebijām gatavi šādām pārmaiņām un pēc pusotra gada cīņas sarkanajā okeānā Vācijā SIA Ozols bija jāzaudē,» atceras J. Griķis. Pēc 15 gadu tiesvedības viņš atguva taisnības uzvaru taču laiks bija paņēmis savu. «Tā bija pamatīga un dārga skola – cīņa,» lakonisks ir J. Griķis. Viņš joprojām turpina meklēt citādus risinājumus un radīt citādas mēbeles – meklē inovācijas.
«Inovatīvais process –tā ir mana ikdiena, jo ik mirkli tiek meklēti jauni materiāli produkti un paņēmieni, kas ļauj mums gan pastāvēt vietējā tirgū gan rauties ārā uz rietumiem un austrumiem,» skaidro J. Griķis. Protams, ne visi izgudrojumi nokļūst līdz ražošanai. Ar jaunu produktu radīšanu nodarbojoties arī viņam pakļauto uzņēmumu darbinieki. «Neesam izņēmums, un aptuveni no katriem četriem izgudrojumiem veiksmīgs ir viens, pārējie dažādu iemeslu dēļ līdz nopietnai ražošanai nenonāk,» tā J. Griķis Viņš idejas jauniem inovatīviem risinājumiem smeļas,speciālā litertatūrā, portālos, tiekoties ar mēbeļu tirgotājiem un jo īpaši potenciālajiem pircējiem. J. Griķis ar nožēlu konstatējis, ka joprojām daudzi netic, ka luksusa dizaina mēbeles ražo Latvijā, un jautā, no kurienes tās ir importētas.

 

Ekonomika

Finanses

Mazais bizness

Tehnoloģijas

Dzīvesstils

Karikatūra