Latvijas mazo un vidējo uzņēmumu (MVU) gatavība ieguldīt inovācijās ir kritusies un šogad inovēt plāno 39% uzņēmumu, taču atsevišķos reģionos ir vērojamas pozitīvas tendences, liecina SEB Baltijas Biznesa pārskata pētījums.

Visaktīvākie inovāciju jomā ir Rīgā un tās apkārtnē strādājošie MVU – 45% no tiem šogad plāno īstenot inovācijas, tomēr tas ir par 7% mazāk nekā pērn. Savukārt vislielākais inovāciju aktivitātes pieaugums gaidāms Zemgalē – šogad 42% šī reģiona uzņēmumi ir iecerējuši realizēt kādu inovatīvo projektu un tas ir par 10% vairāk nekā 2014. gadā.

Augsta aktivitāte saglabājas arī Kurzemē – 41% no šī reģiona MVU šogad īsteno inovācijas. Salīdzinoši lielāku uzmanību jauninājumu ieviešanai plāno pievērst Vidzemes uzņēmumi – ja pērn šis reģions bija vispasīvākais Latvijā (inovāciju plāni bija tikai 25% respondentu), tad šogad jau 32% uzņēmēji plāno veikt inovācijas. Savukārt lielākais kritums par 15% ir vērojams Latgalē – šogad tikai 27% šī reģiona uzņēmumi plāno veikt inovācijas.

SEB bankas valdes locekle Ieva Tetere: «Šis ir īstais laiks uzņēmumiem ieguldīt inovācijās, lai pēc krīzes perioda ieliktu pamatu stabilas izaugsmes posmam. Šo iespēju aktīvi izmanto mūsu kaimiņi - gan Igaunijā, gan Lietuvā ir pieaudzis to uzņēmumu skaits, kas šogad ieguldīs inovācijās. Igaunijā šādas investīcijas šogad plāno 73% MVU sektora uzņēmumu, bet Lietuvā – 69%. Latvija ir vienīgā valsts Baltijā, kur uzņēmumu interese par investīcijām inovācijās ir samazinājusies. Tas ir pamats nopietnām bažām it īpaši tādēļ, ka mūsu tirgus zemo ražošanas izmaksu sniegtās priekšrocības turpina samazināties.»

Eiropas Inovāciju akadēmijas vadītājs Alars Kolks: «Baltijā uzņēmējiem vēl nedaudz pietrūkst motivācijas attīstīt savus uzņēmumus, par to liecina arī samērā kūtrā inovāciju ieviešana. Tai pašā laikā vēlos atgādināt, cik būtiski uzņēmējdarbībā ir visu laiku spēt skriet ļoti ātri, tikai, lai noturētos uz vietas. Tradicionāli ar inovācijām saprotam produktus un pakalpojumus, taču būtiski ir atrast inovatīvu pieeju arī pārējos biznesa segmentos. Vienkārši izsakoties, inovāciju ieviešanas galvenais mērķis ir uzņēmuma konkurētspējas uzlabošana – bieži vien ir nepieciešamas tikai nelielas izmaiņas, kas neprasa lielus ieguldījumus no uzņēmuma puses, lai sasniegtu vērā ņemamu rezultātu.»

SEB grupas Baltijas biznesa pārskata aptaujā piedalījās kopumā 6125 Baltijas valstu MVU, tostarp arī 2022 Latvijas uzņēmumi.  

Ekonomika

Finanses

Mazais bizness

Tehnoloģijas

Dzīvesstils

Foto galerijas

Karikatūra