Ražošana

Nelegālajiem pārvadātājiem piegriezīs skrūves

Žanete Hāka, 07.07.2015

Jaunākais izdevums

No rītdienas, 8.jūlija, stāsies spēkā Ministru kabineta noteikumi, kas nosaka kārtību, kā tiek veikti iekšzemes pasažieru neregulārie pārvadājumi un kāda ir norēķinu kārtība par attiecīgajiem pakalpojumiem, informē Autotransporta direkcija.

Normatīvajos aktos uzskaitīti nosacījumi, kas jāievēro neregulārajiem pārvadātājiem, lai varētu sniegt konkrētos pakalpojumus, tādējādi negodprātīgiem pārvadātājiem liedzot iespēju uzdoties par regulāro pārvadājumu veicējiem un kropļot konkurenci sabiedriskā transporta pakalpojumu tirgū. Paredzams, ka, pamatojoties uz jaunajiem Ministru kabineta noteikumiem, turpmāk būs vieglāk identificēt un sodīt nelegālos pārvadātājus.

Līdz ar jaunajiem noteikumiem efektīvāka kļūs pasažieru pārvadātāju identifikācija un kontrole, ko nodrošina Valsts policijas, pašvaldību policijas, Valsts ieņēmumu dienesta un Autotransporta direkcijas darbinieki.

«Pēc daudzu gadu aktīva darba ir izdevies panākt, ka neregulāro un speciālo regulāro pārvadātāju joma tiek sakārtota un regulēta ar MK noteikumiem, līdzīgi kā tas notiek ar visiem pārējiem pārvadājumu veidiem. Attiecīgie noteikumi ir būtiski, lai daudz efektīvāk cīnītos ar negodīgu uzņēmējdarbību, kas samazina ieņēmumus regulārajiem pārvadātājiem, tādējādi palielinot valsts izdevumus. Šādu uzņēmumu darbība kropļo arī statistiku par pakalpojuma pieprasījumu, jo Autotransporta direkcija apkopo informāciju par pārvadāto pasažieru skaitu, balstoties uz regulāro pārvadātāju iesniegtajām atskaitēm. Nelegālo pārvadātāju, kuri uzdodas par regulārajiem pārvadātājiem, pasažieru skaits neparādās statistikā, līdz ar to radot risku, ka ar laiku var samazināties esošo reisu apjoms. Autotransporta direkcijas vārdā izsaku pateicību Satiksmes ministrijai, Latvijas Pašvaldību savienībai un Latvijas Pasažieru pārvadātāju asociācijai par intensīvu darbu MK noteikumu tapšanas gaitā,» uzsver Autotransporta direkcijas valdes priekšsēdētājs Kristiāns Godiņš.

Saskaņā ar normatīvajos aktos noteikto kārtību neregulārie pārvadātāji pakalpojumu drīkst veikt tikai, organizējot braucienus iepriekš izveidotām grupām – tūristiem, ekskursantiem, semināru vai izstāžu apmeklētājiem, kultūras vai sporta pasākumu apmeklētājiem un citiem. Attiecīgajiem pārvadātājiem turpmāk būs aizliegts pasažieru grupas uzņemt un izlaist autoostās, dzelzceļa stacijās un to tuvumā, izņemot gadījumus, ja pārvadātājs ir noslēdzis līgumu ar autoostu vai dzelzceļa staciju par teritorijas izmantošanu.

Lai norēķinātos ar neregulāro pārvadātāju, pasažieri turpmāk nedrīkstēs veikt skaidras naudas norēķinus transportlīdzeklī, kā arī veikt samaksu par pakalpojumu tā nodrošināšanas brīdī un 15 minūtes pirms un pēc sniegtā pakalpojuma. Turpmāk norēķināties ar neregulāro pārvadātāju par braucienu varēs, izmantojot bezskaidras naudas maksāšanas līdzekļus vai brauciena pasūtītājam veicot skaidras naudas maksājumus tikai attiecīgā pārvadātāja uzņēmuma kasē, iepriekš saņemot rēķinu par pakalpojumu.

Lai neregulāros pasažieru pārvadātājus varētu identificēt, autobusa priekšpusē jābūt norādei Norīkojumā. Šiem pārvadātājiem aizliegts autobusos norādīt maršruta zīmes, kustības sarakstus vai braukšanas maksu. Tāpat pārvadātāja autobusā jābūt līgumam, kas noslēgts starp pakalpojuma – iepriekš organizēta brauciena – pasūtītāju un pārvadātāju.

Esošā situācija rāda, ka nelegālie pārvadātāji parasti pārvadā pasažierus tikai rentablos maršrutos – laikā, kad pakalpojuma pieprasījums ir vislielākais, un vietās ar lielāku iedzīvotāju skaitu, tādējādi samazinot oficiālo regulāro pārvadātāju klientu skaitu un ieņēmumus. Neskatoties uz to, ka zaudējumus, kas ik gadu rodas nelegālo pārvadātāju darbības rezultātā, precīzi aprēķināt nav iespējams, zināms, ka to summa sastāda vairākus miljonus eiro gadā.

Ņemot vērā, ka šie pārvadātāji izvairās no nodokļu nomaksas un nereti izmanto neatbilstošus transportlīdzekļus, kas var apdraudēt pasažieru dzīvību un veselību, iedzīvotāji tiek aicināti nebūt vienaldzīgiem un informēt Valsts policiju un Autotransporta direkciju par nelegālo pārvadātāju aktivitātēm, skaidro Autotransporta direkcija.

Komentāri

Pievienot komentāru
Pakalpojumi

Pret nelegālajiem pasažieru pārvadātājiem cīnīsies ar grozījumiem Autopārvadājumu likumā

Baiba Zālīte, speciāli db.lv, 09.02.2015

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Satiksmes ministrijas izstrādātie grozījumi Autopārvadājumu likumā, kas jau tuvākajā laikā tiks izskatīti Saeimā, paredz precizēt pasažieru regulāro un neregulāro pārvadājumu definīciju, informē VSIA Autotransporta direkcija.

Savukārt Ministru kabinetam uzdots deleģējums jaunu noteikumu izstrādei par pasažieru neregulāro un speciālo regulāro pārvadājumu veikšanas kārtību Latvijas teritorijā.

Pēc Autotransporta direkcijas aplēsēm tā saucamie nelegālie pārvadātāji dažādos maršrutos pārvadā no 5% līdz 30% no kopējā pārvadāto pasažieru skaita. Tas rada zaudējumus regulārajiem pārvadātājiem, ko rezultātā kompensē valsts no budžeta līdzekļiem (dotācijas sabiedriskajam transportam).

Par nelegālajiem pasažieru pārvadātājiem visbiežāk tiek dēvēti pārvadātāji, kas ir saņēmuši licences komercpārvadājumu veikšanai un deklarē, ka veicot neregulāros pasažieru pārvadājumus. Būtībā šie pārvadājumi ir maskēti pasažieru regulārie pārvadājumi, jo ir noteikts maršruts, brauciena maksa un kustības saraksts.

Komentāri

Pievienot komentāru
Pakalpojumi

Cer uz nelegāļu ierobežošanu

Egons Mudulis, 13.02.2015

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Pēc gadu ilgas iepauzēšanas parlaments atkal pievērsies jautājumam par nelegālajiem pasažieru pārvadājumiem, otrajā lasījumā atbalstot Satiksmes ministrijas (SM) iesniegtos grozījumus Autopārvadājumu likumā, piektdien raksta laikraksts Dienas Bizness.

Nelegālie pārvadātāji, kas, pēc valsts SIA Autotransporta direkcija (ATD) teiktā, ir komercpārvadājumu licences saņēmušie uzņēmumi, kuri deklarējot, ka veic neregulāros pārvadājumus, bet faktiski noceļot pasažierus regulārajiem pārvadātājiem. Šādi nelegālie pārvadātāji dažādos maršrutos pārvadā 5 līdz 30% no kopējā pārvadāto pasažieru skaita, radot papildu zaudējumus regulārajiem pārvadātājiem, kas savukārt tiek kompensēti no valsts budžeta dotācijām, aplēsusi ATD.

Likuma grozījumi paredz, ka pasažieru neregulārie pārvadājumi iegūst regulāro pārvadājumu statusu, ja tie tiek veikti ar noteiktu regularitāti pa to pašu vai līdzīgu pasažieru regulārā pārvadājuma maršrutu un funkcionāli apkalpo tos pašus pasažierus, kurus uzņem vai izlaiž līniju būvēs vai sabiedriskajam transportam paredzētajās joslās. Pēc Valērija Agešina (Saskaņa) teiktā, šī norma (definīcijas maiņa) būtu pretrunā ar Eiropas Savienības regulu par kopīgiem noteikumiem attiecībā uz piekļuvi starptautiskajam autobusu pārvadājumu tirgum. Viņaprāt, izmaiņas aizstāv nevis pasažieru, bet autobusu parku intereses. Saeimas Juridiskais birojs tur nav saskatījis nekādu pretrunu, atgādināja Ingmārs Līdaka (ZZS). V. Agešins arī uzstāja, ka vārdus «regulāru pārvadātāju klienti» var attiecināt tikai uz tiem pasažieriem, kuri gaida autobusu autoostā vai arī sabiedriskā transporta pieturā, savukārt piedāvātie grozījumi ļauj automātiski uzskatīt par lielu autobusu parku klientu absolūti jebkuru personu. Pēc viņa teiktā, mēģinājumi veikt normatīvo aktu izmaiņas pierāda atsevišķu autobusu parku akcionāru vēlmi likvidēt konkurentus - neregulārus pārvadātājus, un tas esot veids, «kā legāli nozagt neregulāru pasažieru pārvadātāju gadiem veidotu biznesu».

Komentāri

Pievienot komentāru
Pakalpojumi

Neregulārajiem pārvadātājiem tiks liegta pasažieru uzņemšana un izlaišana Rīgas centra ielās

Dienas Bizness, 13.10.2015

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Lai netraucētu regulāro pasažieru pārvadājumu veikšanu Rīgas administratīvajā teritorijā, tostarp pilsētas sabiedriskā transporta maršrutos, Rīgas dome (RD) plāno aizliegt neregulāro pārvadājumu pasažieru uzņemšanu un izlaišanu daudzās galvaspilsētas centra ielās. To paredz Rīgas domes saistošie noteikumi, kuru projektu šodien akceptēja Satiksmes un transporta lietu komiteja, informē pašvaldībā.

Rīgas domes Satiksmes departaments ir apzinājis ielas autoostas un Centrālās stacijas tuvumā, kas visvairāk pakļautas riskam tikt izmantotām kā iekšzemes neregulāro pārvadājumu pasažieru uzņemšanas un izlaišanas vietām.

Plānots, ka neregulāro pārvadājumu pasažierus uzņemt un izlaist būs aizliegts šādās ielās (ielu posmos):

- Alfrēda Kalniņa ielā;

- Aspazijas bulvāra posmā no Krišjāņa Barona ielas līdz 13.janvāra ielai un posmā no Audēju ielas līdz 13.janvāra ielai;

- Centrāltirgus ielā;

- Dzirnavu ielas posmā no Ernesta Birznieka-Upīša ielas līdz Jēzusbaznīcas ielai;

- Elijas ielas posmā no Turgeņeva ielas līdz Jēzusbaznīcas ielai;

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Grozījumiem Autopārvadājumu likumā, ar kuriem paredzēts Latvijā ieviest kopbraukšanas jeb ridesharing pakalpojumus, varētu būt nopietns lobijs, pieļāva Latvijas Pasažieru pārvadātāju asociācijas (LPPA) prezidents Ivo Ošenieks.

Viņš norādīja, ka attiecīgajam likumprojektam autori galvenokārt ir paši Uber un Taxify un nav korekta šāda likumprojekta virzība, pēc būtības apejot par nozari atbildīgo Satiksmes ministriju.

Tāpat viņš uzsvēra, ka LPPA neviens nepiedāvāja piedalīties likumprojekta izstrādē vai sniegt atzinumu. Asociācija ir skeptiska par piedāvāto regulējumu, skaidrojot, ka arī pašreizējā situācija ir pietiekama, lai varētu attīstīties Uber un Taxify.

Vienlaikus viņš vērsa uzmanību uz to, ka jaunais regulējums ir drauds sabiedriskajam transportam, jo nelegālie pārvadātāji varētu izmantot likuma izmaiņas, attiecinot jauno regulējumu uz sevi.

Komentāri

Pievienot komentāru