Jaunākais izdevums

Baltkrievijas naftas produktu eksportētājs Baltkrievijas naftas kompānija (BNK) iecerējusi izveidot vai arī iegādāties jau esošu termināli Rīgas vai Ventspils ostā.

Kā intervijā laikrakstam Biznes&Baltija pastāstīja BNK meitasuzņēmuma Latvijā TransBaltic OIL valdes priekšsēdētājs Andrejs Markuševs, šāda projekta realizācijai Rīga ir interesanta ar salīdzinoši īsu loģistikas ķēdi no Baltkrievijas, savukārt, Ventspils – ar ostas dziļumu.

«Sava termināļa esamība ļauj izmantot ostu infrastruktūru, lai apgādātu vietējo tirgu. Tā ir viena no Latvijas specifikām – lai ieietu tirgū, nepieciešamas savas naftas bāzes. Diemžēl esošā infrastruktūra nav nepieciešamajā tehniskajā līmenī. Objekta, kurš būtu tehniski labā stāvoklī un kuram būtu gan muitas, gan akcīzes noliktavas statuss, atrašana ir sarežģīta – liela daļa tādu objektu ir celti padomju laikā un praktiski nav tikuši modernizēti. Tāpēc tiek izskatīta iespēja izveidot termināli kopā ar naftas bāzi,» skaidroja A. Markuševs.

Baltijas tirgū kompānija iecerējusi realizēt dīzeļdegvielu, kā arī 95. euro markas benzīnu. Kompānijas ieceres ar minēto neaprobežojas – A. Markuševs intervijā norādīja, ka BNK plāno tirgot degvielu arī Rīgas lidostai u. c. lieliem transporta uzņēmumiem.

Vidēja laika perspektīvā kompānija apsver arī savas degvielas tirdzniecības ķēdes izveidošanu. A. Markuševs gan atzīst, ka, ņemot vērā šībrīža situāciju Latvijas degvielas tirdzniecības tirgū, nepieciešams vispirms pieņemt pareizu, izsvērtu un apdomīgu lēmumu, lai nenonāktu to mazo degvielas uzpildes staciju īpašnieku vidū, kas darbojas uz izdzīvošanas robežas.

Jau vēstīts, ka aizvadītā gada rudenī darbību uzsāka BNK meitasuzņēmums TransBaltic Oil. Uzņēmums paredz darbību trīs virzienos: naftas produkcijas realizācijā Baltijas valstu iekšējā tirgū, naftas produktu ekspedēšanā un pārkraušanā Baltijas valstu ostās, kā arī finanšu pakalpojumu nodrošināšanā naftas biznesam sadarbībā ar Baltijas un Eiropas finanšu institūcijām un kredītinstitūcijām.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Aizvadītais gads bijis sestais gads pēc kārtas, kad turpināja sarukt ierosināto maksātnespējas procesu skaits, liecina "Lursoft" apkopotā informācija.

2021.gadā ierosināti 1172 maksātnespējas procesi, kas ir par 205 mazāk nekā gadu iepriekš. Samazinājies gan juridiskām, gan fiziskām personām reģistrēto procesu skaits.

"Lursoft" informē, ka pēdējos gados vērojama tendences samazināties juridisko personu maksātnespēju skaitam, taču Covid-19 pandēmijas ietekmē kritums pēdējos divos gados bijis vēl straujāks, ko sekmējuši valstī noteiktie maksātnespēju moratoriji, ierobežojot kreditoru tiesības iesniegt juridiskās personas maksātnespējas procesa pieteikumus.

To apliecina arī juridisko personu maksātnespēju īpatsvars. Ja vēl 2019.gadā juridisko personu maksātnespēju process veidoja 31,38% no kopējā procesu skaita, tad 2020.gadā to īpatsvars bija samazinājies līdz 27,16%, bet pērn - jau līdz 20,73%. Pagājušajā gadā juridiskām personām ierosināti 243 maksātnespējas procesi.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Vienotais piedāvājums ļauj cerēt uz Baltkrievijas kravu apjomu pieaugumu

Esam daudz runājuši par to, ka jāpiedāvā integrēts piedāvājums Ķīnas, Vidusāzijas un citu valstu kravu pārvadājumiem un 10. decembrī Minskā parakstītais Latvijas un Baltkrievijas saprašanās memorands transporta un tranzīta kravu jomā ir labs piemērs tam, ka Latvija ir sagatavojusi šādu piedāvājumu, kur iesaistīts dzelzceļš un Rīgas osta un kur ir runa par dzelzceļa kapacitāti, tarifiem un dažādu pretimnākšanu, lai kravas izvēlētos Latviju, nevis kaimiņvalstu ostas, sarunā ar DB norāda satiksmes ministrs Anrijs Matīss. Šis ir pirmais piedāvājums, uz kura pamata uzņēmēji var izvēlēties, kurā terminālī pārkraut kravas. «Esam apņēmušies slēgt ilgtermiņa līgumu par kravu pārvadājumiem pa dzelzceļu,» skaidro ministrs. Kad baltkrievi runās ar kādu no Rīgas brīvotas termināļiem, tad visi šie nosacījumi būs spēkā. Esošā infrastruktūra ļaujot pārkraut 2,5–3 milj. t baltkrievus interesējošo naftas produktu. Runājot par apjomu palielinājumu, dažādās sarunās Baltkrievijas Naftas kompānija (BNK) minējusi pat 8 milj. t kravu, ko tā būtu gatava pārkraut Rīgas ostā. Latvija, protams, nav apņēmusies uzbūvēt jaunu termināli vai nokārtot tam visas nepieciešamās atļaujas, kā arī negrasās norādīt, kuru termināli izvēlēties par sadarbības partneri. Minētā vienošanās ir bāze arī tam, lai nākotnē varētu izveidot jaunu termināli un loģistikas centru. Baltkrievu uzņēmējiem svarīgi ir 3–5 gadus prognozējami tarifi, piebilst valsts a/s Latvijas dzelzceļš (LDz) valdes priekšsēdētājs Uģis Magonis, tāpat dzelzceļa kapacitātes palielināšana, kā dēļ LDz pamainīs investīciju plānu. Pēc viņa teiktā, kravu apjomi varētu pieaugt jau nākamgad, ņemot vērā apjoma atlaides, pat pirms tiktu izveidota jauna infrastruktūra (terminālis). Memorands paredz, ka Latvija palielinās Latvijas dzelzceļa caurlaides spēju, īpaši Mangaļu dzelzceļa stacijā.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Vienots tarifu piedāvājums visā tranzīta piegāžu ķēdē ir nosacījums baltkrievu kravu garantijām

Austrumu partnerības (AP) Biznesa foruma laikā parakstīto investīciju nodoma līgumu un divpusējo un ES līmeņa ekonomisko attiecību perspektīvas DB komentē Baltkrievijas ekonomikas ministra vietnieks Aleksandrs Zaborovskis.

Vai Baltkrievijas Naftas kompānijas (BNK) parakstītais nodoma līgums par kontrolpaketes iegādi Woodison Terminal norāda uz Rīgas ostas nozīmes pieaugumu Baltkrievijas tranzītā?

Viens no sadarbības pamata virzieniem Baltijā ir tranzīts, un Latvija tajā ir mūsu tradicionālais partneris. AP Biznesa foruma laikā tika parakstīts līgums starp Baltkrievijas Naftas kompāniju un Latvijas Woodison Terminal par komfortabliem noteikumiem naftas produktu piegādei Latvijā. Šai līgumā ir izveidoti ilglaicīgi tranzīta mehānismi un ekonomiskie noteikumi, kas šo tranzītu padara efektīvu. Un pats galvenais – arī par kopēju projektu ostas infrastruktūras attīstībā saskaņā ar BNK vajadzībām. Tā ka šīs vairs nav tikai tirdzniecības attiecības, bet gan investīciju projekts, ko īsteno mūsu kompānijas un atbalsta arī abu valstu ekonomikas ministrijas.

Komentāri

Pievienot komentāru
Tirdzniecība un pakalpojumi

FOTO: Db.lv viesojas Olaines naftas bāzē

Monta Glumane, 13.08.2018

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Biznesa portālam db.lv bija iespēja paviesoties Olaines naftas bāzes teritorijā, kur šobrīd darbojas SIA «Pirmas». Tuvākajos gados ir plānota Olaines naftas bāzes rekonstrukcija, kā arī pakāpeniskā tās uzlabošana un jaunu tehnoloģiju ieviešana.

SIA «Pirmas» Latvijas degvielas vairumtirdzniecības tirgū darbojas kopš 2013. gada, un šobrīd ir nomnieks Olaines naftas bāzes teritorijai.

Aptuveni 80% no uzņēmuma klientiem veido degvielas uzpildes stacijas, piemēram, «Viada Baltija», «Gotika», «Latvijas Nafta», «Virši». Vislielākais apjoms tiek piegādāts «Viada Baltija».

Naftas bāze veic dažādas darbības ar naftas produktiem, piemēram, to pieņemšanu, uzglabāšanu, tirdzniecību, kā arī ražošanu - degvielas maisīšanu ar plūsmas metodi. Piedāvājumā ir divu veidu produkti - gaišie naftas produkti un sašķidrinātā naftas gāze.

Pēc SIA «Pirmas» valdes priekšsēdētāja Nerijus Seilius un naftas bāzes vadītāja Artūras Lupeika stāstītā, šobrīd vispieprasītākā ir dīzeļdegviela, kas veido 80% no kopējā produktu pieprasījuma. Atlikušie 20% - benzīns un gāze.

Komentāri

Pievienot komentāru
Enerģētika

Uzmanības centrā: Degvielas jomā sarūpētas nepatīkamas «dāvanas»

Līva Melbārzde, 12.01.2015

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Mēs priecājamies, ka naftas cenu krituma dēļ degviela kļuvusi lētāka, bet Latvijas likumdevēji jau ir parūpējušies, lai no patērētājiem uz degvielas rēķina šogad iekasētu vairāk – intervijā DB stāsta Degvielas tirgotāju asociācijas valdes priekšsēdētājs Mārtiņš Stirāns.

Kādas ir šā gada aktualitātes degvielas nozarē?

Ir labās un sliktās ziņas. Labā ziņa neapšaubāmi ir cena. Naftas cena ir būtiski sarukusi un parasti šai tendencei pēc kaut kāda laika seko arī naftas produkti, kas ir no Latvijas vai Baltijas degvielas tirgus neatkarīgi procesi. Pašlaik ir jābauda, ka Latvijas degvielas cenas ir nokritušās 2011. gada līmenī un pērnā gada laikā ir sarukušas aptuveni par 20%. Latvijas degvielas tirgotājiem tā tiktāl ir laba ziņa, ka degvielu vairāk pērk un mēs redzam, ka par 5% valstī ir pieaudzis legālās degvielas patēriņš. No otras puses Latvijas degvielas cenā iekļautais tirgotāju uzcenojums ir ļoti mazs – aptuveni 7 eiro centi – un, palētinoties degvielai, pieaug arī konkurence tirgotāju starpā, kas visvairāk sit pa mazākajiem un vietējiem degvielas tirgotājiem. Latvijas degvielas tirgotāju konsolidācijas process turpinās jau vairākus gadus, lai arī pērn tas nenotika tādā masveidā kā 2012. un 2013. gadā. Pēdējā gada laikā jūtami nesamazinājās degvielas uzpildes staciju (DUS) skaits, tās tikai reizēm pārgāja citu tirgotāju rokās, līdz ar to turpināja strādāt ar citu zīmolu.

Komentāri

Pievienot komentāru
Tirdzniecība un pakalpojumi

Pasliktinājušies Lukoil Baltija R darbības rezultāti

Žanete Hāka, 03.06.2015

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Pērn ievērojamu kritumu piedzīvoja naftas produktu tirgotāja SIA LUKoil Baltija R finanšu rādītāji, liecina Lursoft dati.

Uzņēmuma neto apgrozījums, salīdzinot ar 2013. gadu, pagājušajā gadā saruka par vairāk nekā 18% un sasniedza 265,867 miljonus eiro. Līdz ar apgrozījuma sarukumu, pērn par 35% samazinājās arī uzņēmuma peļņa. 2014. gadu uzņēmums aizvadīja ar 2,286 miljonu eiro lielu peļņu pēc nodokļu nomaksas. LUKoil Baltija R pagājušajā gadā bija darba devējs 361 darbiniekam.

LUKoil Baltija R galvenie naftas produktu piegādātāji ir SIA ORLEN Latvija, GmbH Trading, SIA TransBaltic OIL, kā arī LUKoil grupas sabiedrības. Pagājušajā gadā nebija būtisku izmaiņu uzņēmuma darbībā, vien pērn uzņēmumam piederošo degvielas uzpildes staciju skaits samazinājās par vienu. Uzņēmuma vadība norāda, ka aizvadītajā gadā 39 stacijās tika uzstādīti ārējie maksājumu termināli, kas dod iespēju norēķināties gan ar maksājumu kartēm, gan ar skaidro naudu.

Komentāri

Pievienot komentāru