Eksports piena nozarei ir viens no svarīgākajiem faktoriem, jo dienā tiek saražotas vairāk nekā 2000 tonnas piena un tikai nepilni 40% ir pašpatēriņš, Dienas bizness rīkotajā konferencē «Biznesa prognozes 2016» atzina Latvijas Piensaimnieku centrālās savienības vadītājs Jānis Šolks.

Pārējais gan svaigpiena, gan produktu izskatā ir jāizved ārā.

Salīdzinājumam - Vācijā piena nozare tikai 20% ir atkarīgi no eksporta, Latvijā – 60%, taču mēs nekad nebūsim tik konkurētspējīgi saražot produktu par tādu pašizmaksu kā Vācija, saka J. Šolks.

Tie uzņēmēji, kuri iepriekš eksportēja uz valstīm ārpus Krievijas, patlaban jūtas labi, tie, kuriem bija eksports uz Krieviju, ir nelielā izmisumā, bet tie, kuriem vispār nav eksporta, dzīvo aptuveni tāpat kā iepriekš.

Līdz ar to jāmeklē dažādas iespējas, jārunā arī par atbalstu nozarei.

Tomēr vietējā tirgus situācijā ir pietiekami daudz darāmā. Pēdējā gada laikā tirgotāji pret Latvijas ražotājiem ir kļuvusi pieļāvīgāki, taču tas nenozīmē, ka visas iespējas šajā tirgū ir izsmeltas, ir jāsaprot, ka abu nozaru uzņēmējiem ir kopīgs mērķis.

Prioritātei jābūt Latvijā ražotajiem produktiem, un jābūt arī elastīgai pieejai jaunu produktu pārdošanas uzsākšanai. Esmu novērojis, ka daudzi piena pārstrādātāji vēršas ar lūgumu palīdzēt jaunu produktu dabūt tirgū, jo tas ir sarežģīti.

Embargo ietekmē asociācija veikusi pētījumu, aptaujājot iedzīvotājus. Tikai 46% aptaujāto atzinuši, ka noteikti pārsvarā izvēlas Latvijā ražotu produktu, 16% izvēlētos Latvijas produktus, bet 36% galvenais kritērijs ir cena.

«Cerēt ka no piena mēs izveidosim ko tādu, kas pārsteigs pasauli – protams, lai mums veicas, tomēr diez vai,» piebilda J. Šolks.
 

Ekonomika

Finanses

Mazais bizness

Tehnoloģijas

Dzīvesstils

Foto galerijas

Karikatūra