Baltijas lielāko uzņēmumu vidū valda optimisms – to apliecina SEB bankas veiktā aptauja, kur 63% no Baltijas lielāko uzņēmumu 150 vadītājiem atzinuši, ka šogad prognozē apgrozījuma pieaugumu, turklāt 21% uzskata, ka tas pārsniegs 10%.

Lielākā daļa (51%) Latvijas, Lietuvas un Igaunijas lielo uzņēmumu savu izaugsmi saista ar Eiropas Savienības valstu tirgiem. Savukārt NVS valstu tirgi pēc lielo kompāniju domām savu pievilcību ir zaudējuši – tikai 6% no aptaujātajiem Baltijas vadošajiem uzņēmumiem saskata iespējas eksportēt uz šīm valstīm.

Lielie uzņēmumi plāno paplašināt savu preču un pakalpojumu eksportu uz Eiropas Savienības valstīm un Ziemeļvalstīm – šos reģionus kā stratēģiski svarīgākos nosaukuši 77% lielo kompāniju vadītāju, ņemot vērā Krievijas tirgus pieejamības samazināšanos. Atsevišķi uzņēmumi gatavojas attīstīt arī eksotiskākus tirgus, taču pagaidām šie plāni ir fragmentāri. Saskaņā ar aptaujas rezultātiem, par Āzijas tirgu šobrīd interesējas 10% Baltijas lielāko uzņēmumu, bet par Āfrikas reģionu – vien 5%.

SEB bankas valdes loceklis Ints Krasts norāda, ka lielie uzņēmumi fokusu uz eksportu nav zaudējuši: «Ikdienā strādājot ar korporatīvajiem klientiem, mēs redzam, ka lielās kompānijas nevar paļauties tikai uz iekšējo patēriņu, tādēļ tām ir nemitīgi jāstrādā arī eksporta tirgos un jāmeklē risinājumi ģeopolitisko notikumu viestajiem izaicinājumiem. Mēs redzam, ka bizness šobrīd izvēlas efektīvākos risinājumus – audzēt eksporta apjomus tajās valstīs, kur ir plaši biznesa kontakti, līdzsvarots tirgus regulējums un prognozējama tiesiskā vide.»

Taču uzņēmumu eksporta stratēģijām nevajadzētu aprobežoties tikai ar kaimiņvalstīm. Lai arī tālāki eksporta galamērķi prasa vairāk investīciju un laika, tie var uzņēmumam pavērt jaunus attīstības horizontus. Redzams, ka arī Latvijā jau ir vairāki veiksmīgi piemēri, kur savās nozarēs vadošie uzņēmumi ir izgājuši ārpus savas komforta zonas, uzsākot sadarbību, piemēram, ar Ķīnu, norāda SEB eksperts.

«Neskatoties uz pretrunīgajiem ģeopolitiskajiem un makroekonomiskajiem faktoriem, iesakām uzņēmumiem nekavēties ar savu attīstības plānu īstenošanu. Paši uzņēmēji ir uzsvēruši, ka šobrīd tie lielāko uzmanību pievērš efektivitātes paaugstināšanai, jaunu tirgu iegūšanai un inovāciju ieviešanai. Šīs prioritātes un uzņēmēju mērķis audzēt savu apgrozījumu norāda, ka Baltijas lielās kompānijas nekavēsies īstenot investīciju projektus,» norāda I.Krasts.

150 Latvijas, Lietuvas un Igaunijas lielāko uzņēmumu vadītāju aptauja tika veikta 26. martā.
 

Ekonomika

Finanses

Mazais bizness

Tehnoloģijas

Dzīvesstils

Foto galerijas

Karikatūra