Nupat aizvadītā Vienības velobrauciena laikā plašākam veloekspertu lokam bija iespēja tuvāk iepazīt daļu no Latvijā topošās Materia Bikes koka rāmju divriteņu kolekcijas. Pirmās uzslavas jau saņemtas, uzņēmuma pārstāvji neslēpj, ka ir ļoti priecīgi par to, taču vienlaikus redzams, ka šajā gadījumā esam liecinieki nevis vienreizējam mākslas projektam, bet gan ekskluzīva eksportprodukta tapšanai Rīgā, trešdien raksta laikraksts Diena.

Ir redzēti daudzi mēģinājumi izgatavot koka rāmjus, arī citas detaļas divriteņiem. Parasti tie beidzas ar naudas trūkumu rūpnieciskas ražošanas uzsākšanai un arī neprasmi piesaistīt investorus. Šajā gadījumā iniciatīva nāca no investoru puses, tie, sadarbojoties ar Tehniskās universitātes studentiem un mācībspēkiem, biznesa potenciālu saskatīja tieši no koka izgatavotajos velosipēdu rāmjos. Lai saprastu, vai studentu mēģinājums ir dzīvotspējīgs, tika radīts vīriešu pilsētas velosipēda modelis, ko nosūtīja uz akreditētu laboratoriju Vācijā, kur tam veica testu saskaņā ar augstākās kategorijas izturības prasībām. «Patiesībā likumdošana nenosaka, ka velosipēdu ražotājiem šie testi būtu obligāti jāiziet, taču mūsu gadījumā apzinājāmies, ka būs jāiekaro uzticība,» stāsta viens no Materia Bikes vadītājiem Mārtiņš Pakulis. Velosipēdi testēti arī sacensībās – ar vienu no tiem nobraukti četri SEB kalnu divriteņu sacensību posmi, braukts arī Rīgas velomaratonā.

Domājot par to, kā ar šo produktu ielauzties turīgāko valstu tirgos, uzņēmēji nonākuši pie secinājuma, ka ar vienu modeli nevienam nebūs interesanti, tāpēc tiek veidota pilna kolekcija – jau ir izgatavoti vīriešu un sieviešu pilsētas velosipēdi, fiksītis, kas tapis sadarbībā ar izcilāko latviešu minitreka braucēju Tomu Alsbergu un nosaukts viņa vārdā, kā arī kalnu un šosejas divriteņi. Šomēnes pabeigs pludmales velosipēdu, un visā drīzumā kolekcijas veidošanu noslēgs ar elektrodivriteni.

No koka izgatavotais rāmis sver 2,5–2,9 kg atkarībā no izmantotās koksnes. Mārtiņš Pakulis stāsta, ka šobrīd tiek izstrādāts jauns rāmja modelis, kurš svērs 1,8 kg. Pilnībā nokomplektētais Toma Alsberga fiksītis sverot 7,4 kg, bet šosejas ritenis ar jauno rāmi un labāko aprīkojumu – līdz 7,5 kg, kas ir ļoti konkurētspējīgi rādītāji. Rāmju izgatavošanai uzņēmums izmanto Ziemeļamerikā un Dienvidamerikā augušu cēlkoku dēļus, ko līmē lielākai stiprībai. No Amerikas ievestās koksnes priekšrocības ir augstā izturība apvienojumā ar zemu svaru un skaistāku tekstūru. Tiesa, drīzumā iecerēts izmēģināt arī bērzu.

Plašāk lasiet rakstā Top Latvijas eksportprece – koka rāmja velosipēdi trešdienas, 9.septembra laikrakstā Diena (11.lpp)!

 

Materiāls tapis ar Latvijas Vides aizsardzības fonda finansiālu atbalstu

Ekonomika

Finanses

Mazais bizness

Tehnoloģijas

Dzīvesstils

Foto galerijas

Karikatūra