Iekšlietu ministrija (IeM) uzskata, ka ātruma apdrošināšana ir pretrunā ar tiesiskuma un morāles principiem, jo sniedz sabiedrībai vēstījumu, ka likumpārkāpums - atļautā braukšanas ātruma pārsniegšana - ir pieļaujams un attaisnojams.
Pakalpojuma ieviešana Latvijas šā brīža situācijā nopietni apdraud ceļu satiksmes drošības situāciju un ir pretrunā valsts un sabiedrības interesēm, Db.lv informē IeM preses centra vadītāja Laura Karnīte.
Šāda pakalpojuma ieviešana var veicināt autovadītāju bezatbildīgu rīcību uz ceļa, jo šādi tiek mazināts administratīvā soda neizbēgamības princips un līdz ar to audzinošais efekts. Apdrošinātie autovadītāji drošāk pārkāps ceļu satiksmes noteikumus, zinot, ka negatīvās sekas – naudas sods – izpaliks, uzskata IeM.
Šādas apdrošināšanas ieviešana rada tiesiski absurdu situāciju, kad apdrošinātājs būtībā uzņemas tiesas lomu izvērtēt policijas uzliktā administratīvā soda pamatotību un atsevišķus autovadītājus atbrīvot no tā.
Likumpārkāpums, it īpaši tik sabiedrībai bīstams kā atļautā ātruma pārsniegšana, nevar tikt traktēts kā nejaušs un līdz ar to pieļaujams. Ikviens autovadītājs, sēžoties pie stūres, uzņemas atbildību par ceļu satiksmes noteikumu ievērošanu un to pārkāpšanas gadījumā – arī par sekām.
IeM norāda, ka saskaņā ar likumu Par apdrošināšanas līgumu administratīvais sods vispār nevar būt apdrošināšanas objekts, jo administratīvo sodu nevar uzskatīt par personai radītiem zaudējumiem šī likuma izpratnē.
Atļautā braukšanas ātruma pārsniegšana ir viens no bīstamākajiem ceļu satiksmes noteikumu pārkāpumiem - saskaņā ar Ceļu policijas datiem Latvijā 29% ceļu satiksmes negadījumu, tostarp ar smagām sekām, notiek tieši nepareizas braukšanas ātruma izvēles dēļ.
BTA neatbalsta arī CSDD, kas norāda, ka Latvijā braukšanas kultūru, spriežot pēc statistikas datiem, var saukt par diezgan agresīvu. Lielākajā daļā gadījumu braukšanas ātrums tiek pārsniegts apzināti, tādēļ CSDD uzskata, ka ātruma pārsniegšanas apdrošināšana var tikai veicināt satiksmes noteikumu pārkāpšanu, kā arī visataļautības sajūtas rašanos uz mūsu ceļiem.
"Apdrošināšanas būtība jebkurā gadījumā ir nodrošināties pret kaut kādu iespējamo risku iestāšanos, kas nav atkarīgi no apdrošinātā gribas. Šajā gadījumā paredzēta nodrošināšanās pret apzinātu likuma pārkāpšanu, izvairoties no soda. Tādejādi zūd sodīšanas jēga un likumā noteiktais soda mērķis. Turklāt šāds apdrošināšanas produkts ir pretrunā ar valstī deklarēto un realizēto politiku, kas vērsta uz bojā gājušo un ievainoto skaita samazināšanu, drošības uz ceļiem paaugstināšanu un soda neizbēgamības principa realizēšanu. Iedziļinoties jaunās polises būtībā, gribot negribot rodas jautājums – vai gada beigās pamanot, ka ātruma apdrošināšanas polises prēmija nav izmantota (bet par to ir samaksāts), neradīsies vēlēšanās pārsniegt ātrumu zinot, ka nekas par to nedraud," Db.lv norāda CSDD sabiedrisko atticību speciāliste Alise Kleinberga.