Uz laikraksta Dienas Bizness jautājumiem atbild aviācijas eksperts, bijušais AirBaltic komercdirektors Ginters Solingers. 

Ar ko atšķīrās Latvijas aviācija 90. gados un pēc 2000. gada, kad jūs bijāt AirBaltic komercdirektors?


Vispirms jārunā par to, kas ar AirBaltic ir noticis pēdējos četros gados – ir krities pasažieru skaits, sarukusi kompānijas tirgus daļa, izmisīgi ir meklēts AirBaltic privātais investors, bijuši paziņojumi par jaunām lidmašīnām, aviokompānijas vadītājs nemitīgi ir turpinājis uzsvērt, ka uzņēmums strādā ar peļņu utt. – tas viss man liek uzdot jautājumu, kas patiesībā notiek aiz aizvērtajām durvīm AirBaltic.


Kā jums kā aviācijas ekspertam, vērtējot no ārpuses, šķiet – kas AirBaltic šodien pietrūkst?


Jebkuras aviokompānijas izdzīvošanu lielos vilcienos nosaka trīs lietas: pirmkārt, lai aktuālais biznesa plāns būtu atbilstošs tirgus nosacījumiem gan pašu mājās, gan apkārt esošajos tirgos, otrkārt, lai flote atbilstu šim biznesa plānam un, treškārt, reģionālās aviokompānijas, kāda ir arī AirBaltic, gadījumā svarīga ir laba partnerība ar lielākām aviokompānijām.


Un kā AirBaltic atbilst šiem aspektiem?


Līdz 2009. gadam AirBaltic ļoti veiksmīgi izmantoja Rīgas ģeogrāfiskā stāvokļa priekšrocības Baltijas reģionā, sadarbojoties ar SAS, kas ir lielākā šī areāla aviokompānija. Kopš 2011. gada aviokompānija ir centusies meklēt investorus gan Persijas līča valstīs, gan Kaukāzā, gan Ķīnā un citās vietās. 


Pa šo laiku SAS ir uzsācis operacionālu sadarbību ar īru aviokompāniju CityJet, kas turpmāk SAS vietā apkalpos Ziemeļvalstu un Baltijas valstu reģionu. Tajā pašā laikā Finnair līdzīgiem nolūkiem ir kontraktējis aviokompāniju FlyBe. Man nav skaidrs, kur šajā kontekstā paliek AirBaltic ar savu biznesa plānu, jo es neesmu šajā sakarā dzirdējis skaidru atbildi no aviokompānijas vadības.


Kā jūs vērtējat situāciju ar AirBaltic floti?


Pirmkārt, es nesaprotu, kāpēc AirBaltic vispār ir vajadzīgas jaunas lidmašīnas. Sakarā ar degvielas cenas krišanos ir būtiski mazinājusies vajadzība pēc jaunām, ekonomiskākām lidmašīnām. Paskatieties, piemēram, uz amerikāņu aviokompānijām – Delta ļoti cenšas saglabāt flotē divdesmit gadus vecus Boeing 717? Otrkārt, kāpēc AirBaltic vajag pilnīgi jaunas Bombardier lidmašīnas? 2009. gadā Martins Gauss (AirBaltic izpilddirektors – red.) kaut ko līdzīgu mēģināja realizēt ungāru aviokompānijā Malev, lai tur ieviestu jaunas krievu ražotāja Sukhoi Superjet lidmašīnas. Nekas no tā nesanāca, un Malev bankrotēja.


Visu interviju AirBaltic – aizvērto durvju kompānija
 lasiet 30. oktobra laikrakstā Dienas Bizness.

Ekonomika

Finanses

Mazais bizness

Tehnoloģijas

Dzīvesstils

Foto galerijas

Karikatūra