airBaltic pasažieru skaita pieaugums tuvākajos gados tiek plānots 3 – 4% apmērā, šodien raksta Dienas bizness.

To Amerikas Tirdzniecības palātas Latvijā organizētajās pusdienās sacīja airBaltic izpilddirektors Martins Gauss. Viņš gan piebilda, ka 2003. – 2008. gada izaugsmes rezultātus, kad airBaltic sēdvietu un lidojumu skaits pieauga par 76%, kompānijai pašlaik nav iespējams atkārtot nepietiekami lielu ieņēmumu dēļ. «Līdz pat pagājušajam gadam airBaltic auga trīs reizes straujāk nekā kopējais tirgus, bet kompānijas ieņēmumi pieauga tikai par 43%, airBaltic bija pārāk daudz lētu biļešu. Mēs varētu turpināt tikpat ambiciozu izaugsmi vēl varbūt pāris gadus, tomēr pēc tam kompānijas, iespējams, vairs nebūtu. Man jau ir pieredze ar šādām aviosabiedrībām, tāpēc, kamēr mums nebūs attiecīgu ieņēmumu, nebūs arī straujas izaugsmes,» tā M. Gauss, kurš iepriekš vadīja nesen bankrotējušo ungāru lidsabiedrību Malev.

M. Gauss norāda, ka pie augstajām degvielas cenām atslēgas faktors airBaltic finanšu situācijas uzlabošanā ir flotes maiņa, kas ir novecojusi un kopš SAS laikiem tiek ņemta ļoti dārgā līzingā. Plānota tiek pāreja uz lielākām un jaunākām lidmašīnām, proti, Airbus A 319 vai Boeing 737 – 700. Šajās lidmašīnās ir 124 – 132 sēdvietas. Gala lēmums par konkrētas markas lidmašīnu iegādi vēl nav pieņemts: «, jo no lidmašīnu tirgotāju puses mums vēl nav nosaukta pareizā cena», tā M. Gauss. Abi šie lidmašīnu ražotāji savā starpā konkurē, tomēr situācija tirgū liecina, ka jaunām Airbus lidmašīnām kapitāla izmaksas parasti ir zemākas nekā Boeing. Arī tīri matemātiski salīdzinot cenas, lietotas Airbus 319 cena svārstās no 130 – 150 tūkst. ASV dolāriem mēnesī, Boeing 737 – 700 ap 200 tūkst. dolāriem mēnesī. Savukārt jauns A 319 maksā ap 27 milj. dolāru, kamēr Boeing ekvivalents – ap 35 milj. dolāru.

Protams, iespējamas dažādas cenu variācijas atkarībā no ražotāja piešķirtās atlaides, tāpēc aviācijas nozares eksperti iesaka, ka prātīgi būtu jaunu lidmašīnu iegādi apsvērt kopā ar jaunu airBaltic stratēģisko investoru. Gadījumā, ja tā būtu kāda lielāka aviācijas kompānija – par vēlmi piesaistīt šādu investoru liecina nesenās valdības un M. Gausa vizītes Persijas jūras līča valstīs – tad tai tradicionāli ir pieejamas pavisam citas cenas nekā salīdzinoši mazajam airBaltic. Piemēram, ķīniešiem, kas arī minēti kā potenciālie airBaltic investori, ir pat sava lidmašīnu līzinga kompānija. Ievērojami izdevīgākas cenas lidmašīnu iegādē varētu būt arī Turkish Airlines. Tomēr airBaltic jaunajai stratēģijai veltītajā preses konferencē M. Gauss neatbildēja uz DB jautājumu, vai lidmašīnu izvēle notiks kopā ar jauno investoru vien piebilda, ka mērķis ir pāriet no 34 uz 26 lidmašīnu floti, bet ar Fokker 50 tipa lidmašīnām pārtraukt lidot jau šovasar.

Visu rakstu lasiet laikrakstā Dienas bizness.

Laikraksta abonentiem elektroniskā versija DB arhīvā.

Ekonomika

Finanses

Mazais bizness

Tehnoloģijas

Dzīvesstils

Karikatūra