Latvijas nacionālā lidsabiedrība airBaltic neatzīst Krievijas bankas AKB Investbank prasību par it kā izsniegtajiem aizņēmumiem un lidsabiedrība piedalīsies tiesvedībā, ja tas būs nepieciešams, uzsvēra lidsabiedrības padomes priekšsēdētājs Andris Liepiņš.

Savukārt informācija par iespējamo airBaltic lidmašīnu arestu ir «tikai spekulācijas».

Kā ziņots, TV3 raidījums Nekā personīga informēja, ka airBaltic saņēmusi no Krievijas bankas AKB Investbank prasību atdot trīs aizņēmumus 17 miljonu eiro (10,9 miljonu latu) apmērā.

Liepiņš akcentēja, ka runa ir par iepriekšējā lidsabiedrības vadītāja Bertolta Flika «parakstītiem dokumentiem, tas ir, veiktajiem darījumiem airBaltic vārdā laika posmā līdz 2011.gada 4.oktobrim, līdz kuram Flikam bija vienpersonīgas paraksta tiesības».

«Diemžēl valsts kontroli - jauni statūti, vecā akcionāru līguma izbeigšana, jauna padome, jauna valde - pār situāciju uzņēmumā atbilstoši 2011.gada 3.oktobrī parakstītai vienošanai pārņēma, tikai sākot ar 4.oktobri,» sacīja Liepiņš.

Viņš uzsvēra, ka līdz ar to «jautājums ir par darbībām, kuras Flika kungs varētu būt veicis līdz 4.oktobrim un kuras netika atspoguļotas airBaltic grāmatvedībā un citādi slēptas no jaunās vadības un akcionāriem».

Nekā personīga ziņoja, ka kredītus AKB Investbank pērn janvārī, jūnijā un jūlijā ņēmis tā brīža lidostas vadītājam Flikam un Vladimira Antonova ofšoram piederošais uzņēmums Baltijas Aviācijas sistēmas, bet garantējusi airBaltic. Investbank iesniegusi prasību Maskavas arbitrāžas tiesā, un pastāv bažas, ka airBaltic lidmašīnas varētu tikt aizturētas Krievijas lidostās.

Nekā personīga zināms, ka kredītus vienpersoniski garantējis Fliks. Viņam vienīgajam bija paraksta tiesības kompānijā airBaltic. Tas noticis laikā, kad, baidoties no Korupcijas novēršanas un apkarošanas biroja, Fliks uz Latviju nebrauca un kompāniju vadīja pa telefonu no Vācijas.

Latvijas valdības konsultants airBaltic jautājumos Kārlis Krastiņš Nekā personīga apstiprināja, ka «pēdējā laikā ir parādījušies atsevišķi fakti, konkrētu kreditoru prasības pret airBaltic». Krastiņš nenosauca konkrētus kreditoru vārdus, bet norādīja, ka šādu darījumu esamība norāda uz «pārkāpumiem Flika kunga personā. Ja šīs kreditoru prasības būs pamatotas, tas ir klajš airBaltic interešu pārkāpums».

Aizņēmums Investbank nav vienīgais, ko galvojis Fliks. Ir arī citi, mazāki. airBaltic cer pierādīt, ka kredīta līgumi noformēti nepareizi. Tomēr, ja tas neizdosies, nauda būs jāatdod.

Krastiņš norāda: «Ja amatpersona paraksta šos dokumentus, pat pārkāpjot statūtus vai dažādus iekšējos normatīvus, pret trešajām pusēm šie dokumenti ir saistoši.»

airBaltic pret Fliku patlaban gatavo prasību tiesai. No Flika cer piedzīt aviokompānijai nodarītos zaudējumus - arī "AKB Investbank" garantētos 17 miljonus eiro un citus nepamatotus darījumus.

Par Flika darījumiem pēdējo mēnešu laikā kopumā sākti vairāki tiesas procesi. Līdz šim mazpazīstami uzņēmumi pieprasa atzīt Baltijas Aviācijas sistēmu maksātnespēju, tiesai uzrādot nenomaksātus rēķinus. Lielākā daļa šo prasījumu saistīti ar Andra Šķēles interesēm. Pirmo prasību iesniedza SIA Veriko. Nekā personīga rīcībā esošie dokumenti pierāda, ka šai firmai Šķēles uzņēmums Inpo 13 ir pārskaitījis 313 000 eiro (219 100 latus).

airBaltic cer no Flika atgūt arī kādu ziedojumu, kas nav bijis saistīts ne ar lidmašīnām, ne pasažieriem. 2010.gada vidū, kad aviokompānijas zaudējumi jau pārsniedza 30 miljonus, Fliks pārskaitīja 115 000 latu ebreju reliģiskajai biedrībai Šamir. Auditoriem paskaidrots, ka ziedojums veikts, lai vairotu izpratni par ebreju vēsturi 2.pasaules kara laikā. Pretēji likumam airBaltic nav nedz pieprasījis, nedz arī saņēmis atskaiti par šī ziedojuma izlietojumu. Ebreju draudzē skaidroja, ka nauda iztērēta ebreju svētku un fotoizstādes sarīkošanai.

Kopējā summa, ko airBaltic grasās piedzīt no Flika, ir 24 miljoni latu. Prasība tiesā varētu tikt iesniegta nākamnedēļ.

Aviokompānija airBaltic 2011.gadā strādāja ar 77 miljonu latu zaudējumiem.

airBaltic ir akciju sabiedrība, kas dibināta 1995.gadā. Galvenais akcionārs ir Latvijas valsts ar 99,8% akciju.

Ekonomika

Finanses

Mazais bizness

Tehnoloģijas

Dzīvesstils

Foto galerijas

Karikatūra