Jauno airBaltic Bombardier lidmašīnu finansēšanas iespējas vēl neskaidras, šodien raksta Dienas bizness.

Nav īstas pārliecības, ka Bombardier CSeries izvēle tiešām būtu lētāka nekā Airbus vai Boeing piedāvājumi, ko airBaltic iepriekš salīdzināja vairākus gadus, bet airBaltic izpilddirektors Martins Gauss savu izvēli pamato ar labiem CSeries ekonomijas rādītājiem un lidmašīnu piegādes grafiku.

«Tā ir eksotiska, riskanta un ļoti dārga izvēle. Bombardier CSeries vēl nekur nelido un sākumā tehniskas kļūmes būs vienmēr, tāpēc jaunu modeli ņemt ir riskanti. Tā kā tā nav standarta lidmašīna, tās finansēšana būs grūta un dārga, jo tirgū ir šaubas par šo lidmašīnas tipu,» atzīst bijušas airBaltic prezidents un līdzīpašnieks Bertolts Fliks.

Tikmēr M. Gauss uzsver, ka CSeries izvēlētas, jo vislabāk atbildušas airBaltic izstrādātā biznesa plāna prasībām un norāda, ka tās lieliski papildinās airBaltic flotē jau esošās astoņas Bombardier Q400 tipa lidmašīnas. Q400 lidmašīnu iegādi airBaltic sāka 2008. gadā un vēlāk B. Fliks to DB atzina par lielāko kļūdu kompānijas vēsturē, jo radās problēmas ar 160 milj. dolāru vērtā darījuma finansējumu.

Pašreizējo 1,57 miljardus ASV dolārus vērto darījumu airBaltic, neskatoties uz 2011. gada vismaz 77 milj. Ls lielajiem zaudējumiem, sākotnēji esot gatavs finansēt pats, gan iesaistot banku vai līzinga kompāniju finansējumu. airBaltic piesaistītā konsultantanta IBS Prudentia valdes priekšsēdētājs Kārlis Krastiņš aģentūrai LETA norādījis, ka jauno lidmašīnu iegādes darījums tiek detalizēti plānots un summu, sadalot pa gadiem, «nekas tik briesmīgs nav». «Flotes modernizācijas finansēšanai nav nepieciešamas valdības finanšu garantijas. Pirmspiegādes maksājumi tiks veikti no airBaltic līdzekļiem, jauno lidmašīnu finansējums tiks piesaistīts no finanšu tirgiem,» DB sacīja Satiksmes ministrijas Komunikācijas nodaļas vadītāja Elīna Balgalve.

DB aptaujātie aviācijas eksperti gan neizslēdz, ka Bombardier lidmašīnu finansēšana varētu būt reāla kopā ar Kanādas eksporta aģentūru. Taču nav zināms, vai tā šim solim piekritīs, tajā skaitā arī tāpēc, ka airBaltic nav atrisinājis juridiskos strīdus ar B. Fliku.

Visu rakstu lasiet laikrakstā Dienas bizness.

Laikraksta abonentiem elektroniskā versija DB arhīvā.

Ekonomika

Finanses

Mazais bizness

Tehnoloģijas

Dzīvesstils

Karikatūra