Rokas bagāžas izmēri nākotnē varētu kļūt vēl mazāki. Starptautiskā Aviācijas asociācija (IATA) nupat uz laiku apturējusi savu iniciatīvu ieviest prasības, kas spiestu vēl par 40% samazināt lidmašīnas salonā atļautās rokas bagāžas apmērus. Tomēr diskusijas par šo tematu pavisam drīz varētu atsāksies, jo patlaban asociācija strādā pie tā, lai pienācīgi izvērtētu sagatavoto programmu, kā arī lai gūtu lielāku aviokompāniju atsaucību, ceturtdien raksta laikraksts Diena.

IATA, kas apvieno 90% pasaules aviolīniju, ir pārliecināta, ka mazāka rokas bagāža atvieglotu tās novietošanu salonā. IATA piedāvājums ir atļauto bagāžas izmēru samazināt līdz 55 x 35 x 20 centimetriem.

Nacionālā aviokompānija airBaltic saviem pasažieriem ļauj salonā ienest 55 x 40 x 20 cm lielu bagāžu, kas tā jau ir samērā maza, tomēr līdz ar jaunajām prasībām tiktu noteikti vēl stingrāki standarti. Vidējais rokas bagāžas lielums, ko caurmērā līdz šim atļāvušas aviokompānijas visā pasaulē, bija 56 x 45 x 25 cm. Piemēram, tādu limitu piedāvā arī Easyjet, British Airways un Iberia. Būtībā izmēru optimizēšanas dēļ pasažieriem nāktos saspiest savu rokas bagāžu apavu kastes lieluma somā.

Kaut gan asociācija norāda, ka plāns radies nolūkā uzlabot pasažieru komfortu, tas izraisījis negatīvu rezonansi. Līdz ar atļauto izmēru samazināšanu ir liels risks, ka rindas pie nododamās bagāžas strauji palielināsies. Jau tagad pasažieri, kam jānodod bagāža, lidostā tiek aicināti ierasties divas stundas iepriekš. Turklāt, nododot bagāžu, par vienību ir jāmaksā iespaidīga summa. Piemēram, airBaltic par koferi līdz 20 kilogramiem, ja bagāža tiek pieteikta lidostas reģistrācijā, ir jāmaksā 40 eiro. Wizzair šo pakalpojumu piedāvā vēl dārgāk, proti, 60 eiro.

Saistībā ar rosinātajām izmaiņām rodas vēl kāds jautājums, proti, cik strikti tiek pārbaudīti bagāžas izmēri pirms iekāpšanas lidmašīnā. Kaut gan aviokompānijas mēdz skaļrunī atskaņot ziņojumus par bargiem naudas sodiem, kas tiks piemēroti, neievērojot nosacījumus, bieži vien salonā tiek ienesta tāda bagāža, kas krietni pārsniedz atļauto.

Starptautiskajā lidostā Rīga strādā divas apkalpošanas kompānijas, kuru uzdevums ir pārbaudīt, vai pasažieru rokas bagāžas nepārsniedz atļauto lielumu. Atkarībā no aviokompānijas pārbaudes veic uzņēmums Havas vai paši lidostas darbinieki. «Lidosta Rīga nodrošina pasažieru apkalpošanu un aviokompāniju prasību izpildi saskaņā ar noslēgtajiem līgumiem un noteiktajām procedūrām,» skaidro lidostas sabiedrisko attiecību speciāliste Santa Auguste. Viņa gan detaļās nepaskaidro, cik skrupulozi šī kontrole tiek veikta. Lidosta apkalpo 16 aviokompāniju.

Nacionālās aviokompānijas airBaltic pasažierus šajā jautājumā uzrauga uzņēmuma Havas darbinieki. AirBaltic vecākais viceprezidents zemes operāciju jautājumos Darjus Viltrakis uzsver, ka uzraudzība notiekot stingri: «Bagāžas nodalījuma vietas izmēri lidmašīnas salonā ir ierobežoti, tāpēc ceļotāju drošības un ērtības dēļ tam sekojam līdzi rūpīgi. Pasažieru bagāža pirms lidojuma tiek pārbaudīta gan reģistrējoties, gan izlidošanas sektorā.» Gadījumi, kad somas tiek pārliktas reģistrētās bagāžas nodalījumā, notiekot samērā reti.

Plašāk lasiet rakstā Rokas bagāža kurpju kastes lielumā ceturtdienas, 9.jūlija laikrakstā Diena (12.,13.lpp)!
 

Ekonomika

Finanses

Mazais bizness

Tehnoloģijas

Dzīvesstils

Foto galerijas

Karikatūra