Pērnās nedēļas nogalē Neste realizētās cenu kampaņas ietvaros degvielas cena mazumtirdzniecībā bija zemāka nekā vairumtirdzniecībā.
Lai gan Latvijas mazie un vidējie degvielas mazumtirgotāji jau vairākkārt pauduši savu neapmierinātību par to, ka trīs degvielas tirgus līderi degvielas cenas savos DUS maksimāli pietuvina vairumtirdzniecības cenai, pagājušajā nedēļas nogalē SIA Neste Latvija degvielas cena bija pat zemāka nekā Mažeiķu nafta tirdzniecības nama vairumcena. Lai gan atklāti par to neviens nerunā, taču starp degvielas mazumtirgotājiem jau sen klīst runas, ka tieši Neste diktē degvielas cenu kāpumu vai kritumu, kuram pazemīgi seko citi degvielas tirgotāji.
Db jau vēstīts (02.08.2005), ka tieši zemās cenas Neste uzskata par savu galveno ieroci."Automātiskajās DUS tirgojam tikai degvielu bez papildservisa, un mūsu vienīgais instruments, lai piesaistītu klientu, ir cena," tā toreiz teica SIA Neste Latvija mazumtirdzniecības vadītājs Zigismunds Niedra. "Ja mūsu piedāvātā cena nav interesanta, pārdošanas apjomi var kristies." Jau toreiz Z. Niedra skaidroja, ka atteikšanās no veikaliem un cita veida papildservisa pakalpojumiem devusi apmēram 1-1.5 santīmu ekonomiju.
Turpina iesākto
Iepriekš šādu cenu kampaņu, pazeminot 95E markas benzīna cenu par 2.2 santīmiem un dīzeļdegvielas cenu par 1.8 santīmiem, Neste realizēja janvārī. Tad SIA Neste Latvija mazumtirdzniecības vadītājs Db teica, ka lētāku degvielu Nestes uzpildes stacijās var iegādāties tādēļ, ka, paklausot vairākkārtējam klientu aicinājumam, tiek realizēta nedēļas nogales cenu kampaņa. ·oreiz cenu kampaņas ietvaros Neste 95. markas benzīna cenu pazemināja par 1.8 santīmiem, savukārt dīzeļdegvielas cenu par 2.2 santīmiem. Neste Latvija mārketinga un klientu attiecību vadītāja Ilze Pērkone cenu kampaņu skaidroja šādi: Neste A24 ir pašapkalpošanās degvielas uzpildes stacijas ar zemākām uzturēšanas izmaksām, līdz ar to tas dod iespēju klientiem piedāvāt degvielu par zemāku cenu.
Viens no nozīmīgākajiem automātisko degvielas uzpildes staciju mārketinga instrumentiem ir konkurētspējīga degvielas cena. Pēc daudzkārtējas klientu iniciatīvas Neste Latvija arī pagājušajā nedēļas nogalē turpināja plānotu mārketinga akciju, piedāvājot zemāku degvielas cenu Neste A24 degvielas uzpildes stacijās. Uz jautājumiem, vai šādas cenu kampaņas neatstāj negatīvu iespaidu uz degvielas tirgu kopumā un par cik procentiem šādas atlaides paaugstina pieprasījumu pēc degvielas Neste degvielas uzpildes stacijās, Nestes pārstāve neatbildēja.
Seko tirgus situācijai
SIA Latvija Statoil pārstāve Margrieta Akmens Db informēja, ka Statoil nedēļas nogalē pazeminājis degvielas cenas, lai sekotu situācijai iekšējā tirgū un saglabātu uzņēmuma konkurētspēju. Statoil Rīgā gan 95E, gan dīzeļdegvielas cenu pazemināja par 2.2 santīmiem. Savukārt Lukoil Baltija R padomes priekšsēdētāja vietnieks Haims Kogans atklāja, ka Lukoil nedēļas nogalē cenas pazeminātas neatkarīgi no Nestes rīcības. Lukoil atlaižu kampaņas ietvaros Rīgā cenas pazemināja par 2 santīmiem. Realizētās atlaides esot bijušas ieplānotas jau sen. Db jau vēstīja (29.01.2007.), ka janvārī pirmajā zemo cenu kampaņas dienā Lukoil apgalvoja, ka nesekos Nestei un cenas savos DUS nepazeminās, taču vēlā pēcpusdienā pretēji teiktajam tomēr sekoja cenu kritumam. Jautāts, vai šādas atlaižu kampaņas neatstāj negatīvu iespaidu uz degvielas tirgu kopumā, H. Kogans atbildēja noraidoši. "Piedāvājot atlaides, Lukoil pelna ar pārdošanas apjomiem, nesaprotu, kādēļ tāpat nevar darīt mazie degvielas tirgotāji," viņš saka.
Ņems vērā
Db jau vēstīja, ka tuvākajā laikā Konkurences padome plāno nākt klajā ar lēmumu saistībā ar lielo degvielas tirgotāju - Neste un Statoil iespējamiem Konkurences likuma pārkāpumiem.
Šādu informāciju Db apstiprināja Konkurences padomes vadītāja Ieva Jaunzeme. Viņa skaidro, ka lietas izskatīšana esot laikietilpīga, jo izmeklēšanu papildina aizvien jauni pavērsieni, par kādiem uzskatāmas arī cenu kampaņas.
"Izskatot lietu, tiks ņemts vērā katrs gadījums, kas liecinās par abu kompāniju cenu saskaņošanu, tai skaitā arī pagājušajā nedēļas nogalē realizētā cenu kampaņa," norādīja Konkurences padomes priekšsēdētāja I. Jaunzeme.