Transports un loģistika

Arī Latvijas uzņēmēji varētu piedalīties VPP projektos

Oskars Prikulis [email protected], 24.02.2006

Jaunākais izdevums

Latvijas uzņēmēji būtu ieinteresēti piedalīties Valsts un privātās partnerības (VPP) projektos Latvijā. Parasti šādus infrastruktūras projektus pamatā finansē ar bankas kredītlīdzekļiem, kas cenšas piedāvāt izdevīgus nosacījumus. Tas paver iespēju arī Latvijas naudīgajiem investoriem iesaistīties VPP projektu realizācijā Latvijā. Valstiskās privātās partnerības asociācijas valdes priekšsēdētājs Viesturs Tamužs norāda, ka Latvijā ir pietiekami daudz uzņēmēju, kuri iekrājuši kapitālu un kuri varētu atļauties ieguldīt savu naudu šādos projektos. Ilgtermiņā tas esot ļoti labs bizness.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Satiksmes ministrija šobrīd strādā pie divu daudzmiljonu ceļu būves projektu realizācijas Rīgas apkārtnē par privāto investoru līdzekļiem. Projektu aptuvenās izmaksas šobrīd nav precizētas, tomēr tās būs mērāmas daudzos desmitos miljonu latu. Viens no projektiem būs Ķekavas apvedceļa būvniecības projekts, bet otrs - Rīgas apvedceļa projekts, kuriem būtu jāatvieglo sastrēgumu un transporta plūsmas problēmas šajos posmos.

Abi ceļu būves objekti tiks realizēti pēc t.s. Valsts un privātās partnerības (VPP) modeļa, kas paredz, ka privātais investors par savu naudu sākotnēji uzceļ objektu un apsaimnieko to, bet valsts vairāku gadu garumā naudu atmaksā. Tādējādi valstij tiks dota iespēja realizēt milzu autoceļu projektus, bet maksāt par to vēlāk. Satiksmes ministrijas aptuvenās aplēses liecina, ka 2009. gadā VPP projektu realizētājiem no Valsts autoceļu fonda tiks maksāti 12 miljoni latu, bet 2010. gadā maksājumi jau varētu sasniegt 20 miljonus latu un ar katru gadu arvien pieaugt. "Mēs paši varēsim koriģēt un plānot, cik daudz VPP projektus gribēsim realizēt un kādas summas varēsim atļauties izlietot VPP projektos," norāda SM pārstāvis Lauris Dripe, uzsverot, ka kopumā SM varētu realizēt pat piecus VPP projektus, jo ar katru gadu pieaugšot arī Valsts autoceļu fonda finansiālās iespējas. Db jau vēstīja, ka projektu realizācija pēc VPP principa izmaksā krietni dārgāk nekā tradicionālais iepirkums, tomēr valsts ierobežotie budžeta līdzekļi neļauj realizēt lielus projektus pēc tradicionālā iepirkuma. Ilgtermiņā gan VPP princips noteikti atmaksāšoties, vērtē speciālisti.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Kad valstij nav naudas, bet infrastruktūrā ar katru gadu robi kļūst arvien lielāki, ar steigu jāmeklē iespējas, kas pārsniedz Eiropas Savienības (ES) Latvijas virzienā pavērtā maciņa kapacitāti un jaudas. Izdarīt to ir visai vienkārši - atliek meklēt pasaules praksi. Jau šodien lielākie pasaules autoceļu, dzelzceļu, skolu, slimnīcu, tiltu, cietumu un citu infrastruktūras objektu projekti eksistē pateicoties privāto kompāniju un valsts aģentūru sadarbībai.

Līderi - Lielbritānija, Austrālija, Īrija

Ne tikai pie mums, arī ļoti attīstītās valstīs pieaug prasības pret valdību pārziņā esošās infrastruktūras kvalitāti un pieejamību, ko nosaka gan ekonomiskā attīstība un ar to saistītais apjomu pieaugums, gan cilvēku vēlme dzīvot pēc iespējas labākos apstākļos. Līdz ar to valdības arvien lielāku uzmanību pievērš alternatīvām iespējām, ko sniedz VPP.

Līderis šajā jomā ir Lielbritānija, kur šobrīd 10-13% no visām valsts investīcijām infrastruktūrā tiek finansētas ar partnerības palīdzību. Tai seko Austrālija un Īrija. Kopumā šādu praksi pasaulē pielieto vismaz 30 valstis. Latvija šobrīd atrodas šī saraksta pašā apakšā, taču tā ir priekšā ļoti daudzām citām valstīm, kurās virzība vispār nav sākusies.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Par nepieciešamību attīstīt Valsts un privātās partnerības (VPP) un Publiskās un privātās partnerības (PPP) modeļus, kas valstij un pašvaldībām ļautu ar privātā kapitāla palīdzību sniegt būtiskus pakalpojumus iedzīvotājiem, tiek runāts jau gadiem.

Jāsecina, ka darbi no valsts puses liecina par pretējo - piemēram, valsts ir atteikusies no Valsts policijas ēkas celtniecības Ventspilī VPP modeļa ietvaros.

Tas ir skumjš fakts, jo šis faktiski bija vienīgais VPP projekts Latvijā, kas pieredzēja pat izpētes stadiju, kurai tika iztērēti apmēram 100000 Ls. Kā iemesli tiek minēti pieredzes trūkums privātkompānijām, veicot šādus projektus, kā arī nesakārtotā likumiskā bāze. ·āda argumentācija šķiet vairāk nekā dīvaina, un no tā izriet, ka VPP un PPP projekti Latvijā acīmredzot varētu būt tikai tāda dažu dīvainīšu izklaide, jo pieredze no tukša gaisa neveidojas.

Komentāri

Pievienot komentāru
Finanses

Bankas cīnīsies par iespēju kreditēt VPP projektus

Oskars Prikulis [email protected], 24.02.2006

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Latvija Valsts un privātās partnerības (VPP) projektu veidā ir gatava piesaistīt aptuveni 900 miljonus latu. Ņemot vērā lielos potenciālo VPP projektu apjomus, ārvalstu VPP eksperti prognozē arī lielu cīņu banku starpā par iespēju kreditēt potenciālos privātos investorus VPP projektos. «Kreditēšanas nosacījumi VPP projektos ir ļoti pievilcīgi, tāpēc bankas centīsies iesaistīties VPP projektos kā kreditētājas — arī mūsu banka,» norādīja E. Rindorfs. Parasti šādos infrastruktūras projektos aptuveni 10% ieguldījumu ir privāto investoru pašu līdzekļi, bet 90% ir kredītlīdzekļi.

Komentāri

Pievienot komentāru
Citas ziņas

Veicinās valsts un privāto partnerību

, 08.02.2007

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Ekonomikas ministrija sadarbībā ar valsts aģentūru Latvijas Investīciju un attīstības aģentūra izstrādājusi standartizētā koncesijas līguma slēgšanas tiesību piešķiršanas un iepirkuma konkursa dokumentāciju, kā arī paskaidrojošo metodoloģija valsts un privātās partnerības projektiem.

Tas palīdzēs sagatavot atklātā konkursa dokumentāciju valsts un privātās partnerības (VPP) projektiem un iepirkumiem par jaunas pirmskolas iestādes būvniecību un apsaimniekošanu. Tomēr ministrijas speciālisti uzsver, ka paraugi jāpielāgo konkrētajai situācijai, ņemot vērā tās finansiālos, juridiskos, tehniskos un citus aspektus, kā arī vadoties pēc paskaidrojošajā metodoloģijā iekļautajiem skaidrojumiem.

Standartizētā iepirkuma dokumentācijā ietilpst atklātā konkursa nolikums un tā pielikumi, tai skaitā VPP iepirkuma līgums, kā arī vadlīnijas pasūtītājam VPP iepirkuma dokumentācijas sagatavošanai. Tā ir sagatavota, izmantojot VPP BOOT veidu (angļu val. Build-Own-Operate-Transfer) kā īstenošanu reglamentē Publisko iepirkumu likums.

Komentāri

Pievienot komentāru
Ekonomika

Jaunuzņēmējiem un pētniekiem šogad pieejamie valsts finanšu atbalsta instrumenti attīstībai

Db.lv, 23.03.2022

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Latvijas investīciju un attīstības aģentūra (LIAA) ir apkopojusi un izcēlusi pieejamās Ekonomikas ministrijas (EM) un LIAA programmas un aktivitātes, kur gan topošie zinātnē bāzētie uzņēmumi, gan pētnieki var pieteikties finansējumam vēl šogad.

Pašlaik jaunuzņēmumiem akcelerācijas fondu finansējumu turpina piedāvāt tikai “Commercialization Reactor” un “Buildit”, vēsta

“LabsofLatvia.com”.

““Commercialization Reactor” primārais fokuss ir zinātnisko atklājumu komercializācija un dziļo tehnoloģiju uzņēmumu skaita palielināšana Latvijā. Pašlaik jaunuzņēmējiem ir iespēja saņemt kopējo finansējumu 300 tūkstoši eiro apmērā. Taču tā kā zinātnē balstīto biznesu izveidei un vadībai ir nepieciešamas specifiskas prasmes, mēs aicinām interesentus vispirms piedalīties intensīvā sešu nedēļu apmācību kursu “Cutting-Edge Entrepreneurship”, ko īstenojam kopā ar LIAA un Rīgas Ekonomikas augstskolu,” skaidroja fonda valdes priekšsēdētāja Ilona Gulčaka.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Satiksmes ministrija ir izsludinājusi iepirkuma procedūru, lai izvēlētos uzņēmumu, kurš četru gadu laikā uzbūvēs ātrgaitas ceļu Rīgas apvedceļa – Sēnītes ceļa posmā, kā arī pēc tam vēl 20 gadu to uzturēs, Db pastāstīja satiksmes ministrs Ainārs Šlesers.

Šo projektu paredzēts īstenot kā valsts un privātās partnerības projektu (VPP), un tas kļūs par pirmo šāda veida projektu ceļu būvē Latvijā. Kopumā VPP valsts projektu programma paredz ne tikai minētā ceļa būvniecību, bet vēl piecu citu ceļa posmu būvniecību laikā līdz 2017. gadam. Taču līdz 2013.gadam VPP projektu īstenošanai iecerēts izlietot aptuveni 950 miljonus latu. VPP ir valsts un privātā sektora uzņēmēja sadarbība, kuras ietvaros kāds publiskais pakalpojums vai objekts tiek nodots privātajam partnerim uz noteiktu laika periodu publisku pakalpojumu nodrošināšanai.

Pēc A. Šlesera teiktā, konkrētais ceļa posms ir viens no visvairāk noslogotajiem autoceļiem un tam ir nepieciešama rekonstrukcija. Satiksmes intensitāte uz šī ceļa pārsniedz 20 000 automašīnu diennaktī. A. Šlesers pastāstīja, ka pirmkārt rekonstrukcijai izvēlēts tieši šis ceļa posms, jo ceļa pārbūve ir tehniski vienkārša, investīcijas – paredzamas, bet zemju atsavināšanas apjoms – salīdzinoši neliels.

Komentāri

Pievienot komentāru
Transports un loģistika

Ārzemju kompānijas gatavas investēt VPP projektos

Oskars Prikulis [email protected], 24.02.2006

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Ārzemju investori un kompānijas esot gatavas investēt milzīgus līdzekļus Valsts un privātās partnerības (VPP) infrastruktūras projektos Latvijā, sarunā ar Db uzsvēra ārvalstu VPP eksperti. Viņi uzsver — līdzko tiks akceptēti pirmie infrastruktūras VPP projekti no valsts puses un izteikts piedāvājums privātajam investoram, tā «uzrādīsies arī potenciālie investori.» Satiksmes ministrijas valsts sekretārs Vigo Legzdiņš Db norādīja, ka valsts kopumā VPP projektos varētu atļauties piesaistīt aptuveni 700 līdz 900 miljonu latu lielu finansējumu, tādējādi gadā uzņēmējiem atmaksājot aptuveni 30 miljonus latu. «Šādas summas noteikti piesaistītu ārvalstu investorus, jo viņiem jau šobrīd ir interese par Latviju,» uzsvēra Nordea eksporta un finanšu projektu vadītājs Egils Rindorfs (Egil Rindorf).

Komentāri

Pievienot komentāru
Citas ziņas

Pieļauj privātu cietumu tapšanu Latvijā

Oskars Prikulis [email protected], 24.02.2006

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Nākotnē Latvijā par privāto investoru naudu varētu tapt slimnīcas, skolas, bibliotēkas un pat cietumi, kas ārvalstīs ir izveidojies par izdevīgu biznesu, un arī Latvijā šādiem projektiem esot liels potenciāls. To sarunā ar Db atzina Dānijas un Lielbritānijas Valsts un privātās partnerības (VPP) eksperti. «Šādā gadījumā cietums ir kā viesnīca — privātais investors par to atbild un cenšas nodrošināt «servisu» tajā,» skaidro Public Private Partenrships Export Advisory Group direktors Stīvens Heriss (Stephen Harris). Balstoties uz t.s. VPP sadarbību, privātais investors par saviem līdzekļiem uzcēļ kādu objektu, pārvalda to, bet valsts ieguldītos līdzekļus atmaksā gadu gaitā vai arī nodrošina kādas noteiktas garantijas. Latvija gan vēl nav nodefinējusi cik tālu tā ir gatava nododot valstiskās funkcijas privātā sektora rokās, un šobrīd VPP projekti Latvijā vairāk tiek koncentrēti uz ceļu infrastruktūru, tomēr ārvalstu eskperti prognozē, ka nākotnē situācija varētu mainīties. Ārzemēs jau šādi ir īstenoti daudzi veiksmīgi projekti.

Komentāri

Pievienot komentāru
Citas ziņas

Limbažos norisināsies seminārs par VPP attīstības veicināšanu

, 21.10.2008

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Limbažos norisināsies bezmaksas seminārs par Norvēģijas valdības divpusējā finanšu instrumenta prioritātes Reģionālā politika un ekonomisko aktivitāšu attīstība programmu Valsts un privātās partnerības attīstības veicināšana Latvijā.

Programmas par valsts un privātās partnerības (VPP) attīstības veicināšanu Latvijā mērķis ir uzlabot sabiedrisko pakalpojumu kvalitāti un pieejamību valsts un reģionālā līmenī. Jau šī gada 14. augustā Latvijas Investīciju un attīstības aģentūra (LIAA) uzsāka apakšprojektu iesniegumu pieņemšanu šajā programmā. Iesniegumu pieņemšana noslēgsies šī gada 14. novembrī, Db.lv informē LIAA Mārketinga un komunikāciju departaments.

VPP nozīmē sadarbību starp valsts vai pašvaldības institūciju un privātā sektora komersantu, kuras ietvaros kāds publiskais pakalpojums vai objekts uz līguma pamata tiek nodots privātajam komersantam uz noteiktu laika periodu un nosacījumiem, lai nodrošinātu publiskos pakalpojumus un piesaistītu privātā sektora resursus. Seminārā tiks sniegta informācija par iespējām vietējām un rajonu pašvaldībām, kā arī ministrijām un īpašu uzdevumu ministra sekretariātiem pieteikties programmai, lai saņemtu atbalstu VPP projektu dokumentācijas izstrādei.

Komentāri

Pievienot komentāru
Nodokļi

LIAA pieņems projektus Valsts un privātās partnerības veicināšanai

Katrīna Iļjinska, Db, 12.08.2008

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Latvijas Investīciju attīstības aģentūra (LIAA) 14. augustā uzsāks apakšprojektu iesniegumu pieņemšanu programmā «Valsts un privātās partnerības attīstības veicināšana Latvijā».

Par to Db informēja LIAA Mārketinga un komunikāciju departaments. Norvēģijas valdības divpusējā finanšu instrumenta programmas «Valsts un privātās partnerības attīstības veicināšana Latvijā» mērķis ir sekmēt valsts un privātās partnerības (VPP) pielietošanu publiskās infrastruktūras būvniecībā, apsaimniekošanā un finansēšanā tādējādi uzlabojot sabiedrisko pakalpojumu kvalitāti un pieejamību valsts un reģionālā līmenī.

Apakšprojekta iesnieguma iesniedzējs var būt Latvijas Republikas ministrija, īpašu uzdevumu ministra sekretariāts, vietējā vai rajona pašvaldība. Programmas apakšprojektu konkursam kopējais pieejamais līdzfinansējums ir 1 940 135 eiro, bet maksimālais programmas atbalsts apakšprojektam ir 90 % no kopējām izmaksām.

Komentāri

Pievienot komentāru
Nekustamais īpašums

Vidējā aizdevuma summa par dzīvokli jaunajā projektā jau sasniedz 86 000 eiro

Lelde Petrāne, 25.07.2018

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Pēdējā gada laikā aizvien vairāk pieaug interese par īpašuma iegādi jaunajos projektos Rīgā, informē Swedbank.

Aptuveni 14% iegādājušies dzīvokli tikko uzceltā mājā, bet 11% - tā dēvētajā otrreizējajā tirgū Rīgas centra ēkās, kā arī senāk ekspluatācijā nodotajās jauno projektu daudzdzīvokļu mājās. Līdz ar pieprasījuma pieaugumu, kā arī kopējo ekonomikas attīstību, pieaug jaunu nekustamo īpašumu attīstība, un šobrīd būvniecības stadijā vien ir 1500 jaunu dzīvokļu tā saucamajā ekonomiskajā segmentā (cenas līdz 1600 eiro par kvadrātmetru), vidējai aizdevuma summai par dzīvokli jaunajā projektā sasniedzot 86 000 eiro.

Šobrīd visvairāk ekonomiskās klases dzīvokļi tiek attīstīti Teikā, kur būvniecības stadijā ir 454 jauni dzīvokļi, kam seko 264 jauni dzīvokļi Purvciemā, 180 Torņakalnā, 112 Pļavniekos.

Komentāri

Pievienot komentāru
Ražošana

Laižam garām miljoniem vērtus NATO darījumus

Ieva Mārtiņa, [email protected], 7084426, 20.12.2006

Īpašu uzdevumu ministre elektroniskās pārvaldes lietās Ina Gudele norādīja, ka Latvijas uzņēmēji, protams, var piedalīties Aizsardzības ministrijas iepirkumos kā līdz šim, bet

NAMSA sistēmā paveras lielākas iespējas, jo var pieteikties globālā sistēmā, tādējādi iesaistoties citu valstu iepirkumos.

Foto: Vitālijs Stīpnieks, DB

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Latvijas uzņēmumi, iespējams, informācijas trūkuma dēļ palaiž iespēju piedalīties NATO elektroniskajos iepirkumos par miljonu darījumiem.

Šādu satraukumu Db pauda īpašu uzdevumu ministre elektroniskās pārvaldes lietās Ina Gudele, kura Luksemburgā tikās ar NATO apgādes un iepirkumu aģentūras NAMSA pārstāvjiem, kas iepazīstināja ar to, kādā veidā notiek centralizēta NATO sistēmas un valstu dažādu veidu apgāde.

Kādas ir galvenās atziņas pēc šīs tikšanās?

Ja Latvijā ir ļoti labi attīstīta elektroniskā iepirkumu sistēma, kuru sāk realizēt valsts un pašvaldību instiūcijās, NAMSA ir tā aģentūra, kas NATO līmenī realizē elektroniskos un neelektroniskos iepirkumus visu NATO valstu vajadzībām.

Pārsteidzošākais, ko atklāju, ka Latvija nav līdz šim intensīvi iesaistījusies šajā sistēmā. Ir tikai 4 Latvijas uzņēmumi (Aviatehserviss, Ceļuprojekts, Selkom, Zersen LCC GMBH no Ventspils), kas reģistrējuši savas preces un piedāvājumus NAMSA sistēmā. Tas ir ne tikai tradicionālā veidā iepirkums NATO dalībvalstīm, armijas vajadzībām, bet tie ir dažādi projekti un līdzdarbība projektos, kas saistīti ar dažādu valstu atjaunošanu, militāro palīdzību, kur mūsu uzņēmējiem ir ļoti lielas iespējas.

Komentāri

Pievienot komentāru
Transports un loģistika

Valsts var atļauties VPP projektus 900 miljonu latu vērtībā

Oskars Prikulis [email protected], 23.02.2006

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Latvija VPP (Valsts un privātās partnerības) projektos varētu atļauties piesaistīt 700 līdz 900 miljonus latu, jeb atmaksāt aptuveni 30 miljonus latu gadā, Db norādīja Satiksmes ministrijas valsts sekretārs Vigo Legzdiņš. VPP projekti paredz, ka privātais investors par savu naudu uzbūvē infrastukturu vai kādu objektu, bet valsts vēlāk to vairāku gadu laikā ar procentiem atmaksā atpakaļ.

Komentāri

Pievienot komentāru
Finanses

FM: Pastāv risks šogad neizmantot vairāk nekā 500 miljonus eiro ES fondu investīcijām

LETA, 19.02.2024

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Konstatēts risks šogad neizmantot vairāk nekā 500 miljonus eiro Eiropas Savienības (ES) fondu investīcijas, teikts Finanšu ministrijas (FM) informatīvajā ziņojumā par ES fondu un Atveseļošanas fonda (AF) plāna ieviešanas statusu 2023.gada decembrī - 2024.gada janvārī, kuru otrdien, 20.februārī, uzklausīs valdība.

FM ziņojumā norāda, ka ministrijas strādā pie steidzamiem pasākumiem, lai valsts ekonomikas attīstībai izmantotu visas valsts budžeta izdevumu iespējas 2024.gadā.

Vienlaikus ziņojumā teikts, ka 2024.gadā prognozējami izdevumi mazākā apmērā - līdz 505 miljoniem eiro, jo ir bijusi par 150 miljoniem eiro labāka izpilde ES fondu 2014.-2020.gada perioda projektos, kas izmaksāti 2023.gadā, bet aptuveni 155 miljonus eiro veido ES fondu 2014.-2020.gada perioda projektu kavējumi, kurus projektu īstenotāji pabeidz par savu naudu vai finansē no ES fondu 2021.-2027.gada perioda līdzekļiem.

Tāpat aptuveni 150 miljonus eiro veido jauno investīciju - AF un ES fondu 2021.-2027.gada perioda tempu kavējumi, bet aptuveni 50 miljonus eiro projektu ietaupījumi, neattiecināmi izdevumi.

Komentāri

Pievienot komentāru
Transports un loģistika

Ārvalstu eksperti izvērtēs VPP ceļu lietderību Latvijā

Oskars Prikulis [email protected], 10.02.2006

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Jau tuvākajās nedēļās Latvijā ieradīsies ārvalstu eksperti, kuri kopā ar vietējiem Satiksmes ministrijas (SM) speciālistiem izvērtēs privātas naudas ceļu projektu lietderību un iespējamo realizāciju mūsu valstī. SM vēlas izvērst Latvijā ceļu būvniecību, balstoties uz valsts un privātās partnerības (VPP) sadarbības modeli, un kopējā projektu vērtība varētu sasniegt daudzus desmitus miljonu vai pat dažus simtus miljonu latu. Latvijā šāda veida un modeļa projekti tiek realizēti pirmo reizi, bet vietējiem speciālistiem nav pieredzes šādu projektu realizācijā. Tieši tāpēc tika nolemts piesaistīt Eiropas Rekonstrukcijas un attīstības bankas (ERAB) atlasītus speciālistus, kuriem tad arī būs jāizvērtē VPP projektu lietderība un realizācijas iespējas Latvijā.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Lai risinātu vides problēmas Latvijā, Vides ministrija piedāvā pārstrukturizēt kopējo nodokļu slogu un ieviest tā dēvēto «zaļo nodokli».

Tas šodien izskanēja Ministru kabineta sēdē, kurā tika skatīts Vides politikas pamatnostādņu projekts 2009.-2015. gadam. Ar zaļo nodokli šajā kontekstā jāsaprot nodokļu kopums - jau esošais dabas resursu nodoklis kombinācijā ar ieviešamajiem nodokļu atvieglojumiem par videi draudzīgas degvielas izmantošanu u.c.

Arī šo problēmjautājumu risināšanai piešķirtais finansējums esot nepietiekams.

Vides ministrijas piedāvātajos risinājumos ietilpst plānveida sabiedrības izglītošana, valsts institūciju un privāto uzņēmēju sadarbības veicināšana un vides aizsardzības institūciju rīcībspējas paaugstināšana. Tas darāms, samazinot visu tautsaimniecības sektoru energointensitāti, izstrādājot un ieviešot tādus ekonomiskos politikas instrumentus, kas veicinātu produktu un pakalpojumu ar augstu pievienoto vērtību ražošanu, tai skaitā, pārstrukturējot kopējo nodokļu slogu, t.i., realizējot zaļo nodokļu reformu.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Sērijveidu dzīvokļu vidējā cena Rīgas mikrorajonos mēneša laikā samazinājās par 2.1% līdz 1 390 EUR/m2 (martā 1 424 EUR/m2), liecina Ober-Haus nekustamā īpašuma tirgus apskats.

Rīgas pilsētas zemesgrāmatu nodaļā 2008. gada aprīlī būtiski pieauga reģistrēto pirkuma līgumu skaits, kas ir lielāks nekā tas bijis gada pirmajos trijos mēnešos. Savukārt ir jāatzīmē situācija, ka pagājušā gadā pirmajos 4 mēnešos lielākais darījumu skaits bija janvārī, bet šogad tas ir aprīlī.

Šobrīd pilnīgi noteikt var runāt par cenas samazināšanās tendenci jaunajos projektos. Jaunajos projektos, kuru realizācija jau notiek projektu attīstītāji gatavi dot atlaidi pat līdz 10%. Arvien vairāk projektu attīstītāji ir gatavi apstiprināt oficiāli šo pozīciju.

Pēc Ober-Haus datiem nozīmīga cenu samazināšanās notika 25-30% jaunajos projektos, kuri atrodas Rīgā. Vidējā cenu korekcija notika robežās no 5 -15%. Pirmo reizi jauno projektu vēsturē Latvijā, vidējā projekta attīstītāju piedāvātā cena jaunceltnēm Rīgas mikrorajonos samazinājās par 6.5% līdz 2 098 EUR/m2, atgriežot cenas iepriekšējā gada aprīļa līmenī.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Latvijas uzņēmēji, prognozējot nākamā ceturkšņa iespējamās attīstības tendences dzīvokļu tirdzniecības jomā, neprognozē būtiskus satricinājumus, liecina uzņēmēju sniegtās atbildes uz papildjautājumiem, kas tika uzdoti lietišķās aktivitātes indeksa Parex index trešajā ceturksnī veiktās aptaujas ietvaros.

Vairākums uzņēmēju uzskata, ka sērijveida dzīvokļu cenas saglabāsies esošajā līmenī vai arī nedaudz samazināsies, savukārt cenas jaunajos projektos saglabāsies esošajā līmenī vai pat pieaugs.

Vērtējot sērijveida un jauno projektu cenu attīstības tendences, uzņēmēji viennozīmīgi negatīvāk vērtē sērijveida dzīvokļu cenu izaugsmes iespējas. Sērijveida dzīvokļu jautājumā uzņēmēju viedoklis ir gandrīz līdzvērtīgi sadalījies starp tiem, kas uzskata, ka cenas saglabāsies esošajā līmenī (39,2%), un tiem, kas uzskata, ka cenas kritīsies 1% līdz 5% robežās (38,53%).

Tikai 6,67% pieļauj iespēju, ka sērijveida dzīvokļu cenas nākamajā ceturksnī varētu pieaugt, savukārt 10,67% uzskata, ka cenas kritīsies vairāk par 5%.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Biznesa portāls Db.lv piedāvā interviju ar Rīgas Kurzemes rajona izpilddirektoru Armandu Agrumu, kurā viņš stāsta par sadarbību ar uzņēmējiem, rajona attīstību un vērtībām, kā arī problēmām, ar kurām jāsaskaras, strādājot šajā amatā.

- Kāda ir Rīgas Kurzemes rajona izpilddirekcijas sadarbība ar uzņēmējiem? Kas parasti ir šīs sadarbības iniciators?

Uzsākot strādāt par izpilddirektoru 2005.gada jūlijā, sadarbības faktiski nebija, jo bija beigušies tie laiki, kad uzņēmējam kaut kas bija vajadzīgs no izpilddirekcijas. Uzņēmēji faktiski izpilddirekciju vairs neapmeklēja.

Sākumā iniciators sadarbībai biju es pats, jo nāku no uzņēmējiem. Jau pirmajos mēnešos saņēmu ļoti daudz lūgumu pēc palīdzības, gan no invalīdu biedrībām, gan no represētajām personām, gan no bērnu namiem un skolām u.c. Lūgumi bija dažādi, bet skaidrs bija viens, ka budžetā tam naudas nav. Tādēļ nolēmu atvērt izpilddirekcijā ziedojumu kontu labdarībai, pirmie ziedotāji, protams, bija paša paziņas, bet vēlāk, redzot labos darbus, parādījās sekotāji. Sevišķu paldies gribu pateikt firmām: SIA Roadeks, SIA Prizma, A/S Admirāļu klubs, A/S Unibanka, t/c Olympia, SIA Krūza.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Kopš pagājušā gada sākuma Latvijā vērojams inflācijas pieaugums, būtiski augušas arī energoresursu un būvmateriālu cenas. Tas palielinājis būvniecības izmaksas un var mainīt nekustamā īpašuma tirgus tendences.

“Pēdējos gados arvien lielāku popularitāti guva mājokļu iegāde jaunajos projektos, taču šī brīža augstās būvniecības izmaksas vismaz uz laiku var mainīt spēles noteikumus tirgū, atkal aktualizējot otrreizējo mājokļu tirgu jeb īpašumu iegādi, kas tirdzniecībā nonāk atkārtoti,” uzskata Luminor mājokļu kreditēšanas vadītājs Kaspars Sausais.

Luminor bankas dati liecina, ka pērn izsniegto kredītu apjoms jaunajos projektos auga par 80% un pieprasījums tajos izlīdzinājās ar interesi par dzīvokļiem sērijveida projektos. Tomēr šī gada pirmie mēneši liecina, ka nekustamo īpašumu jomā sāk samazināties būvniecības tempi - ir grūtāk sagādāt būvmateriālus, to cenas ir būtiski kāpušas un ir sarežģīti prognozēt kopējās izmaksas un dzīvokļu gala cenu.

Komentāri

Pievienot komentāru
Eksperti

(Labots) Eksperta viedoklis: Enerģētika – politiķu jājamzirdziņš bez īpašas izpratnes par realitāti

Ivars Zariņš, Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisijas vadītāja p.i., 08.12.2010

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Enerģētika kļuvusi par vienu no apspriestākajām tēmām sabiedrībā un arī par daudzu politiķu jājamzirdziņu. Tagad katram, kuram nav slinkums, ir tieksme par to izteikties, atrast ko īpašu - ar ko varētu izcelties, diemžēl, bieži bez īpašas izpratnes par to, kas tiek pateikts: izraujot no konteksta visdažādākos faktus bez spējas tos objektīvi izvērtēt, vai arī apzināti manipulējot ar tiem, lai to iebarotu sabiedrībai ar savtīgu interesi un tādejādi ievāktu sev dividendes - materiālā formā, vai vienkārši, vairojot atpazīstamību un popularitāti.

Tas viss ir radījis diezgan lielu jūkli,par kura ķīlniekiem aizvien vairāk un vairāk pamazām kļūstam mēs visi. Dārgi maksājot par to un riskējot savai tautsaimniecībai uzlikt tādu slogu, ko tā nespēs iznest nezaudējot savu konkurētspēju.

Ar nepārdomātu energopolitiku sabiedrība tiek dzīta tādā saistību jūgā, kas pamazām jau sāk līdzināties tam, ko esam uzņēmušies pret starptautiskiem aizdevējiem. Un tas ir nopietni.

Piemēram, esošajos MK noteikumos "Par elektroenerģijas ražošanu, izmantojot atjaunojamos energoresursus (AER)" paredzēto atbalsta apjomu izmantošana (ja visas noteikumos atvēlētās kvotas tiek izmantotas) nozīmētu valsts garantētu obligāto ikgadējo iepirkumu no realizētajiem AER projektiem aptuveni 180 miljonu latu apmērā, kas pie esošajām elektrības tirgus cenām mūsu tautsaimniecībai nozīmētu ikgadēju papildus maksājumu slogu par elektrību, vairāk kā 130 miljonu LVL apmērā!

Komentāri

Pievienot komentāru
Ražošana

Atkal apstrīd lidostas Rīga pirmā perona rekonstrukcijas konkursu

Žanete Hāka, 11.08.2014

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Iepirkumu uzraudzības birojā (IUB) saņemta sūdzība par VAS Starptautiskā lidosta Rīga slēgto konkursu pirmā perona rekonstrukcijai, liecina informācija IUB mājaslapā.

Sūdzību iesniegusi piegādātāju apvienība ACB&Strabag. Pagaidām gan nav zināms datums, kad sūdzību izskatīs IUB.

Db.lv jau rakstīja, ka slēgto konkursu VAS Starptautiskā lidosta Rīga izsludināja pērnā gada 14. augustā un pieteikumus bija iespējams iesniegt līdz 23. septembrim.

Saskaņā ar slēgta konkursa nolikumu kandidātam, kurš uzaicināts iesniegt piedāvājumu, bija jāiesniedz Eiropas Savienības vai Pasaules Tirdzniecības organizācijas dalībvalstī reģistrētas bankas piedāvājuma nodrošinājums - neatsaucama bankas galvojuma veidā par kopējo summu desmit tūkstoši eiro, kas būs spēkā līdz piedāvājuma derīguma termiņa beigām.

Komentāri

Pievienot komentāru
Tirdzniecība un pakalpojumi

Lidostas Rīga pirmā perona rekonstrukcija izmaksās 8,9 miljonus eiro

Žanete Hāka, 20.11.2014

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Noslēdzies VAS Starptautiskā lidosta Rīga izsludinātais iepirkums par pirmā perona rekonstrukciju, liecina paziņojums Iepirkumu uzraudzības biroja mājaslapā.

Konkursā piedalījās divi pretendenti un par uzvarētāju atzīts piegādātāju apvienības ACB&Strabag piedāvājums. Pretendenta piedāvātā līgumcena ir 8,909 miljoni eiro. Sākotnēji paredzamā līgumcena bija 6,015 miljoni eiro.

Db.lv jau rakstīja, ka slēgto konkursu VAS Starptautiskā lidosta Rīga izsludināja pērnā gada 14. augustā un pieteikumus bija iespējams iesniegt līdz 23. septembrim.

Saskaņā ar slēgta konkursa nolikumu kandidātam, kurš uzaicināts iesniegt piedāvājumu, bija jāiesniedz Eiropas Savienības vai Pasaules Tirdzniecības organizācijas dalībvalstī reģistrētas bankas piedāvājuma nodrošinājums - neatsaucama bankas galvojuma veidā par kopējo summu desmit tūkstoši eiro, kas būs spēkā līdz piedāvājuma derīguma termiņa beigām.

Komentāri

Pievienot komentāru
Ražošana

Olainfarm padomes locekļi un Čehijas uzņēmēji plānoja iegūt kontroli pār vairāk nekā 50% akciju

LETA, 09.06.2021

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Zāļu ražotājas AS "Olainfarm" padomes locekļi Haralds Velmers un Kārlis Krastiņš un vairākas citas personas ar vairāku Čehijas un Kipras uzņēmumu ķēdes starpniecību, iespējams, bija plānojuši iegūt kontroli pār vairāk nekā 50% "Olainfarm" akciju, liecina aģentūras LETA rīcībā esošie marta vidū sastādītie līgumu projekti.

LETA rīcībā nonākušie Akcionāru līguma un Aizdevuma finansējuma līguma projekti, kuri datēti ar 2021.gada 15.martu, liecina, ka vairākas personas - visticamāk, Čehijas pilsoņi Vojtehs Kačena un Tibors Bokors, bijusī "Olainfarm" lielākā akcionāra "Olmafarm" valdes locekle Milana Beļeviča, Krastiņš, Velmers, un, iespējams, citas personas, bija sākuši darbības, kas vērstas uz kontroles pārņemšanu pār "Olainfarm".

Krastiņš aģentūrai LETA atzina, ka piedalījies sarunās ar dažādiem investoriem, taču neviens no šiem piedāvājumiem nav rezultējies ar kādu līgumu vai darījumu.

Viņš pastāstīja, ka pēdējo divu gadu laikā investoriem bija zināms, ka bijušā "Olainfarm" īpašnieka, nelaiķa Valērija Maligina mantinieces Irina Maligina, Nika Saveļjeva un Anna Emīlija Maligina vēlas pārdot sev piederošās akcijas, tāpēc pie Krastiņa vērsušies daudzu investoru pārstāvji.

Komentāri

Pievienot komentāru