Tranzīta biznesā iesaistītie uzņēnumi nav apmierināti ar gaidāmais elektrības cenu pieaugums no šā gada 1. aprīļa saistībā ar obligātās iepirkuma komponentes (OIK) pieaugumu par 54% līdz 1,89 sant./kWh. Negatīvā ietekme uz ostu termināliem gan nav tik liela, kā dažiem rūpniecības uzņēmumiem.

Ņemot vērā, ka elektroenerģija sastāda būtisku daļu no kopējām ostu termināļu un stividorkompāniju ražošanas izmaksām, OIK paaugstināšana būtiski ietekmēs tranzīta kravu termināļu ražošanas izmaksu kopējo apjomu. Piemēram, Latvijas Tranzīta biznesa asociācijas (LTBA) biedra a/s Baltic Coal Terminal plānotais izmaksu pieaugums sakarā ar OIK palielināšanos sastādīs 11%–13% salīdzinājumā ar iepriekšējā perioda rādītājiem. Tādēļ LTBA sadarbībā ar citām nozares asociācijām aicinās ekonomikas ministru rast risinājumus, lai Latvenergo TEC būtiskā daļa kopējā OIK maksājumā netiktu iekļauta gala lietotāju OIK maksājumos.

Ne tik dramatiska situācija gaidāmo elektrības cenu pieaugma dēļ ir citiem ostu termināliem, tomēr viņi neredz kopējo labumu no OIK. «OIK pieaugums noteikti atstās negatīvu ietekmi uz ostā strādājošiem uzņēmumiem. Ņemot vērā to, ka ir jākonkurē ar citām Baltijas valstu ostām un kravu apstrādes tarifiem nav raksturīgas straujas cenu izmaiņas, pazemināsies Latvijas ostu konkurētspēja. SIA Rīgas Centrālais termināls (RCT) elektrības tarifs par kilovatstundu pieaugtu par aptuveni 7–8%, kas nozīmē elektrības izmaksu pieaugumu gadā vairāku desmitu tūkstošu apmērā,» norāda RCT valdes loceklis Raivis Veckāgans.

Esam aprēķinājuši, ka sadārdzinājums elektrībai būs 5–7% apmērā, bet maksa par elektroenerģiju nav liels īpatsvars kopējās uzņēmuma izmaksās, DB norāda kāda Rīgas ostā strādājoša beramkravu termināla pārstāvis. Viņaprāt OIK savu mērķi nesasniedz, jo nebūt nestimulē pāriet no dīzeļmotoriem uz elektriskajiem motoriem, kas darbina dažādu ostas tehniku. Drīzāk gan OIK stimulē nesteigties piemērot videi draudzīgāku tehnoloģiju, jo tā nav ekonomiski pamatota.

Elektrības sadārdzinājums OIK dēļ gan nesatrauc Baltic Container Terminal, jo uzņēmumam ir noslēgts divu gadu līgums par elektroenerģijas piegādi nevis ar Latvenergo, bet Enefit, norāda uzņēmuma pāstāvis Aldis Zieds. Naftimpeks elektrības rēķins ir no sešiem līdz 10 tūkstošiem latu mēnesī, tādēļ elektrības cenu pieaugums OIK dēļ nebūs nekas dramatisks, saka uzņēmuma valdes loceklis Armands Sadauskis. Tai pašā laikā viņš neuzksata, ka būtu pareizi atbalstīt Rīgas TEC caur tarifu pacelšanu visiem patērētājiem.

Ekonomika

Finanses

Mazais bizness

Tehnoloģijas

Dzīvesstils

Karikatūra