9.oktobrī Labklājības ministrija uzsāk otro reklāmas kampaņu par dzimumu līdztiesību „Un kā domā Tu?”, kuras ietvaros gan televīzijā, gan drukātajā presē būs redzamas reklāmas, kas aicinās ikvienu cilvēku pajautāt sev, vai viņš piekrīt sabiedrībā populāriem priekšstatiem par sieviešu un vīriešu atbildības un pienākumu sadalījumu ikdienā, Db.lv informēja Labklājības ministrijas LM Komunikācijas departamenta direktore Lelde Rāfelde. 67% Latvijas iedzīvotāju domā, ka mājas rūpes jāuzņemas sievietei, savukārt 86% uzskata, ka galvenajam ģimenes apgādniekam ir jābūt tieši vīrietim – šie ir viedokļi, kurus reklāmas kampaņas ietvaros izvērtēt piedāvāts ikvienam katram pašam. „Viens no dzimumu līdztiesības politikas mērķiem ir veicināt tieši darba un ģimenes dzīves saskaņošanas iespējas, lai katrs spētu atrast sev un saviem tuviniekiem piemērotāko variantu. Īpaši aktuāli tas ir laikā, kad mainoties sabiedrībai, mainās arī pienākumu sadalījums ģimenē, kur ne vienmēr sievietei ir jābūt atbildīgai par visiem mājas darbiem un vīrietim jāuzņemas visa atbildība par ģimenes materiālo nodrošinājumu. Tomēr viena daļa cilvēku gadu gaitā sabiedrībā iesakņojušos tradicionālo stereotipu iespaidā nejūtas pietiekami droši, lai mainītu savu rīcību un ieradumus,” stāsta Labklājības ministrijas valsts sekretāres vietnieks Ingus Alliks. Labklājības ministrijas dzimumu līdztiesības eksperti uzskata, ka viena no lielākajām problēmām Latvijā pašlaik ir tā sauktā „dubultā slodze” - sievietes strādā gan algotu darbu, gan arī veic neapmaksāto darbu mājās. Tādēļ reklāmā attēlota sieviete, kas ir pieķēdēta pie plīts, tādejādi simbolizējot „mājas verdzeni”, kuras iespējas mājas darbiem atvēlēto laiku pavadīt citādi ir ierobežotas. Speciālisti uzsver - ja darba pienākumi mājās ir sadalīti līdzīgi, tad sieviete nav pārslogota un var vairāk laika veltīt pašrealizācijai, arī karjeras veidošanai. Vienlīdzīga pienākumu sadale pozitīvi ietekmēs arī attiecības ar tuviniekiem – vīru un bērniem, jo sievietei atliek vairāk laika savstarpējām attiecībām. Savukārt vīrietis - galvenais ģimenes apgādnieks - reklāmā simboliski attēlots kā „burvju mākslinieks”, kuram jāprot „uzburt nauda”, pretējā gadījumā viņš netiks uzskatīts par pilnvērtīgu vīrieti, bet gan zaudētāju. Tieši šis stereotipiskais vīrišķības ideāls ir viens no iemesliem, kādēļ vīrieši mēdz ļoti daudz laika veltīt darbam, bet mazāk ģimenei un bērniem, tādējādi arī paši negūstot emocionālu piepildījumu, ko šīs attiecības varētu sniegt. Eksperti norāda, ka vīriešu lielā slodze algotajā darbā un vēlme būt veiksminiekam ir viens no iemesliem, kādēļ mūsu valstī tieši vīriešiem ir ļoti augsti rādītāji no alkohola un narkotikām atkarīgo vidū, kā arī liels izdarīto pašnāvību skaits. Dati liecina, ka 2004.gadā no 100 000 iedzīvotājiem pašnāvību izdarījuši 45 vīrieši, turpretim sievietes – gandrīz 5 reizes retāk. Savukārt diagnoze „alkoholisms” 2005.gadā ir noteikta 22 328 vīriešiem un 5320 sievietēm. Speciālisti norāda, ka pieaugošais, tomēr arvien salīdzinoši nelielais vīriešu skaits, kuri izvēlas izmantot paternitātes vai bērna kopšanas atvaļinājumu, liecina, ka vīrietim ir svarīgas attiecības ģimenē, ne tikai „atpirkšanās ar naudu”. Tādēļ kampaņas organizētāji aicina vīriešus neļaut ietekmēties no stereotipa par vīrieti apgādnieku kā galveno vīrišķības apliecinājumu, bet tā vietā vairāk laika pavadīt ar saviem tuviniekiem un bērniem. Reklāmas videoklipus interesenti var noskatīties arī interneta mājas lapā, sadaļā „Dzimumu līdztiesība”. „Un kā domā Tu?” ir otrā Labklājības ministrijas reklāmas kampaņa, kas tiek realizēta sabiedrības informēšanas stratēģijas par dzimumu līdztiesības jautājumiem ietvaros. Projekts tiek finansēts no Eiropas Sociālā fonda līdzekļiem un Latvijas valsts budžeta.