Autobusu pasažieru pārvadājumu nozare nonākusi krīzes priekšā. Līdz gada beigām liela daļa firmu varētu pārtraukt pārvadājumus. Šādas un līdzīgas prognozes šobrīd izsaka autobusu pasažieru pārvadājumu kompāniju pārstāvji un vadītāji, jo viņu pārstāvētās kompānijas nonākušas nopietnās naudas grūtībās. Daudzu kompāniju vadītāji uzsver, ka tik nopietnu krīzi vēl nav piedzīvojuši.
Lielo izmaksu pieauguma un degvielas cenu kāpuma dēļ, valsts šobrīd nav spējīga atmaksāt pasažieru pārvadātājiem pienākošās dotācijas, bet trūkstošie apgrozāmie līdzekļi jāaizņemas bankās. "Līdz gada beigām visas resursu iegūšanas iespējas var būt izsmeltas, un tad autobusu kompānijas vienkārši vairs nevarēs nodrošināt savus pakalpojumus," norāda pasažieru pārvadājumu kompānijas SIA Aips valdes priekšsēdētājs Uldis Kolužs.
Nav līdzekļu
SIA Autotransporta direkcija valdes loceklis Adrians Ļubļins, pārstāvot Satiksmes ministriju (SM), norāda, ka biļetes nosedz vien aptuveni 40%pārvadātāju izmaksu. "Atlikušie 60% jāsedz no dotācijām, tomēr valsts budžetā nav līdzekļu, lai segtu straujo izmaksu pieaugumu, līdz ar to aptuveni 30% no kopējām izmaksām autobusu kompānijās tiek segti ar kredītresursiem," norāda Ļubļins.
Galvenā problēma, ar ko saskārās SM, - neviens gada sākumā neesot rēķinājies ar tik milzīgu izmaksu pieaugumu pasažieru pārvadātājiem, tāpēc budžetā nemaz nebija atvēlēts tik liels nepieciešamo līdzekļu daudzums dotācijām pasažieru pārvadātājiem. "Mums pat ļaunākajos sapņos nerādījās, ka degvielas cena varētu sasniegt 80 santīmus un vairāk litrā. Mēs bijām iestrādājuši maksimālo cenu 72 santīmi litrā," norāda A. Ļubļins, piebilstot, ka augušas arī citas izmaksu pozīcijas - piemēram, par transporta vienību remontu, darba algām u.c.
Pēc pirmā ceturkšņa rezultātiem kopējais dotāciju apjoms, kas bija jāsaņem Latvijas pasažieru pārvadātājiem, bija 13 milj. LVL, tomēr uzņēmumiem izmaksāti ir vien ap 8 milj. LVL. Trūkstošos 5 milj. LVL autobusu kompānijas ir aizņēmušās bankās, lai varētu nomaksāt algas un nosegt izdevumus. Tiesa, arī šis risinājums būs tikai īslaicīgs, jo vairumam pasažieru pārvadātāju tuvojas brīdis, kad bankas vairs kredītu neizsniegs vai to dod uz ļoti neizdevīgiem nosacījumiem.
"Pirmajā ceturksnī bankas mums palīdzēja, otrajā ceturksnī bankas mums, cerams, arvien palīdzēs, bet trešajā ceturksnī bankas diez vai vēl būs gatavas mums izsniegt kredītus," norāda Latvijas pasažieru pārvadātāju asociācijas prezidents un SIA Jelgavas autobusu parks valdes priekšsēdētājs Pēteris Salkazanovs.
Nauda jāatrod
8. jūlijā valdība skatīs budžeta grozījumus, un tā ir viena no nedaudzajām cerībām, ka nauda pasažieru pārvadājumu nozarei tiks atrasta. "Tad jau redzēsim, vai mums ko atliks vai nē. Katrā ziņā jo tālāk to atliekam, jo dārgāks šis pasākums paliks ? arvien vairāk uzņēmumiem, lai kompensētu apgrozāmo līdzekļu trūkumu, nāksies ņemt dārgus kredītus bankās, kas būs jāatdod," uzsver A. Ļubļins.