Transports un loģistika

Autopārvadājumiem uz Spāniju plašākas iespējas

Indra Lazdiņa [email protected], 10.10.2002

Jaunākais izdevums

Latvijas un Spānijas kopējās komisijas tikšanās laikā noteikta starptautisko kravu autopārvadājumu atļauju kvota 2003. gadam un panākta vienošanās, ka 2003. gadā paplašināsies pasažieru pārvadājumu iespējas uz Spāniju, — informē SIA Autotransporta direkcijas preses sekretārs Gints Gīlis. Spānija piekritusi saglabāt jau iepriekš noteikto neregulāro pasažieru pārvadājumu veikšanu bez atļaujām (slēgto durvju princips — autobus aizved grupu pasažieru un tukš brauc atpakaļ), kā arī nākamgad autopārvadātāji varēs izmantot 30 atļaujas citiem neregulāriem pārvadājumiem un 30 sistemātisko starptautisko pasažieru pārvadājumu Spānijas atļaujas. Spānijas kravu autopārvadājumu atļauju kvota Latvijai 2002. gadam ir 1000 universālās atļaujas, 2003. gadam — 1500 atļaujas.

Komentāri

Pievienot komentāru
Citas ziņas

Cer uzlabot autopārvadājumu kontroli

Māris Ķirsons [email protected], 06.06.2003

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Valsts sekretāru sanāksmē Iekšlietu ministrija pieteica izskatīšanai Ministru kabinetā koncepcijas «Autopārvadājumu kontroles koncepcija» projektu. Latvijas pienākums, saskaņā ar likumu, citu normatīvo aktu, kā arī starptautisko tiesību normu prasībām, ir nodrošināt ceļu satiksmes un pārvadājumu kontroli uz autoceļiem, robežkontroles punktos un uzņēmumos (uzņēmējsabiedrības) un komercsabiedrībās. Līdz šim veiktā kontrole nav pietiekoši efektīva un galvenā problēma, kas kavē autopārvadājumu kontroli pilnā apjomā, ir tā, ka nav izveidots kontroles modelis, kas spētu nodrošināt visu ar autopārvadājumu kontroli saistīto normatīvo aktu prasību izpildi. Šobrīd autopārvadājumu kontrole tiek īstenota saskaņā ar Iekšlietu ministrijas un Satiksmes ministrijas noslēgto sadarbības līgumu. Diemžēl šis līgums neatrisina vairākus jautājumus: Satiksmes ministrijas pārziņā esošās Autotransporta direkcijas darbiniekiem nav tiesību apturēt autotransporta līdzekļus. Līdz ar to bez Ceļu policijas tiešas klātbūtnes Autotransporta direkcija pilnā apjomā nevar veikt autopārvadājumu kontroli. Tā kā Ceļu policijai nav izdalīts finansējums autopārvadājumu kontrolei nepieciešamo līdzekļu iegādei, arī Ceļu policija nevar pastāvīgi veikt autopārvadājumu kontroli. Lai atrisinātu minētās problēmas, ir izstrādāts Autopārvadājumu kontroles koncepcijas projekts, kurš paredz, ka Iekšlietu ministrija pārņem no Satiksmes ministrijas autopārvadājumu kontroles funkcijas uz autoceļiem, savukārt Satiksmes ministrija nodrošina autopārvadājumu uzraudzību uzņēmumos (uzņēmējsabiedrībās) un komercsabiedrībās, kā arī nodrošina autopārvadājumu kontroles metodisko vadību (konsultējot Iekšlietu ministriju par starptautiskajos tiesību aktos noteiktajām prasībām, nosacījumiem un sniedz informāciju Eiropas Savienībai par autopārvadājumu kontroles rezultātiem). Minētais projekts paredz, ka Valsts policija kontrolēs ar satiksmes drošību un ar autopārvadājumiem saistīto normatīvo aktu prasību ievērošanu, uzņēmējdarbību un licencēto uzņēmējdarbību uz autoceļiem. Valsts robežsardzes un muitas iestādes kontrolēs ar satiksmes drošību un autopārvadājumiem saistīto normatīvo aktu prasības ievērošanu, uzņēmējdarbību un licencēto uzņēmējdarbību robežkontroles punktos. Autotransporta direkcija nodrošinās uzņēmējdarbības un licencētās uzņēmējdarbības uzraudzību uzņēmumos, autoostās, kravu iekraušanas – izkraušanas vietās. Pašvaldību autotransporta kontroles dienesti būs tiesīgi kontrolēt ar autopārvadājumiem saistīto normatīvo aktu prasību ievērošanu, uzņēmējdarbību un licencēto uzņēmējdarbību uz autoceļiem un uzņēmumos, autoostās, kravu iekraušanas – izkraušanas vietās, norādīts Valsts kancelejas Komunikāciju departamenta informācijā.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Madride riskē no jauna saasināt eirozonas parādu krīzi, ja Spānijai neizdosies atkārtot Itālijas sekmes ar investoru uzticības atjaunošanu. Bezdarbs valstī sasniedzis rekordlielus apjomus, bet «sliktu kredītu» ietekme uz valsts bankām ir augstākajā līmenī kopš 1994. gada, vēsta Reuters.

Aizvadītajā gadā, kad Itālijas parādzīmju likmes pārsniedza 7%, situāciju normalizēja Eiropas Centrālās bankas (ECB) finanšu injekcijas Eiropas Savienības (ES) banku sistēmā. Šā gada sākumā Spānijas un Itālijas aizņemšanās maksas samazinājās, taču Madride pamatīgi pārsteidza finanšu tirgus, kad pavēstīja, ka pērn tai nav izdevies sasniegt paredzētos budžeta deficīta mērķus un pārskatīja deficīta mērķi šim gadam.

«Situācija ar Spāniju ļoti ātri ir pasliktinājusies. Mēs uz Spāniju skatāmies kā uz nākošo satricinājuma avotu,» aģentūrai Reuters sacīja investīciju kompānijas RWC Partners pārstāvis Pīters Olvraits (Peter Allwright).

Komentāri

Pievienot komentāru
Pasaulē

Tūkstošiem autobraucēju «iesprūduši» uz Gibraltāra un Spānijas robežas

Jānis Rancāns, 14.08.2013

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Tūkstošiem autobraucēju «iesprūduši» uz Gibraltāra robežas ar Spāniju, pēc tam, kad Madride ieviesa stingrākas robežkontroles, izraisot diplomātisku konfliktu ar Londonu.

Autobraucējiem, kas no Spānijas vēlējušies iekļūt Gibraltārā, karstā saulē nācies gaidīt pat piecas stundas. Ilgs laiks nepieciešams arī, lai iebrauktu Spānijā no Gibraltāra. Ik dienu robežu šķērso aptuveni 10 tūkstoši cilvēku, lielākoties Spānijas iedzīvotāji, kas strādā Gibraltārā.

Konflikts starp Spāniju un Lielbritāniju uzliesmoja, kad Gibraltārs jūlijā sāka mākslīga rifa izveidi. Madride uzskata, ka mākslīgais rifs atrodas tās teritoriālajos ūdeņos, kā arī nodarīs ievērojamu kaitējumu apkārtējai videi. Lai piespiestu Gibraltāru atteikties no saviem plāniem, Spānija ieviesa stingrākas robežkontroles, tādējādi izsaucot asu Londonas reakciju. Spānija arī apsver robežas šķērsošanas nodevas ieviešanu un gaisa telpas slēgšanu uz Gibraltāru lidojošām lidmašīnām. Tikmēr Lielbritānija draudējusi pret Spāniju uzsākt tiesvedību Eiropas Savienības ietvaros un saasinājumu Gibraltāra jautājumā saista ar Madrides vēlmi iedzīvotāju uzmanību novērst no ekonomiskās krīzes.

Komentāri

Pievienot komentāru
Auto

Pārvadātājus vairāk satrauc nākamais gads

Elīna Pankovska, 23.03.2011

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Satiksmes ministra Ulda Auguļa (ZZS) solījums nesamazināt dotāciju pasažieru autopārvadājumiem par 3 milj. Ls nav nomierinājis pārvadātājus un plānotā protesta akcija 24.martā notiks.

Latvijas Pasažieru pārvadātāju asociācijas (LPPA) datiem, šajā dienā Latvijas teritorijā netiks veikti 1,2 tūkst. reisu, raksta Diena. Tomēr vairāk par šāgada situāciju pārvadātājus satrauc tas, kas notiks nākamgad, kad valsts vairs neparedz finansējumu sociālajām spilvenam un gaidāms vēl drakoniskāks līdzekļu samazinājums.

Situāciju plānots apspriest 24.martā plānotajā LPPA kopsapulcē.

Jāatgādina, ka U.Augulis apliecināja, ka budžeta konsolidācijas ietvaros naudu neatņems pasažieru autopārvadājumiem, bet atradīs iespējas taupīt uz dzelzceļa infrastruktūras atjaunošanas rēķina.

Autopārvadātāji, akcijas laikā samazinot reisu skaitu, modelēs situāciju, kas notiks, ja līdzekļus samazinās. Katrs uzņēmums ir izvēlējies konkrētus reisus, kas ir salīdzinoši nerentabli un no kuriem atteiktos pirmām kārtām, ja būtu tāda prasība.

Komentāri

Pievienot komentāru
Transports un loģistika

Nākamgad autopārvadājumi no Latvijas uz Krieviju saruks vismaz par trešdaļu

Līva Melbārzde, 16.09.2010

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Krievijas Transporta ministrs Igors Ļevitins paziņojis Starptautiskajam Transporta forumam, ka 2011.gadā tiks ievērojami samazināts to daudzpusējo kravas autopārvadājumu atļauju skaits, kas derīgas Krievijas teritorijā.

Par to informē Autotransporta direkcija. Tas nozīmē, ka attiecībā pret šo gadu nākamgad apmēram uz pusi saruks ETMK (Eiropas Transporta ministru konferences gada vai īstermiņa (30 dienu) atļauja neierobežotam braucienu skaitam starp ETMK dalībvalstīm) atļauju skaits, ar ko Latvijas pārvadātāji varēs braukt uz Krieviju.

Šāds Krievijas lēmums būtiski un negatīvi ietekmēs Latvijas autopārvadājumu tirgu laikā, kad vērojama ekonomiskās aktivitātes atjaunošanās un pārvadājumu apjoma pieaugums.

Ņemot vērā Krievijas puses pieņemto lēmumu par ETMK atļauju skaita samazināšanu un izvērtējot tās realizēto politiku starptautisko autopārvadājumu jomā, gaidāms, ka 2011.gadā Latvijas autopārvadātājiem iespējas sadarboties ar Krieviju samazināsies vismaz par trešdaļu.

Komentāri

Pievienot komentāru
Transports un loģistika

Vienojas ar Krieviju par papildu autopārvadājumu atļaujām

Egons Mudulis, 25.10.2012

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Latvijas-Krievijas Kopējās komisijas sanāksmē pušu pārstāvji šodien vienojušies, ka atļauju kvota divpusējiem un tranzīta kravas autopārvadājumiem šim gadam tiek palielināta vēl par 6000 atļaujām.

Šā gada kvota bija paredzēta 56 tūkst. atļauju apjomā, bet puses septembrī vienojās to palielināt par 5000 vienībām. Tagad galīgā saskaņotā atļauju kvota 2012. gadam sasniegusi 67 tūkst. atļaujas, kas pēc apmaiņas ar papildu atļaujām lielā mērā varētu nodrošināt šajā gadā veicamo pārvadājumu apjomu uz Krieviju, informē Autotransporta direkcija.

Sanāksmes dalībnieki vienojās, ka nākamajam gadam sākotnējā kvota tiks palielināta līdz 65 tūkst. atļaujām. Kvotas apjoms 2013. gada laikā var tikt pārskatīts, balstoties uz Latvijas vai Krievijas puses pamatotu lūgumu. Šāds pamatprincips noteikts nākošajam trīs gadu periodam.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Valsts ieņēmumu dienests informē, ka Ministru kabinets 2012. gada 20. novembrī pieņēma noteikumus Nr. 783 «Grozījumi Ministru kabineta 2007. gada 10. aprīļa noteikumos Nr. 237 «Skaidrā naudā veikto darījumu deklarēšanas noteikumi»», kas publicēti 2012. gada 22. novembra laikrakstā «Latvijas Vēstnesis» Nr. 184 (4787) un kuri stājās spēkā 2013. gada 1. janvārī.

2012. gada 21. jūnijā Saeimā tika pieņemts likums «Grozījumi likumā «Par nodokļiem un nodevām»», (publicēts 2012. gada 12. jūlija laikrakstā «Latvijas Vēstnesis» Nr. 109 (4712)).

Saskaņā ar grozījumiem likumā «Par nodokļiem un nodevām», kas stājās spēkā 2013. gada 1. janvārī noteikts:

1. Nodokļu maksātāji, izņemot fiziskās personas, kuras nav individuālie komersanti, katru mēnesi līdz 15. datumam Ministru kabineta noteiktajā kārtībā deklarē visus iepriekšējā mēneša laikā savstarpēji skaidrā naudā veiktos darījumus (neatkarīgi no tā, vai darījums notiek vienā operācijā vai vairākās operācijās), kuru summa pārsniedz 1000 latu līdzšinējo 3000 latu vietā. Līdz ar to nodokļu maksātājiem ar 2013. gada 1. janvāri būs jādeklarē visus iepriekšējā mēneša laikā savstarpēji skaidrā naudā veiktos darījumus (neatkarīgi no tā, vai darījums notiek vienā operācijā vai vairākās operācijās), kuru summa pārsniedz 1000 latu.

Komentāri

Pievienot komentāru
Transports un loģistika

Varētu pieaugt autobusu biļešu cenas

Artis Kalveits, 30.03.2005

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Ja netiks rasta iespēja piešķirt papildu dotācijas pasažieru autopārvadājumiem, negaidīti straujais degvielas cenu pieaugums varētu piespiest pasažieru autopārvadātājus palielināt biļešu cenas. A/s Nordeka valdes priekšsēdētājs Ēriks Eisaks Db paskaidroja, ka pēc jaunā gada degvielas cenu pieaugums «ne ar ko nav nosegts», taču vēl vismaz mēnesi Nordeka biļešu cenas necels un gaidīs, vai tiks piešķirtas papildu dotācijas pasažieru autopārvadājumiem. Ja tas netiks darīts, biļešu cenas varētu tikt palielinātas par 8 %, skaidroja Ē. Eisaks. Savukārt Bauskas rajona pārvadājumu uzņēmuma SIA Aips direktors Uldis Kolužs skaidroja: ja netiks rasta iespēja kompensēt degvielas cenu pieaugumu pasažieru pārvadātājiem, Aips biļešu cenas varētu paaugstināt par aptuveni 15 %. Lai izvairītos no biļešu cenu palielināšanas, kas ir galējs solis, Satiksmes ministrija sadarbībā ar pasažieru autopārvadātājiem mēneša laikā aprēķinās degvielas cenu kāpuma ietekmi uz nozari un lems par nepieciešamību pieprasīt papildu valsts dotācijas, Db pastāstīja ministrijas pasažieru pārvadājumu departamenta direktors Adrians Ļubļins. Viņš skaidroja, ka šobrīd vēl nav zināms, cik liela bijusi degvielas cenu ietekme uz pasažieru autopārvadājumu nozari. Db jau rakstīja (07.06.2004.), ka, reaģējot uz degvielas un rezerves daļu cenu pieaugumu, vairāki Latvijas pasažieru autobusu pārvadātāji biļešu cenas pacēla vidēji par 7 %.

Komentāri

Pievienot komentāru
Transports un loģistika

Pasažieru autopārvadātāji prasa 3 milj. latu subsīdijas

Artis Kalveits, 15.04.2005

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Lai nebūtu strauji jāpalielina autobusu biļešu cenas, pasažieru autopārvadājumiem nepieciešamas papildu dotācijas 3 milj. Ls apmērā, aprēķinājuši pārvadātāji. Latvijas pasažieru autopārvadātāju asociācijas (LPAA) prezidents Juris Bukums stāsta, ka katrs santīms pie degvielas cenas Latvijas pasažieru pārvadātājiem gadā izmaksā 400 tūkst. Ls, bet degvielas cena pieaugusi par 20 santīmiem, un šī starpība pārvadātājiem nekā netiek kompensēta. Db jau rakstīja (30.03.2005.): ja netiks rasta iespēja piešķirt papildu dotācijas pasažieru autopārvadājumiem, straujais degvielas cenu pieaugums varētu piespiest pasažieru autopārvadātājus palielināt biļešu cenas par 8 līdz 15 %. Satiksmes ministrija (SM) aprēķinājusi, ka pasažieru autopārvadātājiem nepieciešamas subsīdijas 950 tūkst. Ls līdz 1.6 milj. Ls apmērā. SM pasažieru pārvadājumu departamenta direktors Adrians Ļubļins skaidroja, ka, veicot aprēķinus, vērā ņemts tikai degvielas cenu pieaugums, turpretī pasažieru pārvadātāji savos aprēķinos ņēmuši vērā arī rezerves daļu cenu pieaugumu un citus faktorus. LPAA un SM pārstāvji tuvākajā laikā plānojuši tikties, lai vienotos par nepieciešamo subsīdiju lielumu, ko iesniegt valdībai kopā ar valsts budžeta grozījumiem. Pasažieru autopārvadātāji, reaģējot uz degvielas un rezerves daļu cenu pieaugumu, biļešu cenas vidēji par 7 % paaugstināja jau pērn jūnijā (Db 07.06.2004.).

Komentāri

Pievienot komentāru
Nodokļi

Starptautiskajiem pasažieru pārvadājumiem — 0 % PVN

Madara Fridrihsone, 20.01.2004

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

No 2004. gada 1. maija Latvija starptautiskajiem pasažieru autopārvadājumiem piemēros 0 % pievienotās vērtības nodokļa (PVN) likmi. To paredzēs attiecīgi likuma «Par pievienotās vērtības nodokli» grozījumi, kurus, saskaņā ar valdības lēmumu, izskatīšanai Saeimā iesniegs Satiksmes ministrija. Finanšu ministrijas aplēses liecina, ka, piemērojot starptautiskajiem pasažieru pārvadājumiem 0 % PVN likmi, valsts budžeta ieņēmumi no PVN samazināsies par aptuveni 350 tūkst. Ls, norādīja Finanšu ministrijas speciāliste Solvita Āmare. Savukārt satiksmes ministrs Roberts Zīle uzsver, ka, piemērojot 18 % PVN starptautiskajiem pasažieru autopārvadājumiem, cietēji būtu Latvijas autopārvadātāji, jo tādējādi viņiem tiktu radīti nevienlīdzīgas konkurences apstākļi ar citu Baltijas valstu autopārvadātājiem. R. Zīle norādīja, ka tas radītu risku, ka Latvijas autopārvadātāji reģistrēs savu uzņēmējdarbību citās Baltijas valstīs, kurās šiem pakalpojumiem tiek piemērota zemāka PVN likme. Db (14.01.2004.) jau rakstīja, ka, skatot 2004. gada budžeta grozījumus, valdība varētu lemt par samazinātās PVN likmes 5 % apmērā piemērošanu arī iekšzemes pasažieru pārvadājumiem.

Komentāri

Pievienot komentāru
Eksperti

(Labots) Eksperta viedoklis: Enerģētika – politiķu jājamzirdziņš bez īpašas izpratnes par realitāti

Ivars Zariņš, Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisijas vadītāja p.i., 08.12.2010

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Enerģētika kļuvusi par vienu no apspriestākajām tēmām sabiedrībā un arī par daudzu politiķu jājamzirdziņu. Tagad katram, kuram nav slinkums, ir tieksme par to izteikties, atrast ko īpašu - ar ko varētu izcelties, diemžēl, bieži bez īpašas izpratnes par to, kas tiek pateikts: izraujot no konteksta visdažādākos faktus bez spējas tos objektīvi izvērtēt, vai arī apzināti manipulējot ar tiem, lai to iebarotu sabiedrībai ar savtīgu interesi un tādejādi ievāktu sev dividendes - materiālā formā, vai vienkārši, vairojot atpazīstamību un popularitāti.

Tas viss ir radījis diezgan lielu jūkli,par kura ķīlniekiem aizvien vairāk un vairāk pamazām kļūstam mēs visi. Dārgi maksājot par to un riskējot savai tautsaimniecībai uzlikt tādu slogu, ko tā nespēs iznest nezaudējot savu konkurētspēju.

Ar nepārdomātu energopolitiku sabiedrība tiek dzīta tādā saistību jūgā, kas pamazām jau sāk līdzināties tam, ko esam uzņēmušies pret starptautiskiem aizdevējiem. Un tas ir nopietni.

Piemēram, esošajos MK noteikumos "Par elektroenerģijas ražošanu, izmantojot atjaunojamos energoresursus (AER)" paredzēto atbalsta apjomu izmantošana (ja visas noteikumos atvēlētās kvotas tiek izmantotas) nozīmētu valsts garantētu obligāto ikgadējo iepirkumu no realizētajiem AER projektiem aptuveni 180 miljonu latu apmērā, kas pie esošajām elektrības tirgus cenām mūsu tautsaimniecībai nozīmētu ikgadēju papildus maksājumu slogu par elektrību, vairāk kā 130 miljonu LVL apmērā!

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Pateicoties klimatiskajiem apstākļiem un gleznainajām pludmalēm, Spāniju katru gadu apmeklē miljoniem tūristu. Tagad Spānijas uzņēmēji vēlas veicināt arī iepirkšanās tūrismu, vēsta thelocal.es.

«Spānijai trūkst iepirkšanās galamērķa tēla,» Fitur pasaules tūrisma gadatirgū Madridē atzina Angela Kastāno no aģentūras Turespana, kas veicina Spānijas tēla atpazīstamību.

Pagājušajā gadā Spāniju apmeklējuši 65 miljoni tūristu, liecina Pasaules Tūrisma Organizācijas dati. Lai gan tas ir rekordliels skaits, iepirkšanās Spānijā nav tūristu prioritāte.

«Tūrists Spānijas veikalos vidēji iztērē 400 eiro,» informēja Lučiano Očoa no kompānijas Innov Taxfree, kas nodrošina beznodokļu iepirkšanos Eiropas Savienības nerezidentiem.

Iepirkšanās ir kļuvusi par brīvdienu neatņemamu sastāvdaļu, liecina Pasaules Tūrisma Organizācijas ziņojums. Šo tendenci veicina tūristu skaita pieaugums no jaunattīstības valstīm, piemēram, Ķīnas un Krievijas, bet Spānijas gadījumā – no Latīņamerikas. «Ķīniešu tūrists Spānijas veikalos vidēji atstāj 900 eiro, bet Parīzē – ap 1500 eiro,» norādīja L. Očoa.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Cerot atdzīvināt tūrisma sektoru, Spānija no pirmdienas atvērusi savas robežas visiem pret Covid-19 vakcinētajiem cilvēkiem no visas pasaules.

"Spānija ir drošs galamērķis," paziņoja veselības ministre Karolina Dariasa, piebilstot, ka Spānija ir procesā, lai atgūtu savu globālā līdera statusu tūrismā.

Eiropieši, kas nav vakcinējušies pret Covid-19, pašreiz var iebraukt Spānijā ar negatīvu Covid-19 testu, kas veikts pēdējo 72 stundu laikā, paņemot uztriepi no deguna un kakla. No pirmdienas viņi šī testa vietā varēs izvēlēties arī lētāko antigēnu testu.

Taču Lielbritānija, kas Spānijai ir milzīgs tūrisma tirgus, vēl nav izslēgusi Spāniju no sava saraksta ar valstīm, uz kurām doties ir riskanti. Tas nozīmē, ka britu tūristiem jāievēro karantīna, atgriežoties no Spānijas, kā arī jāveic dārgie Covid-19 testi.

Komentāri

Pievienot komentāru
Enerģētika

Latvija nepietiekami atvērusi enerģijas tirgu

, 12.12.2006

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Šodien nosūtot 16 dalībvalstīm 26 argumentētus atzinumus, Eiropas Komisija apliecināja savu nodomu turpināt virzīties uz noteikto mērķi — īstenot tiesību aktus enerģētikas iekšējā tirgus jomā. Šis otrais pārkāpumu izmeklēšanas procedūras posms par 2003. gada direktīvu neievērošanu saistībā ar gāzes un elektroenerģijas tirgus atvēršanu attiecas uz šādām valstīm: Vāciju, Austriju, Beļģiju, Čehiju, Igauniju, Spāniju, Franciju, Grieķiju, Īriju, Itāliju, Lietuvu, Latviju, Poliju, Zviedriju, Slovākiju un Apvienoto Karalisti, Db.lv informēja Eiropas Komisijas pārstāvniecības Latvijā Preses un informācijas nodaļa.

Tikai divas valstis — Somija un Austrija — saistībā ar gāzes tirgu ir iesniegušas pietiekamus argumentus, lai pret tām vērstās pārkāpumu izmeklēšanas procedūras tiktu apturētas.

Komisārs enerģētikas jautājumos Andris Piebalgs paziņoja: „Tādu elektroenerģijas un gāzes iekšējo tirgu, kas no 2007. gada 1. jūlija visiem patērētājiem Eiropā nodrošinātu faktisku izvēli attiecībā uz elektroenerģijas un gāzes piegādēm, varēs izveidot tikai tad, ja visas dalībvalstis direktīvas īstenos pilnībā un līdz galam.”

Pirms pieņemt lēmumu par to, vai sūtīt argumentētos atzinumus, Komisija izskatīja dalībvalstu atbildes uz jautājumiem, kas izvirzīti šā gada aprīlī nosūtītajās brīdinjuma vēstulēs. Galvenās ar tiesību aktu transponēšanu saistīts problēmas ir šādas:

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Finanšu ministrija (FM) vēlas plašākas pilnvaras, jo pretējā gadījumā tā nespēj analizēt, kontrolēt un ietekmēt citu ministriju un pašvaldību tēriņus. Tāpat finanšu ministram ir par maz tiesību rīkoties, ja valstī ieņēmumu kļūst mazāk nekā plānots, intervijā laikrakstam Latvijas Avīze norādīja Finanšu ministrijas valsts sekretārs Mārtiņš Bičevskis.

Tādēļ ministrijai vajagot plašākas pilnvaras. M. Bičevskis norāda, ka pilnvaru paplašināšana būtu saskaņā ar Starptautiskā valūtas fonda rīkojumu paplašināt FM un paša ministra pilnvaras.

M. Bičevskis uzskata, ka apstākļos, kad plānotie ieņēmumi krīt un ir risks, ka nebūs avota, no kā segt izdevumus, finanšu ministrs nevarot strauji rīkoties. "Finanšu ministram tiek plānots piešķirt papildu tiesības ātri apturēt noteikta veida izdevumus, ziņot par to Saeimas Budžeta komisijai un premjerministram un tad lemt par tālāko rīcību. Tā var būt dažāda, piemēram, ierobežot izdevumus īstermiņā, strauji gatavot budžeta grozījumus, iespējams, vēl kāds rīcības veids," stāsta M. Bičevskis.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Eiropas Komisija (EK) šodien nākusi klajā ar piedāvājumu veidot jaunu Eiropas mēroga privāto pensiju produktu, aģentūru LETA informēja EK priekšsēdētāja vietnieka finanšu stabilitātes, finanšu pakalpojumu un kapitāla tirgu savienības jautājumos Valda Dombrovska birojā.

Dombrovska birojs apgalvo, ka jaunais priekšlikums sniegšot pensiju pakalpojumu sniedzējiem instrumentus, ar kuru palīdzību piedāvāt "vienkāršu un inovatīvu Eiropas mēroga privāto pensiju produktu" (PEPP). Šī jaunā veida brīvprātīgās privātās pensijas mērķis būšot sniegt noguldītājiem plašākas izvēles iespējas, kad tie veido uzkrājumus vecumdienām, un piedāvāt viņiem konkurētspējīgākus produktus.

Birojā atzina, ka piedāvājums esot kas līdzīgs Latvijā jau strādājošajam pensiju 3.līmenim, taču sīkāku izklāstu par iespējamām izpausmēm Latvijā nesniedza.

Kā apgalvo Dombrovska birojs, pašlaik Eiropas privāto pensiju tirgus esot sadrumstalots un neviendabīgs, piedāvājumi esot koncentrēti tikai dažās dalībvalstīs, bet citās to gandrīz neesot. Šīs atšķirības esot saistītas ar noteikumu jucekli ES un valstu līmenī, kas kavējot liela un konkurētspējīga ES mēroga privāto pensiju tirgus izveidi. PEPP došot patērētājiem iespēju brīvprātīgi papildināt savus uzkrājumus pensijai, vienlaikus gūstot labumu no stabilas patērētāju aizsardzības.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Arvien lielāks daudzums datu paver arī daudz plašākas iespējas tos izmantot, pirmdien raksta laikraksts Dienas Bizness.

«Datu ir arvien vairāk un vairāk, un vienlaikus ir plašākas iespējas tos apstrādāt. Taču tas nav tā, ka būtu noticis lielais sprādziens un vienā dienā mēs pēkšņi būtu atklājuši lielos datus. Tas notiek pakāpeniski. Nevar pieņemt, ka tagad ir lielie dati un jaudīgi datori, kas tos vienkārši apstrādā. Nē, ir arī jādomā par gudriem veidiem, kā ar tiem rīkoties. Dažreiz ir tā, ka joprojām nav tik spējīgu datoru, bet ir iespējams tos apstrādāt, ja paskatāmies uz datiem gudri, programmējam vai izmantojam tos citādi,» norāda Lora Le Bāre (Laure Le Bars), Eiropas Lielo datu asociācijas (The Big Data Value Association) viceprezidente un pētniecības direktore. Tā ir industrijas izveidota bezpeļņas organizācija, kas apvieno vairāk nekā 200 biedru no visas Eiropas. Asociācija ir Eiropas Komisijas partneris lielo datu privātās un publiskās partnerības programmas ieviešanā, lai īstenotu kopīgu redzējumu par to, ka Eiropa ir pasaules līdere lielo datu pievienotās vērtības radīšanā. Organizācijas mērķis ir attīstīt inovāciju ekosistēmu, kas veicinās datu un mākslīgā intelekta virzītu digitālu transformāciju Eiropā, lai sniegtu maksimālu ekonomisko un sociālo labumu.

Komentāri

Pievienot komentāru
Mazais bizness

Sekojot idejai: Vakaros kļūst par spāņiem

Anda Asere, 16.09.2014

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Līdz ar salsas, flamenko un citu spāniski runājošo valstu simbolu popularitāti arī Latvijā ir interese apgūt šo valodu un kultūru

«Pārsteidzošā kārtā interese par Spāniju, Latīņameriku un spāņu valodu ir nemainīgi augsta. Protams, mēs vēlētos, lai pie mums nāktu mācīties vēl divreiz vairāk studentu, bet interese ir vienlīdz liela. Ik pa laikam ir novērojamas svārstības saistībā ar konkurenci vai krīzi, bet kopumā pieprasījums ir augsts,» teic Marta Jēkule, spāņu mācību centra Centro Picasso vadītāja. Viņa neizpauž, cik cilvēku šogad uzsāks mācības, bet šobrīd izskatās, ka būs 20 līdz 25 grupas, katrā maksimums deviņi cilvēki. «Aptuveni paliekam pagājušā gada līmenī, varam būt apmierināti,» vērtē Marta.

Katram savi knifi

Komentāri

Pievienot komentāru
Tehnoloģijas

Ar attīstības ambīcijām un cerībām uz godīgu konkurenci

Jānis Goldbergs, 23.03.2023

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

IKT pakalpojumu sniedzējs Bite Latvija pēc pusgadu ilgas cīņas saņēmis pozitīvu SPRK lēmumu, kas atļauj uzņēmumam ar grupā ietilpstošo uzņēmumu, elektronisko pakalpojumu sniedzēju Unistars kopīgi izmantot 5G attīstīšanai nepieciešamās frekvences, līdz ar to šobrīd visiem mobilo sakaru operatoriem ir iespējas attīstīt 5G tīklu.

Par Bite Latvija plāniem un tirgus redzējumu Dienas Biznesa jautājumi uzņēmuma izpilddirektoram Arūnam Mickevičam (Arunas Mickevicius).

Nupat SPRK atļāva Bite Latvija izmantot meitas uzņēmuma rīcībā esošo 5G frekvenci, un var teikt, ka tirgus ir vaļā. Esat gatavi? Kas notiek tālāk?

Jā, jautājums par 5G frekvences kopīgu izmantošanu ir noslēgts. Kopumā 5G tīkla attīstība ir mūsu stratēģiskā prioritāte. Līdz ar pozitīvu SPRK lēmumu aktīvi strādāsim pie tā, lai attīstītu mūsu 5G kopā ar partneri Ericsson, piedāvātu augstas kvalitātes 5G pakalpojumus kā mājsaimniecību, tā juridisku personu vajadzībām. Gaidot atļauju par 5G frekvenču kopīgu izmantošanu, mēs jau paralēli veicām priekšdarbus, sagatavojot tīklu 5G, aprīkojot bāzes stacijas ar nepieciešamajām iekārtām, kā arī strādājot pie pakalpojumu attīstīšanas. Līdz ar to 5G pakalpojumus mēs varējām nodrošināt pat ātrāk, ja vien nebūtu bijis tik ilgs apstiprināšanas process. Šobrīd varam teikt, ka esam gatavi startēt 5G tīklā ar jauniem piedāvājumiem, turklāt šobrīd mēs to ne tikai varam, bet arī drīkstam darīt. Par 5G komerciālajiem pakalpojumiem paziņosim šomēnes. Tuvāko piecu gadu laikā tīkla attīstībai budžetā esam paredzējuši aptuveni 70 miljonu eiro investīcijas. Jāpiebilst, ka šie 70 miljoni eiro ir iezīmēti atbilstoši šā brīža aprēķiniem par situāciju tirgū un šā brīža izmaksām, bet potenciāli runa varētu būt arī par lielāku summu. Līdz ar šiem ieguldījumiem esam iecerējuši nodrošināt modernāko nākamās paaudzes tīklu Latvijā. Plānojam, ka līdz 2023. gada beigām Bites tīklā būs 350 5G bāzes stacijas, mūsu 5G tīkls aptvers 30% Latvijas teritorijas un teju 50% Latvijas iedzīvotāju. Tuvākajā laikā plānojam atklāt 200 5G bāzes stacijas tādās Latvijas pilsētās kā Rīga un tās apkārtne, Jūrmala, Liepāja, Daugavpils, Rēzekne, Valmiera, Jelgava, Ventspils, Jēkabpils, Ogre, Sigulda, Kuldīga, Cēsis, Aizpute un citviet.

Komentāri

Pievienot komentāru
Bankas

Papildināta - FOTO: Luminor atver jauna koncepta klientu apkalpošanas centru

Žanete Hāka, 05.04.2019

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Luminor Tērbatas ielā atvērusi jauna koncepta klientu apkalpošanās centru, kura papildus finanšu konsultācijām tiks piedāvātas telpas individuālam darbam, biznesa tikšanām un publiskiem pasākumiem.

Šogad banka investējusi jaunās IT sistēmās, pārveidojusi klientu apkalpošanas centrus un darba vietas, reaģējot uz klientu paradumiem un tendencēm, atklājot centru, stāstīja Luminor vadītāja Kerli Gabriloviča.

Luminor veiktā aptauja liecina, ka 85% klientu Baltijas valstīs bankas pakalpojumus izvēlas saņemt e-vidē.

«Pērn atvērām pirmo Luminor pašapkalpošanās punktu Cēsīs, bet šodien ejam tālāk, atverot durvis jauna koncepta apkalpošanas centram Tērbata, kas būs tikšanās vieta gan vietējiem uzņēmējiem, gan aktīviem un uzņēmīgiem cilvēkiem. Šobrīd klientiem arvien svarīgākas kļūst tikšanās vietas – ne tikai ar bankas speciālistiem, bet arī ar saviem biznesa partneriem, un to varēs darīt jaunajā Luminor klientu apkalpošanas centrā,» saka Luminor pārdošanas vadītājs Normunds Rudzītis.

Komentāri

Pievienot komentāru
Nekustamais īpašums

Puse Latvijas iedzīvotāju grib dzīvot 100 m2 un lielākā mājoklī

, 20.05.2009

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

49% Latvijas iedzīvotāju uzskata, ka viņu ģimenei piemērots mājoklis ir ar platību 100 m2 un vairāk, liecina SEB bankas un E-spy veiktā aptauja.

Patlaban 50% aptaujāto dzīvo mājokļos, kuru platība nepārsniedz 60 m2. Respondenti nav apmierināti ar sava mājokļa lielumu, un ir likumsakarīgas iedzīvotāju prasības pēc plašākas dzīves telpas.

No vairāk kā 1400 aptaujātajiem Latvijas iedzīvotājiem 18% respondentu jau šobrīd dzīvo mājoklī, kas ir vismaz 100 m2 liels. Daudz biežāk lielos mājokļos dzīvo Rīgas rajonā un laukos dzīvojošie, kur parasti ģimenes mitinās mājās nevis dzīvokļos. Tomēr aptauja atklāj interesantu faktu: tieši šajos rajonos iedzīvotāji izjūt vislielāko nepieciešamību pēc plašākām dzīvojamām platībām – 59% Rīgas rajona iedzīvotāju un 62% laukos dzīvojošo cilvēku uzskata, ka tiem ir vajadzīgi lielāki mājokļi.

Komentāri

Pievienot komentāru
Ražošana

Latvijas uzņēmēji iepazīs Spānijas tirgu

Elīna Pankovska, 13.04.2011

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Latvijas Investīciju un attīstības aģentūra (LIAA) sadarbībā ar Eiropas Biznesa atbalsta tīklu Latvijā un Swedbank rīkos bezmaksas semināru Biznesa iespējas Pireneju pussalā Spānijā.

Semināra mērķis ir iepazīstināt uzņēmējus ar Spānijas tirgus īpatnībām un attīstības tendencēm. Tanī tiks sniegti derīgi padomi tiem, kas plāno vai jau ir uzsākuši biznesa aktivitātes Spānijā, kā arī ar savu pieredzi dalīsies Latvijas uzņēmumi, kuri jau vairākus gadus strādā un savu produkciju eksportē Spānijas tirgū. Seminārs notiks šā gada 20.aprīlī.

Pagājušajā gadā Spānija bija Latvijas 19. lielākais preču eksporta un 21. lielākais preču importa partneris. Galvenās Latvijas eksporta preces uz Spāniju ir augu valsts produkti, koksne un tās izstrādājumi. Savukārt no Spānijas visvairāk ieved augu valsts produktus, pārtikas preces, tekstilmateriālus un tekstilizstrādājumus. Latvijas pakalpojumu ārējā tirdzniecībā ar Spāniju lielāko daļu veido tūrisms un pārvadājumi.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Portugāle būs spiesta meklēt palīdzību no ārpuses mēneša laikā, bet Spānijai nebūs vajadzības vērsties pie citām Eiropas valstīm pēc palīdzības, CNBC sacījis Londonā bāzētās kompānijas Amplify Trading treidinga vadītājs Piers Kurans (Piers Curran).

«Es domāju, ka Portugālei būs nepieciešama glābšana, drīzāk ātrāk nekā vēlāk,» teicis Kurans.

«Manuprāt, ka tas ir neizbēgami. Es nedomāju, ka viņi ir spējuši īstenot (politisko) reformu pietiekami ātri, un es uzskatu, ka viņi no tā cietīs,» sacījis eksperts.

Ņemot vērā Spānijas saistību ar Portugāli, glābšanai jānāk pēc iespējas ātrāk, viņš teicis, piebilstot: «Es domāju, ka tas notiks nākamajā mēnesī.»

Kā vēstīts, reitingu aģentūra Moody’s trešdien paziņoja, ka tā sāk pārskatīt Spānijas reitingu ar iespēju, ka tas tiks pazemināts.

Taču saskaņā ar Kurana sacīto Spānija ir ļoti atšķirīgā situācijā, ja salīdzina ar Portugāli.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Pie šī Eiropas un Āzijas savienojuma koridora gan nopietni jāpiestrādā

Par to ir pārliecināts Samskip Van Dieren Multimodal izpilddirektors Henks van Dīrens, kuram ir vairāk nekā 40 gadu ilga pieredze transporta nozarē. 1993. gadā pēc 20 gadu darba viņš pieņēma būtisku lēmumu pārorientēties no autopārvadājumiem uz intermodālo transportu (īsjūras un dzelzceļa pārvadājumi). Kopš tā laika viņa ikdienas darbs esot būt «intermodālajam arhitektam». Kompānija Samskip, kurai ir 250 apakšuzņēmēju, pieder 22 kuģi, lielākais Eiropas 45 pēdu konteineru parks (10 000), četras saldētavas, 1000 puspiekabes un 200 kravas auto. Latvijas dzelzceļa rīkotajā konferencē «Globālās transporta kustības vīzija 2050» H. van Dīrens stāstīs par dzelzceļa būtisko lomu gan šodienas kravu plūsmā, gan nākotnes izaugsmē.

Komentāri

Pievienot komentāru
Apdrošināšana

Swedbank: Visvairāk apdrošināšanas atlīdzību izmaksā pēc ceļojumiem uz Itāliju un Spāniju

Dienas Bizness, 09.10.2015

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Visvairāk apdrošināšanas gadījumu pieteikumu šajā gadā ir saņemti pēc klientu ceļojumiem uz Itāliju (viens no desmit ceļojumu apdrošināšanas gadījumiem) un Spāniju (viens no četrpadsmit ceļojumu apdrošināšanas gadījumiem), liecina Swedbank dati.

Tām seko Amerikas Savienotās Valstis, pēc kuru apmeklējuma atlīdzība tiek pieteikta vidēji vienā no piecpadsmit apdrošināšanas gadījumiem. Visbiežāk ceļotājiem tiek atlīdzināti izdevumi, kas saistīti ar medicīniskās palīdzības sniegšanu, bagāžas nozaudēšanu vai zādzību, kā arī transporta kavēšanos vai atcelšanu.

Apdrošināšanas gadījumos, ceļojot uz Itāliju, vidējā izmaksātā atlīdzība bijusi 870 eiro, uz Spāniju - 560 eiro un uz Amerikas Savienotajām Valstīm - 430 eiro.

Ceļojuma apdrošināšanu biežāk izvēlas Rīgas iedzīvotāji vecumā no 25 līdz 50 gadiem, ar ienākumiem, kas lielāki par 750 eiro mēnesī. Prakse rāda, ka ceļojuma apdrošināšanas polise parasti tiek iegādāta īsi pirms ceļojuma, bet 40% klientu polisi iegādājas ceļojuma dienā, ārpus Latvijas brīvdienās pavadot vidēji astoņas dienas, savukārt komandējumos - ne ilgāk par četrām dienām.

Komentāri

Pievienot komentāru