Transports un loģistika

Autopārvadātāji piekāpjas; atceļ protesta akciju

Gunta Kursiša, 20.09.2013

Jaunākais izdevums

Satiksmes ministrija (SM) daļēji apmierinājusi autopārvadātāju prasības, tādēļ nozares pārstāvji atcēluši plānoto protesta akciju norisi.

Latvijas Neatkarīgo Mežizstrādātāju Asociācija (LNMA) un Latvijas autopārvadātāju nacionālā asociācija (LANA) iepriekš aicināja atlikt autoceļu nodevas likuma stāšanos spēkā līdz 2016. gada 1. janvārim jeb līdz brīdim, kad autoceļu fonda programmai ik gadu tiks novirzīti ne mazāk kā 100% no iekasētā transportlīdzekļa ekspluatācijas nodokļa un ne mazāk kā 50% no degvielas akcīzes nodokļa. Gadījumā, ja iekšzemes pārvadājumu nozares viedoklis konstruktīvā dialogā ar atbildīgajām valsts institūcijām netiks ņemts vērā, asociācija pauda gatavību organizēt «vērienīgas protesta akcijas», iesaistot uzņēmēju rīcībā esošos kravas transportlīdzekļus, līdzīgi, kā tas ir darīts jau iepriekš.

Pēc asociācijas draudiem SM aicināja LNMA un LANA pārstāvjus uz tikšanos, kuras laikā skaidroja turpmāko gadu plānus autoceļu fonda programmas finansēšanā, kā arī aicināja autopārvadātāju pārstāvjus neorganizēt protesta akcijas, kas būtu vērstas pret Eiro vinjetes ieviešanu.

SM informēja par plānoto autoceļu fonda programmas līdzekļu papildinājumu 21,7 miljonu latu apmērā, kas tiktu piešķirts kā papildus finansējums jau 2014.gadā paredzētajiem 80 miljoniem latu. Turpmākajos gados plānots būtisks autoceļu fonda programmas budžeta papildinājums, piešķirot papildu 33 miljonus latu 2015. gadā, bet 2016. gadā - papildu 46 miljonus latu.

Tāpat autoceļu lietošanas nodevas jeb Eiro Vinjetes administrēšanu un tirdzniecību veiks izmantojot elektronisku sistēmu, nevis, kā tas ir Lietuvā, kur transporta līdzekļu īpašnieki un autovadītāji veic samaksu par ceļu lietošanu, iegādājoties speciālās uzlīmes - vinjetes, degvielas uzpildes stacijās, robežšėērsošanas punktos un citās speciāli apzīmētās tirdzniecības vietās.

Autopārvadātāju pārstāvju skatījumā šāds SM solījums vismaz daļēji apmierina 29. augusta vēstulē prasīto finansējuma palielināšanu Latvijas autoceļu atjaunošanai un uzturēšanai.

«Ir svarīgi, lai SM pildītu savus solījumus ne tikai attiecībā uz 2014. gada budžetu, bet arī turpmāk. Lai arī Latvijas galvenie autoceļi par Eiropas fondu naudu ir savesti daudzmaz lietojamā stāvoklī, tomēr vietējas nozīmes un reģionālo autoceļu stāvoklis ir kritisks. Šo autoceļu saglābšanai steidzami nepieciešams ieguldīt ievērojamus valsts budžeta līdzekļus. Tieši tāpēc, rakstot vēstuli atbildīgajām institūcijām, LNMA pamatuzstādījums bija un ir arī šobrīd - transportlīdzekļa ekspluatācijas un degvielas akcīzes nodokļu novirzīšana atbilstoši to iekasēšanas mērķim, un tikai gadījumā, ja valdība atsakās sakārtot esošo nodokļu sistēmu, pieprasīt jaunā nodokļa - Eiro Vinjetes ieviešanas atlikšanu,» pauda LNMA valdes priekšsēdētājs Gints Priekulis.

Komentāri

Pievienot komentāru
Finanses

LANA: Kāpēc FM neiesaistās vai netiek iesaistīta diskusijās par izmaiņām Alkohola aprites likumā?

Db.lv, 10.11.2023

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Latvijas Alkohola nozares asociācija (LANA) aicina Saeimas Sociālo un darba lietu komisiju uz pamatotu un datos balstītu grozījumu veikšanu Alkoholisko dzērienu aprites likumā.

Šobrīd diskusiju fokusā ir trīs galvenie temati: par alkoholisko dzērienu tirdzniecības laika ierobežojumiem, par alkoholisko dzērienu tirdzniecību internetā un par vecuma sliekšņa grozīšanu alkoholisko dzērienu iegādē. Īpaši svarīgi ir likumā vai to pavadošajos noteikumos iekļaut mērīšanas kritērijus, pēc kuriem vērtēt regulāru likumu grozījumu ietekmi uz pārmaiņām sabiedrības veselībā.

"Jautājumus raisa fakts, ka diskusijās par iespējamām izmaiņām Alkoholisko dzērienu aprites likumā nepiedalās vai netiek iesaistīta Finanšu ministrija. Tiek plānoti ierobežojumi, kas pēc VM un ārstu sacītā varētu mazināt alkoholisko dzērienu pārdošanas apjomus, tiek paaugstināts akcīzes nodoklis, bet vienlaikus valsts budžeta projektā plānots 14 milj. EUR nodokļu pieaugums pret pagājušo gadu. LANA vaicā, kā tas ir iespējams", vaicā LANA izpilddirektors Dāvis Vītols.

Komentāri

Pievienot komentāru
Tirdzniecība un pakalpojumi

Coca-Cola Polijā un Baltijā jauna ģenerāldirektore

Žanete Hāka, 21.06.2016

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

No 1. jūlija Coca-Cola vadību Baltijas valstīs un Polijā pārņems jaunā ģenerāldirektore – pieredzējusi vadītāja Lana Popovica, informē uzņēmuma pārstāvji.

Jaunā ģenerāldirektore pienākumus pārņems no Annas Jakubovski, kura šo pozīciju ieņēma no 2013. gada. Lana uzņēmumā strādā jau 15 gadus, Latvijas un pārējos tirgos viņa būs atbildīga par Coca-Cola stratēģiju, inovācijām, mārketingu un komunikāciju kopumā, plecu pie pleca sadarbojoties ar vietējām pārstāvniecībām un Coca-Cola HBC rūpnīcu.

Lana Popovica šo gadu laikā ir ieguvusi pieredzi nozarē, ieņemot vadošas starptautiskas pozīcijas, tostarp, strādājot mārketinga vadībā. 2006. gadā viņa kļuva par ģenerāldirektori Horvātijā un drīz pēc tam arī Bosnijā un Hercegovinā. 2011. gadā Lana pārņēma procesu vadītāja amatu Grieķijā. 2012. gadā ieņēma procesu vadītāja amatu Dienvidaustrumu Eiropā, atbildot par 7 valstīm, tostarp Grieķiju un Serbiju.

Komentāri

Pievienot komentāru
Pārtika

Apvienojas alkoholisko dzērienu nozares asociācijas

Lelde Petrāne, 19.09.2013

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Nodibinot Latvijas alkohola nozares asociāciju (LANA), apvienojušās divas organizācijas - Latvijas alkohola ražotāju un tirgotāju asociācija (ARTA) un Latvijas alkoholisko dzērienu ražotāju un izplatītāju asociācija (LADRIA).

Apvienošanās pamatā ir mērķis konsolidēt spēkus, lai turpmāk efektīvāk pārstāvētu nozares dalībnieku intereses.

Saskaņā ar VID Akcīzes preču pārvaldes statistiku 2012.gadā LANA biedru kopējais apgrozījums veido 80% Latvijas alkohola (izņemot alu) tirgus apgrozījuma, kā arī ap 50% Latvijas ražotāju alkoholisko dzērienu eksporta, tādejādi padarot jaundibināto nozares organizāciju - LANA par lielāko šīs nozares pārstāvi gan Latvijā, gan Eiropā. LANA ir Eiropas alkohola nozares asociācijas SpiritsEurope pilntiesīgs biedrs un Latvijas pārstāvis.

Vitolds Bremmers, ARTA valdes priekšsēdētājs un arī jaunizveidotās organizācijas LANA valdes priekšsēdētājs, norāda, ka jaunās organizācijas tuvākie darbības mērķi būs turpināt iesākto darbu alkohola kontrabandas apkarošanā, kā arī prasīt no valsts pārdomātāku un ilglaicīgākā periodā uz priekšu paredzamu nodokļu politiku, lai ražotāji un tirgotāji varētu rēķināties ar izmaiņām likumdošanā un pēc nepieciešamības pielāgot uzņēmējdarbības procesus.

Komentāri

Pievienot komentāru
Nodokļi

Latvijā joprojām viens no lielākajiem akcīzes nodokļa slogiem Eiropā

Db.lv, 05.09.2023

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Finanšu ministrija (FM) nesen izteikusi priekšlikumu 2024. gadā paaugstināt akcīzes nodokli visiem alkoholiskajiem dzērieniem. Latvijas Alkohola nozares asociācija (LANA) ierosinātās izmaiņas nodokļu politikā vērtē kritiski, jo Latvijā jau šobrīd ir viens no lielākajiem akcīzes nodokļa slogiem Eiropā.

Nodokļa likmes iespējama celšana samazinās iedzīvotāju pirktspēju, bet ja nodoklis tiks celts pārāk strauji un paliks nekonkurētspējīgs, valsts zaudēs ievērojamus valsts budžeta ienākumus, ko sniedz alkohola tirdzniecība pierobežā, vēsta LANA.

Latvijas iedzīvotāju pirktspēju pēdējā laikā mazinājusi inflācija un Euribor likmes pieaugums. Tagad arī iespējamais akcīzes nodokļa pieaugums sola radīt negatīvas sekas iedzīvotāju pirktspējai. Savukārt pirktspējas mazināšanās būtiski veicina nelegālā alkohola tirgus palielināšanās risku. LANA veiktais akcīzes nodokļu sloga salīdzinājums liecina, ka Latvijā ir viens no Eiropas Savienības dalībvalstu vidū lielākajiem akcīzes nodokļu slogiem attiecībā pret ienākumiem. Tas nozīmē, ka Latvijas iedzīvotājam jānostrādā vidēji 1h 15 min, lai samaksātu akcīzes nodokli un PVN par viena litra 40% dzēriena pudeli, kamēr ES vidējais rādītājs ir 54 min. Nodokļu sloga sarakstā augstāk par Latviju ierindojas vien Zviedrija, Lietuva, Somija un Grieķija.

Komentāri

Pievienot komentāru
Pārtika

Alkohola nozares asociācijai jauns vadītājs

Lelde Petrāne, 26.02.2014

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Latvijas alkohola nozares asociācija (LANA) ar februāri iecēlusi jaunu valdes priekšsēdētāju. Turpmāk LANA viedokli pārstāvēs Guntis Āboltiņš-Āboliņš, Latvijas Balzams ģenerāldirektors.

Iepriekš LANA valdes priekšsēdētāja pienākumus pildīja ALTIA Latvia vadītājs Vitolds Bremmers. Asociācija jaunu valdes priekšsēdētāju rotācijas kārtībā izvirza ik gadu.

Guntis Āboltiņš-Āboliņš, LANA valdes priekšsēdētājs, komentējot tuvāko aktivitāšu mērķus, pirmkārt, uzsver padziļinātu jau aizsāktā dialoga ar valdību un sociālajiem partneriem turpināšanu, kura mērķis ir efektīvas un ilglaicīgas nodokļu politikas izstrāde. Tāpat viens no centrālajiem LANA uzdevumiem ir turpināt strādāt alkohola kontrabandas apkarošanā, it īpaši koncentrējoties uz alkohola pieejamības ierobežošanu jauniešu vidū.

Komentāri

Pievienot komentāru
Viedokļi

Asociācija: Piemērojot vienlīdzīgu akcīzes likmi visam alkoholam, budžets iegūtu 5 miljonus eiro

Dienas Bizness, 14.09.2015

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Iecerētais akcīzes nodokļa pieaugums par 3% stiprajiem alkoholiskajiem dzērieniem nedos ievērojamu pienesumu valsts budžetam, bet kārtējo reizi sekmēs nelegālā alkohola ražošanu un tirdzniecību, uzskata Latvijas Alkohola nozares asociācijas (LANA) valdes priekšsēdētājs Genādijs Kļepikovs. Plānotos ienākumus nodrošinātu vienlīdzīga akcīzes nodokļa likmes piemērošana visām alkohola grupām, kas balstītos uz absolūtā alkohola daudzumu produktā. LANA vērtējumā ir jāpārskata nodokļu likmju atlaides piešķiršana alus darītavām, tādējādi valsts budžetā gadā rodot vēl vismaz piecus miljonus eiro.

«Svarīgi veidot tādu akcīzes politiku, kas būtu sinhronizēta ar pārējo Eiropas Savienības valstu - īpaši Lietuvas, Igaunijas akcīzes nodokļa likmju kontekstu, tā apzināti nekropļojot alkohola tirgu. Akcīzes nodokļa likmes alkoholiskajiem dzērieniem kopš 2009. gada nenesa cerēto ienākumu pieaugumu. Ja arī tiek palielinātas akcīzes nodokļu likmes alkoholam, tad tām ir jābūt pārdomātām ilgtermiņā, bet tagad plānotās likmes pārdotā stiprā alkohola daudzumu samazinās par aptuveni 2.5%. Svarīgi veidot vienlīdzīgu pieeju attiecībā pret visa veida alkoholisko dzērienu kategorijām! Ilgtermiņā jāvirzās uz vienotu akcīzes nodokļa likmi alum un pārējiem alkoholiskajiem dzērieniem, kas balstītos uz absolūtā alkohola daudzumu produktā,» norāda G. Kļepikovs.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Vairāk nekā 60% no visām Latvijā iegādājamo vīna un grādīgo dzērienu aizmugurējām etiķetēm šogad tiks papildinātas ar sociālās atbildības simboliem, kas atgādinās par atbildīgu alkohola lietošanu, informē Latvijas Alkohola nozares asociācija (LANA). Šī ir pašas nozares iniciatīva un nav saistīta ar likumdošanas prasībām.

Dāvis Vītols, Latvijas Alkohola nozares asociācijas izpilddirektors, skaidro: «Latvijā patēriņam nodotā vīna un grādīgo dzērienu pudeļu aizmugurējām etiķetēm tiks pievienotas norādes - grūtniecēm un transportlīdzekļu vadītājiem, kuri grasās stūrēt, alkoholu lietot nevajadzētu. 2018.gada sākumā mūsu asociācijas biedri sāks jauno etiķešu nomaiņas procesu.»

LANA 2017.gadā veica dažādas sociālās atbildības aktivitātes, piemēram, vasaras mēnešos kampaņa «Ballējies ar stilu» atgādināja jauniešiem par atbildīgu alkohola lietošanu un nepieciešamību dzert ūdeni, ja tiek lietots alkohols. Līdz ar jaunā mācību gada sākšanos rudenī risinājās kampaņa «Vai Tu pārdotu alkoholu savam bērnam?». Tā vērsa uzmanību uz to, ka jāievēro likumdošanā noteiktā prasība uzrādīt personu apliecinošus dokumentus, kā arī informēja par pircēju-pārdevēju abpusējo atbildību, attiecīgi iegādājoties vai pārdodot alkoholiskos dzērienus. LANA biedri pērn iesaistījās dažādās Eiropas iniciatīvās, piemēram, kompānija «Pernod Ricard» pirmajā Eiropas dalībvalstu alkohola lietošanas prevencijas programmā studentiem «Responsible Party» (Atbildīga ballīte) izglītoja jauniešus gan par pārmērīgas alkohola lietošanas riskiem, gan potenciālo negatīvo seku mazināšanas iespējām.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Nodokļu reformas ieviešanas rezultātā no šā gada 1. marta jūtami pieaugs cena grādīgajiem dzērieniem, brīdina Latvijas Alkohola nozares asociācija (LANA). Alkohola tirgotāji un ražotāji brīdina par potenciālo nelegālā tirgus uzplaukumu, kas var vitāli iespaidot Latvijas iedzīvotāju veselību un pat dzīvību.

«Par alkoholisko dzērienu cenu pieaugumu tiek runāts arvien aktīvāk, tādēļ retajam būs paslīdējis garām fakts, ka, cerot iegūt papildus ienākumus valsts budžetā, strauji palielināta alkohola akcīzes likme. Šīs izmaiņas uzskatām kā ļoti lielu risku nelegālā alkohola tirdzniecības uzplaukumam Latvijā, pircējiem ar zemākiem ieņēmumiem meklējot citas dzērienu iegādes iespējas,» potenciālo situāciju komentē LANA izpilddirektors Dāvis Vītols.

Vislielākais cenu pieaugums gaidāms grādīgā alkohola (ap 40% grādu) dzērieniem – litra pudeles cena varētu paaugstināties par aptuveni 1,5 eiro. Vīna cena palielināsies par nepilniem 15 centiem uz vīna pudeli. Alus cena 0,5 litru pudelei palielināsies par aptuveni 0,10 eiro. Dzērieniem, kuru stiprums mērāms no 15 līdz 22 grādiem, cena pieaugs par 0,25 eiro 0,75 litru tilpuma dzērieniem.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Šā gada martā Saeima apstiprināja izmaiņas Alkoholisko dzērienu aprites likumā, kas uz ārkārtējās situācijas laiku Latvijā atļauj alkoholisko dzērienu tirdzniecību internetā. Kā liecina Latvijas Alkohola nozares asociācijas (LANA) apkopotā informācija, valstī izsludinātās ārkārtējās situācijas laikā kopējais pārdošanas apjoma kritums, ņemot vērā pierobežas tirdzniecību, ir sasniedzis 13%, turpretī vietējā tirgū – 5%.

LANA norāda, ka šie dati ir pretrunā ar Veselības ministrijas un Slimību un profilakses kontroles centra izplatīto viedokli par alkohola patēriņa pieaugumu ārkārtējās situācijas laikā.

LANA veikusi savu biedru pārdošanas apjomu analīzi, lai noskaidrotu, vai alkoholisko dzērienu tirdzniecība internetā ietekmējusi pārdošanas rādītājus. Iegūtie dati liecinot, ka pārdotā alkohola apjoms vietējā tirgū, neskaitot pierobežas tirdzniecību, ir samazinājies par 5%. Savukārt kopējais Latvijā pārdotā alkohola apjoma samazinājums šajā periodā sasniedzis 13%.*

"Publiskajā telpā atsevišķi sabiedrības veselības speciālisti jo īpaši skarbi kritizē alkoholisko dzērienu tirdzniecību internetā, norādot, ka tādējādi tiek veicināts alkohola patēriņa pieaugums. Vēlos vērst uzmanību, ka interneta tirdzniecības pārdošanas apjomi veido mazāk nekā 1% no kopējās tirgū realizētās produkcijas.

Komentāri

Pievienot komentāru
Eksperti

Neatrodam sakarību starp lielāku alkohola akcīzi un mazāku reālo patēriņu Latvijā

Latvijas Alkohola nozares asociācijas izpilddirektors Dāvis Vītols, 06.02.2020

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Pēdējo desmit gadu laikā – no 2008. gada līdz 2018. gadam – Latvijā stiprā alkohola akcīzes nodoklis ir paaugstināts par 86%, taču reālais alkohola patēriņš valstī nav mainījies.

Tas apliecina, ka alkohola cenai, kas tiek regulēta ar akcīzes nodokļa lielumu, nav galvenā nozīme alkohola lietošanas paradumu izmaiņās, bet tam nepieciešami arī citi pasākumi, īpaši nelegālā alkohola patēriņa mazināšanai. Joprojām apmēram 15% alkohola Latvijā tiek iegādāti nelegālajā tirgū.

Latvijā no 2020. gada 1. marta ir paredzēta kārtējā alkohola akcīzes nodokļa paaugstināšana par 30%. LANA jau iepriekš ir brīdinājusi par negatīvajām ekonomiskajām sekām, ko šāds solis var atstāt, taču tagad veiktā izpēte apliecina, ka pēc akcīzes paaugstināšanas arī pozitīvas sociālās sekas (mazāka alkohola lietošana) nav sagaidāmas. LANA aprēķini liecina, ka alkohola akcīzes kāpums samazinās valsts budžeta ieņēmumus vismaz par 37 miljoniem.

Komentāri

Pievienot komentāru
Mazumtirdzniecība

Uzrunās tirgotājus ar kampaņu «Vai tu pārdotu alkoholu savam bērnam?»

Lelde Petrāne, 31.08.2016

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Jaunajam mācību gadam sākoties, Latvijas alkohola nozares asociācija (LANA) uzsāk kampaņu «Vai tu pārdotu alkoholu savam bērnam?». Kampaņa pievērsīs pastiprinātu uzmanību alkohola lietošanas problēmai nepilngadīgo personu vidū un atgādinās tirdzniecības uzņēmumu pārdevējiem, bāru un kafejnīcu darbiniekiem par aizliegumu pārdot alkoholu nepilngadīgiem pircējiem.

Kampaņas ietvaros ir izstrādāti emocionāli uzrunājoši vizuālie materiāli, kurus saviem darbiniekiem izplatīs vairāk nekā trīssimt veikalu visā Latvijā, tostarp Mego, Prisma, Elvi veikalu tīklos, Alk Outlet, kā arī Latvijas balzams veikalos.

Kampaņas mērķis ir likt katram pārdevējam aizdomāties un atbildīgi attiekties pret to, vai jaunietis, kurš vēlas iegādāties alkoholisko dzērienu, ir pietiekoši vecs, lai to lietotu.

«Kampaņu vēlamies uzsākt ar jauno mācību gadu, iesaistot tajā vairākus sociāli atbildīgus veikalu tīklus. Diemžēl mācību gada sākums nereti saistās tieši ar alkohola lietošanu nepilngadīgu jauniešu vidū, tādēļ mūsu veidotajai kampaņai šis ir nozīmīgs laiks. Vēlamies atbalstīt tirgotājus un aicināt vienmēr padomāt, vai jaunietis ir sasniedzis atbilstošu vecumu, lai atļautos lietot alkoholiskos dzērienus,» skaidro Latvijas alkohola nozares asociācijas (LANA) izpilddirektors Dāvis Vītols.

Komentāri

Pievienot komentāru
Nodokļi

Asociācija: Latvijai vajadzētu atteikties no akcīzes celšanas alkoholam 2019. un 2020.gadā

LETA, 22.11.2018

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Ņemot vērā Igaunijas parlamenta lēmumu 2019. un 2020.gadā necelt akcīzes nodokļa likmi alkoholam, arī Latvijai vajadzētu rīkoties līdzīgi, jo pretējā gadījumā ieņēmumi valsts budžetā var samazināties par 40-45 miljoniem eiro, aģentūru LETA sacīja Latvijas Alkohola nozares asociācijas (LANA) izpilddirektors Dāvis Vītols.

Viņš norādīja, ka šogad alkohola tirdzniecības apmēri Latvijā palielinājās pateicoties aktīvai tirdzniecībai Igaunijas pierobežā. «Lai arī pašreizējie rādītāji ir pozitīvi, jau tagad jāapzinās, ka šis tirgus ir sasniedzis virsotni. Ja nākamgad Latvijā tiks palielināts akcīzes nodoklis alkoholiskajiem dzērieniem, Igaunijas pierobežā tirdzniecība piedzīvos spējīgu kritumu un Latvijas valsts budžetam ies secen vairāki miljoni eiro,» teica Vītols.

Tāpat viņš atzīmēja, ka Igaunijas deputāti ir rīkojušies saprātīgi, apstādinot tālāku akcīzes nodokļa likmes kāpumu, un līdzīgi vajadzētu rīkoties arī Latvijas varas iestādēm, lai saglabātu ienākumu plūsmu no alkohola tirdzniecības pierobežā.

Komentāri

Pievienot komentāru
Ražošana

Autopārvadātāji aicina pieņemt grozījumus kredītbrīvdienu garantiju piešķiršanai

Žanete Hāka, 05.09.2014

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Autopārvadātāju asociācijas Latvijas auto padomes locekļi tikušies ar satiksmes ministru Anriju Matīsu, lai pārrunātu problēmas saistībā ar Krievijas embargo atsevišķu preču importam un iespējamos pasākumus tā negatīvās ietekmes uz autotransporta nozari mazināšanai, informē asociācijas pārstāvji.

Sarunas laikā autopārvadātāji akcentēja aktuālos jautājumus, par piemēru minot atbrīvojumu no transportlīdzekļa ekspluatācijas nodokļa. A.Matīss piekrita, ka grozījumu formulējums attiecīgajā likumā ir koriģējams punktā par ekspluatācijas nodokļa sasaisti ar autoceļu lietošanas nodevas nomaksu. Likumprojektu Saeimā varētu skatīt un grozījumus pieņemt jau pēc nedēļas.

Tāpat izskatīšanai Saeimā nākamnedēļ tiks iesniegti grozījumi likumā Par nodokļiem un nodevām, kas paredz nodokļu brīvdienas tiem nodokļu maksātājiem, kuri nonākuši finansiālās grūtībās saistībā ar Krievijas noteiktajiem ierobežojumiem.

Autopārvadātāji aicināja ātrāk apstiprināt ne tikai šos grozījumus, bet arī tajos normatīvajos aktos, kas paredz kredītbrīvdienu garantiju piešķiršanu un kas vienkāršo un paātrina muitas kontroles procedūras, lai būtu iespēja tikt pie jaunām kravām.

Komentāri

Pievienot komentāru
Pakalpojumi

Lietuvas autopārvadātāji Krievijas embargo dēļ zaudējuši 11,6 miljonus eiro

BNS, 29.01.2015

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Lietuvas autopārvadātāji Krievijas pērn augustā noteiktā pārtikas un lauksaimniecības produkcijas importa aizlieguma dēļ ir zaudējuši ieņēmumus 11,6 miljonu eiro apmērā, paziņoja Lietuvas autopārvadātāju asociācija Linava, norādot, ka situācija turpina pasliktināties saistībā ar kavēšanos uz Krievijas robežas.

«Kavēšanās uz robežas ar Krieviju un nekas [Krievijas sankcijas] nav atsaukts. Tomēr neviens uz turieni vairs nebrauc, vien atsevišķi autopārvadātāji. Situācija tajā pusē ir ļoti slikta,» aģentūrai BNS teica Linava pārstāvis Valds Kazlausks.

Lietuvas autopārvadātāji mēģina pārorientēties uz citiem tirgiem, piemēram, Eiropas Savienības rietumu valstīm, tomēr katra valsts piemēro atšķirīgus ierobežojumus, kas traucē autopārvadātāju iespējas iekarot konkrēto tirgu, viņš paskaidroja.

Krievijas muita novembrī deva rīkojumu muitniekiem pastiprināt no Lietuvas iebraucošo komerciālo un pasažieru automašīnu pārbaudes.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Alkoholisko dzērienu cenas šogad Latvijā var kāpt vēl lielākā mērā, nekā augs akcīzes nodoklis, pieļāva Latvijas Alkohola nozares asociācijas (LANA) izpilddirektors Dāvis Vītols.

Viņš norādīja, ka saskaņā ar LANA prognozēm tuvākā pusgada laikā Latvijā gaidāms ievērojams cenu pieaugums alkoholisko dzērienu segmentā, kas galvenokārt saistīts ar alkohola akcīzes nodokļa kāpumu no šā gada 1.marta un mazumtirgotāju apjoma atlaides palielinājumu uz akcīzes nodokļa rēķina.

Vītols skaidroja, ka aptuveni 70% no grādīgo dzērienu cenas veido akcīzes nodoklis un pievienotās vērtības nodoklis. Akcīzes nodokļa kāpuma dēļ šogad jau tā jūtami pieaugs alkohola cenas, piemēram, 40 grādus stipra alkoholiska dzēriena viena litra pudeles cena šī iemesla dēļ augs vismaz par vienu eiro. Taču alkohola cenas vēl straujāk varētu kāpt saistībā ar to, ka vairumtirgotāji cels paša produkta sākumcenu, ko sekmēs mazumtirgotāju apjoma atlaides pieaugums uz akcīzes nodokļa rēķina, ko aprēķina no produkta pamatcenas un no pieaugošā akcīzes nodokļa. «Alkoholisko dzērienu »plaukta cena«, ko redzēs patērētāji, varētu pieaugt jūtami vairāk nekā par vienu eiro,» iepriekš minēto rezumēja Vītols.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Vērojot, cik kopumā pasīvi Latvijā un Baltijā ir patērētāji, Igaunijas piemērs, skaļi un apjomīgi protestējot pret nepārdomātu valsts nodokļu politiku attiecībā uz akcīzes nodokli alkoholam, ir pārsteidzošs, vērtē Dāvis Vītols, Latvijas alkohola nozares asociācijas (LANA) izpilddirektors.

Igauņu iecerētā protesta vieta ir Latvija, lai gan tieši nodokļi Igaunijā ir rosinātās aktivitātes pamats – tā viņi skaidri parāda, ka došanās iepirkties uz Latviju turpināsies, saka Vītols. Igaunijas valdības lēmums turpināt akcīzes nodokļa pieaugumu, ņemot vērā, ka pirmajos 11 mēnešos kaimiņvalsts budžetā ieņēmumi no akcīzes nodokļa par alkoholiskajiem dzērieniem bija par 19% mazāki nekā pērn, jāņem vērā fakts, ka šogad tika atkārtoti palielināts akcīzes nodoklis alkoholam par 10%. Tomēr Latvijas gadījumā tas veicina pārrobežu tirdzniecību un papildinājumu mūsu valsts finansēm – no akcīzes nodokļa par alkoholiskajiem dzērieniem Latvija šogad ir ieņēmusi par 27 milj. eiro vairāk nekā pērn attiecīgajā laika posmā.

Komentāri

Pievienot komentāru
Mazumtirdzniecība

Uz alkoholisko dzērienu pudelēm izvietos informāciju par sastāvu un uzturvērtību

Lelde Petrāne, 23.07.2020

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Latvijas Alkohola nozares asociācija (LANA) parakstījusi Eiropas alkohola nozares asociācijas "spiritsEurope" memorandu par dzēriena enerģētiskās uzturvērtības un sastāvdaļu norādīšanu uz alkoholisko dzērienu etiķetēm.

Eiropas alkohola nozares asociācijas "spiritsEurope" iniciatīva paredz, ka līdz šā gada beigām uz katras ceturtās ES tirgū patēriņam nodotās grādīgā alkoholiskā dzēriena pudeles tiks izvietota informācija par dzēriena enerģētisko uzturvērtību un ar QR koda starpniecību tiks parādītas dzērienā izmantotās sastāvdaļas.

Savukārt līdz 2022. gadam šādu pudeļu īpatsvars varētu sasniegt pat 66% no visām ES tirgū patēriņam nodoto grādīgo alkoholisko dzērienu pudelēm.

"Nozare iegulda laiku un naudu, lai labāk informētu patērētājus par dzērienu sastāvu un uzturvērtību. Gatavojot šo iniciatīvu, nozare jau ieguldīja papildu līdzekļus un resursus, nodrošinot ne vien tehniskos risinājumus, bet arī laicīgi sagatavojot informatīvos materiālus par grādīgo dzērienu enerģētisko uzturvērtību un izmantotajām sastāvdaļām. Arī LANA jau pirms memoranda parakstīšanas savā sabiedrības izglītošanas interneta vietnē atbildigi.lv sagatavoja un izvietoja informāciju par grādīgo dzērienu enerģētisko uzturvērtību. Pievienošanās "spiritsEurope" iniciatīvai un memoranda parakstīšana ir vēl viens solis garajā patērētāju izglītošanas ceļā," norāda LANA izpilddirektors Dāvis Vītols.

Komentāri

Pievienot komentāru
Tirdzniecība un pakalpojumi

Latvijas Alkohola nozares asociācijas izpilddirektors: Igauņu mērķis ir iznīcināt pierobežu

Monta Glumane, 07.06.2019

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

«Manuprāt, šobrīd būtu svarīgi samazināt alkohola akcīzi tieši tāpēc, ka igauņu galvenais mērķis ir iznīcināt pierobežu,» uzskata Latvijas Alkohola nozares asociācijas (LANA) izpilddirektors Dāvis Vītols.

Šādu viedokli viņš pauda Latvijas Alkohola nozares asociācijas (LANA) un Latvijas Tirdzniecības un rūpniecības kameras (LTRK) rīkotajā preses brīfingā «Akcīzes nodoklis. Pētījuma dati un potenciālie attīstības scenāriji». Preses pasākumā tika prezentēti jaunākie Igaunijas iedzīvotāju aptaujas rezultāti un pausti viedokļi saistībā ar akcīzes nodokļa likmes izmaiņām Igaunijā, ņemot vērā, ka Igaunijas valdība ir nolēmusi no jūlija par 25% samazināt akcīzes nodokli alum, sidram un stiprajiem dzērieniem.

D.Vītols norādīja, ka LANA ir izstrādājusi divus scenārijus. Pirmais no tiem, ja saistībā ar akcīzes nodokli Latvijā nekas netiek mainīts un otrs, ja Latvija seko igauņiem un samazina akcīzes nodokli gan grādīgajiem dzērieniem, gan alum. Viņš minēja, ka 2018. gadā no akcīzes nodokļa Latvijā un pierobežā, valsts budžetā tika ieņemti aptuveni 391 miljons eiro un aptuveni 70 miljoni eiro no tiem bija pierobežā.

Komentāri

Pievienot komentāru
Tirdzniecība un pakalpojumi

Alkohola ražotāji: Cenas faktors ne vienmēr ir efektīvākais veids, kā ierobežot alkohola patēriņu

Žanete Hāka, 18.06.2015

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Akcīzes nodokļa jaunās likmes, kas stāsies spēkā ar 1. augustu, ir pārdomāts kompromiss, ņemot vērā nepieciešamību paaugstināt valsts budžeta ienākumus un veidot sabalansētu politiku, kas tuvina alkoholisko dzērienu akcīzes likmes Baltijā, Saeimas balsojumu vērtē Latvijas alkohola nozares asociācijas (LANA) biedri.

Vienlaikus nozares pārstāvji uzsver, ka arī šoreiz politiķi nav spējuši nākt klajā ar ilgtermiņa akcīzes politiku, kas nozares uzņēmējiem - ražotajiem, eksportētājiem un importētājiem, nozīmē neskaidrību un gaidīšanu - kādas izmaiņas notiks turpmākajos gados?

AS Latvijas balzams ģenerāldirektors un Latvijas alkohola nozares asociācijas valdes priekšsēdētājs Guntis Āboltiņš-Āboliņš uzsver: «Akcīzes politikas lēmumiem ir tālejoša ietekme, un mēs labi atceramies tos negatīvos efektus, ko izraisīja nepārdomāta akcīzes politika 2009.-2011.gadā – neieņemti plānotie ienākumi un strauji augošs nelegālais alkohola tirgus. Tādēļ būtiski ir ne tikai veidot pārdomātu un ilgtspējīgu valsts nodokļu politiku akcīzes jautājumos, bet arī turpināt mērķtiecīgu ēnu ekonomikas apkarošanu dzērienu nozarē, kontrolēt esošo likuma normu izpildi un pievērsties izglītošanai par atkarības jautājumiem.»

Komentāri

Pievienot komentāru
Nodokļi

LANA: Finanšu ministrijas rosinājums vēl straujāk celt akcīzes nodokli ir katastrofa alkohola nozarei

LETA, 25.07.2017

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Finanšu ministrijas (FM) rosinājums vēl straujāk celt akcīzes nodokli alkoholiskajiem dzērieniem Latvijas alkohola nozarei ir katastrofa, pauda Latvijas alkohola nozares asociācijas (LANA) izpilddirektors Dāvis Vītols.

Vītols uzsvēra, FM piedāvājums atgādina vēsturisko pieredzi, kad laikā no 2008. līdz 2011.gadam alkoholisko dzērienu akcīzes nodokļa likme Latvijā pieauga par 41%, kā dēļ alkohola legālie pārdošanas apjomi samazinājās par 44% un akcīzes ieņēmumi saruka par 16% jeb 16 miljoniem eiro.

«Priekšlikums tapa strauji, lielā paātrinājumā, un tajā nav pieminēti visu alkoholisko dzērienu veidi, kā piemēram, vīni un starpprodukti. Minēti tikai pārējie alkoholiskie dzērieni un alus, līdz ar to piedāvājums izskatās ļoti nekvalitatīvs un nepilnīgs. Vērtējot tā ietekmi uz alkohola nozari, efekts ir katastrofāls - 35% akcīzes nodokļa kāpums divos gados, viennozīmīgi nozīmē, ka mēs būsim lielā mīnusā,» teica Vītols.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Vinjetes ietekme uz biznesu ir dažāda; autopārvadātāji nav apmierināti ar samaksas kārtību un ceļu kvalitāti , ceturtdien vēsta laikraksts Dienas Bizness.

2014. gada ieviesto jauno nodevu, proti, autoceļu lietošanas maksu jeb vinjeti autopārvadātāji «norijuši», un šis jautājums vairs aktīvi netiek apspriests, liecina komersantu sacītais. Tās sitienu pa kabatu dažādos virzienos darbojošies uzņēmēji sajutuši atšķirīgi.

Kokvedējiem nekaiš

Ja par vienu kokvedēju mēnesī jāmaksā ap 50 līdz 60 eiro, uzņēmējs tik ļoti to neizjūt salīdzinājumā ar situāciju, ja uzņēmējam par vairākiem auto vienā reizē būtu jāmaksā ap 700 eiro, saka Latvijas Neatkarīgo mežizstrādātāju asociācijas izpilddirektors Artūrs Bukonts. Gada maksājums noteikti nav pirmā izvēle kompānijām; izdevīgāk varētu būt maksāt pa mēnešiem, ņemot vērā kokvedēju darbības specifiku. Proti, mēnesi vai divus gadā ir pauze, piemēram, remontu dēļ.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Covid-19 ierobežojošo pasākumu rezultātā kravu autopārvadājumu apjoms pirmajā pusgadā samazinājies par 30%. Starptautiskie pasažieru pārvadājumi pamazām atjaunojas, informē valsts SIA "Autotransporta direkcija".

Šā gada pirmajā pusgadā par 9,3% ir palielinājies kopējais licencēto uzņēmumu skaits, kas nodrošina iekšzemes un starptautiskos kravu autopārvadājumus un pasažieru pārvadājumus ar autobusiem. Tomēr licences kartīšu un Eiropas Kopienas atļaujas kopiju skaits, kas tiek izsniegtas uz katru transportlīdzekli, ir samazinājies par 2,3%, salīdzinot ar analogu periodu pērn. Šobrīd spēkā esošas ir 23 997 licences kartības un EK atļaujas kopijas.

Jau vairākus gadus pēc kārtas Latvijas kravu autopārvadātāji visvairāk kravu veda uz Krieviju, Baltkrieviju, Vāciju, Franciju, Itāliju un Poliju. Tomēr šobrīd, ņemot vērā visus ierobežojumus saistībā ar Covid-19 izplatības ierobežošanu, vislielākais pārvadājumu apjoma samazinājums ir tieši uz Krieviju, Itāliju un Vāciju.

Komentāri

Pievienot komentāru
DB Viedoklis

DB viedoklis: Apgrieztā ekonomikas loģika Latvijas politiķu prātos

Līva Melbārzde, DB galvenā redaktora vietniece, 18.08.2014

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Vispirms tiek atrasti tirgi un tad tiem tiek ražotas preces. Latvijas politiķi piedāvā, ka varētu arī otrādi, tomēr ekonomikas loģika šādām manipulācijām nepadodas

Ģeopolitiskajā kontekstā viens no Latvijas politiķu pēdējā laikā ļoti bieži skandētiem vārdu savirknējumiem ir «tirgus diversifikācija». Izteiksmes formas atšķiras, bet galvenā vadošo politiķu paustā doma ir tāda: ko jūs, uzņēmēji, tagad žēlojaties, vajadzēja meklēt citus tirgus, nevis Krieviju. Viņiem piebasē arī vairāki ļoti neatkarīgi eksperti un vienkārši objektīva viedokļa paudēji, kas gan, kāda sagadīšanās, paši neko neražo un naudas pelnīšana šiem cilvēkiem asociējas vienkārši ar algas «ieripošanu» kontā konkrētā datumā. Daļa no viņiem savu atalgojumu saņem no turīgām ES institūcijām, Latvijā viņus nemaz tik bieži neredz, bet tas jau netraucē spriedelēt un gudri pamācīt.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Ekonomisku apsvērumu dēļ Tallink noņem no līnijas vienu prāmi; autopārvadātāji neizpratnē

Lai uzlabotu darbības efektivitāti un rentabilitāti, AS Tallink Grupp nule kā paziņojis par prāmja Romantika pārcelšanu maršrutā Tallina–Stokholma, atstājot Rīgas virzienā vienu pašu prāmi Isabelle, kas kursēs katru otro dienu. Autopārvadājumu kompānijām šis lēmums izraisījis neapmierinātību, jo bijis pilnīgi negaidīts, liekot pārplānot maršrutus nokļūšanai Zviedrijā.

Nelāga attieksme

«Tā tās lieta nedara, ja ir vēlēšanās biznesā ilgstoši darboties,» par pēkšņo Tallink paziņojumu sašutis starptautisko transporta un loģistikas pakalpojumu kompānijas SIA Altreks valdes priekšsēdētājs Lauris Fišers. Viņam nav izprotama prāmju līnijas rīcība, ik pa laikam šajā maršrutā mainot prāmju kursēšanu. Tas tikai liecinot, ka Tallink nerēķinās ar saviem klientiem un izturas tā, it kā pārvadājumu kompānijas savu biznesu neplānotu. Lai nodrošinātu pakalpojumus klientiem, Altreks nāksies pārplānot maršrutus, izmantojot prāmju satiksmi uz Zviedriju no citām Baltijas jūras ostām gan Latvijā, gan kaimiņvalstīs. Viņaprāt, izveidojusies situācija ir iespēja citām prāmju līnijām, kā Stena Line vai DFDS, ieņemt tukšo vietu Rīgā, norāda L. Fišers. Komersanti var izmantot aprīlī turp un atpakaļ ieviesto vienu papildu reisu maršrutā Ventspils–Nīneshamna (Zviedrija), saka Stena Line Freight reģionālais vadītājs Baltijas valstīs, Krievijā un NVS Aivars Tauriņš.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Drīzumā alkohola etiķetes saturēs vairāk informācijas; lai arī neliels, tas tomēr būs slogs ražotājiem – tā plānotās izmaiņas vērtē nozare

Patērētājiem ir skaidrs, ko satur pudele sulas vai limonādes, bet paliek noslēpumā tītas viskija un pārējo alkoholisko dzērienu sastāvdaļas. Ar šo situāciju nav mierā Eiropas patērētāju organizācija BEUC.

Organizācijā norāda, ka daudzi varētu būt pārsteigti, ja uzzinātu, ka puslitrs alus satur aptuveni 220 kaloriju – tikpat daudz kā šokolādes tāfelīte. Informācijai par uzturvērtību un pilnam sastāvdaļu sarakstam, ietverot pārtikas piedevas un konservantus, vajadzētu kļūt par obligātu alkohola marķējumā, lai palīdzētu patērētājiem izvēlēties, ko un cik daudz dzert, uzskata organizācijā.

Diskutējot par to, vai nepieciešams uz alkoholisko dzērienu iepakojuma izvietot informāciju par uzturvielām un sastāvu, vispirms jānodala trīs jomas: alus, vīna un stipro alkoholisko dzērienu ražošana, uzskata Latvijas Alkohola nozares asociācijas (LANA) izpilddirektors Andrejs Strateičuks.

Komentāri

Pievienot komentāru