Transports un loģistika

Aviokompānijām labi rezultāti

Dace Preisa, 12.11.2002

Jaunākais izdevums

Lielākā daļa aviokompāniju šī gada pirmajos mēnešos pārvadājušas vairāk pasažieru nekā pērn šajā laika posmā. Kā jau progozēts, otrais pusgads aviokompānijām aizsācies veiksmīgi. Gan Latvijas nacionālajai aviokompānijai airBaltic, gan Lielbritānijas aviosabiedrībai British Airways oktobrī, salīdzinot ar pagājušā gada attieīgo mēnesi, bijis vairāk kā 20 % liels pasažieru skaita pieaugums. airBaltic preses sekretāre Vija Dzērve stāsta, ka šāds pasažieru skaita pieaugums ir sezonāls, proti, rudenī palielinās darījumu cilvēku skaits. Savukārt tieši airBaltic pasažieru skaits, iespējams, palielinājies pateicoties jaunatvērtajiem reisiem uz Prāgu, Varšavu, Vīni, Maskavu un Berlīni. V. Dzērve neprecizē, kuros no reisiem ir vislielākais pasažieru pieaugums. Taču lidmašīnu vidējais piepildījums šā gada pirmajos mēnešos airBaltic bijis 56 %. Savukārt British Airways lidmašīnu vidējais piepildījums oktobrī bijis 83 %, kas ir par 15 % vairāk nekā pērn oktobrī. British Airways oficiālais pārstāvis Baltijas valstīs Toms Andersons norāda, ka, iespējams, pasažieru skaita pieaugumu ietekmējusi British Airways jaunā cenu politika. Iespējams, ka pasažieru skaita pieaugums okobrī ir liels sakarā ar jaunā ziemas lidojumu saraksta ieviešanu, kad ceļotājiem tiek piedāvāti izdevīgāki lidojumu laiki, uzskata T.Andersons. Čehu aviokompānijai Czech Airlines (ČSA) gada pirmajos desmit mēnešos bijis vislielākais pasažieru skaita pieaugums, proti, 27 %. ČSA direktors Latvijā Pāvels Šarfs saka, ka šādu pieaugumu radījusi gaisa flotes maiņa, jo kopš pavasara ČSA lido ar Boeing, kurā ir 108 vietas. Līdz tam lidojumi tika veikti ar ATR, kurā ir 64 vietas. Vienīgi somu avikompānijai Finnair šā gada 10 mēnešos ir 17 % liels pasažieru skaita kritums, taču ar Finnair pārstāvi Db neizdevās sazināties. 11. septembra radīto krīzi avioindustrijā Latvijas teritorijā lidojošās aviokompānijas sasniedza ievērojami vēlāk, tikai šī gada pirmajā pusē. Taču gada otrās puses rādītāji ir izlīdzinājuši aviokompāniju pasažieru pārvadājumu rezultātus. Visas aviokompānijas cer, ka līdz gada beigām pasažieru skaita pieaugums saglabāsies.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

"Esam panākuši, ka 3% no emisijas kvotām aviācijai tiks atliktas īpašā rezervē, kas būs paredzēta gan jaunajām, gan strauji augošām aviokompānijām, tajā skaitā - airBaltic," informē deputāts Roberts Zīle, "Uz bezmaksas kvotām no šīs rezerves varēs pieteikties ne tikai jaunas aviokompānijas, bet arī tās, kuru ikgadējā vidējā izaugsme 4 gadu periodā pārsniedz 18%.

Tā nolemts otrdien, 8. jūnijā balsojumā Eiropas Parlaments (EP) apstiprināja panākto vienošanos ar ES Padomi par direktīvas projektu, ar kuru aviācijas nozare tiks iekļauta emisijas tirdzniecības sistēmā, Db.lv informē Guna Zaķe - Baltā deputāta R. Zīles palīdze.

„Direktīvas projekts paredz, ka viena aviokompānija nevarēs saņemt vairāk kā 1 miljonu kvotu attiecīgajam laika periodam", norāda R. Zīle.

Jaunā Direktīva par aviācijas darbību iekļaušanu Eiropas siltumnīcefekta gāzu emisijas kvotu tirdzniecības sistēmā paredz kvotu tirdzniecību šajā sektorā sākt ar 2012. gadu. "Šī kvotu īpašā rezerve ir būtiska Latvijas un citu, pārsvarā jauno dalībvalstu, aviācijas nozarēm, kas strauji attīstās. Tā palīdzēs jaunajām un strauji augošām aviokompānijām konkurēt dažādos tirgos, " šodienas debatēs uzsvēra R. Zīle.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Brisele, 3. jūlijs. Eiropas Parlaments (EP) un ES Padome ir vienojusies par direktīvas projektu, ar kuru aviācijas nozare tiks iekļauta emisijas tirdzniecības sistēmā.

"Esam panākuši, ka 3% no emisijas kvotām aviācijai tomēr tiks atliktas īpašā rezervē, kas būs paredzēta gan jaunajām, gan strauji augošām aviokompānijām, tajā skaitā - airBaltic," informē deputāts Roberts Zīle, "Uz bezmaksas kvotām no šīs rezerves varēs pieteikties ne tikai jaunas aviokompānijas, bet arī tās, kuru 4 gadu vidējā izaugsme pārsniedz 18%. Direktīvas projekts paredz, ka viena aviokompānija nevarēs saņemt vairāk kā 1 miljonu kvotu attiecīgajam laika periodam", norāda R. Zīle.

"Šī kvotu īpašā rezerve ir būtiska Latvijas un citu, pārsvarā jauno dalībvalstu, aviācijas nozarēm, kas strauji attīstās: aviokompāniju izaugsme un pasažieru skaits ir strauji pieaudzis tikai pēdējos gados, reizē ar ekonomiskās situācijas uzlabošanos", R. Zīle turpina, "Jāatzīst gan, ka tā dēvētais mobilitātes rādītājs -valsts iedzīvotāju un avio pasažieru proporcija - Latvijā un citas jaunajās dalībvalstīs joprojām saglabājas ievērojami zemāks nekā vecajās".

Komentāri

Pievienot komentāru
Citas ziņas

O'Līrijs: Mēs apsteigsim airBaltic un visu Eiropu

Oskars Prikulis, [email protected], 7084403, 08.02.2007

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Aviokompānijas Ryanair prezidents Maikls O'Līrijs atklāj milzīgos plānus nākotnē un stāsta par mērķi Latvijā apsteigt airBaltic.

Kāds ir vizītes mērķis Rīgā?

Es pats sev uzdevu šo jautājumu, kad šodien piecēlos no rīta. Patiesībā man ir paredzēta tikšanās ar jūsu valsts satiksmes ministru, lai pārrunātu iespējas izveidot Rīgā Ryanair bāzi. Mēs ceram, ka šajā jautājumā panāksim kādu progresu. Mēs patiesībā vēl arvien neesam līdz galam vienojušies par bāzes izveidi Rīgā - vēl arvien viss nav skaidrs par izmaksām un nosacījumiem. Tomēr es ceru, ka pārrunās ar ministru tiks panākts progress šajā jautājumā.

Kādas perspektīvas pavērtu šādas bāze izveide Rīgai un Ryanair?

Pirmkārt, mums Rīgā bāzētos 2 līdz 4 lidmašīnas. Tādējādi visi maršruti no Rīgas tiešām arī sāktos no Rīgas un pavērtu plašas iespējas jauniem maršrutiem. Mazākā bāze, kas mums šobrīd ir, gadā apkalpo divus miljonus pasažieru. Jums bāzes atvēršana nozīmētu vismaz 2,5 līdz 3 miljonus apkalpotu Ryanair pasažieru. Tas būtu milzīgs pieaugums apkalpoto pasažieru ziņā Rīgai. Un tie nebūtu tikai latvieši, kas dodas darbā uz Eiropu. Tie būs daudzi simti tūkstošu tūristu, kas dosies uz Latviju. Tādējādi tas būtu milzīgs uzrāviens Latvijas tūrismam un ekonomikai kopumā.

Komentāri

Pievienot komentāru
Citas ziņas

Jaunas miljonu vērtas ambīcijas airBaltic

Jānis Lasmanis sadarbībā ar Daci Preisu, 23.03.2007

Aviokompānijas plānus Db netieši apstiprināja satiksmes ministrs Ainārs Šlesers, piebilstot, ka airBaltic jauno reisu atklāšana ir jāapsver vairāk nekā septiņas reizes, jo valsts šos tālos reisus «negrasās subsidēt».

Foto: Vitālijs Stīpnieks, DB

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Jauno reisu atklāšana ir rūpīgi jāapsver, jo valsts tos nesubsidēšot. Sibīrijas pārlidošana, kā arī Boeing 757 noma izmaksās vairākus miljonus gadā. Latvijas aviokompānijas plānus Db netieši apstiprināja satiksmes ministrs Ainārs Šlesers. Viņš paskaidroja, ka airBaltic jauno reisu atklāšana ir jāapsver vairāk kā septiņas reizes, jo valsts, kuras īpašumā ir 52 % kompānijas akciju, šos tālos reisus negrasās subsidēt.

Jānomā Boeing 757

airBaltic plānus atklāt reisus uz Ķīnu netieši apliecina arī fakts, ka kompānija plāno nomāt divus Boeing 757 lidaparātus. Šis Boeing modelis, kas no ražošanas izņemts 2005. gadā, 228 pasažierus, neuzpildot degvielas tvertnes, spēj nogādāt 7700 km attālumā. No Rīgas līdz Pekinai taisnā līnijā ir 6517 km. Ņemot vērā Latvijas arvien lielāko ieinteresētību ekonomiskajā sadarbībā ar Ķīnu, šis maršruts šķiet visticamākais.

Db rīcībā nav precīzas informācijas, kādus tēriņus ieplānojusi pagaidām vēl nacionālā aviokompānija, taču, kā norāda speciālisti, vēl nesen par Airbus 320 nomu bija jāmaksā vairāk nekā 300 tūkst. eiro mēnesī. Taču, ja vienošanās ar iznomātāju tiek panākta par lidaparāta nomu ar visu apkalpi un apkopi, tad nomas maksas ir ievērojami augstākas. Atklājot jaunu reisu uz īnu, airBaltic būs arī jārēķinās, ka par vienu lidojuma frekvenci (Sibīrijas pārlidojumam atvēlētais laiks vienai lidmašīnai) gadā tai būs jāšķiras no aptuveni 950 000 USD. Par to trešdien vienojās ES satiksmes ministru padomē. A. Šlesers informēja, ka panāktā vienošanās paredz šīs summas pārskatīšanu pēc 18 mēnešiem. Ja airBaltic iegādāsies divas pārlidojumu frekvences, tad šī summa jau tuvosies 2 milj. USD.

Komentāri

Pievienot komentāru
Transports un loģistika

Ir pamats piedzīt negūto peļņu no Latvijas valsts

Dzintars Pomers, avio pasažieru pārvadājumu jomas eksperts, 03.03.2008

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Eiropas Parlaments š.g. 15. janvārī pirmajā lasījumā atbalstīja likumprojektu vienādu principu noteikšanai lidostas nodevu iekasēšanā 67 Eiropas Savienības lidostās. Direktīva nosaka principus, kas būs jāievēro lidostām, iekasējot nodevas nediskriminējošā kārtībā no visām lidostā strādājošajām aviosabiedrībām.

Eiropas direktīva par lidostu nodevām pieprasa, lai lidostās korekti tiktu ievēroti trīs galvenie punkti: nedrīkst būt diskriminācija – noteikumiem attiecībā uz visiem pasažieru pārvadātājiem jābūt vienādiem, otrkārt – caurspīdīgums: ir jābūt atspoguļotai skaidrai un caurredzamai shēmai, kā veidojas no pasažieriem iekasējamās summas un kur tās tiek izlietotas; un treškārt – jāuztur drošības kvalitātes prasības, kas mūsdienās ir īpaši svarīgi. Līdz ar to var secināt, ka pašreizējā situācijā Rīgas lidosta var pieredzēt sankcijas attiecībā uz pirmo un būtiskāko jautājumu – nediskriminējoši vienāda attieksme pret visiem pārvadātājiem. Gribu uzsvērt, ka neviens neprasa, lai visām valstīm un visām lidostām šīs nodevas tiktu izlīdzinātas, tieši otrādi, - lidostu vadītāji cīnās par šīm priekšrocībām, tomēr nevar pastāvēt situācija, ka netiek piemēroti godīgas konkurences principi vienas lidostas ietvaros, un tas ir galvenais punkts, ko pieprasa šī direktīva.

Komentāri

Pievienot komentāru
Transports un loģistika

No šodienas četras valstis, arī Latvija, var elastīgāk un efektīvāk izmantot gaisa telpu

Lelde Petrāne, 12.11.2015

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Šodien, 2015. gada 12. novembrī stājas spēkā būtiskas izmaiņas gaisa telpas struktūrā un gaisa satiksmes vadības sistēmās, kas ļauj gaisa telpas lietotājiem četrās valstīs - Igaunijā, Latvijā, Norvēģijā un Somijā - elastīgāk un izmaksu ziņā efektīvāk izmantot gaisa telpu, liecina medijiem sniegtā informācija.

Brīvo maršrutu gaisa telpu - risinājumu, kas aviokompānijām ļauj pašām plānot un izmantot sev izdevīgus maršrutus atkarībā no dažādiem faktoriem, piemēram, valdošajiem vējiem, maršruta garuma vai ierobežojumiem gaisa telpā sakarā ar militārām mācībām, - ir izstrādājis un ievieš Ziemeļeiropas funkcionālais gaisa telpas bloks (NEFAB).

Šo izmaiņu galvenais rezultāts būs lidojuma laika, degvielas patēriņa un līdz ar to izmaksu samazinājums, kā arī mazāka ietekme uz vidi.

Brīvo maršrutu gaisa telpa ir daļa no NEFAB izstrādātā koncepta, kura mērķis ir palielināt operacionālo elastīgumu un radīt papildu priekšrocības gaisa telpas lietotājiem, kā arī uzlabot koordināciju starp gaisa satiksmes vadības centriem, tādējādi paaugstinot gaisa telpas kapacitāti un nodrošinot nemainīgi augstu drošuma līmeni.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Visu Aināra Šlesera (LPP/LC) satiksmes ministrēšanas laiku īru zemo cenu aviokompānija Ryanair ir atbalstīta no valsts puses, kā bijis reti kuram biznesa modelim Latvijā.

«Un, ja vēl tad šī aviokompānija dziļā pateicībā neveido bāzi, tad Šlesera kungam vaina nav jāmeklē citos, bet gan jāskatās, kur pats ir pārrēķinājies,» tā portālam Diena.lv A.Šlesera pārmetumus Konkurences padomei (KP) par Ryanair lēmumu bāzi veidot Kauņā, nevis Rīgā komentēja KP vadītāja Ieva Jaunzeme.

Jau ziņots, ka pēc Ryanair paziņojuma par plāniem veidot bāzi Kauņā A.Šlesers pauda viedokli, ka kompānija izlēmusi veidot to kaimiņvalstī, jo KP «izmisīgi cīnījās», lai atceltu aviokompānijām noteiktās atlaides.

Tās KP 2006.gada novembrī lika atcelt, jo tās bijušas pretrunā Eiropas Savienības dibināšanas līgumā noteiktajam. Cenu politika paredzēja, ka aviokompānijām atlaides tiek piešķirtas atkarībā no pārvadāto pasažieru skaita - lidostas nodevas samazinājums bija lielāks aviokompānijām, kas garantēja lielāku pārvadāto pasažieru skaitu. Atlaide bija robežās no 10% līdz 80%.

Komentāri

Pievienot komentāru
Citas ziņas

Eiropas Komisija stingrāk regulēs aviācijas drošības nodevas

, 11.05.2009

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Eiropas Komisija šodien pieņēma priekšlikumu direktīvai par aviācijas drošības nodevām Eiropā, kas paredz stingrāku to geulēšanu.

Tās nolūks ir garantēt, lai, nosakot drošības maksājumu apjomu, tiktu ievērota pārredzamība, lai nebūtu diskriminācijas, lai notiktu apspriešanās ar aviokompānijām, kā arī lai garantētu drošības nodevu saistību ar izmaksām. Tajā arī ietverts priekšlikums katrā dalībvalstī izveidot neatkarīgu pārraudzības iestādi.

Ieskicējot vispārējās sarežģītās ekonomiskās situācijas apstākļus, Eiropas Komisijas priekšsēdētāja vietnieks Antonio Tajani sacīja: «Ir sperti nozīmīgi soļi, lai nodrošinātu ar gaisa transportu ceļojošo personu aizsardzību. Tas savukārt ir palielinājis pasažieriem izmaksas. Mums ir jārīkojas, lai drošības pakalpojumus varētu nodrošināt tādā veidā, kas izmaksu ziņā būtu visefektīvākais.»

Komentāri

Pievienot komentāru
Citas ziņas

EK ierosina jaunu aviācijas drošības nodevu regulējumu

, 11.05.2009

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Eiropas Komisija pieņēma priekšlikumu direktīvai par aviācijas drošības nodevām Eiropā, kura nolūks ir garantēt, lai, nosakot šo maksājumu apjomu, tiktu ievērota pārredzamība, lai nebūtu diskriminācijas, lai notiktu apspriešanās ar aviokompānijām, kā arī lai garantētu drošības nodevu saistību ar izmaksām.

Priekšlikumā ietverts ierosinājums katrā dalībvalstī izveidot neatkarīgu pārraudzības iestādi, informēja Eiropas Komisijas pārstāvniecības Latvijā Preses un informācijas nodaļa.

Pašlaik aviācijas drošības izmaksu atgūšana tiek regulēta valstu līmenī. Tomēr pasažieriem sniegtā informācija par šīm izmaksām nereti nav atbilstoša, un ne visās ES lidostās notiek sistemātiska apspriešanās ar aviokompānijām. Šīs situācijas dēļ starp lidostām un gaisa pārvadātājiem nav patiesi līdzvērtīgas konkurences, kas ir ļoti nevēlams šajā laikā, kad visai aviācijas nozarei ir jārisina tik būtiskas problēmas.

Nesen pieņemtā Komisijas ziņojumā ir secināts, ka nediskriminējošas, kā arī tikai un vienīgi ar izmaksām saistītas drošības nodevas ir priekšnosacījums godīgai un netraucētai aviokompāniju un lidostu konkurencei. Tāpēc, iekasējot drošības nodevas Kopienas lidostās, Eiropas Komisija ierosina ievērot turpmākos kopējos principus - drošības maksājumi nedrīkst radīt diskrimināciju starp pasažieriem vai aviokompānijām, kā arī jautājumā par drošības maksājumiem obligāti, regulāri, vismaz vienreiz gadā ir jārīko apspriešanās ar aviokompānijām. Pirms lēmumu pieņemšanas lidostām ir jāņem vērā aviokompāniju viedoklis un gadījumos, kad neizdodas vienoties, tas ir jāpamato.

Komentāri

Pievienot komentāru
Transports un loģistika

R.Zīle: var palielināties aviobiļešu cenas

, 13.11.2007

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Ja Eiropas Parlamenta (EP) deputātu vairākums šodienas plenārsēdē neatbalstīs Latvijas un citu jauno dalībvalstu iesniegtos grozījumus par CO2 emisiju kvotu tirdzniecību, Eiropas Savienības (ES) likumdošana draud būt diskriminējoša strauji augošām jauno valstu aviokompānijām, tajā skaitā airBaltic, norāda EP Transporta komitejas deputāts Roberts Zīle.

EP deputāti šodienas sēdē balsos par EK iesniegto Direktīvas projektu siltumnīcefekta gāzu emisiju tirdzniecības shēmā iekļaut arī aviāciju.

Komisijas sagatavotais direktīvas projekts pēdējā laika strauji augošās aviokompānijas, kas vairumā gadījumu ir jauno ES dalībvalstu operatori, nostāda nevienlīdzīgā situācijā. Tas paredz daļu kvotu aviokompānijām piešķirt bez maksas, taču daļu - pārdot vairāksolīšanā. Avio operatori, saskaņā ar projektu, saņemtu bezmaksas kvotas pēc datiem par periodu, kas noslēdzas 2 gadus pirms tirdzniecības perioda sākuma, skaidro R. Zīle.

Kā norāda R.Zīle, „2004. – 2006. gadu periods, kas izvēlēts par atskaites punktu gāžu emisiju izmantošanas apjoma noteikšanai, vairumam jauno dalībvalstu ir straujas izaugsmes laiks. Tādējādi projekts būtiski ietekmēs airBaltic un citu pēdējos gados augušo kompāniju konkurētspēju, ja salīdzina ar mērenas izaugsmes tradicionālajām aviokompānijām. Lai to novērstu, sagatavotajos grozījumos ierosināts pašlaik tikai jaunienācējiem Eiropas tirgū paredzēto rezervi atvēlēt arī aviokompānijām, kas savu darbību strauji paplašina.”

Komentāri

Pievienot komentāru
Transports un loģistika

«airBaltic» iestājas par vienādiem noteikumiem visām aviokompānijām

Aivars Mackevics [email protected], 14.11.2003

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

air Baltic rīcībā nonākusi neoficiāla informācija, ka atsevišķi Latvijas valdības pārstāvji ved sarunas ar ārvalstu aviokompānijām par lidojumu sākšanu uz Starptautisko Lidostu Rīga par īpaši atvieglotiem noteikumiem – bez izlidošanas/ielidošanas nodevām. Ja vienlaicīgi šādas sarunas nenotiek ar citām aviokompānijām, tostarp airBaltic, tad tas uzskatāms par citu aviokompāniju pasažierus un pašas kompānijas diskriminējošu faktu. „Lidostas “Rīga” skaisto rekonstrukciju finansē pasažieri un aviosabiedrības. airBaltic un tās pasažieri 2002. gadā vien samaksāja lidostai vairāk nekā LVL 3,7 miljonus, šogad šī summa būs vēl lielāka. Arī mēs neesam bijuši sajūsmā par Rīgas lidostas nodevām, taču, ja reiz tas bija valsts nolemts veids, kā no visu aviosabiedrību pasažieriem un pašām kompānijām iekasēt naudu lidostas termināla rekonstrukcijai un būvei, kā arī drošības nodrošināšanai, bijām spiesti ar to samierināties. Tāpēc par īpaši nekorektu uzskatām, ja pēc tam, kad vairāku gadu garumā pasažieri un kompānijas ir finansējuši modernas infrastruktūras izveidi, viena atsevišķi ņemta kompānija tiktu atbrīvota no nodevām, kas vienmēr sastādījušas būtisku lielumu no aviobiļetes cenas. Tas ir negodīgi pret visu pārējo aviokompāniju pasažieriem un aviokompānijām. Ja vienlīdzīgi noteikumi netiks piešķirti citām aviokompānijām, atbilstoši likumdošanai, mēs būsim gatavi griezties tiesā un pieprasīt līdzvērtīgus noteikumus. Ja maksas tiek atceltas visām aviosabiedrībām, ir jāsaprot, ka Lidosta paliek bez finansējuma,“ komentē airBaltic prezidents Bertolts Fliks un turpina: „Mēs esam gandarīti par airBaltic, kā arī Latvijas aviācijas attīstību pēdējā laikā. Tas mums ļauj mainīt cenu struktūru un divu gadu laikā atklāt 8 jaunus maršrutus. Nākamajā gadā mēs plānojam pievienot vēl 4 maršrutus. Ir acīm redzami, ka attīstība būtu ātrāka, ja valsts finansētu infrastruktūras izveidošanu, nevis aviosabiedrības un to pasažierus. airBaltic šogad ar esošo lidostas nodevu politiku pārvadās 330 tūkstošus pasažieru, bet nākamgad plāno tuvoties pusmiljonam pasažieru. Esam plānojuši arī kompānijas attīstību gadījumā, ja nodevas tiktu atceltas, tad pārvadāto pasažieru skaits varētu sasniegt 700 tūkstošus gadā.” Avots: AirBaltic.lv

Komentāri

Pievienot komentāru
Transports un loģistika

Vai airBaltic rīkojās gudri, kalpojot par CSeries izmēģinājuma trusīti?

Egons Mudulis, 03.05.2018

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

To laikrakstam Dienas Bizness pirms 10. maijā gaidāmā Rīgas Aviācijas foruma komentē partneris MIDAS Aviation Džons Grānts, kurš nozarē darbojas jau vairāk nekā 20 gadu.

Fragments no intervijas, kas publicēta 3. maija laikrakstā Dienas Bizness:

Jums ir ļoti garš CV, darbojoties aviācijas jomā. Kas ir jūsu kompetenču jomas?

Esmu komerciālās aviācijas analītiķis ar specializāciju jaunu aviācijas pakalpojumu izstrādē lidostām, valdības institūcijām un citām ieinteresētajām pusēm visā pasaulē.

Kā jūs raksturotu situāciju aviācijā salīdzinājumā ar citām ekonomikas jomām?

Patlaban aviācija, iespējams, ir rentabilitātes cikla virsotnē un nes daudz lielāku peļņu aviolīnijām un akcionāriem pēdējos 4‒5 gados, balstoties uz zemām naftas cenām, lielu pieprasījumu, lidsabiedrību konsolidācijām Ziemeļamerikā. Reisu noslogojums bieži vien pieaudzis līdz 85‒90%. Aviācija ieguvusi arī no jauniem tirgiem Indijā un Ķīnā, kā arī no jaunām tehnoloģijām tādos modeļos kā, piemēram, Boeing 787, A350 un nesen arī Bombardier CSeries, ko veiksmīgi izmanto airBaltic. Salīdzinājumā ar citām nozarēm, aviācija ir bijis diezgan labs bizness. Taču tajā aizvien ir daudz risku, no kuriem nebūt ne mazākais ir degvielas cenas, naftas cenām gada laikā pieaugot par 35%. Līdz ar to aviācijas nozarē nav vietas pašapmierinātībai, vienmēr var notikt kaut kas negaidīts.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Nacionālā aviokompānija airBaltic vērsusies tiesā un Konkurences padomē ar prasību pret Starptautisko lidostu Rīga, prasot tai samaksāt 6 milj. Ls

DB informē uzņēmuma Korporatīvo komunikāciju viceprezidents Jānis Vanags, airBaltic «ir pamats uzskatīt, ka 2010.gada laikā Starptautiskā lidosta Rīga iekasējusi pazeminātu maksu par pakalpojumiem no Ryanair, kura nemaksā saskaņā ar apstiprinātajiem Ministru Kabineta tarifiem. Savukārt no airBaltic iekasējusi paaugstinātu maksu».

Jaunie tarifi spēkā stājušies pērnā gada novembrī un tie atcēla līdz tam piemērotās apjoma atlaides lidsabiedrībām. airBaltic norāda, ka «aviokompānijai ir pamats uzskatīt», ka par lidostas pakalpojumiem tā maksājot divreiz vairāk nekā Ryanair, savukārt par Latvijas gaisa satiksmes pakalpojumiem īru zemo cenu lidsabiedrība neesot maksājusi jau kopš pērnā gada novembra.

Komentāri

Pievienot komentāru
Citas ziņas

Ķīnas milži nolaidīsies Rīgā

Oskars Prikulis, Db, 30.05.2008

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Rīgas lidostai jau ilgāku laiku notiek pārrunas ar vairākām lielajām Ķīnas aviokompānijām par regulāro reisus atvēršanu starp Rīgas un Ķīnas lidostām, raksta laikraksts Dienas bizness.

«Pārrunas šobrīd norit paralēli ar vairākām Ķīnas aviokompānijām, kas gadā pārvadā miljoniem pasažieru,» Db norāda Rīgas lidostas valdes priekšsēdētājs Krišjānis Peters, paužot optimismu, ka jau vistuvākajā laikā tās varētu dot rezultātu. Starp aviokompānijām, ar kurām notiek pārrunas, neoficiāli tiek minēts Ķīnas aviomilzis China Southern Airlines, kas ir Ķīnas lielākā aviokompānija.

K. Peters norāda, ka pārrunas nav vieglas, jo Rīga uz kopējā Ķīnas aviokompāniju apjoma ir mazs partneris. Lidostas šefs rēķinās, ka Rīgas lidosta varētu kļūt par reģiona galveno satiksmes centru un pirmo pieturvietu reisos no Ķīnas uz Ziemeļeiropu. K. Peters uzsver, ka bez Ķīnas pārrunām šobrīd reālākais variants jau oktobrī varētu būt tiešā reisa atvēršana starp Rīgu un kādi citu Āzijas valsti – piemēram Malaiziju.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Uztraucoties par valsts imidžu, Krievijas transporta ministrija ir aizliegusi veikt čarterreisus uz Eiropas Savienību deviņām Krievijas aviokompānijām, ziņo Lentaru.

Aviokompānijām tika konstatēti vairāki pārkāpumi gan drošības jomā, gan apkalpošanā. Kompānijas, kurām ir aizliegts izpildīt čarterreisus uz Eiropu - JūtEir, Atlant-Sajuz, Gazpromavia, Rosiskoje Nebo, Lukoil, Tatarstan, Aviokon Citotrans, Aero Rent un Centr Avia.

Krievijas varas iestādes paziņoja, ka minētās aviokompānijas varētu tikt iekļautas tā saucamajā - melnajā sarakstā.

Pagājušajā gadā šajā sarakstā varēja iekļūt arī Pēterburgas aviokompānija Pulkova, bet tā spēja labot konstatētos pārkāpumus. "Šāds solis ir jādara arī šīm deviņām aviokompānijām, ja kompānijas neko nedarīs tad tās tiks ievietotas melnajā sarakstā, un ļoti ilgi nedrīkstēs lidot Eiropas virzienā," paziņoja Krievijas transporta ministrs.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Lai arī lielākā daļa ASV aviokompāniju grīļojas no augošajām naftas cenām un grimstošās vietējās ekonomikas, lielākā daļa Eiropas konkurentu krīzi pārvar labāk, raksta International Herald Tribune.

Kā iemesli šādai parādībai tiek minēta Eiropas aviokompāniju spēja nodrošināties pret saasinātajām degvielas cenām, kā arī fakts, ka Eiropā ir lielāka proporcija ienesīgu lidojumu, salīdzinājumā ar ASV.

Tomēr šāda aina nav vienāda visām Eiropas aviokompānijām. Starp spēcīgākajiem tirgus dalībniekiem ir Air France, kas arvien gūst ienākumus no saistītajām aviokompānijām KLM un Lufthansa, kas savukārt to pašu saņem no Swiss International Air Lines. Tāpat minētajām kompānijām arvien izdodas palielināt pasažieru skaitu katrā lidojumā.

Komentāri

Pievienot komentāru
Transports un loģistika

FlightStats nominē airBaltic punktuālākās Eiropas reģionālās aviokompānijas titulam

Gunta Kursiša, 16.01.2012

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Latvijas nacionālā aviokompānija airBaltic nominēta kā punktuālākā aviokompānija Eiropā starp reģionālajām aviokompānijām. Šim titulam airBaltic nominējuši FlightStats analītiķi.

FlightStats apkopo un analizē punktualitātes rādītājus par teju 150 tūkstošiem reisu, ko ik dienas pasaulē veic tūkstošiem aviokompāniju.

2011. gadā airBaltic 15 minūšu punktualitātes rādītājs bija 88,6% no visiem lidojumiem, kas savieno Rīgu ar galamērķiem Eiropā, Tuvajos Austrumos, Krievijā un NVS valstīs. Tādējādi deviņas no desmit lidmašīnām izlido laikā. Salīdzinot ar 2010. gadu, airBaltic punktualitātes rādītājs ir uzlabojies par 5,2 procentpunktiem.

2009. gadā airBaltic kļuva par pirmo aviokompāniju Eiropā, kas ieviesa laicīgas ielidošanas apdrošināšanu, kas piedāvā papildu ieguvumus gadījumos, ja lidmašīna ir aizkavējusies.

Komentāri

Pievienot komentāru
Pasaulē

British Airways un Iberia pēc apvienošanās noskatījušas 12 citas aviokompānijas

Lelde Petrāne, 06.09.2010

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Līdz ar apvienošanās noslēgšanu aviokompānijas British Airways (BA) un Iberia izstrādājušas sarakstu ar 12 citām aviokompānijām, kuras tās cer iegādāties, ziņo BBC.

BA boss Vilijs Volšs (Willie Walsh) gan nav nosaucis nevienu no šīm aviokompānijām vārdā, taču, visticamāk, tie ir pārvadātāji no jaunajiem tirgiem, piemēram, Indijas un Ķīnas.

V. Volšs vēlas, lai noskatītās aviokompānijas nonāktu jaunizveidotās International Airlines Group (IAG), kuru veido BA un Iberia, paspārnē.

«Mums ir bijušas vairākas tikšanās, kuru ietvaros mēs esam aplūkojuši aviokompānijas visā pasaulē un noteikuši tās, kuras varētu būt mums pievilcīgas,» viņš stāstījis.

Sarakstā sākotnēji bijuši 40 pārvadātāji, pēcāk tas samazināts līdz 12 pārvadātājiem, no kuriem vēl tiks atlasīti labākie.

Komentāri

Pievienot komentāru
Pasaulē

Amerikāņu lidmašīnām varētu liegt lidot uz ES

Jānis Rancāns, 01.08.2012

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

ASV Kongress gatavojas balsot par jaunu likumprojektu, kas aizliegs šīs valsts lidaparātiem piedalīties Eiropas Savienības (ES) pretrunīgi vērtētajā izmešu tirdzniecības sistēmā.

Db.lv jau iepriekš vēstīja, ka izmešu tirdzniecības shēma stājās spēkā šā gada 1. janvārī. Pret to asi iebildušas Indija, Krievija un Ķīna.

Noteikumi paredz, ka aviokompānijām jāmaksā par noteiktu skaitu izmešu, kas radīti lidojumos no un uz ES valstīm. Tomēr citas pasaules valstis un aviokompānijas apgalvo, ka jaunā kārtība var izraisīt tirdzniecības karu.

«Ja Eiropas Savienība var savu gribu uzspiest visai pasaulei, nevarētu tad teikt, ka to nedarīs arī citas valstis,» sacījis anonīms ASV senators, vēsta Euobserver.

Tikmēr Vašingtonā notiek ES izmešu sistēmai opozīcijā esošu valstu tikšanās, kuras laikā plānots pārrunāt veidus, kādos iespējams izveidot globālu ietvaru siltumnīcas gāžu samazināšanai. Pret alternatīviem plāniem ES ir noskaņota skeptiski.

Komentāri

Pievienot komentāru
Transports un loģistika

Darboties, izmantojot valdību naudu, turpina kompānijas, kurām bija jābankrotē

Jānis Šķupelis, 07.07.2021

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Īrijas aviokompānija Ryanair jau pirms laika ziņoja par plāniem investēt 200 miljonus ASV dolāru lidmašīnu bāzes izveidē starptautiskajā lidostā Rīga. Šo bāzi plānots atklāt oktobrī. Kompānija nupat arī norādījusi, ka Rīgu cer attīstīt kā galamērķi, nevis vien pārsēšanās punktu.

Ryanair izpilddirektors Edijs Vilsons liek noprast, ka šis brīdis paplašināšanās plāniem esot pareizais, jo pandēmijas ietekmē konkurenti esot novājināti. Viņš DB arī pauž sašutumu par, viņaprāt, negodīgu atsevišķu biznesu balstīšanu no valdību puses. Tāpat viņš runā par nozares izmaiņām Eiropas Zaļā kursa ietvaros.

Kā jūs raksturotu pašreizējo stāvokli aviācijas industrijā?

Ir cerības, ka tā uzlabosies. Kāda krīze notiks katrus piecus līdz septiņus gadus. Tas bija, piemēram, 11. septembris un arī – Islandes vulkāna izvirdums. Vienmēr būs notikumi, kas ietekmē šo industriju, piemēram, jauni drošības noteikumi. Pandēmija vienmēr bija kaut kas tāds, par ko mēs bažījāmies. Piemēram, mēs jau 2003. gadā pieredzējām SARS epidēmiju. Tomēr neviens nebija gatavs kam šādam. Nedomāju, ka negatīvā ietekme šim visam uz nozari jau ir sasniegusi savu zemāko punktu. Daudzām aviokompānijām ir bezcerīgi lieli parādi. Turklāt ir kauns, ka Eiropas Komisija nav darījusi vairāk, lai visiem nozarē nodrošinātu vienādus spēles nosacījumus, ja ir runa par atbalstu uzņēmumiem. Vienotais tirgus ir par visiem un par konkurenci pie vienādiem noteikumiem, nevis par to, no kuras valsts tu nāc. Mēs visi sacenšamies par starptautiskajiem pasažieriem. Godīgāks ceļš, aviācijas nozarei atkopjoties, būtu stimulēt tās aviokompānijas, kas piegādā pasažierus, nevis dot naudu kompānijām, kur tā pazūd, kas patiesībā tā arī notika. Turklāt tas notiek katru reizi, kad aviokompānijām, kuras pieder valstij, piešķir naudu. Piemēram, Alitalia 10 gados saņēmusi aptuveni 13 ar pusi miljardus eiro, un kompānija ir kļuvusi arvien mazāka un mazāka. Tas pats notiks ar TAP Portugālē. Tas tādēļ, ka šādi uzņēmumi nekad nebūs konkurētspējīgi un pat kļūs mazāk konkurētspējīgi. Tā ir nodokļu maksātāju naudas izniekošana. Daudz labāk būtu, ja teiktu, ka jebkura kompānija, kas spēj dabūt atpakaļ pasažierus, kaut ko arī saņem atpakaļ, piemēram, mazākus nodokļus. Tas būtu vienlīdzīgi un nediskriminējoši. Tādēļ arī turpināsim šādu politiku apšaubīt.

Komentāri

Pievienot komentāru
Citas ziņas

ES atbalstu airBaltic tomēr neliegs

Jānis Lasmanis, Db, 04.07.2008

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Latvijas aviokompānijai airBaltic visticamāk tomēr būs pieejamas bezmaksas emisiju kvotas. Tomēr aviokompānija ar jaunajiem ES plāniem joprojām nav apmierināta.

Db jau vēstīja, ka Eiropas Savienības parlamenta vides lietu komiteja gatavojot normatīvo aktu paketi, kas regulētu aviācijas iekļaušanu ES emisiju tirdzniecības sistēmā (ETS), strīpoja normu, kas strauji augošajām aviokompānijām dāvāja pieeju bezmaksas papildu emisiju kvotām.

Tomēr tikai dažas dienas pirms pilnvaru beigām ES prezidējošā Slovēnija ar ES parlamentu spējusi panākt kompromisu un rezerves fonda strauji augošajām aviokompānijām esamība tika atjaunota. Jāpiebilst, ka, vienojoties ar parlamentu, Slovēnijai bija tomēr jāpiekrīt, ka neviena no ES strauji augošajām aviokompānijām, pie kurām pieder arī airBaltic, viena plānošanas perioda laikā nevarēs saņemt vairāk par miljonu emisiju kvotu.

Komentāri

Pievienot komentāru
Transports un loģistika

Papildināta ar FOTO - Lidostā Rīga demonstrē darbībā gaisa kuģu degvielas uzpildes hidrantus; airBaltic sola biļetes par 29 EUR

Lelde Petrāne, 07.08.2014

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Šodien, 7.augustā starptautiskā lidosta Rīga sadarbībā ar SIA RIXJET RIGA un nacionālo aviokompāniju airBaltic oficiālā atklāšanas pasākumā demonstrēja darbībā gaisa kuģu degvielas uzpildes hidrantus, kas izbūvēti lidostas teritorijā. Lidosta Rīga ir vienīgā lidosta Baltijā ar šādu degvielas piegādes sistēmu.

«Trešā degvielas piegādes operatora SIA RIXJET RIGA darba uzsākšana lidostā padarījusi konkurētspējīgāku aviācijas degvielas tirgu, uzlabojot aviokompānijām sniegto degvielas pakalpojumu pieejamību,» sacīja lidostas Rīga valdes priekšsēdētājs Aldis Mūrnieks.

Degvielas uzpildes hidranti izbūvēti ar mērķi saīsināt degvielas uzpildes laiku gaisa kuģiem to apkalpošanas procesā, kas ir īpaši būtiski kravas reisu lidmašīnām. Bez tam tiek paaugstināta lidlauka drošība, kā arī, izmantojot autotransportu ar mazāku CO2 izmešu apjomu, tiek samazināts vides piesārņojums. Kopumā lidostas teritorijā izbūvēti 15 hidranti.

Komentāri

Pievienot komentāru
Ekonomika

Krievija slēdz savu gaisa telpu Baltijas valstu un Slovēnijas aviokompānijām

LETA--INTERFAX, 27.02.2022

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Krievija slēgusi savu gaisa telpu Baltijas valstu un Slovēnijas lidsabiedrībām, jo šīs valstis slēgušas savu gaisa telpu Krievijas aviokompānijām, pavēstījusi Krievijas federālā gaisa transporta aģentūra "Rosaviacija".

"Saistībā ar Latvijas, Lietuvas, Slovēnijas un Igaunijas aviācijas iestāžu nedraudzīgajiem lēmumiem šo valstu un/vai tajās reģistrētajiem aviopārvadātājiem tiek ieviesti ierobežojumi lidojumu veikšanai uz punktiem Krievijas Federācijas teritorijā, ieskaitot tranzīta lidojumus caur Krievijas Federācijas gaisa telpu," sacīts "Rosaviacija" paziņojumā.

Stājies spēkā Baltijas valstu lēmums slēgt gaisa telpu Krievijas pārvadātājiem 

Pēc pusnakts stājies spēkā Baltijas valstu lēmums aizliegt savu gaisa telpu izmantot...

Jau ziņots, ka Baltijas valstis un vairākas citas ES valstis slēgušas savu gaisa telpu Krievijas aviokompānijām. Atbildot uz to, Krievija slēgusi savu gaisa telpu arī Bulgārijas, Čehijas, Polijas un Rumānijas lidmašīnām.

Atsaucoties uz neoficiāliem avotiem, plašsaziņas līdzekļi vēsta, ka Eiropas Savienība gatavojas slēgt savu gaisa telpu Krievijas lidmašīnām. Līdz ar to gaidāms, ka Krievija aizliegs lidot savā gaisa telpā visu ES valstu aviokompānijām.

Komentāri

Pievienot komentāru
Citas ziņas

Vienotu brīvo maršrutu gaisa telpu var izmantot jau piecās Ziemeļeiropas un Baltijas valstīs

Dienas Bizness, 29.06.2016

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Kopš šā gada 23. jūnija aviokompānijas var lidot vienotā brīvo maršrutu gaisa telpā (Free Route Airspace jeb FRA) jau piecās Ziemeļeiropas un Baltijas valstīs, informē Latvijas gaisa satiksme.

Iniciatīva ir īstenota, brīvo maršrutu gaisa telpas Igaunijā, Latvijā un Somijā savienojot ar Dāniju un Zviedriju un tā radot vienotu brīvo maršrutu gaisa telpu, kurā aviokompānijām vairs nav jāievēro gaisa trases, arī šķērsojot nacionālo gaisa telpu robežas.

Brīvo maršrutu gaisa telpu, kas aviokompānijām ļauj pašām plānot un izmantot sev izdevīgus maršrutus atkarībā no dažādiem faktoriem, piemēram, valdošajiem vējiem, maršruta garuma vai ierobežojumiem gaisa telpā sakarā ar militārām mācībām, Ziemeļeiropas funkcionālā gaisa telpas bloka (North European Functional Airspace Block jeb NEFAB) valstis un to gaisa satiksmes pakalpojumu sniedzēji ieviesa aizvadītajā gadā. Savukārt Dānijas un Zviedrijas pievienošanos NEFAB brīvo maršrutu gaisa telpai nodrošināja pasākumi, kas tika veikti, sadarbojoties ar Dānijas un Zviedrijas funkcionālo gaisa telpas bloku (DK/SE FAB).

Komentāri

Pievienot komentāru
Transports un loģistika

Dombrovskis: airBaltic savas saistības būtu jāpilda

Ritvars Bīders, 04.08.2010

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Lidsabiedrības airBaltic un lidostas Rīga konflikts vēl ir nopietni jāizvērtē, taču Latvijas nacionālajai aviokompānijai savas līgumsaistības vajadzētu pildīt, tā, runājot par airBaltic un lidostas Rīga strīdu saistībā ar 2,5 miljonu latu lielo parādu, intervijā LNT raidījumam 900 sekundes norāda premjers Valdis Dombrovskis.

Premjers intervijā atzīst, ka pēdējo gadu laikā lidosta tiešām bijusi pretimnākošāka atsevišķām aviokompānijām, izceļot Īrijas zemo cenu pārvadātāju Ryanair, tāpēc lidostas Rīga tarifu atbilstību godīgai konkurencei, iespējams, būšot jāizvērtē konkurences uzraugam.

Intervijā Latvijas Radio Konkurences padomes (KP) priekšsēdētāja Ieva Jaunzeme iepriekš norādīja, ka Satiksmes ministrijai (SM) kā aviokompānijas airBaltic un lidostas Rīga akcionāram būtu jāspēj atrisināt strīdi starp lidostu un airBaltic, nevēršoties tiesā vai KP.

Db.lv jau vēstīja, ka pēc airBaltic sūdzības ierosina lietu par dominējoša stāvokļa ļaunprātīgu izmantošanu.

Komentāri

Pievienot komentāru