Honda Motors Europe, sākot ar šī gada 1. augustu, ir lauzusi sadarbību ar vienu no līdz šim veiksmīgākajiem Latvijas auto dīleriem Bensons auto.
To Db apstiprināja Bensons auto īpašnieks Māris Bensons, piebilstot, ka šobrīd jūtas giljotinēts. Lai noskaidrotu, kas uzņemsies Hondas dīlera saistības Latvijā, sazinājāmies ar Honda Motors Baltic reģionālo vadītāju Tinu Vahtelu (Tonu Vahtel), kurš telefonintervijā īsi atbildēja, ka pašreizējā brīdī Honda Motors Europe nesniegs nekādus komentārus, solot tikai to, ka oficiāls paziņojums sekos nākamās nedēļas sākumā.
Duncis mugurā
Līdz brīdim, kad Honda Motors Europe klusē, neatklājot, kurš varētu pārņemt Hondas dīlera saistības, uzklausījām M. Bensona versiju par šokējošo situāciju, kad viens no pazīstamākajiem dīleriem pēkšņi ir zaudējis dīlertiesības. «2008. gada 26. martā Hondas Baltijas dīleru tikšanās reizē mēs no Hondas vadības puses tikām cildināti kā labākie Baltijas Hondas pārstāvji. Savukārt jau šī gada 26. jūnijā es saņēmu informāciju, ka līgums ar uzņēmumu Bensons auto tiks lauzts. Skumji, bet tas ir fakts,» tā straujo ceļu no Hondas vadības atzinības līdz līguma laušanai īsi raksturo M. Bensons.
Piegādes aptur februārī
Pēc M. Bensona stāstītā Honda Motors Europe lēmuma pamatā ir bijis 1,8 milj. eiro parāds rūpnīcai par automašīnu piegādi. «Lai apmierinātu Hondas potenciālo pircēju pieprasījumu 2007. gadā, mums visu laiku pietrūka automašīnas, toties šī gada sākumā saņēmām milzīgu automašīnu apjomu. Lai savlaicīgi norēķinātos par piegādātajiem auto, man tie būtu jāiztirgo 21 dienas laikā. Ņemot vērā investīcijas Berģu autosalonā, uz to brīdi man tādu finanšu resursu nebija.» Viņaprāt neloģiskākais ir tas, ka rūpnīca nav vēlējusies izprast situāciju un kaut kādā veidā spert soli Bensons auto virzienā. «Manuprāt mēs darām kopīgu darbu un rūpnīca visiem spēkiem censtos palīdzēt, lai dīleris savlaicīgi spētu piegādāt preces klientiem, bet sanāca pavisam otrādi - rūpnīca apturēja automašīnu piegādes.» «Ar dažiem formāliem izņēmumiem martā un aprīlī jau kopš februāra Hondas automašīnu piegādes Bensons auto tika apturētas,» tā M. Bensons. Db jau rakstīja, ka saistībā ar jaunā auto centra izveidi Rīgā, Berģos, M.Bensons bija devis 6,31 milj. Ls komercķīlu, bet tā būvniecībā bija plānots investēt ap 10 milj. EUR.
Parāds arī valstij
Kopš brīža, kad M. Bensons kļuva par Hondas dīlera MDL Motors 100 % īpašnieku, kura pēcāk pārtapa par Bensons auto, uzņēmums salīdzinoši īsā laika periodā ir piedzīvojis strauju izaugsmi, vienlaikus uzspodrinot Hondas imidžu līdz neredzētam spīdumam. Nav noslēpums, ka Bensons auto daudziem Latvijas auto tirgus dalībniekiem bijis viens no paraugiem automašīnas pārdošanas meistarībā, bet jo īpaši klientu pēcpārdošanas apkalpošanā. Bensons auto mārketinga nodaļas vadītāja Baiba Drengere Db informēja, ka pusgadā uzņēmums pārdevis 769 jaunas Honda automašīnas, bet pērn šajā pašā periodā realizēti 1235 jauni auto. Kompānijas apgrozījums sešos mēnešos bija 14,81 milj. Ls, savukārt aizvadītā gada pirmajā pusgadā tas veidoja 18,92 milj. Ls. Db jau rakstīja, ka vēl pērn Bensons auto pārdeva ap 300 spēkratiem mēnesī, bet pēdējos mēnešos šis skaitlis samazinājies līdz 50. M.Bensons iepriekš atzina, ka jūlijā auto pārdošanas apjomi turpinājuši samazināties. VID dati liecina, ka 1. jūlijā Bensons auto valsts budžetam nebija nomaksājis 656,7 tūkst. Ls. Parāds izveidojies saistībā ar strauji sarūkošo naudas plūsmu, tomēr uzņēmums vienojies ar VID par parāda atmaksas grafiku, ko tas arī pilda. Pagaidām nav zināms, kāds liktenis sagaida vērtīgo nekustamo īpašumu Rīgā, Ulmaņa gatvē, kurā atradās autosalons. Tiesa, šobrīd tas vairs nav Bensons auto īpašums. Šī gada janvārī dibināta SIA Bensona biznesaattīstības centrs, kuras vienīgais īpašnieks tāpat kā Bensons auto ir Māris Bensons. Tūlīt pēc uzņēmuma dibināšanas tā īpašumā nonāca arī nekustamais īpašums Ulmaņa gatvē, ko 2004. gadā no SIA Tirdzniecības centrs Pleskodāle par 456 tūkst. Ls iegādājās Bensons auto (tolaik SIA MDL Motors).