Transports un loģistika

Briest izmaiņas autopārvadājumos uz Krieviju

Egons Mudulis, 11.08.2011

Jaunākais izdevums

Iespējams, jau septembrī vai oktobrī Latvijas autopārvadātāji varēs ievest preces līdz Krievijas pierobežā uzbūvētajiem muitas-loģistikas termināļiem bez autopārvadājumu atļaujas, ja vien pēc tam atgriezīsies Latvijā, DB zina stāstīt a/s Teko Terminal Latvijas pārstāvniecības īpašnieks Andris Morozovs. To atzīst arī Autotransporta direkcijas Starptautisko autopārvadājumu koordinācijas daļas vadītāja Indra Gromule.

Jaunā iebraukšanas kārtība pavērs jaunas peļņas iespējas tiem Latvijas autopārvadātājiem, kas negrasās veikt pārvadājumus tālāk pa Krieviju. Rezultātā tiks paplašināts pārvadātāju loks, saka SIA Schenker Muitas nodaļas vadītājs Aivars Joksts. Savukārt Latvijas Nacionālās kravas ekspeditoru un loģistikas asociācijas ģernerālsekretārs Vladimirs Žerebcovs norāda, ka tādējādi var tikt pazaudēts darbs Krievijas teritorijā, ko gan atsvērtu iespēja ātrāk atgriezties un veikt jaunus reisus.

Preču īpašnieku interese veikt muitošanu uz robežas būs atkarīga no pakalpojuma maksas, norāda J&P Logistics direktora vietnieks Jurijs Višiņins. Savukārt starptautisko autopārvadātāju asociācijas Latvijas auto prezidents Valdis Trēziņš piebilst, ka kravu saņēmējam būs interese, ja tas paātrinās procesu. Lielāka muitnieku skaita izvietošana jaunajos termināļos būs galvenais faktors, kas ļaus samazināt rindas uz robežas Krievijas pusē, uzsver A. Morozovs.

Jāpiebilst, ka pagājušajā nedēļā Krievijā Pleskavas netālu no robežkontroles punkta Terehova–Burački atklāts jauns terminālis Terminal М9 muitas kravu apstrādei. Šis ir pirmais no astoņiem plānotajiem termināliem, kas saskaņā ar Krievijas muitas koncepciju jāizveido uz Krievijas rietumu robežas.

Komentāri

Pievienot komentāru
Transports un loģistika

ES kravu pārvadājumi 2010. gadā sākuši atkopties

Jānis Rancāns, 22.03.2011

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Kravas pārvadājumu apjomi gan ar autotransportu, gan pa dzelzceļu atgūstas no ekonomiskās krīzes samazinājuma, liecina Eiropas Savienības (ES) statistikas biroja Eurostat dati.

2010. gada pirmajā ceturksnī, salīdzinot ar līdzīgu laika periodu pirms gada, kravu autotransporta apjomi ir pieauguši par 3% un otrajā ceturksnī par 4%. Kravu pārvadāšanas apjomi pa dzelzceļu 2010. gada pirmajā ceturksnī, salīdzinot gadu iepriekš, ir auguši par 8% un otrajā ceturksnī par 14%.

Ekonomikas krīzes iespaidā Eiropas Savienības (ES) valstīs 2009. gadā kravas pārvadājumi gan ar autotransportu, gan pa dzelzceļu bija būtiski samazinājušies, pārspējot jau piedzīvoto kritumu 2008. gadā.

ES kravas autotransporta apjomi 2009. gadā bija kritušies par 10%, salīdzinot ar kritumu 2% apmērā 2008. gadā. Dzelzceļa kravu pārvadājumi bija samazinājušis par 17% 2009. gadā, salīdzinot ar 2% kritumu 2008. gadā.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Ar kravu vai pasažieru pārvadājumiem pērn nodarbojās 5185 licencēti uzņēmumi. To skaits, salīdzinot ar 2018. gadu, ir palielinājies par 3,5%, liecina SIA Autotransporta direkcija apkopotie 2019. gada dati.

Pērn reģistrēti 24 110 transportlīdzekļi, kas ir par aptuveni 1% vairāk nekā 2018. gadā. Pieprasītākās atļaujas no Latvijas pārvadātāju puses joprojām bija uz Krieviju, Baltkrieviju, Kazahstānu, Ukrainu, Turciju un Poliju.

Kopumā pērn vērojams autopārvadātāju uzņēmumu un transportlīdzekļu skaita pieaugums, kas nozīmē, ka komercpārvadājumu nozare turpina attīstīties. Pērn bija 5185 spēkā esošas licences, kas izsniegtas kravu un pasažieru pārvadātājiem. No tām 86,1% izsniegts starptautisko kravu pārvadājumu veikšanai, 5,3% - kravu pārvadājumiem Latvijas teritorijā, 8,4% - starptautiskajiem pasažieru pārvadājumiem, 0,2% - pasažieru pārvadājumu nodrošināšanai iekšzemē.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Covid-19 pandēmijas dēļ 2020. gadā kravu apgrozījums ir samazinājies par 20% līdz 30%, salīdzinot ar 2019. gadu. Ir samazinājies arī izsniegto licences kartīšu, Eiropas Kopienas atļaujas kopiju, digitālā tahogrāfa karšu un starptautisko atļauju skaits, informē Autotransporta direkcijā.

Būtisks Eiropas Kopienas atļaujas kopiju skaita kritums vērojams tieši starptautisko pasažieru pārvadājumu nozarē, jo pērn starptautiskie pārvadājumi ar autobusiem gandrīz nenotika, izņemot vasaras periodu. 2020. gadā arī stājās spēkā neviennozīmīgi vērtētā Mobilitātes pakotne, kas, no vienas puses, transportlīdzekļa vadītājam piešķir lielāku elastību attiecībā uz darba un atpūtas laika uzskaiti, bet, no otras puses, autopārvadātājiem tiek uzlikti jauni pienākumi, kas rada papildu izmaksas.

“Covid-19 pandēmija ir būtiski ietekmējusi autopārvadājumu nozari, jo pērn, salīdzinot ar 2019. gadu, kravu apgrozījums ar autotransportu ir samazinājies par 20% līdz 30%. Starptautiskie kravu pārvadājumi nevienā valstī pandēmijas laikā pilnībā ierobežoti netika, tomēr ir ievērojami palielinājusies autopārvadājumu veikšanas izmaksu sadaļa, jo ir jānodrošina personīgie aizsarglīdzekļi, jāievēro dažādi papildu ierobežojumi un kontroles procedūras, kas palielina reisa ilgumu. Samazinoties preču un pakalpojumu pieprasījumam visās valstīs, ir palielinājies veikto braucienu skaits bez kravas, kā arī nereti klienti kavē samaksu par saņemto autopārvadājumu pakalpojumu, kas izraisa apgrozāmo līdzekļu nepietiekamību, kas īpaši nozīmīgi ir mazajiem uzņēmumiem. Saskaņā ar dažādu ekspertu aplēsēm būs nepieciešami aptuveni trīs gadi, lai autopārvadājumu nozare atkoptos pēc-pandēmijas periodā, jo šobrīd piegādes ķēdes ir izjauktas un ir ievērojami sarucis pieprasījums pēc starptautisko autopārvadājumu pakalpojumiem,” norāda Autotransporta direkcijas valdes priekšsēdētājs Kristiāns Godiņš.

Komentāri

Pievienot komentāru
Tirdzniecība un pakalpojumi

Uzņēmēji: Valstij jāsakārto «spēles laukums», ar pārējo paši tiksim galā

Nozare.lv, 12.06.2012

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Ja valsts spēs sakārtot likumdošanu attiecībā uz uzņēmējdarbības noteikumiem, kā arī infrastruktūru, ar pārējo «paši tiksim galā», diskusijā «Vai situācija eksporta tirgos ir labvēlīga?» atzina eksportējošo nozaru asociāciju vadītāji.

Uz jautājumu, vai pirmskrīzes rādītāju sasniegšanu sekmēja valsts atbalsts vai pašu rīcība, uzņēmēji atzina, ka ar valsts atbalstu nekad nav īpaši rēķinājušies.

«Atkopties palīdzēja uzņēmēju aktivitāte un pasaules tirgus stabilizācija. 2009.gadā nozares kritums bija 56%, pēc tam lēnām rāpāmies no bedres ārā. Valstij ir jāsakārto biznesa spēles noteikumi un infrastruktūra, bet pārējais ir pašu uzņēmēju rokās. Ja dod valsts atbalstu, agri vai vēlu parādās konkurences kropļojumi - vienam dod, citam nē,» Firmas.lv un biznesa portāla Nozare.lv rīkotajā diskusijā sacīja Latvijas Mašīnbūves un metālapstrādes uzņēmumu asociācijas prezidents Vilnis Rantiņš.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Mārupes – Jaunmārupes autoceļa apkaime ir pievilcīga vide uzņēmējdarbības attīstībai, kavē elektrības trūkums un slikti ceļi.

Reģionālajam autoceļam P132 piegulošās teritorijas - agrākās Mārupes kolhoza pļavas - jau kopš 90. gadu beigām sākušas veidoties kā rosīga Pierīgas darījumu zona. Lai arī dzīvei ārpilsētā ir savi trūkumi, šeit strādājošie uzņēmēji lielā vienprātībā tomēr atzīst, ka piemērotāku vietu biznesa attīstībai atrast būtu grūti.

P132 garums ir 10,8 kilometri, no tiem 9 km atrodas ārpus pilsētas. Tieši šis ārpilsētas posms ir piesaistījis nu jau vairākus desmitus ļoti dažādu nozaru uzņēmumu. Pirmais, kas jau 1999. gadā pie pašas Mārupes robežas aizsāka biznesu, bija logu un durvju ražotājs Krone, atklājot šeit vienu no Latvijā pirmajām tehnoloģiski modernajām logu un stikloto konstrukciju ražotnēm. Laika gaitā lauku teritoriju par savu mājvietu izvēlējušies arī tādi uzņēmumi kā Kreiss (starptautiskie autopārvadājumi), loģistikas kompānija Beweship Latvia, būvuzņēmums Selva būve ar saistītajiem uzņēmumiem, veidņu un sastatņu ražotāja Doka pārstāvis Doka Latvia, autoražotāja M.A.N. dīleris Avar Auto, būvtehnikas Caterpillar pārstāvis Witraktor u.c. Pirms nedaudz vairāk kā pusgada, ieguldot teju miljonu latu, darbu te uzsāka arī SIA RR Fish storu zivjaudzētava. Nākamā gada pavasarī liela noliktavu un ražošanas kompleksa būvniecību uz zemesgabala apmēram pusceļā starp Mārupi un Jaunmārupi uzsāks arī iepakojuma ražotājs Polipaks NT.

Komentāri

Pievienot komentāru
Transports un loģistika

Autopārvadātāji 1.jūliju nodēvē par sēru dienu; krastmalā piketē ar 120 fūrēm

NOZARE.LV, 01.07.2014

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Kravu pārvadātājiem šī diena, kad tika ieviesta eirovinjete, ir sēru dienu, jo darbu zaudēs tūkstošiem nozares cilvēku, savukārt valsts šogad plānotā ieguvuma - 4,3 miljonu eiro - vietā bezdarbnieku pabalstos izmaksās krietni lielākas summas, protesta mītiņā medijiem skaidroja kravu pārvadāšanas uzņēmumu iniciatīvas grupas pārstāvis Ziedonis Apariņš.

Organizatori informēja, ka protesta akcijā piedalās ap 10% no visiem pārvadātājiem - 120 mašīnas no 60 uzņēmumiem, kuras riņķoja pa 11. novembra krastmalu, brīžiem skaļi signalizēdamas.

Apariņš, kurš ir arī SIA Taka pilnvarotais pārstāvis, skaidroja, ka patlaban kravu apjomi būtiski samazinās, līdz ar to šis nav īstais laiks ieviest papildu nodokļu slogu. To varot atlikt līdz 2016.gadam, kad nozare atdzīvosies. Viņš uzsvēra, ka transporta nozare nav tikai ostas un dzelzceļš, bet arī autopārvadājumi.

Viņš demonstrēja simbolisku atslēgu saišķi, kuru gatavojoties nodot satiksmes ministram Anrijam Matīsam (V) un kas simbolizējot atslēgas no kravas automašīnām, kuras pēc eirovinjetes ieviešanas nonāks banku plačos, jo uzņēmēji nespēs nomaksāt līzingus.

Komentāri

Pievienot komentāru
Ražošana

SM: Pastāv risks zaudēt eksporta pakalpojumus aptuveni viena miljarda eiro vērtībā

Žanete Hāka, 25.11.2014

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Saskaņā ar Satiksmes ministrijas novērtējumu attiecību ar Krieviju pasliktināšanās gadījumā pastāv risks zaudēt eksporta pakalpojumu apjomu tuvu pie viena miljarda eiro.

Tas tieši skartu dzelzceļa nozari, ostu terminālus, autopārvadātājus, maģistrālo naftas un naftas produktu cauruļvadu jomu, kā arī pakalpojumu sniedzējus, liecina Ekonomikas ministrijas sagatavotais informatīvais ziņojums.

Krievijas ieviestā embargo atsevišķiem lauksaimniecības produktiem sekas izjūt auto pārvadātāji Latvijā, jo īpaši mazās autopārvadātāju kompānijas ar salīdzinoši mazu autoparku. Satiksmes ministrijas Autosatiksmes departaments ir apkopojis informāciju no nozares asociācijām par Krievijas importa aizlieguma ietekmi. Analizējot nozares asociāciju iesniegto informāciju, var secināt, ka Latvijas lielās autopārvadātāju kompānijas nosaka nepamatoti zemas pārvadājumu cenas un mazie nozares uzņēmumi nespēj vienlīdzīgi konkurēt.

Komentāri

Pievienot komentāru
Transports un loģistika

Eksprespasta apjomus audzēs 12 miljonus eiro vērtā loģistikas centrā

Egons Mudulis, 20.06.2019

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Eksprespasta apjomus audzēs 12 milj. eiro vērtā loģistikas centrā, to sarunā ar Dienas Biznesu norāda SIA DHL Latvia valdes locekle Sņežina Kazakova.

Kopš šī gada sākuma DHL Latvijā juridiski darbojas kā divas kompānijas – DHL Latvia, kas drīzumā mainīs nosaukumu uz DHL Express Latvia, un SIA DHL Logistics Latvia, kur darbojas viņas kolēģi no Freight (pamatā autopārvadājumi) un Global Forwarding (gaisa, jūras kravu pārvadājumi, piegāžu ķēdes) nodaļām.

Tirgus tendences

Pērn e-komercija turpināja piedzīvot strauju izaugsmi, bet šogad ne tikai Eiropā, bet arī visā pasaulē šīs jomas izaugsme vairākus mēnešus palēninās, iespējams, tāpēc, ka Ķīna nespēj sasniegt savus mērķus (IKP). Uz jautājumu, kā nozari ietekmē ASV prezidenta lēmumi tarifu jomā, S. Kazakova norāda, ka to nav iespējams precīzi noteikt. Turklāt valstu tautsaimniecība var piedzīvot grūtības arī citu iemeslu dēļ, un gaisā arī virmo runas par to, ka tuvākajā nākotnē gaidāma krīze.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Saistībā ar Mobilitātes pakotnes I nosacījumiem turpmākos gadus gaidāmas pārmaiņas arī Latvijas kravu autopārvadātāju darbībā, informē VSIA "Autotransporta direkcija".

2020. gada 31. jūlijā Eiropas Savienības Oficiālajā Vēstnesī tika publicēti Mobilitātes pakotnes noteikumi, kas šogad un turpmākos gadus pakāpeniski stāsies spēkā, mainot kārtību, kā Eiropas Savienības ietvaros tiks nodrošināti kravu autopārvadājumi. Būtiskas pārmaiņas gaidāmas arī Latvijas kravu autopārvadātāju darbībā, jo šīs izmaiņas būs saistītas gan ar autovadītāju darba un atpūtas laika organizēšanas kārtību un Eiropas Savienības valstu minimālās algas nodrošināšanu autovadītājiem, gan ar nosacījumiem, kas jāievēro, lai pārvadātājs varētu veikt uzņēmējdarbību šajā jomā.

"Mobilitātes pakotnes izstrāde ir prasījusi vairāk nekā trīs gadus, kas aizvadīti spraigās diskusijās un aktīvā darbā, pārstāvot mūsu valsts pārvadātāju intereses. Ne visi pieņemtie lēmumi bijuši viennozīmīgi vērtēti un atbalstīti no dažādu valstu puses. Piedāvātais risinājums Latviju nostāda nekonkurētspējīgākās pozīcijas, ņemot vērā Latvijas ģeogrāfisko izvietojumu. Mēs no savas puses centīsimies sniegt pēc iespējas plašāku informatīvo atbalstu pārvadātājiem. Latvijas autopārvadātāji būs konkurētspējīgi arī pie šādiem nosacījumiem, tomēr uzskatām, ka pieņemtie lēmumi būtu jāpārskata," komentē Autotransporta direkcijas valdes priekšsēdētājs Kristiāns Godiņš.

Komentāri

Pievienot komentāru
Finanses

Tālākās Latvijas ekonomikas attīstības perspektīvas pašlaik nav iepriecinošas

LETA, 29.10.2020

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Tālākās Latvijas ekonomikas attīstības perspektīvas pašlaik nav iepriecinošas, norādīja Finanšu ministrijā (FM).

Ministrijā norādīja, ka Latvijas ekonomikai atgūstoties no iepriekšējos mēnešos piedzīvotās Covid-19 krīzes, iekšzemes kopprodukts (IKP) šā gada trešajā ceturksnī uzrādījis nepieredzēti strauju kāpumu, attiecībā pret iepriekšējo ceturksni palielinoties par 6,6% pēc sezonāli un kalendāri izlīdzinātiem datiem.

"Tās, tāpat kā otrajā ceturksnī fiksētais kritums, ir straujākās ekonomiskas izaugsmes svārstības pēdējo desmitgažu laikā. Salīdzinājumā ar pagājušā gada trešo ceturksni IKP ir samazinājies par 3,1%, taču kritums bijis gandrīz trīs reizes mazāks nekā iepriekšējā ceturksnī, kad ekonomika bija sarukusi par 8,9%," atzina ministrijā.

FM vērtējumā, labu atgūšanos trešajā ceturksnī parādījusi apstrādes rūpniecības nozare, kur izlaides apjomi ceturkšņa pirmajos divos mēnešos atgriezušies pagājušā gada līmenī, lielā mērā pateicoties apstrādes rūpniecības lielākajai apakšnozarei - kokapstrādei. Detalizētāki dati par pārējām ražošanas nozarēm vēl nav pieejami, bet IKP ātrā novērtējuma rezultāti norāda arī uz pozitīviem rezultātiem būvniecības nozarē, kur gada pirmajā pusē bija sasniegts 5,3% pieaugums, kā arī lauksaimniecības un mežsaimniecības nozarē.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Pakomātu un kurjerpakalpojumu uzņēmums Omniva Kauņā atvēris papildu starptautisko tranzītsūtījumu šķirošanas centru.

Centrs šķiros starptautiskos e-komercijas sūtījumus, kas pārsvarā nāk no Ķīnas, un tiks sūtīti tālāk uz dažādām pasaules valstīm.

Omniva starptautiskā tranzīta segments darbojas piecos nozīmīgos punktos: Tallinā, Londonā, Amsterdamā, Hahenburgā un tagad arī Kauņā.

Starptautiskā tranzīta un e-komercijas klientu kontaktcentrs atrodas Bangladešā.

Jaunais šķirošanas centrs Kauņā apkalpos vairāk nekā desmit miljonus sūtījumu gadā un radīs 55 jaunas darbvietas Lietuvā.

“Baltija ir Omniva vietējais tirgus. Mēs aplūkojām arī Latviju un Rīgu kā vienu no iespējamām jaunā šķirošanas centra vietām, jo patlaban lielākā starptautiskā tranzītkravu satiksme notiek caur Rīgas lidostu. Bet dažādu vietējo varas iestāžu noteikto ierobežojumu dēļ tika nolemts izvēlēties Kauņu,” sacīja Omniva Starptautiskā tranzīta nodaļas vadītājs Svens Kukemelks (Sven Kukemelk).

Komentāri

Pievienot komentāru
Transports un loģistika

ES ar jaunām sankcijām aizliedz sauszemes kravu pārvadājumus no Krievijas un Baltkrievijas

Db.lv, 08.04.2022

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Eiropas Savienība (ES) ir pieņēmusi jaunas sankcijas pret Krieviju un Baltkrieviju, kas transporta jomā aizliedz šo valstu autotransporta uzņēmumiem veikt kravu autopārvadājumus uz ES, kā arī liedz Krievijas karoga kuģiem piekļūt ostām, informē Satiksmes ministrijā.

Kravu autopārvadājumi ES teritorijā, tostarp tranzītā, ir aizliegti jebkuram Krievijā un Baltkrievijā reģistrētam autotransporta uzņēmumam. Papildu tam sankcijas paredz importa ierobežojumus dažām precēm, ko eksportē Krievija vai kuru izcelsme ir Krievijā, tajā skaitā oglēm un citiem cietajiem fosilajiem kurināmajiem.

Latvija kopā ar kaimiņvalstīm ir viena no iniciatorēm šīs sankciju pakotnes pieņemšanai. Satiksmes ministrs Tālis Linkaits (JKP) pauž gandarījumu, ka ES valstis beidzot ir spējušas vienoties, uzsverot, ka Latvija ir gatava tos nekavējoties ieviest, nosakot ierobežojumus kravu pārvadāšanai no Krievijas un Baltkrievijas pa autoceļiem un jūru, kā arī Latvijas ostu slēgšanu Krievijas kuģiem.

Komentāri

Pievienot komentāru