Dienas Bizness

  • 25 sestdiena,
    februāris

    Alma, Annemarija

  • Eiro kalkulators

     EUR  LVL
  • Valūtu kursi

    GBP: 0.8450

    USD: 1.0609

Ražošana

Foto: Ritvars Skuja, Dienas Mediji

Briest pārvadātāju kariņš, kurā ieraus arī pašvaldības  11

Valsts dotāciju samazināšana spiež uz radikālām pārmaiņām pasažieru pārvadājumu jomā, kas draud izraisīt pārvadātāju «karu», kurā var ciest arī valsts.

Faktiski pasažieru pārvadājumu jomā briest revolūcija, taču, kādas varētu būt tās iespējamās sekas, prognozēt neviens īpaši nevēlas. Pēdējos 20 gados slēgti daudzi vilcienu maršruti, piem., Rīga - Ērgļi, vēl skaļāku rezonansi 1997. g. izraisīja toreizējā satiksmes ministra Viļa Krištopana lēmums slēgt Vaiņodes dzelzceļa līniju.

Sarežģītā situācijā ir arī pasažieru autopārvadātāji, kuriem ar Latvijas valsti - SIA Autotransporta direkcija (ATD) personā - ir noslēgts līgums par maršrutu tīkla apkalpošanu uz 12 gadiem - tātad līdz 2020. g. Balstoties uz šo līgumu, autopārvadātāji ir uzņēmušies saistības - līzingā iegādājušies autobusus. Tāpēc līgumu laušana (vai spēles nosacījumu kardināla maiņa) no valsts puses draudētu ar tiesvedībām un, iespējams, arī papildu izmaksām nodokļu maksātājiem, jo diez vai privātie autopārvadātāji tam piekritīs. Tomēr valstij šajā jautājumā risinājums būs vien jāpieņem, kaut arī, kā trāpīgi situāciju raksturoja viens no aptaujātajiem, kod, kurā pirkstā gribi, visi sāp.

Lai arī pašreizējā situācijā sākotnējā karadarbībā iesaistītās personas - Satiksmes ministrijas pārziņā esošā 
a/s Pasažieru vilciens (PV) un ATD - savos komentāros par lietas būtību, t.i., pasažieru vilcienu maršrutu skaita optimizēšanu, izsakās ļoti piesardzīgi, tomēr šajā jautājumā ir iesaistīti gan pasažieru autopārvadātāji (arī to īpašnieki), gan pašvaldības, gan arī pasažieri, kur katram ir savas specifiskas intereses. Kā no PV, tā no ATD skan atbilde: šobrīd notiek diskusija, lai atrastu labāko iespējamo risinājumu. Strīdā «ievilkts» arī premjers Valdis Dombrovskis, kurš publiski izteicies, ka pasažieru pārvadājumi pa dzelzceļu ir prioritāte. Šo premjera atbalstu pozitīvi vērtē arī PV valdes priekšsēdētājs Nils Freivalds. Savukārt Latvijas Pasažieru pārvadājumu asociācija uzskata, ka vairāku tādu pasažieru vilcienu reisu slēgšana, kuriem nav ekonomiskā pamatojuma, ir atbilstoša pašreizējai ekonomiskajai situācijai. Jārēķinās, ka līdz šim lauvas tiesu (pēc ATD datiem) visu dotāciju par sabiedriskā transporta pakalpojumu sniegšanu reģionālajos starppilsētu maršrutos saņem tieši PV - 19,8 milj. Ls, bet visi autopārvadātāji - tikai 9 milj. Ls.

Visu rakstu lasiet laikrakstā Dienas bizness.

Laikraksta abonentiem elektroniskā versija DB arhīvā.

 

Reklāma