Citas ziņas

Būs jauns Iekšēja audita padomes nolikums

Māris Ķirsons [email protected], 25.04.2003

Jaunākais izdevums

Valsts sekretāru sanāksmē Finanšu ministrija pieteica izskatīšanai Ministru kabinetā noteikumu projektu «Iekšēja audita padomes nolikums». Saskaņā ar Iekšējā audita likumu ir noteiks, ka Iekšējā audita padome ir konsultatīva institūcija, kuras mērķis ir veicināt vienotas politikas un metodikas ieviešanu iekšējā audita jomā. Izstrādātajā projektā noteiktas Iekšējā audita padomes funkcijas, tiesības, kā arī Iekšējā audita padomes sastāvs un darba kārtība. Iekšējā audita padomes sekretariāta funkcijas nodrošinās Finanšu ministrija. Saskaņā ar Iekšējā audita likuma pārejas noteikumu ar 2003.gada 4.jūniju spēku zaudē Ministru kabineta 1999.gada 5.oktobra noteikumi nr.346 «Iekšējā audita padomes nolikums», norādīts Valsts kancelejas Komunikācijas departamenta informācijā.

Komentāri

Pievienot komentāru
Citas ziņas

Noteiks kārtību, kādā iestādē tiek veikts iekšējais audits

Māris Ķirsons [email protected], 15.05.2003

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Valsts sekretāru sanāksmē 8.maijā Finanšu ministrija pieteica izskatīšanai Ministru kabinetā noteikumu projektu «Kārtība, kādā iestādē tiek veikts iekšējais audits». Finanšu ministrija, saskaņā ar Iekšējā audita likuma 9.panta 3.daļu, ir izstrādājusi noteikumu projektu «Kārtība, kādā iestādē tiek veikts iekšējais audits». Saskaņā ar Iekšējā audita likuma pārejas noteikumiem ar 2003.gada 4.jūniju spēku zaudē Ministru kabineta 1999.gada 5.oktobra noteikumi nr.342 «Noteikumi par iekšējo auditu». Noteikumu projektā ietvertas prasības iekšējā audita sistēmas izveidē iestādē, atrunāti iekšējā audita neatkarības un objektivitātes jautājumi, iekšējā audita darba apjoma plānošanas un iekšējā audita veikšanas kārtība, iekšējā audita struktūrvienību darbības pārskatu un plānu sagatavošanas un iesniegšanas termiņi, kā arī ziņošanas kārtība par iekšējā audita struktūrvienībās amatā ieceltajiem un no amata atbrīvotajiem iekšējiem auditoriem. Ņemot vērā to, ka šobrīd iekšējā audita sistēmas ir izveidotas un darbojas visās ministrijās, kā arī Valsts kancelejā, noteikumu projekts precīzāk reglamentē Iekšējā audita likumā noteikto prasību ieviešanu, norādīts Valsts kancelejas Komunikāciju departamenta informācijā.

Komentāri

Pievienot komentāru
Viedokļi

RB Rail par audita rezultātiem: Mēs esam gatavi rīkoties

Agnis Driksna, "RB Rail" AS pagaidu izpilddirektors un valdes priekšsēdētājs; Ignas Degutis, "RB Rail" AS finanšu direktors, 07.01.2020

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

"Rail Baltica" kopuzņēmums "RB Rail" AS ir rūpīgi izvērtējis vienotā audita rezultātus, kuru 2019. gadā veica trīs Baltijas valstu nacionālās audita institūcijas. Mēs pilnībā uzticamies un respektējam vienotā audita rezultātus, kurus izstrādāja neatkarīgas audita institūcijas Igaunijā, Latvijā un Lietuvā. Mēs esam gatavi rīkoties un sākam īstenot nepieciešamos pasākumus, lai sasniegtu taustāmas izmaiņas kopuzņēmuma atbildības jomās, kas izceltas audita ziņojumā.

Lai gan audita ziņojumā ir izcelti gan plānošanas, gan budžeta riski, "Rail Baltica" projekta ieviešana līdz 2026. gadam joprojām ir mūsu mērķis.

Mēs esam identificējuši galvenos priekšnoteikumus, kas nepieciešami šī mērķa sasniegšanai, ieskaitot uzlabotu lēmumu pieņemšanu projektēšanas un būvniecības posmā, kā arī savlaicīgu finansējuma pieejamību.

Ja šie priekšnosacījumi tiek efektīvi izpildīti, "Rail Baltica" projektu ir iespējams īstenot noteiktajā termiņā.

Atbildot uz audita secinājumiem par "Rail Baltica" izmaksām, jāuzsver: tā kā "Rail Baltica" globālais projekts ir sasniedzis būvprojektēšanas fāzi, projekta attīstītāju rīcībā ir aizvien detalizētāka tehniskā informācija par plānoto darbu apmēriem, kā arī parādās jaunas projektā ieinteresēto organizāciju prasības un vajadzības. Balstoties uz šo jauno informāciju, "Rail Baltica" izmaksas visās valstīs tiks atjauninātas pēc būvprojekta pabeigšanas 2021. gadā un turpmākiem pētījumiem par prognozētajām pasažieru un kravu plūsmām. Tajā pašā laikā jāatzīst, ka ir arī daudz iespēju, kā samazināt projekta izmaksas, izmantojot kopīgus iepirkumus un viedus projektēšanas risinājumus.

Komentāri

Pievienot komentāru
Citas ziņas

haotiskai ministriju apvienošanai

PricewaterhouseCoopers Efektivitātes uzlabojumu nodaļas menedžere, Ministru kabinetam pakļauto institūciju Iekšējā audita padomes priekšsēdētāja Ilvija Grūba, 29.01.2009

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Izskanot polemikai par iespējamo ministriju apvienošanu un aģentūru likvidāciju gribētos norādīt riskus un sekas, kas varētu rasties, rīkojoties neprofesionāli un sasteigti. Kā pirmais veicamais un gandrīz vienīgais solis tiek minēta funkcionālā audita veikšana, lai novērtētu cilvēkresursu skaita atbilstību un situācijas noskaidrošanu.

Funkcionālais audits nozīmē diagnosticēt un analizēt, kā arī sniegt rekomendācijas par visām uzņēmuma/iestādes veicamajām funkcijām. Funkcionālā audita rezultāti tiek izmantoti informācijai pieņemot lēmumus par darbinieku skaita samazināšanu.

Apsveicama ir iniciatīva samazināt ministriju un aģentūru darbinieku skaitu, tomēr process būtu jāuzsāk secīgi un pirmajam procesa solim ir jābūt valsts stratēģijas pārskatīšanai un prioritāro attīstības virzienu noteikšanai, rezultātā iegūstot skaidrus mērķus un izmērāmus rādītājus to sasniegumu novērtēšanai. Otrais solis ir ministriju prioritāro attīstības virzienu un mērķu noteikšana. Manuprāt, publiskajam sektoram ir reāli praksē jāiedzīvina rezultatīvo rādītāju sistēma, un tieši rezultatīvajiem rādītājiem ilgtermiņā būtu jāaizstāj funkcionāli auditi.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Vairums Latvijas banku likumā noteiktajā termiņā nav publicējušas pagājušā gada auditētos gada pārskatus, liecina apkopotā informācija.

Likumā noteiktajā termiņā, proti, ne vēlāk kā 1.aprīlī auditētos gada pārskatus nav publicējusi «Baltic International Bank», «BlueOrange Bank», «LPB Bank», «Meridian Trade Bank», «PNB banka» (iepriekš «Norvik banka»), «Privatbank», «Signet Bank», kā arī «Rietumu banka», kura auditēto pārskatu gan nopublicēja ceturtdien, 4.aprīlī.

«Par šo situāciju mēs lemsim, jo normāli tas nav,» intervijā atzina Finanšu un kapitāla tirgus komisijas (FKTK) priekšsēdētājs Pēters Putniņš.

Viņš uzsvēra, ka likumā ir noteikts konkrēts datums, līdz kuram bankām ir jāpublicē gada pārskats ar zvērināta revidenta ziņojumu, tāpēc nekādu interpretāciju nevar būt.

Vienlaikus Putniņš skaidroja, ka kavēšanās iemesls ir saistīts ar banku un auditoru ieilgušajām sarunām par iespēju veikt 2018.gada auditu un vēlu noslēgtiem sadarbības līgumiem. «Šajā situācijā ir divas puses - auditors un banka. Mēs visus apstākļus pārbaudīsim un reaģēsim, kā arī nepieciešamības gadījumā iesim dziļākās diskusijās,» teica FKTK priekšsēdētājs.

Komentāri

Pievienot komentāru
Eksperti

Padome kā uzņēmuma dzinējspēks: vajadzīgs efektivitātes novērtējums

Viesturs Lieģis, "Amrop" partneris, 06.07.2021

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Kopš pasaulē tapa pirmās akciju sabiedrības ar daudzu akcionāru iesaisti, aktuāls ir bijis un būs jautājums par daudzveidīgu un atšķirīgu interešu sabalansēšanu.

Uzņēmuma īpašnieku intereses, darbinieku un klientu intereses, lielu, stratēģiski nozīmīgi organizāciju gadījumā – arī valsts intereses un citas. Saglabāt uzņēmumu ilgtermiņa attīstību šo dažādo interešu sadursmēs, ir viens no būtiskākajiem uzņēmumu un institūciju padomju uzdevumiem. Aktualizējoties padomju izveidei, nozīmīgs kļūst jautājums par to, kā novērtēt padomes darba efektivitāti? Ar kādām metodēm var "atšifrēt" padomes ieguldījumu un devumu uzņēmumam?

Daudzveidīgs skats bagātina attīstību

Strādājot Baltijas valstu un Ukrainas tirgos, uzņēmumu pārvaldībā var vērot līdzīgas tendences. Pēdējos gados par aktualitāti ir kļuvusi padomju veidošana, – ir pagājuši tie laiki, kad lielu valsts uzņēmumu padomes faktiski bija kādu politisko vai korporatīvo interešu apkalpojošs instruments. Šodien tās pilda uzņēmumiem un institūcijām ļoti vērtīgu lomu – rūpējas par ilgtermiņa attīstību. Saglabājot neatkarīgu, profesionālu un daudzveidīgu skatu uz konkrētās nozares un ekonomikas attīstību kopumā, padomes ir kā pieredzējušu ārstu konsīlijs. Tās izvērtē situāciju no dažādām pusēm, iesaka labākos rīcības modeļus, kā arī var apturēt kādas nevēlamas, uzņēmumu apdraudošas izpausmes. Laikā, kad uzņēmuma vadības komanda ir ieslīgusi krīzes pārvarēšanā, klientu bāzes paplašināšanā, kādu citu akūtu ikdienas izaicinājumu risināšanā, ir vajadzīgs kāds, kurš patur prātā lielo bildi.

Komentāri

Pievienot komentāru
Citas ziņas

Noteiks Iekšējo auditoru sertifikācijas kārtību

Māris Ķirsons [email protected], 24.04.2003

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Valsts sekretāru sanāksmē Finanšu ministrija pieteica izskatīšanai Ministru kabinetā noteikumu projektu «Iekšējo auditoru sertifikācijas kārtība». Ministru kabineta noteikumu projekts «Iekšējo auditoru sertifikācijas kārtība» ir izstrādāts saskaņā ar Iekšējā audita likuma 13.panta piekto daļu. Noteikumu projekts nosaka iekšējo auditoru sertifikācijas kārtību divos līmeņos, saņemot attiecīgi pirmā vai otrā līmeņa sertifikātu. Saskaņā ar šo projektu ir paredzēts ieviest divu līmeņu sertifikācijas sistēmu valsts pārvaldē strādājošiem iekšējiem auditoriem. Pirmā līmeņa sertifikāts apliecina auditora zināšanas iekšējā audita veikšanā, tai skaitā iekšējā audita plānošanā, darba metožu piemērošanā un pārbaužu veikšanā, tomēr atsevišķos iekšējā audita posmos ir nepieciešama cita auditora uzraudzība. Otrā līmeņa sertifikāts apliecina auditora zināšanas plānot un patstāvīgi veikt iekšējo auditu, izvēlēties un piemērot darba metodes, kā arī pieredzi iekšējā audita vadīšanā un uzraudzībā, iekšējā audita stratēģisko un gada plānu izstrādē. Noteikumu projektā ietverti secīgi darbības posmi, kas nepieciešami auditoram pirmā vai otrā līmeņa sertifikāta iegūšanai. Atrunāta pieteikšanās sertifikāta saņemšanai, zināšanu novērtējuma saņemšana, pārbaudes darba sagatavošanas un aizstāvēšanas kārtība, un Sertifikācijas komisijas izveidošanas un darbības pamatprincipi, norādīts Valsts kancelejas Komunikācijas departamenta informācijā.

Komentāri

Pievienot komentāru
Ekonomika

Satiksmes ministra kadru politika raisa jautājumus

Jānis Goldbergs, 24.07.2019

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Jūnija sākumā tika papildināta VAS Latvijas dzelzceļš padome, ieceļot divus jaunus padomes locekļus, tostarp Andri Liepiņu, kurš jau ir Latvenergo padomes priekšsēdētāja vietnieks, bet pirms diviem gadiem 2016. gadā pēc iekšējā audita pazaudēja Starptautiskās lidostas Rīga valdes priekšsēdētāja amatu.

Starptautiskās lidostas Rīga iekšējā audita rezultāti tā arī netika publiskoti un A. Liepiņa CV neparādījās karjeru kompromitējoši ieraksti. Kas īsti bija auditā un kādēļ divi padomes locekļi balsoja par A. Liepiņa atstādināšanu no Starptautiskās lidostas Rīga valdes priekšsēdētāja amata, bet viens – pašreizējais Satiksmes ministrs Tālis Linkaits – pret, netika smalki pamatots. Vien sociālajā tīklā Twitter parādījās T. Linkaita atklāsme, ka viņš balsojis atbilstoši sirdsapziņai. Šobrīd ar ministra T. Linkaita gādību A. Liepiņš kļūst par VAS Latvijas dzelzceļš padomes locekli, bet jautājumi, kas tika izteikti 2016. gada Lidostas auditā tā arī nav atbildēti.

Komentāri

Pievienot komentāru
Citas ziņas

Ir iestāžu vadītāji, kas uzskata, ka bez funkciju audita var pilnībā iztikt

Ilvija Grūba, PricewaterhouseCoopers SIA, Konsultāciju projektu vadītāja, 23.11.2009

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Iekšējais audits ir viena no valsts pārvaldes iekšējās kontroles sastāvdaļām, tomēr tā patiesais ieguldījums valsts pārvaldē nav vērtējams viennozīmīgi. Piemēram, dažu valsts pārvaldes iestāžu vadītāji norāda auditoru koncentrēšanos uz maznozīmīgiem procesiem, citi iestādes vadītāji uzskata, ka bez šīs funkcijas var pilnībā iztikt.

Reaģējot uz valsts pārvaldē izskanējušo viedokli par iekšēja audita kā funkcijas iespējamu samazināšanu jeb aizstāšanu ar citām kontroles funkcijām jau š.g. 30.septembrī Korupcijas Novēršanas un Apkarošanas Birojs rīkoja publisku diskusiju, kuras dalībnieki pauda atbalstu iekšējā audita funkcijai valsts pārvaldes iestādēs.

Pasākumu plānā iekšējā audita efektivitātes palielināšanai valsts pārvaldē ir ietvertas 3 būtiskas lietas, kuru īstenošana patiešām nodrošinātu valsts pārvaldes iekšējā audita efektivitāti.

Pasākumu plāns iekšējā audita sistēmas pilnveidošanai paredz atteikties no tradicionālajiem audita plāniem, auditējot katru iestādes procesu/sistēmu vienu reizi 5 gados. Pamatojoties uz pasākumu plānu, valsts pārvaldes iekšējais audits turpmāk ikgadējos plānos iekļaus galvenokārt auditus, kas paredz finanšu resursu izlietojuma pārbaudes, funkciju izpildes pārbaudes, kā arī ar likumību un reputāciju saistītos risku novērtēšanu- auditus, kuriem šobrīd ir būtiska nozīme, īpaši krīzes apstākļos.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Rīgas domes Satiksmes un transporta lietu komiteja šodien iepazinās ar Audita un revīzijas pārvaldes veiktā Ārtelpas un mobilitātes departamenta audita rezultātiem, kuros nav gūts apstiprinājums prettiesiskām vai nesaimnieciskām darbībām, par kurām tika ziņots šī gada pavasarī anonīmā ziņojumā, aģentūrai LETA paziņoja domes pārstāvji. Audita rezultāti joprojām ir ierobežotas pieejamības informācija.

Domes vadība gan atzīst, ka vienlaikus ir konstatēta "vieta uzlabojumiem". Rīgas domes Audita un revīzijas pārvalde Ārtelpas un mobilitātes departamentam sniegusi virkni ieteikumu ceļu būvdarbu izpildes uzraudzības un kvalitātes kontroles uzlabošanai.

Rīgas domes priekšsēdētājs Vilnis Ķirsis (JV) norāda, ka saskaņā ar auditu, nepieciešams noteikt kārtību, kādā tiek konstatēta avārijas stāvokļa esamība atsevišķos ceļu seguma posmos un precīzi jāatrunā veids avārijas stāvokļa novēršanai. Tāpat auditori iesaka ieviest pašvaldībā kārtību, kādā plānveida remontdarbi vietās, kur ceļa segums nav avārijas stāvoklī, sakārtojami prioritārā secībā, lai, ņemot vērā ierobežotos finanšu līdzekļus, to izlietojums notiktu iespējami efektīvāk.

Komentāri

Pievienot komentāru
Citas ziņas

Finanšu ministrijā viesosies delegācija no Armēnijas

Miks Stroža [email protected], 15.09.2006

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Laikā no 18. līdz 22. septembrim Finanšu ministrijā viesosies Armēnijas valsts pārvaldes iekšējā audita struktūrvienību vadītāju delegācija. Vizītes mērķis ir iepazīties ar Latvijas valsts pārvaldē izveidotās iekšējā audita sistēmas darbību. Šai nolūkā Armēnijas delegācija tiksies ar pārstāvjiem no Finanšu ministrijas, Valsts ieņēmumu dienesta, Valsts kontroles, Zemkopības ministrijas, Lauku atbalsta dienesta un Satiksmes ministrijas iekšējā audita struktūrvienībām. Lai iepazītos ar Valsts administrācijas skolā notiekošo Iekšējā audita kursu lietpratējiem, ko Finanšu ministrija organizē sadarbībā ar valsts pārvaldē strādājošajiem iekšējā audita speciālistiem, vizītes ietvaros armēņu kolēģi apmeklēs arī kādu no šī kursa lekcijām. Šo vizīti Armēnijā koordinē un nodrošina ASV Valsts kase.

Komentāri

Pievienot komentāru
Enerģētika

Energoaudits var palīdzēt ietaupīt lielas naudas summas

Sandris Točs, speciāli DB, 15.09.2015

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Enerģijas izmaksas lielajos uzņēmumos ir ievērojamas, pat mazākais procentuālais ietaupījums veido vērā ņemamas summas, kuras citreiz tiek palaistas vējā

SIA CMB ir viens no diviem akreditētajiem uzņēmumiem Latvijā rūpnieciskā energoaudita veikšanai. Akreditācija ir veikta, lai izpildītu Eiropas Savienības (ES) direktīvas prasības, kas nozīmē, ka šie uzņēmumi ir atzīti par spējīgiem veikt auditus lielos uzņēmumos ar lielu enerģijas patēriņu – gan ēkām, gan inženiersistēmām, gan transportam.

Saruna ar energoauditoriem Andri Vulānu un Andu Kursišu.

Ekonomikas ministrija ir publicējusi lielo uzņēmumu sarakstu, kam saskaņā ar Eiropas Savienības direktīvu būs saistošs energoaudits. Daļai uzņēmumu būs jāveic tikai ēku energoaudits, savukārt vairākiem lielajiem uzņēmumiem – rūpnieciskais energoaudits. Ar ko rūpnieciskais energoaudits atšķiras no ēku energoaudita?

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Uzņēmēju un sabiedrības vidū lietu ažiotāžu sacēla pasūtījuma kriminālprocesa ziņas Finanšu policijā, kā dēļ tika atstādināta no amata Valsts ieņēmumu dienesta (VID) vadītāja Ieva Jaunzeme un Finanšu policijas priekšnieks Kaspars Podiņš.

Lai gan I. Jaunzeme apgalvo, ka citi šādi pasūtījumu gadījumi VID vadībai neesot zināmi, tomēr Dienas rīcībā ir ziņas, ka jau iepriekš bijušas citas pasūtījumu lietas VID, par ko uzņēmēji VID vadībai arī ziņojuši. Tomēr, atšķirībā no līdz šim publiskotās lietas pret uzņēmēju Ramoliņu, VID nav veicis aktīvas darbības citu pasūtījumu lietu izmeklēšanas sakarā jau vairākus gadus.

Diena pēta divus gadījumus, kurus cietušie uzņēmēji sauc par pasūtījuma lietām, – abos vērojams pārāk daudz līdzību, lai tās uzskatītu par vienkāršām sakritībām.

Lūgts komentēt šo gadījumu, finanšu ministrs Jānis Reirs Dienai pauda: "Dobeles dzirnavnieka gadījums izskatās pēc kārtējā pasūtījuma audita. Jādara viss iespējamais, lai šādas situācijas – pasūtījumu lietas – VID nebūtu iespējamas. Tā kā augstākminētais raisa aizdomas par iespējamu negodprātīgu un krimināli sodāmu rīcību, par šo lietu kopumā esmu rosinājis pārbaudi".

Komentāri

Pievienot komentāru
Citas ziņas

Krāsainajiem lējumiem neatdod 1.9 milj. Ls

Māris Ķirsons, [email protected], 14.11.2006

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

A/s Krāsainie lējumi nonācis nepskaužamā situācijā, jo VID neatmaksā PVN pārmaksu 1.9 milj. Ls un neļauj to izmantot kārtējo nodokļu maksāšanai."Tā kā uzņēmumam ir radies apgrozāmo līdzekļu deficīts, tādēļ nācās aizņemties naudu no bankas un palielināt tai maksājamo procentu apmēru, tomēr šie pasākumi nespēja nodrošināt ražošanas apjomus 2005. gada līmenī," secina a/s Krāsainie lējumi (KL) valdes loceklis Andrejs Ņikitins.

Savu teikto viņš skaidro ar to, ka šogad ir sarukuši ražošanas apjomi un līdz ar to arī ienākumi, eksports, nodarbināto skaits un arī samaksāto nodokļu summas. Lai arī situācija ir sarežģīta, tomēr uzņēmums nedomā padoties. "Ražošana netiks pārtraukta, uzņēmums netiks likvidēts," kategorisks ir A. Ņikitins. Viņš liek cerības uz to, ka galu galā pārmaksātās summas tiks atmaksātas vai nu ar tiesas lēmumu, vai arī beidzot tiks pabeigts audits.

Viss sākās ar auditu

Viss sācies 2005. gada nogalē, kad VID uzņēmumā uzsāka auditu par 2005. gadu, kurā vēlāk ticis iekļauts ari 2006. gada janvāris. "Līdz ar auditu VID atteica atmaksāt auditējamā periodā pārmaksāto pievienotās vērtības nodokļa summu ap 0.45 milj. Ls, kas ir absurds, jo nodokļu auditam taču nav jādara kaitējums uzņēmumam," norāda A. Ņikitins. Taču viņam vislielāko sarūgtinājumu sagādājis fakts, ka uzņēmumam tika atteikta nodokļu pārmaksas atmaksa par 2006. gada februāri, jo "pret uzņēmumu esot ierosināts kriminālprocess", par ko KL vadība neesot bijusi informēta. Tāpēc ticis lūgts un arī saņemts skaidrojums no Iekšlietu ministrijas, kurā norādīts, ka KL netiek kvalificēta kā aizdomās turamā persona, bet gan kā persona, kas, iespējams, ir saistīta ar citu personu krimināli sodāmām darbībām.

Komentāri

Pievienot komentāru
Citas ziņas

Samazinot administratīvo slogu, valsts un uzņēmumi ietaupītu 28 miljonus latu

Guna Gleizde, 09.07.2010

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Funkciju auditā par komersantu uzraudzību konstatēts, ka veicot visai nenozīmīgas izmaiņas normatīvajos aktos, iespējams radīt 19,7 milj. Ls ietaupījumu uzņēmumiem un 8,2 milj. Ls ietaupījumu kontrolējošajām iestādēm.

Funkciju audita grupas pārstāvis Kristaps Soms informē, ka galvenie veidi, kā iespējams samazināt ar normatīvo regulējumu uzlikto slogu komersantiem, ir dažādu atvieglojumu un minimālo sliekšņu paredzēšana, retāka un mazāka apjoma informācijas iesniegšana valsts institūcijām, informācijas un dokumentu elektroniskas aprites veicināšana un efektīvāka datu apmaiņa pašu kontrolējošo institūciju starpā.

Funkciju audita ziņojumā tiek atklāts, ka visvairāk komersanti komentējuši prasību lietderību un saistītās izmaksas, kas attiecas uz komersanta atbalsta funkcijām. Jo īpaši uzsvērtas lielās izmaksas, kas saistās ar darba aizsardzības prasību ievērošanu. Citās prasību jomās komersanti norādījuši tādas pārspīlētās prasības kā, piemēram, preču marķēšana pārtikas produktiem ēdināšanas uzņēmumos, mērīšanas iekārtu kalibrēšanas biežums, kases čeku detalizētā informācija u.c.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Darba devēji, kuriem ir vairāk nekā 50 nodarbināto, ir izveidojuši iekšējās trauksmes celšanas sistēmu, par tās atdevi vēl esot grūti spriest

Tā situāciju vērtē aptaujātie.

Vairums uzskata, ka pašlaik, kad ir pagājis tikai viens mēnesis kopš trauksmes celšanas likuma prasību iedarbināšanas, vēl pāragri gaidīt kādus rezultātus, drīzāk tas esot uzskatāms par jauninājuma iedzīvināšanas pirmo posmu. Tiek vērtēts, ka «cāļus skaitīs rudenī», tas nozīmē, ka vērtēt un analizēt varētu tikai pēc 3-6 mēnešiem vai vēl labāk – pēc gada vai diviem.

«Atbilstoši likuma prasībām un Valsts kancelejas izstrādātajām vadlīnijām ir izstrādāta procedūra un izveidota iekšējā trauksmes celšanas sistēma,» skaidroja SIA Rīgas meži Iekšējā audita vadītāja Anda Stīpniece. Uzņēmuma vadība par iekšējā trauksmes celšanas punkta atbildīgo ir nozīmējusi Iekšējā audita vadītāju. «Nekādi papildu izdevumi saistībā ar šo normu ieviešanu nav radušies,» uzsvēra A. Stīpniece. Viņa atgādina, ka uzņēmums noteikumus un procedūru izstrādājis pēc konsultācijām ar Valsts kancelejas atbildīgo speciālisti Inesi Kušķi. «Darbinieki ir informēti par iespējām celt trauksmi. Šāda informācija ir uzņēmuma iekšējā interneta (intraneta) vietnē, kur norādīti gan mani tālruņi, gan e-pasti, kā arī instrukcija, kā un ko darīt,» skaidroja A. Stīpniece. Viņa norāda, ka situācijās, kad kontaktpersona ir komandējumā, atvaļinājumā vai saslimusi, ir paredzēta aizvietošanas sistēma, taču tā atšķiras no aizvietošanas iekšējā audita daļas vadītāja amatā. «Manas prombūtnes laikā šajos sensitīvajos jautājumos aizvietošana ir sarežģīta, tāpēc trauksmes celšanas situācijā informācija nonāktu pie juristiem,» uz jautājumu, kur nonāktu iekšējā trauksmes cēlāja ziņojums, atbild A. Stīpniece. Viņa atzīst, ka pirmajā mēnesī neviens trauksmes celšanas ziņojums nav saņemts, bet ir bijuši jautājumi par izveidoto sistēmu, tās piemērošanu.

Komentāri

Pievienot komentāru
Finanses

Viedoklis: Cik asi zobi fiskālās disciplīnas sargam?

Guntis Kalniņš, Latvijas Bankas ekonomists, 15.06.2016

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Kopīga fiskālās disciplīnas ietvara veidošana ir ļoti daudzšķautņains jautājums gan Latvijā, gan Eiropas Savienībā (ES). No vienas puses, tā ir politiskā saspēle, kur arī Latvijai jāpieliek pūliņi, lai mūsu balsi Eiropā sadzirdētu un izveidotu mehānismu, kas nodrošina atbildīgu dalībvalstu budžeta politiku.

No otras puses, protams, fiskālās disciplīnas īstenošanu, pirmkārt, jāsāk savās mājās ar pavisam praktisku mērķi – pieejamā naudas apjoma saprātīga tērēšana, lai apmierinātu pēc iespējas vairāk vajadzību un dzīvotu labāk. Šajā rakstā pievērsīšos fiskālās disciplīnas padomes lomai un iespējām uzlabot fiskālo disciplīnu Latvijā un apskatīšu Eiropas Savienības fiskālās padomes līdzšinējo veidošanas gaitu.

Sabiedrībai no publiski pieejamās informācijas, kas mēdz būt arī virspusēja un politiski motivēta, ne vienmēr ir viegli saprast, vai īstenotā budžeta politika patiesi ved uz lielāku labklājību. Turklāt pat politikas īstenotājiem arvien grūtāk ir saprast, vai nosacījumi tiešām tiek izpildīti un cik objektīvi ir Eiropas Komisijas (EK) pieņemtie lēmumi, izvērtējot konkrētu dalībvalstu atbilstību regulās definētajiem atbildīgas budžeta politikas nosacījumiem. Ir vairāki ceļi, kā turpināt attīstības ceļu arī šajos apstākļos: var atņemt valstīm iespējas radoši lavierēt pa disciplīnas kritēriju džungļiem un budžeta lēmumu pieņemšanu centralizēt vai tomēr censties risināt pastāvošā mehānisma problēmas.

Komentāri

Pievienot komentāru
Ražošana

Kanels: Lidostas Rīga iekšējā ziņojumā atklājas daudzi nopietni pārkāpumi

LETA, 20.06.2016

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Lidostas Rīga padomes pieņemtais lēmums atsaukt no valdes tās priekšsēdētāju Andri Liepiņu un valdes locekli Ilmāru Upenieku nav tapis Satiksmes ministrijas (SM) spiediena rezultātā, bet tā pamatā ir vairāki nopietni auditā atklāti pārkāpumi, aģentūrai LETA sacīja lidostas padomes priekšsēdētājs Juris Kanels.

Komentējot iepriekš padomes neatkarīgā locekļa Tāļa Linkaiša apgalvojumu, ka šis lēmums ir SM spiediena rezultāts, Kanels pauda, ka absolūti nepiekrīt šādam viedoklim.

«Nekāda spiediena nebija. Varbūt uz kādu citu, bet uz mani noteikti nekāda spiediena nebija,» sacīja Kanels.

Viņš norādīja, ka sēdes laikā nekādas komunikācijas ar ministriju neesot bijis.

«Komunikācija ar ministriju nenotika līdz pat tam brīdim, kad lēmums tika pieņemts. Pēcāk skaidrojām, kā lēmumu var realizēt, bet līdz tam vispār pat kontakta nebija,» piebilda padomes priekšsēdētājs.

Tāpat Kanels noraidīja Linkaiša apgalvojumu, ka lidostas Rīga iekšējais audits veidots tendenciozi, atlasot atsevišķus iepirkumus.

Komentāri

Pievienot komentāru
Viedokļi

Viedoklis: PVN pārmaksas atmaksas kārtībā nepieciešami grozījumi

Ingūna Ābele, Nodokļu partnere, Sertificēta nodokļu konsultante, PRIMUS zvērinātu advokātu birojs, 28.09.2016

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Arvien biežāk mediju vidē uzņēmēji dalās ar savu pieredzi attiecībās ar Valsts ieņēmumu dienestu, lai atgūtu pārmaksāto PVN. Uzņēmēji atklāti runā par sistemātisku VID izmantoto darbības taktiku, kas apgrūtina uzņēmumu darbību un faktiski liedz uzņēmumu iespējamu attīstību vai pat darbības turpināšanu. Proti, VID sistemātiski veic darbības, lai aizturētu uzņēmuma pārmaksāto PVN maksimāli ilgi, neveicot savlaicīgu pārmaksātā PVN atmaksu uzņēmumiem. Kā šis jautājums ir regulēts un kādas katrai pusei ir izvēles?

Likumdevējs attiecībā uz nodokļu pārmaksu atmaksu VID ir piešķīris salīdzinoši lielu rīcības brīvību – normatīvie akti nodokļu iekasēšanas jomā ir vienpusēji. Kopējais sabiedrības labums no nodokļu iekasēšanas stāv pāri par privātpersonas tiesībām. Atbilstoši normatīvajiem aktiem, pirms VID pieņem lēmumu PVN pārmaksu atmaksāt, tas var pieprasīt darījumu apliecinošus dokumentus un paskaidrojumus, kuru izvērtēšanai paredzētas kopā 75 dienas. Gadījumā, ja sākotnējās pārbaudes laikā viss gluži vēl nav saprasts līdz galam, tiek uzsākts nodokļu audits, tas kopā ar pagarinājumiem nodokļu pārmaksu var aizturēt līdz pat vienam gadam. Kā tad tas tā var notikt? PVN pārmaksas pamatotības vērtēšanas 75.dienā VID pieņem lēmumu par audita uzsākšanu. Audits var tikt reāli uzsākts pat pēc mēneša, jo no lēmuma pieņemšanas dienas līdz audita uzsākšanas dienai uzņēmējam tiek dots laiks sagatavoties auditam. Nodokļu audits ilgst 90 dienas, ko VID ģenerāldirektors var pagarināt vēl par 30 dienām. Jo īpaši bezspēcīgs uzņēmējs ir gadījumos, kad VID pieprasa informāciju no ārvalstu nodokļu administrācijām. Audita termiņš tiek pagarināts vēl par 60 dienām un apturēts uz laiku, kamēr tiek gaidīta un apstrādāta atbilde no citas valsts nodokļu administrācijas. Šeit jau atkal izgaismojas kopējā termiņa neparedzamība, jo uzņēmējs neredz, kad VID ir informāciju pieprasījis un, kad un ko citas valsts nodokļu administrācija ir atbildējusi. Vēlāk, iepazīstoties ar VID audita materiāliem, redzams, ka, ja arī VID saņem informāciju no ārvalstu nodokļu administrācijas pāris dienu laikā, tad mēnešiem to var apstrādāt, novilcinot visu procesu maksimālajā termiņā, neietverot kopējā audita termiņā laika posmu, kad VID it kā apstrādā saņemto informāciju. Diemžēl šobrīd arī tiesa šādus procesuālā termiņa nokavējumus neuzskata par tik būtiskiem, lai tie ietekmētu lietas virzību. Turklāt netiek veikta arī kontrole pār to, cik efektīvi un pamatoti VID izmanto nodokļu auditam paredzēto laiku un vai nodokļa audita termiņa pagarinājums patiešām ir nepieciešams, jo formāli VID darbojas likuma ietvaros.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Valsts mežu apsaimniekošanas a/s "Latvijas valsts meži" (LVM) apaļo kokmateriālu pārdošanas procesa atbilstību iekšējiem un ārējiem normatīvajiem aktiem, mežsaimniecības nozares pamatnostādnēm, LVM vidēja termiņa stratēģijai un uzņēmuma īpašnieka ekonomiskajām interesēm, kā arī labajai biznesa praksei vērtēs zvērinātu advokātu birojs "Sorainen".

LVM padomes priekšsēdētāja vietnieks Arnis Mužnieks norādīja, ka neatkarīgā audita secinājumi varētu būt redzmi jau šā gada jūlija nogalē. LVM padome, atbilstoši saņemtajam uzdevumam, ir sniegusi skaidrojumu LVM akciju turētājam par plašsaziņas līdzekļos izskanējušo informāciju un virkni apgalvojumu par tievās dimensijas koksnes pārdošanas jautājumiem, kā arī informējusi akciju turētāju par padomes uzsākto audita procesu.

Uzņēmuma padome atbalsta principus, kas paredz apaļo kokmateriālu sortimentu pārdošanu balstīt uz konkurences principiem un līdzvērtīgu attieksmi pret klientiem. Turklāt lēmumu pieņemšanai LVM un īpašniekam izdevīgākā rezultāta sasniegšanai ir jābalstās uz dažādu faktoru vispusīgu analīzi.

Komentāri

Pievienot komentāru
Nodokļi

Kritēriji nodokļu auditam joprojām ārpus likuma

Māris Ķirsons, 25.10.2019

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Ideja par to, ka nodokļu administrācija auditam pakļaus tikai tos uzņēmumus, kuri pēc vairākiem parametriem un analīzes tiek atzīti kā riskanti, turklāt auditējamais tiek informēts par gaidāmo pārbaudi, izčākst varas gaiteņos

Izskan arī bažas par pasūtījumu galdu, opozīcijā esošie sola atbilstošo priekšlikumu atjaunot, iesniedzot attiecīgos grozījumus. Par to, kāds būs rezultāts attiecībā par izmaiņām likumā Par nodokļiem un nodevām, ko Saeima pieņēma izskatīšanai, rādīs laiks.

«17. jūlija VID nodokļu konsultatīvās padomes sēdē tika izskatīti VID vadītājas prezentētie piedāvājumi attiecībā par nodokļu administrācijas inspektoru - auditoru – neatkarību, par to, kad VID publisko datus attiecībā uz revīzijā konstatēto konkrētajā uzņēmumā, par to, kā VID izvēlēsies, pie kuriem nodokļu maksātājiem doties auditā, taču daļa no tajā lemtā – par auditoru neatkarību un to personu, pie kuriem dodas auditēt, informēšanu - varas gaiteņos pazuda,» stāsta VID nodokļu konsultatīvās padomes locekle, AS CBB Konsultāciju birojs valdes priekšsēdētāja Lienīte Caune.

Komentāri

Pievienot komentāru
Citas ziņas

Studentu zināšanu audits ir instruments, ar kuru varētu koriģētu izglītības tirgus pašregulēšanās mehānismu

Andrejs Jaunzems, profesors, 10.12.2009

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Jāņa Dombura 2009. gada 8. aprīļa pārraidē Kas notiek Latvijā? izglītības ministre Tatjana Koķe teica, ka neatkarīgās Latvijas laikā izglītība Latvijā no gada uz gadu ir tikai pasliktinājusies. Vainīga esot sistēma. Kas ir šī noslēpumainā «sistēma», kas gadu no gada pasliktina izglītības rezultātus?

Autoram ir gandrīz četrdesmit gadu ilga darba pieredze ekonomikas un vadzinību augstākajā izglītībā. Savākts un dokumentēts liels apjoms daudzveidīgu faktu, kurus paredzēts izmantot vispārinājumiem, un no mikroekonomikas skatu punkta analizēt ekonomikas un vadzinību izglītības funkcionēšanas neefektivitāti Latvijā pēdējos divdesmit gados. Jācenšas saprast iekšējos mehānismus un faktorus, kas radījuši ačgārnības mācīšanas un mācīšanās interaktīvajos procesos un, izmantojot izpratni par cilvēku izturēšanās ietekmēšanu, jāatrod tās vadības sviras, kas izglītības procesus noliktu no galvas uz kājām, un stāvokli pakāpeniski mainītu uz labo pusi.

Vienlaicīgi gribētos vērst sabiedrības uzmanību uz sociālekonomisko situāciju analīzē nepelnīti ignorētajām izcilu domātāju atklātajām cilvēku izturēšanās likumsakarībām. Tas ir aktuāli, jo, iepazīstot plašu publikāciju klāstu par smagajām Latvijas sociālekonomiskajām problēmām, ļoti reti sastopam situācijas analīzi no empīrisku cilvēku izturēšanās viedokļa. Nudien, ir vērts lasīt grāmatas! Eksistē tiešām apbrīnojami gudras grāmatas, kurās pravietiski pārsteidzoši adekvāti aprakstīta mūsdienu pasaules morālā un ekonomiskā krīze. Nedrīkstam ignorēt Mārtiņa Lutera Martin Luther skarbos ētiskos dažādo cilvēku vērtējumus, Jana Amosa Komenska John Amos Comenius loģisko didaktikas mācību, Alfreda Maršalla Alfred Marshall ekonomikas teoriju, situāciju analīzes metodi un izteiksmes formu. Nepārvērtējami ir, piemēram, ekonomikas Nobela laureātu Kenneth J. Arrow, James M. Buchanan, George Akerlof darbi.

Komentāri

Pievienot komentāru
Finanses

Reirs rosina Putniņam un Razānei izmaksāt 80% no gada algas, ja viņi atkāpsies no amata līdz 1.augustam

LETA, 05.06.2019

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Ja Finanšu un kapitāla tirgus komisijas (FKTK) padomes priekšsēdētājs Pēters Putniņš un viņa vietniece Gunta Razāne atkāpsies no amatiem līdz šā gada 1.augustam, viņiem plānots izmaksāt vienreizēju kompensāciju 80% apmērā no viņa gada mēnešalgas.

Tas norādīts finanšu ministra Jāņa Reira (JV) iesniegtajā priekšlikumā grozījumiem FKTK likumā trešajam lasījumam, kurus izskata Saeimas Budžeta un finanšu (nodokļu) komisija.

Komisijas deputāti gan trešdien šo priekšlikumu vēl neizskatīja un turpinās to darīt nākamajā komisijas sēdē ceturtdien, 6.jūnijā.

Reira priekšlikums paredz, ka «Ministru kabinets līdz 2019.gada 1.oktobrim izvirza apstiprināšanai Saeimā priekšsēdētāja un padomes locekļu amata pretendentus. Līdzšinējais Saeimas ieceltais priekšsēdētājs un priekšsēdētāja vietnieks turpina pildīt savus amata pienākumus līdz jauna priekšsēdētāja un padomes locekļu apstiprināšanai vai līdz laikam, ja Saeima ir atbrīvojusi viņu no amata».

Komentāri

Pievienot komentāru
Transports un loģistika

Balsojot atšķirīgi, lidostas Rīga padome tomēr atlaiž valdes priekšsēdētāju

Egons Mudulis, 17.06.2016

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Lidostas padomes priekšsēdētājam Jurim Kanelam un padomes loceklim Raitim Nešporam balsojot par, bet neatkarīgajam padomes loceklim Tālim Linkaiti ‒ pret, krēslu zaudējis uzņēmuma valdes priekšsēdētājs Andris Liepiņš.

Arī valdes loceklim Ilmāram Upeniekam karjera lidostā būs beigusies, jo maz ticams, ka akcionārs – Satiksmes ministrija (SM) ‒ varētu rīkoties citādi nekā lēma divi no trim padomes locekļiem. Viņa gadījumā T. Linkaits balsojumā par neuzticības izteikšanu atturējās. Neatkarīgais padomes loceklis Db.lv norādīja, ka to, vai I. Upenieks bijis interešu konfliktā konkrētā iepirkumā, jāvērtē kompetentām institūcijām. Savukārt valdes priekšsēdētāja gadījumā bijis skaidrs, ka nav noticis nekas tāds, kādēļ būtu jālemj par neuzticības izteikšanu. Arī SM veiktajā lidostas audita ziņojumā, kur pārmesta iepirkumu procedūras nepildīšana atsevišķos gadījumos, nav bijuši minēti ne kādi likumpārkāpumi, ne vainīgās personas.

Komentāri

Pievienot komentāru
Citas ziņas

Organizē intensīvo mācību kursu "Kvalitātes auditors"

Andris Zeļenkovs [email protected], 18.03.2005

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

SIA "Zygon Baltic Consulting" Mācību centrs 20. un 21.aprīlī Pasaules Tirdzniecības centra telpās Rīgā organizē intensīvo mācību kursu "Kvalitātes auditors". Kursa mērķa auditorija: visi interesenti, kuri vēlas īsā laika posmā apgūt Kvalitātes vadības sistēmas audita pamatprincipus. Kursa mērķis: sniegt zināšanas un praktiskas iemaņas Kvalitātes vadības sistēmas auditēšanā, atbilstoši "ISO 9001:2000" prasībām. Kursu pasniegs lektore Sarmīte Zoltnere - konsultante un projektu vadītāja, konsultējusi kvalitātes vadības sistēmas ieviešanā "Līvu Alus”, “Cobold Eksports” un citus uzņēmumus, atbilstības auditore. Kursa īss saturs: 1. Kvalitātes jēdziens, definīcija. 2. Kvalitātes vadības principi, to pielietojums. 3. ISO 9001:2000 standarta prasības. 4. Sertifikācijas process. 5. ISO 9001:2000 standarta prasību pārskats. 6. Audita definīcija. 7. ISO prasības auditam. 8. Audita iemesls. 9. Audita veidi. 10. Prasības auditoram. 11. Komunikācija. 12. Audita plānošana. 13. Gatavošanās auditam. 14. Jautājumu lapas sagatavošana. 15. Auditējamā pienākumi. 16. Audita process. 17. Neatbilstības. 18. Rezultātu fiksēšana. 19. Apsekošana.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Padziļinātas izpētes finanšu un juridiskajā auditā Latvijas Nacionālajā operā (LNO) tika secināts, ka nepilnības skar visas audita laikā apskatītās jomas, līdz ar to nevar identificēt vienu darbības neefektivitātes iemeslu.

Audita procesā tika apskatīti gan finanšu un operatīvās vadības, gan juridiskie aspekti un tika atklāti savstarpēji saistīti nepilnību avoti. Auditu veica par laika periodu no 2009.-2013. gadam, un tas tika uzticēts auditorkompānijai Deloitte Latvia.

«Iegūtie audita rezultāti norāda uz nepilnībām LNO līdzšinējās vadības procesā kopumā, kas aptver finanšu un operatīvu plānošanu, plānu izpildi, analīzi un kontroli. Nepilnības tika klasificētas pēc riska pakāpes un sniegtas rekomendācijas to novēršanai,» informēja LNO pārstāvji.

«Līdzšinējā saimnieciskajā darbībā LNO finanšu budžets netika izmantots kā iekšējās finanšu darbības plānošanas, kontroles un lēmuma pieņemšanas instruments, jo faktiskā budžeta izpildē bija būtiskas atkāpes no plānotā,» noskaidrots auditā.

Komentāri

Pievienot komentāru