Nedēļa 3 zvaigžņu viesnīcā Antālijas kūrortā par 150 Ls? Tas nav reklāmas triks, bet reāls piedāvājums. Uz Turciju, Tunisiju, Krētu vai Spāniju var aizbraukt par samērā zemu cenu.
Jau februārī tūroperatori sāka vasaras sezonas ceļojumu pārdošanu, piedāvājot cilvēkiem iegādāties vasaras ceļojumu ar 20 % atlaidi, taču šobrīd atlaide uz ceļojumiem jūlijā svārstās no 50 % līdz 75%. Pēc vairāku tūrisma tirgus pārstāvju teiktā, šobrīd Latvijas tūrisma tirgū tūroperatoru vidū notiek cīņa par līdera pozīciju.
Absurda situācija
«Trakas» atlaides uz ceļojumiem parādījušās tieši šogad, kad tūroperators JTL skaļi paziņoja par tūrisma tirgus iekarošanu. Un viens no veidiem, kā iekarot tirgu, ir lēti ceļojuma piedāvājumi. Nozares pārstāvji atzīmē, ka no biznesa viedokļa izveidota absurda situācija - tūroperatori piedāvā lētus ceļojumus, kas maldina cilvēkus un sarežģī tūrisma aģentūru darbību. Situācija kļūst aizvien absurdāka, un tūrisma pārstāvji ir noraizējušies. «Pagājušā nedēļā uz Turciju bija piedāvājums uz 7 dienām par 62 latiem plus nodoklis. Bet, ja reāli paskatīsimies uz cenām- viena aviobiļete maksā 200 Ls, tas jau liecina par zaudējumiem. Latvija ir ļoti maza valsts, un jau tik daudz gribētāju, lai katru dienu laistu lidmašīnu uz Turciju. Uz Antāliju, piemēram, lido gandrīz katru dienu 5 reizes nedēļā divas trīs dažādu tūroperatoru lidmašīnas, to nevar aizpildīt, fiziski nav tik daudz cilvēku, kas gribētu braukt atpūsties.Tas ietekmē arī cilvēku izvēli. Pirmo jautājumu, kādu cilvēks uzdod, ienākot tūrisma aģentūrā, ir - kādas ir atlaides. Agrāk cilvēks interesējās par servisu, par ko viņš maksā, ar kādu lidmašīnu viņš lidos, bet šobrīd galvenais ir lētāk nopirkt ceļojumu. Tomēr cilvēks neaizdomājas, ka aiz tās atlaides stāv - zemas kvalitātes serviss. Pēdējā laikā aizvien biežāk cilvēki sāk sūdzēties par viesnīcas kvalitāti, par apkalpošanu,» skaidro tūrisma aģentūras Atlas Tour direktors Arsēnijs Haitins. Zemas ceļojumu cenas, nepilnas lidmašīnas, plašs piedāvājums - tas viss ietekmē kopējo Latvijas tūrisma tirgus situāciju, kurā cieš gan patērētāji, gan tūrisma aģentūras. «Tūrisma aģentūras strādā ar komisijas naudu no pārdotiem ceļojumiem - jo zemāka ir cena ceļojumiem, jo mazāk nopelnām. Sarežģīti strādāt vienāda piedāvājuma dēļ, dažreiz mēs nevaram pat saprast, kurš ko piedāvā, jo visi trīs tūroperatori strādā vienādos virzienos - Turcija, Grieķija un Tunisija. Būtu labāk, ja katrs ieņemtu savu nišu, un tas atvieglotu darbu,» saka A. Haitins. Īpašu uzmanību Turcijai, Grieķijai un Tunisijai līdz šim dalīja savā starpā Tez Tour un Novatours, JTL līdzīpašnieks Ķēstutis Ļutkus to skaidro ar pieprasījumu. «Cilvēki vēlas braukt uz šīm zemēm, un kāpēc lai atsakām viņiem.»
Ievieš pārmaiņas
Latvijas tūrisma tirgū šogad notiek līderu pozīcijas maiņa sakarā ar tūroperatora JTL strauju attīstību, kurš sākumā strādāja kā tūrisma aģentūra, bet nu jau izaugusi līdz nopietnam tūroperatoram. Tieši JTL kompānijas attīstība viesa pārmaiņas tūrisma tirgū. 2006. gadā JTL sāka ieviest attīstības programmu, kas domāta vairākiem gadiem, un ir apņēmības pilns ieņemt ne mazāk par 40 % tirgus. Kā pirmais solis ir 50% tūroperatora JTL pārdošana, kurš līdz šim piederēja tikai Svjatoslavam un Tatjanai Ladiginiem, to iegādājās viens no Turcijas lielākajiem tūroperatoriem VASCO Touristic, kam pieder arī Krievijas tūroperators Detours, un līdzīga profila firmas Vācijā un Austrijā. Kā paskaidroja tūroperatora līdzīpašnieks Ķ. Ļutkus, pateicoties lielām investīcijām, apmēram 1 milj. eiro, kompānijas attīstībā, šobrīd Latvijas iedzīvotājiem ir iespēja ceļot daudz lētāk nekā iepriekš. «Tūroperatora JTL attīstība tikai liecina par konkurētspēju, jo ilgu laiku Latvijā līdera pozīcijas ieņēma 2 kompānijas - Tez Tour un Novatours, kuri diktēja cenas, taču līdz ar JTL attīstīšanu, cenas uz ceļojumiem mazinājās un tie kļuvuši pieejamāki cilvēkiem,» skaidro Ķ. Ļutkus.
Pārliecināti par sevi
Neskatoties uz situāciju tirgū, Ķ. Ļutkus runā pārliecinoši par šī gada apgrozījumu, kas varētu sasniegt 10 milj. Ls. «Mēs strādājam pēc diviem rādītājiem - apgrozījums un apkalpoto cilvēku skaits. Ja mēs paskatīsimies uz airBaltic, tad pirms vairākiem gadiem viņi arī strādāja ar zaudējumiem, taču šobrīd viņi ir lielāki.» Jūlijā uz karstākiem piedāvājumiem atlaides ir līdz pat 75%, taču Ķ. Ļutkus skaidro, ka jūlijā cilvēki maz ceļojot, un, lai lidmašīna būtu pilna, piedāvājot lētus ceļojumus. Taču, pēc viņa teiktā, piedāvājumu ar 75% atlaidi ir nedaudz, tie attiecoties uz ierobežotu vietu skaitu, pārsvarā tiek pārdoti standarta piedāvājumi. Uz jautājumu, kas būs tālāk, Ķ. Ļutkus prognozē, ka lielākas kompānijas šī situācija neskars, visi paliks savās nišās, bet mazie gan varētu neizturēt, un pastāv iespēja, ka kompānijas mainīs darbību. Savu stabilu darbību JTL apliecina ar apgrozījumu: 6 mēnešos apgrozījums sasniedza 5.8 milj. Ls, kas ir daudz lielāks nekā pērn, jo 2006. gadā apgrozījums sasniedza 2.2 milj. Ls. Par peļņu Ķ. Ļutkus negribēja runāt, bilstot, ka tūroperatori pārsvarā to neatklāj.
Eksperiments neaizgāja
Vairāku gadu tūrisma operatoru līdera pēc apgrozījuma Tez Tour Baltijas valstu direktors Konstantins Paļgovs komentē: «Mēs uztaisījām nelielu eksperimentu - divas nedēļas piedāvājām lētus ceļojumus par 100 Ls, tika nopirkti tikai 2 ceļojumi par šādu cenu. Cilvēki saprot, ka par tādu naudu nevar gaidīt labu servisu, un viņi labāk samaksās vairāk un būs pārliecināti, ka saņem kvalitatīvu atpūtu.» Pēc K. Paļgova teiktā, ar cenu vien nevar piesaistīt cilvēkus, jo viņi tiecas pēc labas atpūtas, un tikai piedāvājot labus produktus, var iegūt klientu uzticību. «Tez Tour Latvijas tūrisma tirgū strādā jau piecus gadus. Esam uzzinājuši, ka cilvēks uzticas brendam, labām atsauksmēm un kvalitatīviem pakalpojumiem. Ja kompānija grib ienākt tirgū, tad labāk sākt nevis ar zemām cenām, bet ar labu mārketinga kompāniju, kvalitatīviem piedāvājumiem un mērķtiecīgu darbību,» iesaka K. Paļgovs. Arī tūroperatora Domina Travel direktore Ketija Fogele par situāciju tirgū ir pārsteigta, jo uzskata, ka tā strādāt nevar un nedrīkst. «Mēs turpinām strādāt pēc savas programmas. Mums ir izvirzīts mērķis, ir noteikti uzdevumi, ar kuru palīdzību arī plānojam to sasniegt. Nekādās dempingu cīņās mēs neplānojam iesaistīties. Mums ir jau izveidota ilglaicīga sadarbība ar Domina grupas viesnīcām, kuras arī piedāvājam saviem klientiem. Protams, dažreiz arī piedāvājam atlaides,» saka K. Fogele, piebilstot, ka lai gan vasaras sezona Domina Travel ir nedaudz mierīgāka nekā pērn, viņi jūtas stabili. Latvijas tūrisma aģentu asociācijas, kuras biedri ir Tez Tour, JTL, Novatours un Domina Travel Latvia, prezidente Kitija Gitendorfa pagaidām situāciju nekomtē. Neizdevās uzzināt arī Novatours viedokli. Domina Travel, Tez Tour un Novatours ir lielas un nopietnas kompānijas, kurām ir augošs apgrozījums un katra ieņem savu vietu tirgū. JTL iejaukšanās neietekmēs to darbību, taču tas drīzāk atstāj ietekmi uz maziem tūroperatoriem, kuri neizturēs tik sīvu konkurenci. Kā rezultātu tam var minēt Royal Tour 2 reisu atcelšanu uz Kipru. Kompānijas vadība sarunā ar Db pauda viedokli, ka šogad strādāt tūrisma tirgū ir ļoti grūti, it īpaši maziem uzņēmumiem, taču, pēc Royal Tour līdzīpašnieces Larisas Ščokinas teiktā, viņi cīnīsies un turpinās strādāt. A/s Alida Tūrs prezidents Arno Ter-Saakovs uzsver, ka strādāt tūrisma biznesā vienmēr bijis grūti, taču šogad situācija ir unikāla - lēti ceļojuma piedāvājumi, taču uztraukties, viņaprāt, nav pamata. «Mēs piedāvājam tādu cenu, par kuru ir lielāks pieprasījums, protams, dažreiz sanāk, ka mēs paši apmāksājam vietas lidmašīnā, taču citādāk nevar strādāt. Izdzīvos tas, kas ir stiprāks,» saka A. Ter-Saakovs.