ASV un Baltijas valstu pārstāvji Rīgas brīvostā Rīgas Universālā Termināla teritorijā noturēja svinīgo pieņemšanu par godu 100 000. konteineram, kas nosūtīts caur Baltijas valstīm Ziemeļu apgādes tīklā (ZAP).

Runātāji norādīja, ka notiks šī tranzīta koridora komercializācija, un nāktonē tiks pārvadātas ne tikai nemilitārās un militārās kravas NATO karaspēka vajadzībām Afganistānā, bet arī šī jaunā Zīda ceļa loģistikas ķēdē iesaistīto valstu komerckravas. Tādējādi ekonomiskais ieguvums būtu gan Eiropas, gan Āzijas, gan Tuvo austrumu valstīm. Tā Latvijas Ārlietu ministrs Edgars Rinkevičs izteica cerību, ka salīdzinoši tuvā nākotnē tiks sagaidīts ne tikai 200 000., bet arī miljonais konteiners.

ASV vēstnieks Latvijā Marks Pekala sacīja, ka kopš 2009.gada uz Afganistānu nogādāti divi miljoni tonnu kravu. Savukārt, sareizinot ar nobraukto attālumu, iznāktu ap diviem miljardiem konteinerkilometru. Kaut arī avīze Wahington Post ZAP 2011.gadā nodēvējis par loģistikas brīnumu, tas drīzāk ir iesaistīto pušu radošuma un grūta darba nopelns. Viņaprāt, ZAP kādu dienu būs ļoti dzīvs komerckoridors līdz pat Ķīnai. Ieguvēja būs ne tikai ASV un Rietumeropas valstis, bet arī loģistikas ķēdē iesastītās valstis pieaugošas ekonomiskās stabilitātes un jauno darba vietu dēļ.

Kaut arī kopējā kravu pārvadājumu apjomā pārvadājumi Afganistānas virznienā neieņem lielu daļu, iesaistīšanās ZAP nodrošinājusi LDz Cargo starptautisku atpazīstamību, reputāciju un pārliecību par saviem spēkiem, norādīja uzņēmuma vadītājs Guntis Mačs. Viņš zināja teikt, ka Latvijas daļa šajos konteinerpārvadājumos ir vairāk nekā puse, un tieši caur Latviju arī gājis pirmais konteinervilciens, un tikai tad sekojuši sūtījumi caur Igauniju un Lietuvu. Kad pārvadājumu apjomi pieaugs, tad arī ekonomiskais ieguvums būs jūtamāks, norādīja G. Mačs.

Saskaņā ar Satiksmes ministrijas aprēķiniem, no vienas TEU konteinervienības pārvadāšanas Latvijas ekonomika var iegūt līdz pat 500 eiro. Jau vēstīts, ka kravu pārvadājumi uz Afganistānu caur Latviju tika uzsākti 2009. gadā, un līdz aprīļa beigām uz Afganistānu nosūtītas konteinerkravas vairāk nekā 60000 TEU konteineru apmērā. Bet LDz Cargo 24. aprīlī pārveda pirmās NATO militārās tranzītkravas no Afganistānas uz Latvijas ostām. 2012. gada maijā uzsākti arī kravu pārvadājumi pretējā virzienā – no Afganistānas, un līdz šim tos apkalpoja Rīgas lidosta.

Ekonomika

Finanses

Mazais bizness

Tehnoloģijas

Dzīvesstils

Foto galerijas

Karikatūra