Dažādu kaišu plosītā valdība nākusi klajā ar kārtējo ideju, kas šķiet kā drudža mocīta vājinieka murgs - palielināt ikgadējo transportlīdzekļa nodevu.
Un ne jau tā piesardzīgi, kā pieklātos inflācijas, darbaspēka un ražošanas izmaksu pieauguma plosītā valstī. Nē, Satiksmes ministrija šajā jautājumā atvēzējas plaši un piesola pat trīskāršot maksājamo ceļu nodokli, piemetot pašlaik maksājamai summai apaļus 100 latus.
Kādēļ šāda summa? Protams, izlemts vēl nekas nav, bet negribētos piedzīvot, ka šādi paziņojumi ir labi aprēķināts izmēģinājuma šāviens no ministrijas puses, lai pēc tam ar lielu pompu, fanfarām skanot, paziņotu, ka labā ministrija ir piepūtusi vaigus un atradusi iespēju palielināt ceļu nodokli TIKAI par 20, 30 vai 50 latiem, kas blakus iepriekš solītajam liktos vien maza bērna šļupsti.
Protams, lietas maksā tik, cik tās maksā. Un autoceļi ir lieta, ko mēs visi lietojam kopīgi un par ko attiecīgi mums visiem ir jāmaksā. Tikai jautājums ir - par ko mēs maksājam šobrīd un par ko maksāsim pēc nodokļa palielinājuma? Pabraucot pa Latvijas nesen atjaunotām šosejām, šoferis jūtas kā dalībnieks ekstrēmā dragreisā pa kartupeļu laukiem, kas risās un bedrēs tūlīt izsitīs zobus vai nolauzīs auto riteņus. Jājautā, vai ir jēga maksāt daudzkārt lielāku nodevu, ja līdz šim samaksātais ir tērēts vai nu lai uzjautrinātu autovadītājus, ļaujot mums vērot bedrīšu lāpīšanu novembra slapjdraņķī, vai nu lai dotu iespēju slēgt derības par to, cik mēnešos pēc ceļa rekonstrukcijas iebrauktās risas sasniegs 5 cm dziļumu. Te nu ir vieta atcerēties to, ka Latvijā ceļu būves izmaksas ir lielākās Baltijas valstīs, un to, ka jau, ieviešot akcīzes nodokli degvielai, daļa finansējuma iezīmēta Latvijas ceļiem.
Secinājuma vietā var teikt vienu - šis lēmums nav pārdomāts. Tas sāpīgi iegriezīs gan ikvienas ģimenes, gan uzņēmēju budžetos. Lēmuma sekas būs gan darbaspēka izmaksu kāpums (pie kā ies cilvēki prasīt algu palielinājumu ceļu nodokļa samaksāšanai?), gan ražošanas izmaksu kāpums (preces un izejmateriāli vēl joprojām lielākoties tiek pārvietoti, izmantojot automašīnas).
Un tālejošākas sekas arī vairs nav tālu - kārtējais vijums inflācijas spirālē un papildu nodeva, kuru maksāsim mēs visi - cits samaksājot ceļu nodevu, cits maksājot dārgāk par precēm un pakalpojumiem.